welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Hallo forummers,
Ik heb een vraag over de kwaliteit van signaaloverdracht via een usbkabel tussen mijn mac en een usbdac met eigen voeding.
In de vakpers zijn de berichten zo tegenstrijdig dat ik het even niet meer weet.
Ik wil er geen godsvermogen aan spenderen, en zeker niet als het geen kwaliteitsverbetering oplevert.
Misschien is er hier wat ervaring met de praktijk?
Een extra moeilijkheid is de lengte van de kabel. deze moet ca 8 meter kunnen overbruggen zonder verlies.
Ik heb hier geen ervaring mee, de dac moet nog binnenkomen.
Een mogelijkheid is misschien ook een draadloze verbinding, waar ik niet erg happig op ben.
De vraag is dus; met welke( soort/merk/prijs) kabel kan ik zonder haperingen 8 meter overbruggen?
Ik heb een vraag over de kwaliteit van signaaloverdracht via een usbkabel tussen mijn mac en een usbdac met eigen voeding.
In de vakpers zijn de berichten zo tegenstrijdig dat ik het even niet meer weet.
Ik wil er geen godsvermogen aan spenderen, en zeker niet als het geen kwaliteitsverbetering oplevert.
Misschien is er hier wat ervaring met de praktijk?
Een extra moeilijkheid is de lengte van de kabel. deze moet ca 8 meter kunnen overbruggen zonder verlies.
Ik heb hier geen ervaring mee, de dac moet nog binnenkomen.
Een mogelijkheid is misschien ook een draadloze verbinding, waar ik niet erg happig op ben.
De vraag is dus; met welke( soort/merk/prijs) kabel kan ik zonder haperingen 8 meter overbruggen?
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Goeie vraag. In principe is iedere USB2 gecertificeerde kabel goed. Ander verhaal is de lengte. Dat heeft met de vertraging te maken en het soort communicatie over de kabel. Mijn Musiland a-synchrone USB --> S/PDIF converter werkt niet lekker met kabels langer dan 50 cm. Maar andere USB DAC's hebben geen moeite met 2m kabel (langer heb ik niet geprobeerd).
Is op voorhand niets van te zeggen. Kwestie van proberen: Het werkt of het werkt niet. Er tussenin is niets. Het heeft i.i.g. niet veel met de prijs van de kabel te maken.
Is op voorhand niets van te zeggen. Kwestie van proberen: Het werkt of het werkt niet. Er tussenin is niets. Het heeft i.i.g. niet veel met de prijs van de kabel te maken.
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Eventueel 2 stuks van 4 meter met een HUB ertussen ?
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Ja, dat is een mogelijkheid heb ik inmiddels uitgevonden.
De vraag is dan of het een HUB met netvoeding moet zijn, met busvoeding of helemaal passief.
De standaardlengtes zijn 5 meter, dit is de maximale lengte voor een betrouwbare data overdracht zonder tussenversterking.
Er zijn ook kabels met ingebouwde versterkers tot 15 meter.
Er is zelfs een dubbelafgeschermde kabel die tot 15 meter kan zonder hub of wat dan ook. Maar die kost 126 euro.......
Maar wat doet die versterking met de DAC?
De vraag is dan of het een HUB met netvoeding moet zijn, met busvoeding of helemaal passief.
De standaardlengtes zijn 5 meter, dit is de maximale lengte voor een betrouwbare data overdracht zonder tussenversterking.
Er zijn ook kabels met ingebouwde versterkers tot 15 meter.
Er is zelfs een dubbelafgeschermde kabel die tot 15 meter kan zonder hub of wat dan ook. Maar die kost 126 euro.......
Maar wat doet die versterking met de DAC?
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Geen idee, kwestie van experimenteren, vermoed ik.
Zou eerst maar eens bij de Action gaan shoppen, dan ben je wel voor een euro of tien klaar.
Zou eerst maar eens bij de Action gaan shoppen, dan ben je wel voor een euro of tien klaar.
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Ha, ha, Action.....ray5150 schreef:Geen idee, kwestie van experimenteren, vermoed ik.
Zou eerst maar eens bij de Action gaan shoppen, dan ben je wel voor een euro of tien klaar.
En dan 's nachts in mijn bed liggen woelen en zweten met de onuitroeibare twijfel of het toch echt niet beter kan klinken met; noem maar op.
Valt me op dat Action wel vaak genoemd wordt op dit forum.
Het enige goede wat ik daar tegen mijn geweten in wel eens koop zijn de busjes matzwarte spuitlak voor 2 euro en een paar centen.
Maar je weet; als iets heel weinig of bijna niets kost betaalt ergens anders iemand de rekening. ( personeel, millieu, etc. )
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
of gewoon slim zaken doen met een beperkt assortiment, zoals bv de Lidl dat ook kan. een bouwmarkt met een groter pand, veel acties, veel reclame, breder assortiment, heeft gewoon een veel grotere marge nodig. neem bv de huismerk kitkokers acrylkit, bouwmarkt €3, Action €1. maar bij de profi bouwmaterialen handel kosten ze ook gewoon €1. pro handel maakt per item veel meer omzet (de gemiddelde aannemer komt niet om 1 kokertje) en kan lagere marge hanteren.PAD schreef:Maar je weet; als iets heel weinig of bijna niets kost betaalt ergens anders iemand de rekening. ( personeel, millieu, etc. )
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
ZelfmakenPAD schreef:De vraag is dus; met welke( soort/merk/prijs) kabel kan ik zonder haperingen 8 meter overbruggen?
Maar pas op, voor dat je het weet is 1 kant te kort.
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Wacht even, je stuur er een digitaal signaal doorheen. het is 0 of 1, niet meer en niet minder, door een 10 keer zo dure USB kabel zal die 0 of 1 echt niet anders aankomen. (nu klink ik net als Breem...PAD schreef:Ha, ha, Action.....ray5150 schreef:Geen idee, kwestie van experimenteren, vermoed ik.
Zou eerst maar eens bij de Action gaan shoppen, dan ben je wel voor een euro of tien klaar.
En dan 's nachts in mijn bed liggen woelen en zweten met de onuitroeibare twijfel of het toch echt niet beter kan klinken met; noem maar op.
Of je moet een echte audiofiel zijn, de meeste daarvan kun je van alles wijsmaken.
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Jawel. maar als er nou 1/2'jes aankomen? Is het dan een halve 1 of een halve 0?ray5150 schreef:Wacht even, je stuur er een digitaal signaal doorheen. het is 0 of 1, niet meer en niet minder, door een 10 keer zo dure USB kabel zal die 0 of 1 echt niet anders aankomen.
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
We zouden hier eindeloos lang kunnen discussiëren over bouwmarkten, Lidels en Actions. Voor mij staat vast dat de grote discounters niet alleen slim inkopen maar ook slim kunnen uitbuiten (personeel) en dat ze bovendien slecht gemaakte rotzooi verkopen waar het milieu mee belast wordt. Ik zeg niet dat duur altijd beter is en om het maar weer in de richting te brengen van het onderwerp waar we ons hier mee bezig houden, namelijk audio; mijn USB DACje is alleen maar betaalbaar omdat het in China gemaakt wordt. Boter op mijn hoofd dus. Een gelijkwaardige DAC, hier in Europa gemaakt kan ik helaas niet betalen. Zo heb ik ook Hypex versterkers, een Nederlands (Belgisch) ontwerp, maar ook in elders in elkaar geprutst met handige Chinese handjes.Henkjan schreef:of gewoon slim zaken doen met een beperkt assortiment, zoals bv de Lidl dat ook kan. een bouwmarkt met een groter pand, veel acties, veel reclame, breder assortiment, heeft gewoon een veel grotere marge nodig. neem bv de huismerk kitkokers acrylkit, bouwmarkt €3, Action €1. maar bij de profi bouwmaterialen handel kosten ze ook gewoon €1. pro handel maakt per item veel meer omzet (de gemiddelde aannemer komt niet om 1 kokertje) en kan lagere marge hanteren.PAD schreef:Maar je weet; als iets heel weinig of bijna niets kost betaalt ergens anders iemand de rekening. ( personeel, millieu, etc. )
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Wat nou? De Action is gewoon een winkelconcept. Kun je Xenos, Kruidvat, Blokker, Gammel, Aldi en zeker ook AH, enz. enz. evengoed mijden.
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Ik ben niet zo goedgelovig, zeker niet als het om heel duur gaat.Pjotr schreef:Jawel. maar als er nou 1/2'jes aankomen? Is het dan een halve 1 of een halve 0?ray5150 schreef:Wacht even, je stuur er een digitaal signaal doorheen. het is 0 of 1, niet meer en niet minder, door een 10 keer zo dure USB kabel zal die 0 of 1 echt niet anders aankomen.
Maar ik vond veel nuttige, maar toch ook weer tegenstrijdige info op de Alpha-audio site. ( ben er nog niet achter hoe ik hier een link moet plaatsen) In de ene beschouwing is het inderdaad zo dat ze zeggen dat het niets uitmaakt. De 0 en 1 tjes komen aan of ze komen niet aan. MAar er staat weer niets vermeld over de lengte van de kabel. In een ander artikel lees ik dat de fabrikanten van kabels met elkaar hebben afgesproken dat 5 meter de limiet is voor USB 2.0. Daarna wordt het onbetrouwbaar. Verder op Alpha-audio lees ik dan weer een vergelijkende test van USB kabels van Audioquest. Dan lees je dat het toch weer een stuk beter wordt dan de huis tuin en keukenkabel.
Ja je moet het allemaal zelf uit proberen blijkbaar....
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Inderdaadhttp://forum.zelfbouwaudio.nl/posting.php?mode=quote&f=18&p=1687516#"Pjotr schreef:Wat nou? De Action is gewoon een winkelconcept. Kun je Xenos, Kruidvat, Blokker, Gammel, Aldi en zeker ook AH, enz. enz. evengoed mijden.
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Ging iets mis....PAD schreef:Inderdaadhttp://forum.zelfbouwaudio.nl/posting.php?mode=quote&f=18&p=1687516#"Pjotr schreef:Wat nou? De Action is gewoon een winkelconcept. Kun je Xenos, Kruidvat, Blokker, Gammel, Aldi en zeker ook AH, enz. enz. evengoed mijden.
Moet zijn: INDERDAAD
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Jah, dat krijg je nou met forum software van de ActionPAD schreef:Ging iets mis....PAD schreef:Inderdaadhttp://forum.zelfbouwaudio.nl/posting.php?mode=quote&f=18&p=1687516#"Pjotr schreef:Wat nou? De Action is gewoon een winkelconcept. Kun je Xenos, Kruidvat, Blokker, Gammel, Aldi en zeker ook AH, enz. enz. evengoed mijden.
Moet zijn: INDERDAAD
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Jah Jah rastafarai... no Action no cry..Pjotr schreef:Jah, dat krijg je nou met forum software van de ActionPAD schreef:Ging iets mis....PAD schreef:Inderdaadhttp://forum.zelfbouwaudio.nl/posting.php?mode=quote&f=18&p=1687516#"
Moet zijn: INDERDAAD
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Nog erger : de forumsoftware is gratis !Pjotr schreef:Jah, dat krijg je nou met forum software van de Action
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Dat krijg je als je Audi rijdt, geen geld meer over....ray5150 schreef:Nog erger : de forumsoftware is gratis !Pjotr schreef:Jah, dat krijg je nou met forum software van de Action![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
en jij dan? een Audi èn en Landroverds23man schreef:Dat krijg je als je Audi rijdt, geen geld meer over....ray5150 schreef:Nog erger : de forumsoftware is gratis !Pjotr schreef:Jah, dat krijg je nou met forum software van de Action![]()
![]()
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Ik heb nog steeds dromen/nachtmerries van mijn DS 23, nee echt waar, een break met een 23 injectie, die niet zouden bestaan.
Als ik al het geld dat ik daar heen heb gedragen had kunnen houden had ik de Action nooit van binnen hoeven te bekijken.
Als ik al het geld dat ik daar heen heb gedragen had kunnen houden had ik de Action nooit van binnen hoeven te bekijken.
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Ondertussen heb ik het een en ander uitgeprobeerd.
Een 5 meter lange standaardkabel brengt geen contact tot stand. Doet dus helemaal niets. Een korte bijgeleverde kabel doet het prima.
Dan een kabel van 5 meter met ingebouwde versterking ( zonder netaansluiting) gekoppeld aan de korte standaardkabel werkt ook prima.
Dan kom ik op ca 6,5 meter.
Morgen nog zo'n versterkte kabel halen in de computershop, kijken of het dan lukt om op 10 meter te komen. De versterkte actieve kabel is een zgn. usb 2.0 extension cable of high speed active cable van Konig
De usb dac is van SMSL type Sanskrit. Niet alle dac's reageren hetzelfde op de verschillende kabels.
Dus, voor wie er ooit voor komt te staan een lange verbindingskabel nodig te hebben kan deze info van belang zijn. Ik kon zelf nergens iets zinnigs vinden over dit onderwerp. Vreemd eigenlijk hoe de computerwereld en de audiowereld nog zo mijlen ver uit elkaar liggen terwijl er toenemend meer gebruik wordt gemaakt van computers ten behoeve van audio. In een comp. shop weten ze echt niets van geluid.
Een 5 meter lange standaardkabel brengt geen contact tot stand. Doet dus helemaal niets. Een korte bijgeleverde kabel doet het prima.
Dan een kabel van 5 meter met ingebouwde versterking ( zonder netaansluiting) gekoppeld aan de korte standaardkabel werkt ook prima.
Dan kom ik op ca 6,5 meter.
Morgen nog zo'n versterkte kabel halen in de computershop, kijken of het dan lukt om op 10 meter te komen. De versterkte actieve kabel is een zgn. usb 2.0 extension cable of high speed active cable van Konig
De usb dac is van SMSL type Sanskrit. Niet alle dac's reageren hetzelfde op de verschillende kabels.
Dus, voor wie er ooit voor komt te staan een lange verbindingskabel nodig te hebben kan deze info van belang zijn. Ik kon zelf nergens iets zinnigs vinden over dit onderwerp. Vreemd eigenlijk hoe de computerwereld en de audiowereld nog zo mijlen ver uit elkaar liggen terwijl er toenemend meer gebruik wordt gemaakt van computers ten behoeve van audio. In een comp. shop weten ze echt niets van geluid.
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Er is wel iets zinnigs over te vinden maar niet direct in audioland: Google eens op "eye pattern".PAD schreef:Dus, voor wie er ooit voor komt te staan een lange verbindingskabel nodig te hebben kan deze info van belang zijn. Ik kon zelf nergens iets zinnigs vinden over dit onderwerp. Vreemd eigenlijk hoe de computerwereld en de audiowereld nog zo mijlen ver uit elkaar liggen terwijl er toenemend meer gebruik wordt gemaakt van computers ten behoeve van audio. In een comp. shop weten ze echt niets van geluid.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: welke usbkabel tussen comp en usbdac?
Ik vraag me af of kwaliteit van een USB kabel ook maar van enige invloed is op de geluidskwaliteit. Bij SP/DIF is dat nog wel het geval, omdat het daar om een PCM signaal gaat waar timing-fouten voor problemen kunnen zorgen en filter-eigenschappen van de kabel (denk daarbij aan vervorming in het digitale signaal in de kabel waardoor een blokgolf gaat lijken op iets tussen dat en een sinus) fouten in de signaal overdracht kan veroorzaken. Maar bij PCM wordt elke overgestuurde bit, of die nou wel of niet goed is ontvangen, gewoon weergegeven. Bij USB werkt dat anders.PAD schreef:Ha, ha, Action.....ray5150 schreef:Geen idee, kwestie van experimenteren, vermoed ik.
Zou eerst maar eens bij de Action gaan shoppen, dan ben je wel voor een euro of tien klaar.
En dan 's nachts in mijn bed liggen woelen en zweten met de onuitroeibare twijfel of het toch echt niet beter kan klinken met; noem maar op.
[...]
Wanneer daar een fout in de signaal-overdracht ontstaat, wordt de zender gevraagd het pakket nog eens te versturen. Daardoor kan hooguit een kortstondige drop-out ontstaan. Komt het pakket echt niet goed aan, dan stopt de overdracht of hoor je gewoon (even) niets meer. Hier wordt de correct ontvangen data dus gewoon "as is" weergegeven. Foutief ontvangen data kan (volgens mij) niet voorkomen.
Dus de uiteindelijke geluidskwaliteit zal voornamelijk afhangen van je DAC, maar in veel grotere mate van de rest van de analoge keten.
