Nu vroeg ik mij af of het een waardevolle upgrade zou zijn om mijn filter na te maken, maar met betere componenten? En zo ja, kunnen jullie mij iets aanraden?
Ik ben eigenlijk op zoek naar een iets frisser geluid met een betere staging... Al besef ik dat mijn grootste limiet de ruimte is waar de speakers in spelen. Maar dit heb ik met wat akoestische aanpassingen toch al wat kunnen verbeteren.
Hieronder vind je een foto met de onderdelen van het huidig filter.
Misschien ook even handig dat je het schema post, kunnen we even zien waar de componenten zitten in het filter. Het eerste waar ik aan denk is de condensator, ik ga er althans vanuit dat die in het hoog zit.
Alvast bedankt voor de hulp Zweitse! Ik ga het zeker bekijken!
Ik veronderstel dat het vervangen van die condensator zich (mogelijks) uit in een "frisser" geluid?
Heeft het filter eigenlijk veel invloed op de staging van de speakers? En in welke componenten wordt dit dan vooral bepaald?
voor "frisser" in de zin van andere klankkleur moet je de tweeter wat harder laten spelen door de weerstandenset voor de tweeter aan te passen. bijvoorbeeld die 0.2mH spoel vervangen door een kleinere.
Ik zou overwegen de 33µF serie met de mid te vervangen door MKT of MKP. En eventueel ook de 8µ2 parallel aan de mid door MKT. Maar dat zou dan vooral voor de gemoedsrust zijn. Je zou ook kunnen experimenteren met een 1m2 in serie met de mid, i.p.v. de 1m0 nu.
Ik zou eerst experimenteren met andere waarden van de componenten in plaats van met duurdere types. Daar valt veel meer winst mee te halen. Zodra het goed klinkt kan je eventueel duurdere types kopen.
Als je de bipolaire elco's gaat upgraden zou je ook kunnen kijken naar goedkope MKT- of MKP-condensatoren. Het is maar de vraag of een dure condensator wel anders klinkt dan een gewone MKP, daar zijn de meningen over verdeeld. Verder is het niet zo goed voor de prijs/kwaliteitsverhouding als je veel geld steekt in iets wat relatief weinig verschil maakt.
Over de opbouw van de filter ben ik vrij gerust. De metingen zijn ook zeker niet slecht te noemen (kun je ook terug vinden in het topic over de bouw van mijn speakers), maar het enige wat ik wat mis is de staging. Tonaal zijn de speakers 90% naar mijn zin...
Ja, hebben al verschillende versterkers op gestaan en spelen momenteel op een Rotel Michi voor/eindversterker, dus denk niet dat deze de zwakste schakel zijn...
[...] maar het enige wat ik wat mis is de staging.
Duurdere condensatoren gaan je dan niet helpen. Áls er verschillen zijn, uit zich dat als een verandering in tonaliteit. Voor een betere staging moet het afstraalgedrag van de speaker anders zijn. Daar kan je vrij weinig aan veranderen. Wat ook wel wil helpen is om de speakers verder van de muur af zetten.