Adire Koda 10" in 35L GHP ?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Orbit_be

Adire Koda 10" in 35L GHP ?

Bericht door Orbit_be »

Hoewel mijn stereoset, bestaande uit een paar CSS FR125 fullrange drivers, mij nog steeds bijzonder goed bevallen moet ik toch toegeven dat het laag bij sommige muziekgenres maar vooral bij film kijken toch wat te kort schiet.

Gezien ik hier nog enkele Adire Koda 10" NIB heb rondslingeren (o.a.) ontstond het plan om hiermee een compacte sub te bouwen. De beschikbare ruimte + de WAF zorgen ervoor dat ik in de praktijk niet veel meer kan realiseren dan een netto 35liter kist. Dan zijn de mogelijkheden natuurlijk al meteen erg beperkt want na wat modelleren blijkt de Koda meer liters te lusten dan ik had verwacht:

- BR behuizingen komen al snel uit op 45 liter + poort.
- PR behuizingen betekenen dan weer de aankoop van zo'n passieve radiator(en), en nog steeds 45L.
- Een gesloten behuizing dan maar, van zo'n 35 liter en dan gebruik maken van de toch wel indrukwekkende lineaire excursie (+/- 18 mm) om dmv filtering toch wat extra uit het laag te krijgen.

De laatste optie moest het dus worden. Gezien ik met een inbouwversterker wil gaan werken die ik nog moet aankopen ging de zoektocht van start. Al na enkele dagen intensief surfen kwam ik tot de conclusie dat het aanbod van plate amps nogal mager is en dan er weinig serieuze reviews van te vinden zijn. De enige die je regelmatig ziet opduiken is Hypex, maar ook daar zijn de meningen/ervaringen niet onverdeeld positief terwijl de aankoopprijs toch al redelijk pittig is.

Tijdens diezelfde zoektocht kwam ik ook iets nieuws tegen, althans voor mij toch, namelijk een zogenaamde GHB. Na het proberen ontcijferen van heel wat duitse literatuur (dmv de translate functie van Chrome) uiteindelijk op dit forum terecht gekomen, meerbepaald op dit topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=6137 De daar geposte resultaten hebben mijn interesse aangescherpt en na wat geklungel in BoxSim (helemaal nieuw voor mij) kwam ik toch uit op een heel mooie responscurve:
boxsimkoda10.jpg
Nu, ik heb hélemaal geen kaas gegeten van passieve filters dus ik zit nu totaal in de knoop met waar ik de juiste materialen kan vinden om dit te realiseren. Ik zou moeten eindigen met een condensator van 1400µF. Bij conrad vind ik de rubriek luidspreker condensatoren: http://www.conrad.be/ce/nl/overview/131 ... densatoren waar een model tussenzit van 470µF, 3 hiervan komen mooi uit op 1410µF. Anderzijds heb ik wel gemerkt dat er zowat een oneindig aantal soorten en prijzen zijn voor condensatoren.

Om na een lang verhaal toch tot een uiteindelijke vraag te komen, bij deze:

- Kan ik met die 'luidsprekercondensatoren' van Conrad mijn doel bereiken, en wat zijn de mogelijke alternatieven, zonder de prijs al te fel op te drijven natuurlijk ...
- Vergeet ik beter het hele GHP concept en bestaat er toch een goede plateamp met voldoende goede filtermogelijkheden om mijn doel te bereiken?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Adire Koda 10" in 35L GHP ?

Bericht door Henkjan »

Welkom hier!

Fijne speakers die FR125, mn dochter heeft een setje met subje meer heb je eigenlijk ni nodig.

Over je sub: de waarde van de condensatoren voor een GHP van een sub bepalen aan de hand van een sim op basis van de t/s parameters gaat niet altijd goed (bij mijn SDX10 klopte er weinig van in elk geval), beter is de kast bouwen, dan impedantie en response opmeten en dan kan je wel goed simuleren.

Wat betreft versterkers: wat is je budget? Je hebt van Hypex en van MiniDSP plate amps met ingebouwde DSP, daarmee haal je optimale regelmogelijkheden in huis. Andere optie is een losse DSP waarmee je ook de FR125 kan filteren, of ga je dat al op een andere manier doen?
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Ah, nog mensen die de FR125 kennen, leuk! Ik ben verliefd geworden op deze drivers tijdens CES2003 toen ik de prototypes voor het eerst heb beluisterd. Toen de productieversie beschikbaar werd heb ik er dan ook meteen een heleboel van besteld. Maar nu ze zijn 'gepromoveerd' naar de woonkamer hebben ze het wat moeilijk om het laag te vullen. Dat was voorheen, toen ze nog in een kleinere ruimte stonden, absoluut geen probleem.

Heb jij trouwens wat specs/foto's van de implementatie die jij hebt gebouwd?

De hamvraag rond het budget is natuurlijk altijd lastig, liefst zo weinig mogelijk natuurlijk ;-) Zeker voor een plateamp, die toch beperkt inzetbaar is heb ik eigenlijk niet zoveel voor over. Een losse amp + dsp is dan weer meteen zo veel extra ruimte in m'n TV meubel dat word ingepalmd. Bovendien zijn DSP's zelden een streling voor het oog en dan komt de WAF weer in het gedrang ...

De MiniDSP ben ik ook tegengekomen tijdens mijn omzwervingen maar ook daar toch redelijk wat negatieve ervaringen rond enerzijds een te laag uitgangsvoltage en anderzijds een te hoge 'noisefloor' met een hoorbare invloed op de klank. Zonde, wat het is natuurlijk wél een héél compleet toestel en het is bekend terrein voor mij. Neemt niet weg dat het zeker een valide optie blijft, vooral dan als ik hem alleen voor de sub gebruik.

Maar dan heb ik nog geen versterker natuurlijk ...

Hun plate amp met dsp ingebouwd vind ik te duur en is ook een beetje overkill, ik moet ruimschoots toekomen met een kwalitatieve 100 Wrms @ 4 Ohm. Momenteel ben ik aan het bieden op een MA500 van marantz, dit ism een miniDSP zou wel eens een mooie oplossing kunnen zijn.

DE FR125s dacht ik niet meteen te gaan filteren, maar op termijn gewoon een veel kleinere gesloten behuizing voor te maken. Althans toch proberen een extra schakel te introduceren in het signaalpad.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Die plate amps van o.a. Conrad hebben een ingebouwd 2e orde hoogdoorlaatfilter. Door twee weerstandjes te vervangen kan je de Q-factor en de frequentie veranderen, zodat je daarmee kan boosten. In Boxsim is dat zo te simuleren: 'Verstärker' - 'Aktive Filter...' - 'Hochpaß 12 dB' en dan bijvoorbeeld f = 25Hz, Q = 2,0. Heb je de gewenste frequentie en Q gevonden, dan kan je met deze excelsheet uitrekenen wat voor weerstanden je nodig hebt. Een DSP is echter een betere oplossing, omdat je daarmee ook de staande golven in je kamer kan aanpakken.

Het nadeel van deze versterkers is dat ze vrij veel stroom gebruiken als ze uit staan. Altijd stekker eruit na gebruik dus.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Hier de kastjes voor de FR125 : forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=6588

Voor de sub (een MDS8 in gesloten kast) en de filtering gebruik ik een 2.1 amp van Hypex. X-over ergens 100Hz
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

Voorlopig even afwachten of ik die MA500 kan scoren voor een acceptabele prijs, als dat lukt wil ik die graag combineren met zo'n Mini-DSP. Ik had stiekem toch al besloten hun meetmicrofoon af te nemen, dan kan die mini-DPS er ook nog wel bij.

Het is misschien niet de oplossing met de hoogste WAF, maar het geeft me wel véél meer mogelijkheden naar de toekomst toe.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zodra die is ingesteld, kan de dsp (minidsp of welke om t even) uit het zicht blijven hoor
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

\:D/ De MA500 is in m'n bezit, en dat voor een hele redelijke 125€.

Kan ik alvast definitief het ontwerp van de subkist aanpassen. Plateamp-hok mag eruit, wel bracing aanpassen natuurlijk ...

Het enige waar ik ivm de MiniDSP me nog een beetje ongemakkelijk bij voel ik het ontbreken van een aan/uit knop. Ik veronderstel dat het ding zonder inkomend signaal zo goed als niets verbruikt maar toch voelt het 'verkeerd' aan een toestel 24/7 'aan' te laten staan.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat staat die bij heel veel mensen (bij mij ook), t ding verbruikt <1W
dat is verreweg me makkelijkste oplossing
Orbit_be

Bericht door Orbit_be »

En bij deze het 'definitieve' ontwerp. Bedoeling is vooral de constructie redelijk eenvoudig te houden en toch stevig. Ik beschik namelijk niet meer over de workshop van weleer en ga de bouw waarschijnlijk uitbesteden.
Koda 10 closed.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”