Notch filter needle met frs 8

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Notch filter needle met frs 8

Bericht door Bryston power »

Goedenavond,

Ik ben bezig met mijn 2e set Needles te bouwen maar nu heb ik even een vraag over het filter. Ik heb er nu een standaard notch filter inzitten met een weerstand van 3,9.
Op het gehoor vind ik hem als het wat harder gaat nog wat naar schel neigen, los ik dit op als ik de weerstand verhoog en zo ja naar welke waarde dan?
RobertD
Contacteer:

Re: Notch filter needle met frs 8

Bericht door RobertD »

Volgens mij kan de FRS8 zonder filter in de Needle...
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Het schelle zou ook kunnen zitten in de resonanties bij 10-15 kHz. Normaalgesproken zou een 3" breedbander flink bundelen bij de hoge tonen, maar de FRS8 doet dat bij deze frequenties opeens veel minder. Ik denk dat het veroorzaakt wordt door de plastic stofkap.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Zoals de Bryston Power het omschrijft is het vrijwel zeker dat het schelle komt vanwege oversturing.
Het typisch schreeuwerig gaan klinken doordat je voorbij x-max van de driver speelt, met als gevolg dat de vervorming gigantisch toeneemt.

De FRS8 is maar een 32cm2 drivertje met +/- <0.25mm x-max! (n.b. niet verwarren met de +/-2.5mm x-mech zoals visaton die opgeeft).
Daar kan je dus fullrange absoluut niet luid mee spelen.

Een notchfilter zal daar dan ook geen verandering in brengen helaas.
De enige manier om toch luider te spelen is om de FRS8 in het laag te ontlasten met behulp van een (sub)woofer.
Maarja, dat is dan ook gelijk de doodsteek voor het needle ontwerp :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”