Bouw Cyburgs Needle met Tangband W3-871B

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dopiereit

Bouw Cyburgs Needle met Tangband W3-871B

Bericht door dopiereit »

Ik was al een tijdje op zoek naar een kleine en goedkope breedband speaker en na flink wat zoeken ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in de ''Needle'' (ontwerp van B. Burghard). Omdat ik heel benieuwd ben wat dan zo'n klein breedbandertje kan doen in zo'n behuizing heb ik maar besloten de onderdelen te bestellen op Rumoh en te starten.

Ik heb gekozen voor de Tangband W3-871B die ik dan filter met het voorgeschreven notch filter ontwerp: C: 6,8 uF L: 0,56 mH R:6,8 ohm parallel in + kabel. Heel simpel dus.

Gisteren kreeg ik alles binnen en vandaag heb ik het filtertje in elkaar geprutst. Nu wil ik voor mijn kasten 12 mm v313 (groen) MDF gebruiken. Dit omdat dit type mdf veel minder last heeft van verschillen in luchtvochtigheid, waardoor het dus minder begint uit te zetten en te krimpen (werken). dit heb ik besteld bij een bouwmaterialen leverancier omdat het niet in de bouwmarkt te krijgen is. Ik heb gevraagd of ze het bij een andere vracht op kunnen gooien die ook bij mij langs komt, dit scheelt vrachtkosten! :D dus daar moet ik nog even op wachten dan kan ik ook met de kasten beginnen!
Bijlagen
het filtertje op een stukje dun triplex gefabriceerd en op mijn terminal vast gemaakt.
het filtertje op een stukje dun triplex gefabriceerd en op mijn terminal vast gemaakt.
niet bijzonder goed soldeer werk maar het werkt!
niet bijzonder goed soldeer werk maar het werkt!
de Tangband die het allemaal moet doen, wel een erg klein dingetje! ben benieuwd wat het produceert.
de Tangband die het allemaal moet doen, wel een erg klein dingetje! ben benieuwd wat het produceert.
Laatst gewijzigd door dopiereit op di 06 mei 2014, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Re: Bouw Cyburgs Needle

Bericht door wouter »

nice!!

En leuk, velen hebben de Needle wel eens gebouwd of gehoord. Ik heb hem met de frs 8, BB3.01 en 2 Vifa TG en TC breedbanders geprobeerd. Ook nog een 2-weg met kleine Dayton tweeter bovenop. Met de witte vifa vond ik het mooiste. Dikke lol met die dingen. Ben hem uiteindelijk actief gaan ondersteunen, maar het formaat was gelijk.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=9677

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
dopiereit

Bericht door dopiereit »

Ik heb even een paar simpele sketchup tekeningetjes gemaakt om even te zien hoe ze met een bepaalde kleur er uit zien. Ik vind zelf wit een mooie neutrale kleur, misschien dat ik ze later nog eens luxer ga afwerken (fineer/folie/o.i.d.). :sure:
Bijlagen
cyburgs needle met tangband 2.jpg
cyburgs needle met tangband1.jpg
dopiereit

Bericht door dopiereit »

wouter schreef:
nice!!

En leuk, velen hebben de Needle wel eens gebouwd of gehoord. Ik heb hem met de frs 8, BB3.01 en 2 Vifa TG en TC breedbanders geprobeerd. Ook nog een 2-weg met kleine Dayton tweeter bovenop. Met de witte vifa vond ik het mooiste. Dikke lol met die dingen. Ben hem uiteindelijk actief gaan ondersteunen, maar het formaat was gelijk.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=9677

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Zo, jij hebt nog eens wat geprobeerd met de needle, hoe waren je bevindingen met de frs 8 ? lijkt me ook nog wel eens leuk om die te proberen aangezien de frs 8 niet zo duur is en ik dan de kasten al heb.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
En leuk, velen hebben de Needle wel eens gebouwd of gehoord. Ik heb hem met de frs 8, BB3.01 en 2 Vifa TG en TC breedbanders geprobeerd. Ook nog een 2-weg met kleine Dayton tweeter bovenop. Met de witte vifa vond ik het mooiste. Dikke lol met die dingen. Ben hem uiteindelijk actief gaan ondersteunen, maar het formaat was gelijk. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=9677

Afbeelding
van de door Wouter genoemde breedbanders vond ik de witte Vifa ook t beste, maar nog beter vind ik de Markaudio Alpair6p (kan zelfs zonder filter). Ook erg mooi is de Tangband 3" coax W3-1723, in de 3 tientjes prijsklasse mijn favoriet. (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12299)
Afbeelding
dopiereit

Bericht door dopiereit »

Henkjan schreef:
van de door Wouter genoemde breedbanders vond ik de witte Vifa ook t beste, maar nog beter vind ik de Markaudio Alpair6p (kan zelfs zonder filter). Ook erg mooi is de Tangband 3" coax W3-1723, in de 3 tientjes prijsklasse mijn favoriet. (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12299)
Afbeelding
Zal ik zeker onthouden! Ik zit nu steeds meer te denken gelijk maar 2 setjes te maken, één voor het uitproberen en één voor het gebruiken. Het leuke is ook dat de kosten nooit heel erg hoog zijn met maar 1 driver en geen of een heel simpel filtertje. 8)
sevenup

Bericht door sevenup »

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hier nog wat inspiratie:
IMG_0373.JPG
dopiereit

Bericht door dopiereit »

Henkjan schreef:
hier nog wat inspiratie:
IMG_0373.JPG
Ik denk dat ik ze een mooie nette gebroken-wit zijdeglans kleur ga geven.
dopiereit

Bericht door dopiereit »

@henkjan

Ik zie dat je de tangband ook geprobeerd hebt, op de hoeveelste plek komt ie als je een top zoveel moest maken van de geprobeerde drivers? Of laat ik het anders vragen; zou je een top ''zoveel'' lijstje kunnen maken met de drivers die in jouw optiek het beste klinken in de ''Needle''?. :)
dopiereit

Bericht door dopiereit »

is dit trouwens die witte vifa die jullie bedoelen? :

http://www.rumoh.eu/nl/vifa/1355-vifa-tg9-fd1004.html
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dopiereit schreef:
Ik zie dat je de tangband ook geprobeerd hebt, op de hoeveelste plek komt ie als je een top zoveel moest maken van de geprobeerde drivers? Of laat ik het anders vragen; zou je een top ''zoveel'' lijstje kunnen maken met de drivers die in jouw optiek het beste klinken in de ''Needle''?. :)
pfoe lastig, poging:
1 : Alpair6p
2 : Witte Vifa
3 : Tangband Coax
4 : Omnes BB3
5 : Tangband W3-871
zoals je ziet is dit zo ongeveer de zelfde volgorde als de prijs.. no free lunch... ook getest de W3-315, maar die was voor mijn oren veel te scherp, FR8 heb ik onvoldoende gehoord om te ranken. Op de plank heb ik nog wat Fountek liggen, waar ik ook wel wat van verwacht. Buiten mededinging : Tangband W3-1285 want die heeft echt te weinig laag. met subje komt deze toch erg dicht in de buurt van de Alpair6

het grote voordeel van de TB W3-871 is, is dat je m zo aan iedereen kan aanbevelen, het is echt een allemans vried. hooguit een wat rustig hoog.
dopiereit

Re: Bouw Cyburgs Needle met Tangband W3-871B

Bericht door dopiereit »

Bedankt voor je reactie Henkjan! Erg handig zo'n lijstje en je nuttige tips!

Heb inmiddels een plaat v313 mdf van 3050 mm lang bij 1220. Genoeg materiaal eerst weer! Hieruit kan ik makkelijk 2 setjes zagen en ben ook van plan dit te doen. De 2e wil ik met de vifa tg9-fd10/04 breedbander maken. Weet iemand of het noodzakelijk is hier een filtertje voor te zetten?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

De vifa had bij mij ook een filtertje

Btw: er zwerft nog ergens een freessjabloon voor de vifa rond, die had freeskees ooit voor me gemaakt (zoek maar eens ok keessjabloon)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

dopiereit schreef:
Hieruit kan ik makkelijk 2 setjes zagen en ben ook van plan dit te doen. De 2e wil ik met de vifa tg9-fd10/04 breedbander maken. Weet iemand of het noodzakelijk is hier een filtertje voor te zetten?
Nee, niet noodzakelijk om er geluid uit te krijgen. Wel noodzakelijk als je ook wil genieten van het geluid, want zonder filter is het vrijwel nooit zonder het overdrijven van een bepaald klankgebied, het is dan klankmatig uit balans.

Met dit eenvoudige filter klonk het goed:
Cyburg Vifa 10-4 BSC %2C22mH 33uF 1%2C5Ohm.JPG
cyburg vifa BSC 15 graden.JPG
cyburg vifa BSC 15 graden.JPG (10.75 KiB) 2590 keer bekeken
En zoals je ziet meet dat ook heel netjes. Het is geen standaard sperfilter [-( , het is iets slimmer \:D/
dopiereit

Bericht door dopiereit »

wouter schreef:
dopiereit schreef:
Hieruit kan ik makkelijk 2 setjes zagen en ben ook van plan dit te doen. De 2e wil ik met de vifa tg9-fd10/04 breedbander maken. Weet iemand of het noodzakelijk is hier een filtertje voor te zetten?
Nee, niet noodzakelijk om er geluid uit te krijgen. Wel noodzakelijk als je ook wil genieten van het geluid, want zonder filter is het vrijwel nooit zonder het overdrijven van een bepaald klankgebied, het is dan klankmatig uit balans.

Met dit eenvoudige filter klonk het goed:
Cyburg Vifa 10-4 BSC %2C22mH 33uF 1%2C5Ohm.JPG
cyburg vifa BSC 15 graden.JPG
En zoals je ziet meet dat ook heel netjes. Het is geen standaard sperfilter [-( , het is iets slimmer \:D/
Haha, ik bedoel natuurlijk ook dat het noodzakelijk is voor een goed geluid. Het filtertje, dat ziet er prima uit, bedankt voor je tip! :dank:
dopiereit

Bericht door dopiereit »

Vandaag heb ik de bouwpakketjes gezaagd uit het V313 MDF. Ik ben van plan over de boven en voorkant een laagje dun mdf te lijmen om zo alle kopse kanten weg te werken en dit vervolgens netjes af te ronden met de bovenfrees. Dit dunne materiaal moet ik nog halen dus nog even geduld voor het pas in elkaar zit en te testen!

Hierbij wat foto's :
Bijlagen
IMG_1078.JPG
IMG_1079.JPG
IMG_1080.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”