Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en kist.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en kist.

Bericht door audioholic »

Beste Forum lezers,

Thuis heb ik nog 2 woofers liggen die geschikt zijn voor transmissionline.
Specs:
OZ-300L 12" High "Q" Subwoofer
Fs= 21.99 Hz
Re= 3.8 Ohms
Qm= 1.932
Le= 0.68 mH
Qe= 0.827
Xmax= 10.0 mm
Qt= 0.579
Pmx= 250 W
Vas= 7.15 Ft3
SPL= 92.00 dB

Ben nu met behulp van deze link:
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2

Ik heb eerst even een berekening gemaakt voor een unit.
Dan kom ik op een totale lengte van de lijn = 3,40m

Nu komt het volgende stuk wat ik niet helmaal snap eerlijk gezegd...

Voor het verkrijgen van de verlangde kwaliteit moet de doorsnede van het begin van de line ca 50% groter zijn dan het stralend oppervlak van de basunit, terwijl de line eindigt met een oppervlak gelijk aan dat stralend oppervlak.(is het stralend oppervlak van de basunit)
De lengte van de line begint direct achter de woofer. Bij meerdere basunits ga ik uit van het midden van die woofer opstelling.
En hoe reken je het oppervlak uit van een circelvormig iets?

1/4 x pi x dia kwadraad.

Dus, als voorbeeld de diameter is 10 cm. Dan wordt het oppervlak:

1/4 x 3,14 x 10 x 10 = 78,5 cm* Begin van de line wordt dan dus 1,5 x 78,5 = 117,75 afgerond dus 118 cm* .

Ik snap bljkbaar de formule niet als ik het na reken klopt het tot de eerste keer mal 10 als ik nogmaals met 10 vermeningvuldig kom ik op 785 ipv 78,5
Waarom word de diameter 2 x vermeningvuldigt? Is dit vanwege positieve beweging en negatieve beweging van de woofer?

Als ik dus de formule gebruik met mijn gegevens kom ik op:
7.5 x 3.14 x 30 x 30 = 21195 is dit de lengte van lijn voordat hij word gevouwen?

Bedankt alvast voor jullie adviezen.
Mvg Marco
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door Henkjan »

Ha die Marco, welkom hier.

Je zou ook eens aan de stoei kunnen met het excel sheet uit dit topic:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=32&t=5502
dat geeft wat meer mogelijkheden qua verloop van de lijn en het houdt meer rekening met de specifieke kenmerken van de driver
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door audioholic »

Henk Jan,

Bedankt voor je antwoord.

De sheet heb ik net gedownload maar weet de waarde niet van de BL deze paramter word niet weergeven in de specificaties die ik heb opgenoemd.
Weet jij hoe ik deze magneet tesla waarde kan achterhalen?
Trouwens de qtd is dit hetzelfde als de qt waarde?
had deze gewoon ingevuld bij qtd

Er word vermeld in de sheet dat als je een hogere qt waarde hebt
dat je een lagere afstemming kan gebruiken dan je fs frequentie (22hz) maar vanaf wanneer heb je een hogere qt waarde?
de mijne is dus 0,579 is het dan verantwoord om een lagere waarde te doen dan de FS of iets boven de FS?

Bvd.
Marco
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door Henkjan »

met een qt van 0,58 zou je de lijn wat lager af kunnen stemmen dan op fs (hoeft niet natuurlijk), bv op 20Hz

qtd is inderdaad qt

wat betreft BL: mss kan je t hier tussen wel vinden:
http://www.caraudioforum.com/archive/in ... 57665.html
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door audioholic »

Henk Jan,

Nogmaals bedankt voor je reatie :-D
Heb de BL waarde gevonden nu zit ik te kijken naar de tapsheid.
Hoe kan ik deze het beste gaan bepalen? Stel dat ik 2 woofers wil gebruiken wat zal ik dan aan de gegevens moeten aanpassen?
Klopt het dat de sheet werkt met een enkel gevouwen lijn?
Want ik zie 2 waardes de S0 en de SL waarde.
De S0 waarde bedraagt 1779,1 cm2 is dit de lengte van de lijn tot de eerste vouw?
De SL waarde bedraagt 161,7 cm2

Bvd.

Marco
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door Henkjan »

S0 is de oppervlakte van de doorsnede van de lijn aan het begin (gesloten kant), SL is die aan het einde. vandaar dat die ook in cm² wordt gegeven
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door bartsegers »

Ik zou ze zeker ook simuleren in Hornresp als je die mogelijkheid hebt.

Hoe laag wil je komen ?
Drivers simuleren prima voor TL

(En je kunt met 2 drivers een heftige sub maken)

voorbeeldje is 125 liter TL van 230cm lang.

PS: Welke driver heb je precies? Er schijnen nog al wat types te zijn?

http://www.caraudioforum.com/archive/in ... 57665.html
Bijlagen
tl oz audio.JPG
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door audioholic »

Beste Bart,

Ik zal vanavond eens gaan kijken of ik met mijn multimeter meer te weten kan komen over de
type driver.
Ik meende dat het de driver is van 21.99hz
De laatste 2 onderaan zijn uitgesloten om dat het een dubbele spoel betreft.
Hoe laag ik wil komen nouja zo laag mogelijk maar dat het toch voelbaar blijft. =)
Het zou mooi zijn als je een goed resultaat had op 15hz of lager.
Maar aangezien de drivers slechts tot 21.99hz kunnen weet ik eigenlijk niet of dat haalbaar is.
Hoornresp ben ik niet bekend mee en het ziet er ook wel vrijwel ingewikkeld uit..
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door bartsegers »

Wellicht toch even goed de beginselen van luidspreker (bouw) door gaan nemen nog.

De Fs zegt niets over hoe laag een driver kan komen.
(dat kan rustig lager zijn natuurlijk)

De Fs zegt alleen iets over de eigen resonantie frequentie.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door sietse »

Er is niks mis met het verhaaltje in de bieb. Maar je moet wel een beetje kunnen rekenen. Ikke heeft geen computer nodig voor het berekenen van een TL. :twisted: :lol: :lol:
Ongeveer 10 minuten en dan naar de tekentafel en de bouwmarkt voor materiaal.
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door audioholic »

Pppf ik vind het tot nu toe allemaal wel erg ingewikkeld haha
En me sterkste punt is zeker niet rekenen...
Goed ik zal eens kijken of ik hier ergens meer info kan vinden
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door bartsegers »

Als je snel aan de slag wilt, dan zou ik het simuleren aan iemand overlaten.

(alhoewel Hornresp niet moeilijk is)

Het LIJKT een hoop getallen, maar bedeank dat de onderste parameters niet veranderen.

De rest wat je ingeeft zijn oppervlakten en lengten.

Ik wil best wat voor je simuleren.

Wil je 2 woofers en 1 kast, of 2 kasten en 1 woofer ?

wat wil je kwijt aan liters? (belangrijk, en oei 15 hz? ja dat kost liters)

staan ze vrij, tegen de muur, of in een hoek ?
Allemaal vagen die belangrijk zijn bij een simulatie.

Ik weet niet of er meer mensen Hornresp verkiezen boven de excelsheet trouwens.
(Mijn gevoel zegt dat hornresp wat accurater is, en de sheets geven geen response toch ?)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door bartsegers »

Eerst en dat is het belangrijkste is bepalen welke drivers je hebt.

Er is een wereld van verschil tussen de diverse OZ-300L drivers blijkbaar.

Allermooiste is de drivers te laten doormeten door een forumlid of luidspreker bedrijfje.
(dan heb je 100% zekerheid)

verschillen als bewegende massa (105 vs 180 gram) zijn echt bepalende parameters.
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door audioholic »

Hmm ja dat zou mooi zijn iemand die ze doormeet.
Heb thuis even de Multimeter gepakt en op 200 ohm gezet (laagste stand)
Als ik de pinnen tegen de aansluitingen van de driver aanhoud dan geeft hij een waarde van 04.5 dat wil zeggen 4.5 ohm.
tot op dit moment kan ik er niet meer uithalen dan dit resultaat.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door bartsegers »

meet ook meteen even welke weerstand jouw multimeter heeft. (aansluit draden)

Kan zomaar 1,5-2 ohm zijn. Die moet je er even van af trekken.

voor metingen:

http://www.speakerland.nl/informatie/metingen.html
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door bartsegers »

Hier vind je ook een stuk software voor TL's en meer.

Wellicht is dat beter bruikbaar voor jou:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 32&t=18280

Maar je moet natuurlijk de drivers een keer laten doormeten.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door Dalojan »

Wat ook goed werkt is het software pakket AJHorn, een Duits product en ik geloof niet in andere talen leverbaar. Het simuleert de response van de speaker/filter/kast combinatie maar optimaliseert niet, dat moet je zelf doen. Resultaten kloppen verder goed. Het kan ook overweg met andere behuizingen zoals gesloten kast, reflex, hoorn, compound enz.

Groetsz,
Dalojan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door wouter »

sietse schreef:
Er is niks mis met het verhaaltje in de bieb. Maar je moet wel een beetje kunnen rekenen. Ikke heeft geen computer nodig voor het berekenen van een TL. :twisted: :lol: :lol:
Ik werk inmiddels met 6.0 en wat blijkt is dat wanneer je 2 drivers in 1 behuizing zet je, net als bij basreflex en gesloten, de behuizing 2x zo groot moet maken. De afstemming verandert anders namelijk, net als bij een basreflex of TL. De afstemfrequentie blijft wel gelijk maar je levert enorm in, ongeveer 6dB op de afstemmingsfrequentie.

Voor de afstemfrequentie (zie membraanamplitude/conus uitslingergedrag) maakt het inderdaad niets uit, maar dat is in een basreflex niet anders. 50 Liter met een poort afgestemd op 40 Hz blijft een gelijke afstemming, ongeacht of er 1 of 2 woofers in gestopt worden. Maar dan heb je het puur over de afstemming van kast. Wil je namelijk de basreflex met 2 woofers identiek afstemmen ALS GEHEEL met de situatie 1 woofer in 50 liter dan zul je de box 100 liter moeten maken. Maar wel de basreflexpijp korter maken, want anders is de afstemfrequentie veel lager geworden. Met een TL werkt dat dus niet anders. Een klassieke TL blijft voor mij 2Sd naar 1Sd over de lengte van 1/4e Fs. Sd is de totale wooferoppervlakte, bij 2 woofers is de kast dan dus ook 2x zo groot. Zo niet dan geeft dat een heel ander resultaat als met 1 woofer.

Deze passage uit het verhaal in de bieb mag aangepast worden:
Als je meer dan 1 basunit wilt gebruiken, dan hoeft het begin van deline in oppervlak niet groter te worden. Waarom niet?
Veronderstel je hebt 10 Watt en één unit. De conusuitslag zou dan bv 1cm zijn. Zet je nu nog een unit parallel of in serie, dan zal het vermogen over de twee units worden verdeeld en deze dus nog de halve uitslag maken. De lucht verplaatsing in de line blijft dus vrijwel het zelfde als met één unit.
bron: http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
Het was mooi geweest als het zo werkt, maar net als bij alle andere systemen werkt het zo helaas niet. Bij open baffle wel, maar bij een afgestemde massa-veer/gepoorte box niet.
Veel van het verhaal is goed leesbaar en geeft bij mij veel herkenning (behalve de passage over tapsheid van de lijn) en voor een eerste poging een TL te bouwen is het bruikbaar. Het geeft meer achtergrond informatie dan puur de klassieke formule:
1/4e golflengte van fs, en van 2xSd naar1xSd, eerste deel veel wol en naar het einde toe losser, laatste 90-30 cm leeglaten.
Zie bijv. hier: http://www.mh-audio.nl/Transmission%20L ... eakers.asp
1 of 2 woofers.jpg
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door m_cruiser »

FYI
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Transmissionline hulp gevraagd voor berekening lijn en k

Bericht door wouter »

Leuk filmpje, erg hulpvaardig van de maker.

Dit soort dingen gaat altijd uit van vuistregels, want inspraak zonder inzicht geeft uitspraak zonder uitzicht.
En dit laatste is al lang verleden tijd, er zijn simulatieprogramma geschreven die maken dat je op voorkeuren een TL kunt afstemmen en dat je een optimum per driver kunt vinden. Dit is heel wat anders dan op basis van het wooferoppervlak en 1/4e golflengte van fs een lijnlengte en doorsnede krijgen. TL's waren vroeger 'onberekenbare' dingen, daarom kwamen er eenvoudige vuistregels.

Aangezien er goede simulatieprogramma's zijn kun je een klassieke TL simuleren en daarna finetunen, doorontwikkelen of het zelfs gewoon anders doen als de T/S van de woofer daarom vragen. Anders kom je met slap opgehangen woofers altijd op joekels van kasten uit, terwijl dat vanuit het oogpunt kwalitatieve en gecontroleerde basweergave helemaal niet optimaal hoeft te zijn.

Maar de aanpak in het filmpje is leuk en geeft bruikbare resultaten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”