[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat gaat vast heel erg netjes worden. ouderwets handwerk heeft ook zo zijn charme.
Zelf was ik vandaag druk bezig met het zagen van hout voor oa. de middentoner kamer's maar door het kapotgaan van de zaagmachine zal dat voor bepaalde tijd uitgesteld worden.
Zelf was ik vandaag druk bezig met het zagen van hout voor oa. de middentoner kamer's maar door het kapotgaan van de zaagmachine zal dat voor bepaalde tijd uitgesteld worden.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 04 mei 2014, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Krijg je zeker een gratis lingeriesetje bij?ray5150 schreef:
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Had jij het nou over "in herhaling vallen" ?ds23man schreef:ray5150 schreef:Niet ray5150 maar ds23man schreef:Krijg je zeker een gratis lingeriesetje bij?
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ok, dan zal ik maar weer eens wat serieus laten zien
Malletje voor de tweeter op een plankje klemmen en met de kopieerring infrezen tot ruim de helft van de dikte van de baffle. De rest uitzagen met de decoupeerzaag en netjes afwerken met de kopieerfrees. Alle stof verwijderd, de tweeter erbij gepakt en gepast. Het past zuigend. Dat is niet goed, want ik heb liever een millimetertje speling. Het malletje moet dus nog een beetje opgeschuurd worden. Daarna met de flensmal het gat voor de flens gefreesd, nog zonder afgeronde hoeken dus. Die buitenmaat is wel goed.
Ik heb een stukje skai afgesneden en met spijkertjes op het plankje gespannen. Krijg ik niet echt strak. Dat kun je beter lijmen, maar dat is voor mijn test geen optie. Dan maak ik alle skai op. Nou, het resultaat valt me wel mee voor een eerste poging. Het onregelmatige op de foto komt alleen maar omdat het skai niet gelijmd is.
In de hoekjes kan je nog wel zien dat er ruimte onder zit. Ik moet dus een mal gaan maken met afgeronde hoeken. 1mm overmaat is uitstekend. Nou, en dit is dan een neven resultaat. Morgen met de familie naar de Efteling, dan waait het er wel weer af

Malletje voor de tweeter op een plankje klemmen en met de kopieerring infrezen tot ruim de helft van de dikte van de baffle. De rest uitzagen met de decoupeerzaag en netjes afwerken met de kopieerfrees. Alle stof verwijderd, de tweeter erbij gepakt en gepast. Het past zuigend. Dat is niet goed, want ik heb liever een millimetertje speling. Het malletje moet dus nog een beetje opgeschuurd worden. Daarna met de flensmal het gat voor de flens gefreesd, nog zonder afgeronde hoeken dus. Die buitenmaat is wel goed.
Ik heb een stukje skai afgesneden en met spijkertjes op het plankje gespannen. Krijg ik niet echt strak. Dat kun je beter lijmen, maar dat is voor mijn test geen optie. Dan maak ik alle skai op. Nou, het resultaat valt me wel mee voor een eerste poging. Het onregelmatige op de foto komt alleen maar omdat het skai niet gelijmd is.
In de hoekjes kan je nog wel zien dat er ruimte onder zit. Ik moet dus een mal gaan maken met afgeronde hoeken. 1mm overmaat is uitstekend. Nou, en dit is dan een neven resultaat. Morgen met de familie naar de Efteling, dan waait het er wel weer af
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Sjiek, zoals we hier plegen te zeggen.
Gerrit
Wat je ook kunt doen is van achteren een plaat oud/afval hout er op schroeven, zowel in de baffle als in het stuk wat er uit moet. Dan kun je het gat in één keer uitfrezen zonder dat het vrijkomende stuk gaat 'vliegen'.Malletje voor de tweeter op een plankje klemmen en met de kopieerring infrezen tot ruim de helft van de dikte van de baffle. De rest uitzagen met de decoupeerzaag en netjes afwerken met de kopieerfrees.
Gerrit
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
(verder heb ik toch geen woorden bij het aanschouwen van zoveel vakmanschap !)
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Weer even bezig geweest vanmiddag. De mallen voor de midrange zijn klaar. Voor de tweeter ben ik met de buitenmal bezig.
Ik had ook weer even een leermomentje: 8mm MDF is dunner dan 18mm MDF.
Als je de freesdiepte daar niet op afstemt, dan krijg je hele leuke figuurtjes in je werkbank:

Ik had ook weer even een leermomentje: 8mm MDF is dunner dan 18mm MDF.
Als je de freesdiepte daar niet op afstemt, dan krijg je hele leuke figuurtjes in je werkbank:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zal maar niet vragen wat er links gebeurd is...........

- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat getal vet gedrukt zetten, opslaan, en NOOIT meer vergeten.pappaleo schreef:1mm overmaat is uitstekend.
Handig voor anderen die met Skai aan de slag willen
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Bergje zaagsel bij elkaar geveegdds23man schreef:Zal maar niet vragen wat er links gebeurd is...........![]()
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Gisteren waren de mallen klaar. HenkJan krijgt van de week zijn mooie gereedschap terug.
Ik heb tijdens het maken van de mallen een proefbaffle gefreesd die alleen maar tot doel had om de grootte van de mallen te controleren. Het gat van de tweeter is tweemaal gefreesd en zit niet gecentreerd.
Vandaag de hele dag moeten werken en dus geen tijd gehad.
Ik ga er eerst nog een test mee doen op een plaat die nagenoeg hetzelfde formaat heeft als de uiteindelijke baffle. Ik gebruik dan een stukje afvalhout in het midden als steuntje, want ik merk bij deze mallen dat mijn frees heel snel de neiging heeft om te kantelen. Als dit resultaat goed is, ben ik klaar, want het uiteindelijke freeswerk is een fluitje van een cent.
Ik ga er eerst nog een test mee doen op een plaat die nagenoeg hetzelfde formaat heeft als de uiteindelijke baffle. Ik gebruik dan een stukje afvalhout in het midden als steuntje, want ik merk bij deze mallen dat mijn frees heel snel de neiging heeft om te kantelen. Als dit resultaat goed is, ben ik klaar, want het uiteindelijke freeswerk is een fluitje van een cent.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
wel mooi vierkantpappaleo schreef:Ik had ook weer even een leermomentje: 8mm MDF is dunner dan 18mm MDF.
Als je de freesdiepte daar niet op afstemt, dan krijg je hele leuke figuurtjes in je werkbank:
![]()
en zo zal je elke keer dat je klust weer aan Ray denken
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Of erger, waar heeft Ray die Accutons eigenlijk vandaan?
PAPA PAPA!!!
Groetjes Walter
PAPA PAPA!!!
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik weet waar ze vandaan komen, maar van deze reactie kan ik geen chocola maken.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hierboven: "en zo zal je elke keer dat je klust weer aan Ray denken"
Ray = Walt

PAPA PAPA !!!
Ray = Walt
PAPA PAPA !!!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Volgens mij is Walt zijn pilletjes vergeten in te nemen!Walt schreef:Hierboven: "en zo zal je elke keer dat je klust weer aan Ray denken"
Ray = Walt
PAPA PAPA !!!
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Volgens mij ben ik inderdaad met een bovenfrees over pappaleo zijn workmate heen gestuiterd!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
We kunnen weer zagen !
Dus gelijk aan de slag met de aparte kamertjes voor de middentoners.
Ieder kamertje bestaat uit twee schuine en twee rechte plankjes van 18 mm MDF, afmetingen 15 x 15 x 15 centimeter.
Gecombineerd met de dikte van de baffels geeft dat een kleine 4 liter inhoud.
Morgen de "uitsteeksels" aan de zijkanten afzagen en strak frezen. dan kunnen ze de kasten in.
En dan kan ik daarna met het opbouwen van de zijkanten beginnen, er staat al twee liter witte houtlijm klaar.
Dus gelijk aan de slag met de aparte kamertjes voor de middentoners.
Ieder kamertje bestaat uit twee schuine en twee rechte plankjes van 18 mm MDF, afmetingen 15 x 15 x 15 centimeter.
Gecombineerd met de dikte van de baffels geeft dat een kleine 4 liter inhoud.
Morgen de "uitsteeksels" aan de zijkanten afzagen en strak frezen. dan kunnen ze de kasten in.
En dan kan ik daarna met het opbouwen van de zijkanten beginnen, er staat al twee liter witte houtlijm klaar.
