[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Rollatorterreur! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

FR_Aad schreef:
Nope een terras van 5.50x8 met rondom een soort open gallerijhekjes tussen de buren.
En met wat strikte bewonersregels ennnnn aan de overkant een flat waar de gemiddelde leeftijd 130 is. De dagbesteding daar is ons heel de dag in de gaten houden of wij ons wel aan de regels houden.
Een schuurtje zou het eind van de dag niet halen. :(
en als je nou aanbood om je auto voortaan een straat verderop te parkeren :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Aad heeft heel erg behoefte aan een Mancave... :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door FR_Aad »

ray5150 schreef:
Aad heeft heel erg behoefte aan een Mancave... :lol:
Het lukt best zonder hoor. :-)
En qua onderhoud mis ik mijn tuin echt niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Druk bezig geweest met het zagen en frezen van diverse gaten.
Het ronde gat voor de Seas heb ik met 1 cm extra overmaat gedaan, bij een totale baffle dikte van bijna 40 mm. is dat wel nodig.
De gaten voor de Accutons worden later nog strakgetrokken met de bovenfrees.
IMG_0648.JPG
IMG_0650.JPG
IMG_0653.JPG
IMG_0654.JPG
Voor de duidelijkheid, de units komen dus op een aparte baffle die dus later als een geheel op de kast gemonteerd gaat worden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Vanmiddag de vierkante gaten strakgefreesd :
IMG_0689.JPG
En de interne bedrading aangebracht :
IMG_0693.JPG
En gecodeerd :
IMG_0691.JPG
Nu heb ik 2 vragen :

- Is Bison PolyMax een goede lijm om noppenschuim (Pritex) mee vast te zetten ?

- Ik ben op zoek naar een leverancier van metalen gaas zoals dat ook voor bijvoorbeeld autoluidsprekers gebruikt word.
Bij deze uitvoering van de Accutons zit er een zwart stoffen gaasje voor. ik vind dat nogal kwetsbaar.
het liefste wil ik 4 stuks vierkante roostertjes op maat laten stansen. Iemand suggesties ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

Ik zou audiocomponents eens proberen.
Die kan losse roosters leveren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ik doelde eigenlijk op een metaalhandel, Andre.
Ik wil de originele gaasjes gewoon op hun plek laten zitten, weet ook niet of die roosters in de frontplaat gaan passen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door jeroen_d »

Geen tip van mij hier, maar ik moet wel even kwijt dat dit er zeer fraai uit begint te zien!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Volgende stap is het uitmeten en grof uitzagen van de gaten voor de drivers.
Om de Accutons te verzinken heb ik iemand van het forum bereid gevonden om daarmee te assisteren.
Ik heb daar zo'n instelbaar sjabloon voor:
Http://www.geatsystem.com/geatwd/dt.php
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Barry2001 »

Bij metaalwinkel.nl kun je diverse patronen kiezen en op maat laten maken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Da's een goeie, Barry, zit ook relatief vlak bij mijn werkgever.
En ze hebben ook gaas in vele soorten.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Barry2001 »

Heb de platen voor de voorversterker ook daarvandaan. Je kunt een maat opgeven en krijgt daarna een offerte, kun je nog beslissen of je het wilt doen. Goedkoop zijn ze niet, wel wordt het strak afgesneden, dus wel ideaal als het in het zicht zit.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door AatV »

Zit me wat af te vragen Ray, bij dit project wordt een deel door anderen gedaan, terwijl je meestal alles (van de grond af aan) zelf doet. Hoe voelt dat nu? begint het al te wennen?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Uhmmm, hoe moet ik dat nu onder woorden brengen...
Kijk, in mijn ééntje zou ik met dit project nooit het niveau kunnen bereiken qua constructie wat ik (wij) nu halen.
Het denk, reken, en advieswerk van velen, het Sketchup tekenen van Ardon, het freeswerk van Arno en Papaleo.

Veel mensen op het forum hebben een bepaalde expertise, handigheid, of gereedschappen die anderen weer niet hebben.
Als je nou de mogelijkheid hebt om daar gebruik van te maken, waarom zou je dat dan niet doen ? dat zou ronduit dom zijn.
En het zou mij beperken om een (hoop ik) fantastische luidspreker te bouwen. die samenwerking van leden is een fantastisch pluspunt van dit forum.

Daarom, iedereen, heel erg bedankt, voor alle geboden hulp tot nu toe ! =D> =D> =D> :goedzo: :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

Hetzelfde gaas is helaas niet te vinden......
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Als je toch de achterkap eraf gaat zagen kan je misschien deze aan de voorkant ervoor plaatsen i.p.v. een gaas!

:rofl:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Hetzelfde gaas is helaas niet te vinden......
Hoe bedoel je, André ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

Dat je hetzelfde gaas als accuton niet gaat vinden......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Maar dat hoeft ook niet...het gaat erom dat de domes beschermd worden door een net stukje stalen gaas.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Die stoffen afdekking kan best wat hebben hoor, maar je moet niet expres met een hete soldeerbout erop gaan porren natuurlijk. Gaas kan gaan meetrillen etc, echte Accuton liefhebbers verwijderen juist vaak dat gaas...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ik spreek je nog wel, als je zelf een of meerdere kinderen hebt... :mrgreen:

( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2#p1635422 )
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Of Dre die komt luisteren natuurlijk...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Ik spreek je nog wel, als je zelf een of meerdere kinderen hebt... :mrgreen:

( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2#p1635422 )
Ja, bij mij is er de afgelopen jaren ook een hoop gemold, niet door mijn eigen kinderen, die bleven er wel van af, maar vriendjes en neefjes :shock:

En dan mag je er voor de lieve vrede niets van zeggen ook. "Moet je die dingen ook niet in de huiskamer zetten", "ze zijn niet stuk, er komt geluid uit" en "zeur niet zo, het zijn maar kinderen"

Die tijd is gelukkig voorbij.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Ray, komen de baflles die je mij gegeven hebt hier nog tegenaan, of wordt het in plaats van?
Ray_00.jpg
Edit:
ray5150 schreef:
Voor de duidelijkheid, de units komen dus op een aparte baffle die dus later als een geheel op de kast gemonteerd gaat worden.
Ze komen er dus nog tegenaan. Overheen gelezen :oops:

Ray heeft mij in Alphen a/d Rijn twee gelamineerde baffles meegegeven, twee Accuton units en een Seas woofer. Laatst heb ik bij Bart (b_force) wat aangeschaft en heb gelijk een rol skai meegenomen. De bedoeling is dat de baffles hiermee bekleed gaan worden, dus moeten er nette gaten in de baffles gefreesd worden, rekening houdend met de dikte van het skai.
Ray_01.jpg
Ray_02.jpg
De Seas woofer geeft geen problemen, kwestie van cirkels frezen met de juiste maat en dat is het. De Accuton units is een ander verhaal. Het gat in de baffle moet vierkant worden met afgeronde hoeken; de flens is ook vierkant met afgeronde hoeken. De radius van de hoeken van tweeter en midrange zijn natuurlijk niet gelijk. De grootte van het flensgat moet proefondervindelijk vastgesteld worden. Er moet een kleine overmaat toegepast worden in verband met de dikte van het skai.
Ray_03.jpg
Uiteraard is het mogelijk om een tekening in sketchup te maken, de baffles op een CNC freesbank te leggen, op de knop te drukken en te wachten tot het klaar is. Maar ik vind het ouderwetse handwerk leuk om te doen en ik ga proberen hier een heel net resultaat neer te zetten.
Aan de pakking die nog op de units zit kan ik zien dat ze vroeger gewoon in een vierkant gat gemonteerd hebben gezeten. Ik moet toch allemaal freesmallen maken, dus dat doe ik ook voor die gaten. Ik heb van 4 mm MDF twee mallen gemaakt (overmaat 3mm rondom vanwege de maat van mijn kopieerring) voor de midrange en de tweeter. Zorgvuldig afgetekend en grofweg uitgezaagd met een decoupeerzaag. Het MDF is erg gemakkelijk te bewerken met een vijl en een stukje schuurpapier 80 om een latje gewikkeld. Met deze mallen ben ik tevreden:
Ray_05.jpg
Ray_06.jpg
Ray_07.jpg
Voor de flens moet ik ook mallen maken. Ik heb eerst uit een stukje triplex vierkante gaten gesneden, nog zonder rekening te houden met de radius van de hoeken. Het freesresultaat van deze mal zal een gat zijn met een overmaat van 1 mm rondom tov de unit. Daarmee ga ik in een stuk MDF een proefgat frezen en passen met het skai. Dat moet soepeltjes passen; het zou zonde zijn als de units met een hamer vastgetikt moeten worden :shock:
Ray_04.jpg
Ik kan dan vaststellen wat de juiste maat van de mal moet zijn en kan er dan twee van MDF maken met de juiste radius. Dan wordt er weer een testbaffle gemaakt en gepast met het stukje skai. Als dat naar tevredenheid is, dan worden de mallen gebruikt om de uiteindelijke baffles te frezen. Een hoop werk, maar met dit weer vind ik het heerlijk om te doen. Het leuke is ook dat ik tot nog toe alleen maar restmateriaal gebruikt heb, dat ik toch nog in de schuur had liggen, overgebleven van sinterklaas surprises en dergelijke. :mrgreen:

Ik ga zometeen de eerste proefbaffle frezen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”