Wadia 170i transport, welke iPod?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Wadia 170i transport, welke iPod?

Bericht door asterduc »

als bron voor een Wadia docking station wil ik een iPod aanschaffen.

op basis van opslagcapaciteit zou ik onmiddelijk voor de Classis kiezen.
Deze heeft een harde schijf ingebouwd met een max capaciteit van 160 GB. Ruim voldoende om een verzameling CD's op te plaatsen.

Alternatief kan een iPod met RAM geheugen.

De toeters en bellen zoals voorhanden op een iPod Video of iTouch, heb ik niet nodig.

De Classic met harde schijf lijkt mij dan ook de meest interessante versie voor mijn toepassing.

- is het draaien van de harde schijf hoorbaar bij een iPod Classic? ... en zo ja, in hoeverre is dit storend!

- is er nog een ander argument dat tegen het harde schijf model spreekt

Het is uiteraard de bedoeling om de hoogste geluidskwaliteit te halen.
Bijlagen
Wadia 170i black.JPG
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wadia 170i transport, welke iPod?

Bericht door amanda »

asterduc schreef:

- is er nog een ander argument dat tegen het harde schijf model spreekt

Het is uiteraard de bedoeling om de hoogste geluidskwaliteit te halen.
De traagheid van de harddisk lijkt me wel een punt.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Ik moet zeggen dat ik op lagere geluidniveau's de hdd hoor draaien tijdens een liedje (ik heb hem omgeruild maar elke keer hetzelfde, is dus geen fout). Erg storend en ik denk dat dat bij zo'n mooie Wadia dat nog veel beter te horen zal zijn. Ik gebruik trouwens Sennheiser CX300 inear headphones, dat absoluut niet de beste, maar daar is het gewoon al goed bij te horen. Ik zou dan eerder voor een Ram Ipod gaan.

Wel heb ik in, ik geloof, Music Emotion een artikel gelezen over het ombouwen van een Ipod. Waarbij hij aanzienlijk werd verbeterd qua geluidskwaliteit, wel werd de opslag capaciteit een stuk minder (dat kwam door lossless rippen etc). Dat deden ze dacht ik door de interne versterker te omzeilen en er een externe DAC bij te plaatsen. Het was wel prijzig, ik geloof €2000+. Ik kan er niks meer over vinden op internet helaas.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Wadia 170i transport, welke iPod?

Bericht door asterduc »

amanda schreef:
De traagheid van de harddisk lijkt me wel een punt.
bedoel je bij het opstarten van een nieuwe track of zo?
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 31 mei 2009, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Forza schreef:
Ik moet zeggen dat ik op lagere geluidniveau's de hdd hoor draaien tijdens een liedje (ik heb hem omgeruild maar elke keer hetzelfde, is dus geen fout). Erg storend en ik denk dat dat bij zo'n mooie Wadia dat nog veel beter te horen zal zijn.
bedankt. Als dat zo is dan is de Classic geen optie voor mij. Mijn luisterruimte heeft een basis geluidsniveau onder de 20 db. Als jij het geluid reeds door je hoofdtelefoon hoort dan lijkt mij dit rampzalig in mijn ruimte.
Forza schreef:
Dat deden ze dacht ik door de interne versterker te omzeilen en er een externe DAC bij te plaatsen.
dat begrijp ik niet zo goed.

In mijn situatie zie ik het zo. De CD's worden naar Flac or Lossless geschreven. Dat is een volledig digitaal process waar geen dac aan te pas komt. Die Flac of Lossless file komt dan digitaal op de iPod te staan.
De Wadia docking station neemt over de interne USB het digitaal sygnaal af en brengt dit als PCM naar buiten.
Mijn Lyngdorf krijgt het PCM signaal, stuurt het door naar de DSP en door naar de eindtrap die van het PCM in een vermogen PWM converteert.
Daar lijkt mij onderweg tussen de CD en de eindtrap niet veel tuning mogelijk!
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wadia 170i transport, welke iPod?

Bericht door amanda »

asterduc schreef:
amanda schreef:
De traagheid van de harddisk lijkt me wel een punt.
bedoel je bij het opstarten van een nieuwe track of zo?
Ik bedoel eigenlijk het doorzoeken van je database, met een flashplayer is dit toch allemaal wat sneller.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

asterduc schreef:
dat begrijp ik niet zo goed.
Het is al een aantal maanden geleden dat ik het artikel heb gelezen. En nu ik zo even nadenk is het inderdaad niet echt logisch. Ik durf niet te zeggen wat ze precies hebben gedaan en hoe. Wat ik wel herinner is dat het belachelijk duur was, maar volgens het blad was de modificatie het waard.
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Ik heb al ruim 2 jaar een iPod classic (80 Gb) en het geluid van de harddisk is mij nooit opgevallen. Je hoort echt vrijwel niets.

Wat de snelheid betreft heb ik geen klachten. Je kunt snel door de menu's scrollen en zodra je een nummer hebt geselecteerd, duurt het een halve seconde tot max. een seconde voordat het nummer start.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Forza schreef:
Ik moet zeggen dat ik op lagere geluidniveau's de hdd hoor draaien tijdens een liedje.
De Timmerman schreef:
Je hoort echt vrijwel niets.
waar of niet waar!
zal hem zelf maar eens moeten gaan beluisteren vrees ik, maar waar is het stil genoeg om hem te horen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Wadia 170i transport, welke iPod?

Bericht door asterduc »

amanda schreef:
asterduc schreef:
amanda schreef:
De traagheid van de harddisk lijkt me wel een punt.
bedoel je bij het opstarten van een nieuwe track of zo?
Ik bedoel eigenlijk het doorzoeken van je database, met een flashplayer is dit toch allemaal wat sneller.
ach zo, daar kan ik wel mee leven.

Flashplayer via een PC bedoel je dan? hier wil ik liever geen computer bij betrekken.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Flashplayer lijkt mij een speler met een flash geheugen i.p.v. een harde schijf.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Vuurkat schreef:
Flashplayer lijkt mij een speler met een flash geheugen i.p.v. een harde schijf.
ach zo, dat is wat anders.
De iTouch is ondertussen al te krijgen met 32GB, kost dan wel tegen de 500 euro.
Een Lossless album neemt zo'n 300 MB geheugen, dat zijn 3 albums per GBdus een 100 albums voor 32GB oftewel 5 EURO / ALBUM.
Dat betaal ik soms nog niet voor een echte originele doorverkoopbare CD met leaflet!
Lijkt me een foute deal!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, je wil een iPod of niet hè... design en merk mag wat kosten
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

asterduc schreef:
De iTouch is ondertussen al te krijgen met 32GB, kost dan wel tegen de 500 euro.
Een Lossless album neemt zo'n 300 MB geheugen, dat zijn 3 albums per GBdus een 100 albums voor 32GB oftewel 5 EURO / ALBUM.
Dat betaal ik soms nog niet voor een echte originele doorverkoopbare CD met leaflet!
Lijkt me een foute deal!
En dan is hij nog niet eens een Hollander :lol: :lol: :lol:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wadia 170i transport, welke iPod?

Bericht door Henkjan »

in je openingspost schrijf je:
asterduc schreef:
als bron voor een Wadia docking station wil ik een iPod aanschaffen......
leg dit nog eens uit Ed... want zo op het eerste oog lijkt dit de zaak omdraaien... wat is nou je doel? wil je een iPod en daar ook voor thuis gebruik van maken, of zoek je een manier om al je muziek in een apparaat op te slaan?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Wadia 170i transport, welke iPod?

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
in je openingspost schrijf je:
asterduc schreef:
als bron voor een Wadia docking station wil ik een iPod aanschaffen......
leg dit nog eens uit Ed... want zo op het eerste oog lijkt dit de zaak omdraaien... wat is nou je doel? wil je een iPod en daar ook voor thuis gebruik van maken, of zoek je een manier om al je muziek in een apparaat op te slaan?
goede vraag, HenkJan,

ik zoek al langere tijd een manier om muziek op te slaan en probleemloos en snel weer te geven.

- Datastreaming is één manier, en die ga ik ooit nog installeren, maar niet ter vervanging van mijn CD speler.

- CD's afspelen, is iets omslachtiger en om het uur moet de CD gewisseld worden.

- De Wadia docking met rechtstreekse digitale doorstroom leek mij een perfect toestel om de voordelen van CD en datastream te combineren.
1. het kan mijn meest geliefde CD's of Tracks weergeven
2. hij vangt onmiddelijk aan met de gekozen tracks weer te geven zonder dat er ergens nog 'iets' moet worden opgestart
3. geeft discreet de cover van de CD of Track weer
4. indien nodig, kun je deze favorieten probleemloos meenemen, naar bvb de luisterdag.
Verder heb ik nog steeds heimwee naar mijn oude en verkochte Wadia.
en euh, ... misschien ben ik ook een heel klein beetje snob en wil ik het gewoon hebben, natuurlijk om te kijken of het iets is!
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Waarom niet een Playstation 3 ?
Zit een flinke harde schijf in en je kunt je cd's er mee rippen in diverse formaten, alleen jammer dat de covers niet in het aac bestandje komen....
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

amanda schreef:
Waarom niet een Playstation 3 ?
Zit een flinke harde schijf in en je kunt je cd's er mee rippen in diverse formaten, alleen jammer dat de covers niet in het aac bestandje komen....
goeie tip, maar ...
1. ben niet thuis in spelconsoles (onbekend = onbemind)
2. harde schijf is hoorbaar en in een stille ruimte zelfs stoorbaar
3. zonder covers vind ik het niet leuk
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo zijn er nog veel meer opties te bedenken.
Je hebt tegenwoordig solid state hardeschijf mediaplayers zat. Voor elk wat wils. Hoewel je tegenwoordig kasten met "normale" schijven hebt die zo stil zijn dat je oor er tegen ana moet leggen.

Maargoed die kun je dan weer niet meenemen voor onderweg ofzo.

Persoonlijk vind ik ze wel meestal wel een stuk mooier.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat ook kan: ergens anders zet je een NAS (of andere vorm van media server) neer, evt met een extrene harde schijf die daar via firewire of USB aan zit (zo kan je de muziek meenemen), en dan een squeezbox oid in je luisterruimte
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
wat ook kan: ergens anders zet je een NAS (of andere vorm van media server) neer, evt met een extrene harde schijf die daar via firewire of USB aan zit (zo kan je de muziek meenemen), en dan een squeezbox oid in je luisterruimte
dat is overwogen en was ik ook van plan.
Maar ik wil op bepaalde momenten absoluut niet afhankelijk zijn van een PC of een Netwerk. Gewoon deur dicht trekken, on-knop indrukken, zitten en luisteren, zonder me ergens druk om te maken dat het niet werkt omwille van een fout, virus, bug, onderhoud, of wat dan ook!

Het Wadia station is ondertussen aangekocht en onderweg.
Nu alleen nog een keuze maken tussen:
- iPod met harde schijf
- iPod met RAM
- Apple TV
- ...
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Je zou ook kunnen overwegen om wel een PC neer te zetten. Deze zijn ook 100% stil te krijgen en biedt nog net even wat meer flexibiliteit dan een Ipod. Het enige minpunten zijn dat er geen appel op staat, maar je zou ook een custom behuizing kunnen maken. En je bent waarschijnlijk iets meer tijd kwijt aan het opstarten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die hardeschijf mediacenters werken exact hetzelfde als zo'n ipod oid.
Dus daar zit geen verschil in. Een ipod is nmlk ook gewoon een stukje besturingssysteem. Iets dergelijks staat er dus ook op zo'n mediacenter.

Tenzij je natuurlijk daadwerkelijk een pc koopt en daar windows opzet oid, maar daar hebben we het hier niet over.
Meer dan keuze genoeg wat dat betreft.

http://tweakers.net/pricewatch/cat/655
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ed, ik zal eens aan men zusje vragen of ze haar iPod even ter beschikking wil stellen. Dat is een Ipod met HD van 30GB. Zelf heb ik een iPhone met 16GB ( flashgeheugen ), kunnen we meteen testen of er verschillen tussen de 2 zijn waar te nemen.

Ik had zelf ergens gelezen dat Wadia NIET de line-out van de iPod gebruikte ( gelukkig maar want die is beroerd ), en ze een digitale interface hadden gemaakt tussen iPod en iTransport. Dus in theorie mag hier van HD-motorgedraai/zoekgeluiden niets te horen zijn !

Als je de 2 eens wilt testen, laat dan maar wat weten, dan ga ik het eens lief aan men zusje vragen :D.
pdjonghe
Berichten: 36
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 10:28
Locatie: Gent, BE

Bericht door pdjonghe »

Vind dit een heel interessante discussie worden. Op dit moment gebruik ik nog steeds ipod in combinatie met het apple dock. met uizondering van de beperkte afstandsbedieningsfuncties werkt deze combo heel goed. Heb wel al wat zitten rond kijken om een wat meer dedicated speler te vinden. Iets wat bij de installatie blijft, iets wat ik niet iedere keer ik wil luisteren ergens moet gaan zoeken. Bij deze: zijn er dus mediaspelers mét scherm en een klassieke interne schijf?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”