Fun Project : Haai-End badkamer coax maken :)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MarcoSQ

Fun Project : Haai-End badkamer coax maken :)

Bericht door MarcoSQ »

Even voor de gein een leuk snel tussendoortje met de wereld delen :).

Lang, lang geleden heb ik eens een mooie deal kunnen maken voor 2 Sonos apparaten, een ZP80 en een ZP100.
Laten we zeggen, samen rond de normale prijs voor een enkele ZP80. Die 80 draait al even lang naar volle tevredenheid in de woonkamer, de ZP100 zou ooit nog wel eens een bestemming krijgen. Hij was toch soort van gratis :).

Die bestemming hebben we inmiddels in zicht : er staat een badkamerverbouwing op komst.
Em we zouden het heel fijn vinden om een muziekje op te kunnen zetten tijdens het badderen en tandenpoetsen (of activiteiten die je liever niet deelt op een forum :lol: ). Duurt nog even voor ik daaraan kan beginnen, dus tijd voor andere dingetjes tussendoor.

Bijvoorbeeld op zoek gaan naar badkamer-speakertjes. Het viel me nogal vies tegen wat er verkrijgbaar is; óf goedkoop maar in de categorie 'rotzooi', óf stinkend duur maar in de categorie 'ja, best wel aan te wennen...'. Er zit weinig tussen die categorieen in. Reden genoeg dus, om een alternatief te verzinnen.

Nou heb ik van nóg langer geleden, de tijd dat ik geen huis maar wel geld had :lol: , een setje autospeakers over. DLS Ultimate UP6i. Veels te duur voor wat het is, maar goed, daar schijnt het beter van te gaan klinken ofzo. (Ze klonken trouwens echt best fijn in de testwand van de winkel). Nieuw in doos. Heb nog een poosje geprobeerd om ze te verkopen, maar ik kreeg ze maar niet weg voor een prijs die ik in verhouding tot de nieuwprijs vond.

Het is alleen een composetje; los midje en los tweetertje. Zo'n los tweetertje leek me geen gezicht in een badkamer, dus ging ik eens kijken of ik ze misschien samen kon voegen : (Sorry, plaatjes kunnen er een beetje vreemd uitzien. Het is erg donker hier, dus moest alles even snel GIMPen op mijn belabberde schermpje...)
Origineel midwoofertje
Origineel midwoofertje
Héél voorzichtig de stofkap lossnijden; die dunne alu konus is bij het minste of geringste beschadigd...
Héél voorzichtig de stofkap lossnijden; die dunne alu konus is bij het minste of geringste beschadigd...
En ja hoor ! Een mooie grote spreekspoel van iets van 53 mm. Dat moet genoeg ruimte geven voor een 28mm tweeter!
Shit ! Tweeterbehuizing toch net wat te groot :(
Shit ! Tweeterbehuizing toch net wat te groot :(
Bij gebrek aan een draaibank, netjes een stukje afgevijld/geschuurd, met het werkstuk in de schroeftol :)
Bij gebrek aan een draaibank, netjes een stukje afgevijld/geschuurd, met het werkstuk in de schroeftol :)
Zwart is natuurlijk geen gezicht in een witte badkamer. Dus heel voorzichtig het tweeterroostertje losgepeutert, naast het midrooster en de houder uit het vorige plaatje gelegd, en :
..een laagje primer en twee laagjes RAL9010 er over heen. Da's al een stuk beter !
..een laagje primer en twee laagjes RAL9010 er over heen. Da's al een stuk beter !
Daarna was het eigenlijk verder simpel :
Tweeterhouder vastlijmen met 2k epoxy. Eerst een gaatje boren; ten eerste makkelijk centreren met een boutje door het poolkerngat van de mid. Ten tweede, later makkelijk om de tweeterdraden door te voeren door datzelfde poolkerngat.
Tweeterhouder vastlijmen met 2k epoxy. Eerst een gaatje boren; ten eerste makkelijk centreren met een boutje door het poolkerngat van de mid. Ten tweede, later makkelijk om de tweeterdraden door te voeren door datzelfde poolkerngat.
Tweetertje vastzetten. Simpel, zit al netjes een bajonetsluiting in de houder. Hij kan er later dus ook weer uit als dat nodig zou zijn.
Tweetertje vastzetten. Simpel, zit al netjes een bajonetsluiting in de houder. Hij kan er later dus ook weer uit als dat nodig zou zijn.
Tweeter-roostertje weer terugzetten. Secondenlijm did the trick.
Tweeter-roostertje weer terugzetten. Secondenlijm did the trick.
Grote rooster er over heen. Dat is mij onopvallend en neutraal genoeg, wat mij betreft een grote verbetering !
Grote rooster er over heen. Dat is mij onopvallend en neutraal genoeg, wat mij betreft een grote verbetering !
Van de week eens in een baffle stoppen, en meten wat het doet. Om eerlijk te zijn verwacht ik, dat ik dit vanuit technisch oogpunt beter niet had kunnen doen. De voordelen (weglengteverschil/puntbronbenadering) zullen denk ik kleiner zijn dan de nadelen (heftige diffractie-effecten van de tweet tegen de naad om de spreekspoelkoker, en tegen het mid-membraan).
Ik ben benieuwd :). Maar daar is het eigenlijk niet om te doen; hoofdzaak hier is 'het optische'.

Ook ben ik erg benieuwd wat het bijgeleverde filter doet. Het ziet er stiekem toch wel netjes, groot en 'alsof erover nagedacht is' uit...To be continued :)
Vinculum
Contacteer:

Re: Fun Project : Haai-End badkamer coax maken :)

Bericht door Vinculum »

Dit vind ik leuk! DIY op zijn best!
SARK

Bericht door SARK »

Vinculum schreef:
+1
arjank

Bericht door arjank »

Altijd cool zo'n zelfbouw coax :D
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Leuk gedaan inderdaad!

Kan enorm voldoening geven, ook al klinkt het daarna niet beter :-$
ray5150

Bericht door ray5150 »

SARK schreef:
Vinculum schreef:
+1
+1 :D
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Dank voor alle +1'tjes, 'vind ik leuk!' :) . Origineel is dit natuurlijk niet te noemen, alleen op dit forum zie ik al minstens 2 mensen die me voor zijn gegaan. Maakt het niks minder geinig natuurlijk.

Ff snel een testbaffle in elkaar geflanst om eea een beetje aan de tand te voelen. (De baffle heeft grote geen invloed op de meting, dus daar hoef je weinig rekening mee te houden. Enkel een midlaaghump rond 400Hz, en een minimaal 1dB dipje bij 1 kHz. En een kamfilterje omdat de driver niet is ingefreesd.)

Eerst maar even datgene, waar ik het bangst voor was :
On axis, mid en tweet, 1 meter
On axis, mid en tweet, 1 meter
Tsja...de tweeter vol op zijn snufferd geeft inderdaad een dip'je' die niet te negeren valt :oops: .
Je kunt de diameter van de midwoofer bijna letterlijk aflezen uit de grafiek :rofl: .
Wat me verbaast, is dat de rest van de response er behoorlijk onaangetast uit ziet. Heel netjes eigenlijk, dat had ik niet gedacht.
Wat me ook verbaast, is hoe netjes dat midje meet. Ik dacht een goedkoop Chinees ding met hoog prijskaartje in handen te hebben, maar dat blijkt niet zo terecht.

Vanaf ongeveer 30 graden valt het allemaal best nog mee, als je de high-end aspiraties even loslaat.
(Het zal overigens uiteindelijk nooit mogelijk zijn, om deze speakers recht op de as te horen) :
30 graden, mid en tweet, 1 meter
30 graden, mid en tweet, 1 meter
Dan het filter. Eerst maar eens bekijken wat het is. Dikke 1.4 (?) mm2 luchtspoel op het laag, MKP op het hoog, alles elektrisch 2e orde. Netjes een RCL zuigkringetje op de woofer (jawel ! en volgens meting ook nog eens keurig gedimensioneerd !) en drie setjes spanningdelers voor de peper en zout naar smaak op de tweeter. Maar 'werkt' het ook ?

Weer vol op zn bakkes gemeten. Uit fase lijkt heel redelijk, dit is niet zomaar in elkaar geprakt. Voor mijn gevoel kan het kantelpunt van de tweeter iets lager, en uiteraard kan de fase-optelling beter (maar dat is grotendeels mijn eigen schuld natuurlijk). Helaas ben ik vergeten om de losse curves van de gefilterde tweet en woof op te slaan...
somSPL 0 graden
somSPL 0 graden
Nu dan op 30 graden:
filtered sum 30deg normal or inv phase yellow or red.png
Mja, dat lijkt wel ergens op ja. Straks even een impedantiecurve trekken van de tweet. Kijken of ik het midfilter intact kan laten, en het tweetfilter kan aanpassen voor betere aansluiting. (Het klinkt trouwens al best geinig zo, kan er al prima mee leven als ik de mid-hump van de baffle weg-EQ!)
meiborg

Bericht door meiborg »

Wat kan helpen voor de reflecties tegen de tweeter vd woofer, is van dat open cel schuim tochtstrip om de houder vd tweeter. Zelfklevend en helpt ook goed om bv reflecties van whizzer conus weg te nemen.

Mvg Reinder
Pjotr

Bericht door Pjotr »

meiborg schreef:
Wat kan helpen voor de reflecties tegen de tweeter vd woofer, is van dat open cel schuim tochtstrip om de houder vd tweeter. Zelfklevend en helpt ook goed om bv reflecties van whizzer conus weg te nemen.

Mvg Reinder
Dat valt toch helemaal in het niet bij de reflecties van de badkamer zelf, dat zijn over het algemeen notoire galmdozen :mrgreen:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Dat, plus dat ik me dáár niet zo druk over maak. Andersom is _iets_ ernstiger, het tweetergeluid dat tegen de konus/rolrand botst. Daar valt niet omheen te werken denk ik (of je zou heel hoog moeten crossen, en daarmee een powerdip in het mid accepteren).
Dempende materialen vertrouw ik trouwens niet zo in een vochtige ruimte...Wel bedankt voor de tip natuurlijk !
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou maar daar ook maar niet al te druk over maken. Wat je nu hebt is al 10X beter dan een gewoon waterbestendig breedbandertje.

Mooi werk trouwens :sure:
meiborg

Bericht door meiborg »

Hèhè das ook weer waar allemaal. Wellicht de badkamer behangen met tochtstrip dan :sure:

Mvg Reinder
John P

Bericht door John P »

Akoestisch verantwoorde handdoeken, een nieuw gat in de markt. :P
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Kijk, daar kunnen we wat mee :) ! En een beetje pielen/optimaliseren/mieren^&ken is altijd leuk vind ik, of het nou heel zinvol is of niet.
Merk nu dat het 'tweeterpad' geen verbetering gaat brengen. Er moet gewoon meer mid in vinden mijn oren. Dat gaat uit de twiet niet lukken, dán maar uit de mid.
Condensator van het laag verwijderen (ja, gewoon trial and error) klinkt al fijner, maar de metaalrinkel komt duidelijk behoorlijk terug dan...
Ander keertje weer verder, want 'moet' nu 'helaas' weekeind gaan vieren :).
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Al zou het voor geen ene meter klinken, super gaaf gemaakt :D
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Thanks ! En het klinkt best leuk hoor, zeker goed genoeg voor in een galmbak in ieder geval !
Onder andere om die reden besloten, om nu niet meer verder te gaan met finetunen. Heel misschien ga ik dat nog doen als ze op hun uiteindelijke plekkie geinstalleerd zijn. Nu, op een totaal andere baffle, is een beetje zinloos.

Wel nog een laatste setje metingen gemaakt, maar nu het het grote midwoofer rooster gemonteerd.
Om eerlijk te zijn, ik begrijp de meting niet zo goed. Uiteraard komen er aardig wat ripples bij, zoals je zou verwachten. Maar die grote nare dip van de tweeter, is voor het grootste deel weg ?? Daar snap ik niets van. Ben er op zich wel blij mee, maar dit rijmt niet helemaal in mn hoofd :S.

Dit plaatje is absoluut worst case, vol op de as. Buiten de as wordt het dus alleen maar netter :
on axis sum with mid grille.png
Wie het begrijpt, mag het zeggen... :-k
markbakk

Bericht door markbakk »

De dip kwam door interferentie van de bron met een reflectie vanaf (ongeveer) de rolrand, vermoed ik. Daarvoor moet het gereflecteerd geluid vóór die reflectie eerst een paar centimeter langs het rooster strijken, maar dat rooster kan voor zulke bijna evenwijdig invallende geluidsgolven wel eens redelijk efficiënt dempen.

Zoals je al aangaf komt er andere prut voor in de plaats, maar ik zou het zo laten als ik jou was. =D>
arjank

Bericht door arjank »

Ziet er goed uit (die metingen).
Met een coax kun je inderdaad beter een dipje ergens in het mid-hoog hebben dan een bult, dit heb ik ook ervaren met de tangband W6-1530.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Nu het eenmaal in de badkamer hangt, klinkt het echt helemaal nergens naar.
Er is zo goed als géén hoog, en het midlaag staat heerlijk te gonzen :oops: .
Het hangt er al een half jaar, maar is dermate beroerd, dat ik het nooit aanzet...

...En dat is natuurlijk zonde van de moeite. We gaan dus filtertjes voor in de badkamer maken :D . Zou ik de eerste zijn :rofl: ?

Dit is een gesmooth sweepje van de respons met het originele filter. Komt overigens in geen velden of wegen overeen met de gated metingen eerder in dit topic, op een kleine baffle....en ik heb geen idee waar al dat hoog heen is.
rubbish origineel filter.gif
Is best nog een uitdaging...net een klein beginnetje gemaakt, maar gated metingen geven geen zinvolle informatie.
Een gesmooth sweepje ziet er al leesbaarder uit, maar de trend in de grafieken komt niet helemaal overeen met wat ik hoor...Zo ff gauw klinkt een rechte curve tot 6k, en daarna zakkend wel ok....

Gaat heel veel trial-and-error worden ben ik bang...Iemand een idee hoe dit goed en efficient aan te pakken ?
Een logische doelcurve om te volgen als leidraad ?
P4276931.JPG
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Tja, een uurtje na het stellen van een vraag, denk ik al wel iets gevonden te hebben.
Heb hem nu zo goed als mogelijk rechtdoor afgestemd (klinkt véél te fris).
De EQ in de Sonos trekt het hoog wat naar beneden 3,5 dB-tjes naar beneden, en dat klinkt nu best lekker eigenlijk :).
Het mid-midhoog klinkt nu 300x normaler :). Later eens meten hoe dat er dan uit ziet.

2 simpele serie-C's van 220uF trekken het midlaag wat naar beneden. Van sublaag is absoluut geen sprake (meer), maar dit klinkt alvast prettig zo.

Ik denk dat ik hier wel een aardig startpunt mee kan maken, later :). Suggesties zijn natuurlijk nog altijd welkom !
markbakk

Bericht door markbakk »

Je moet natuurlijk de bril naar beneden doen voor het beste resultaat :-& Maar in hoeverre is de akoestiek nu de boosdoener?
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Dit kan niks met akoestiek van doen hebben. Ik mis gewoon 10dB hoog ofzo, dat zuigt een ruimte niet zomaar op. (Nee, ze gaan ook niet door het toilet, Mark :mrgreen: ).
Dat het hoog erg zacht is, is ook niet vreemd als ik naar het filter kijk. 7,5ohm in serie, en 3,9ohm parallel, aan een 4ohm twietie. Daar zal niet gek veel van overblijven...
En voor een car-audio setje is dat misschien ook niet zo heel raar, dan heb je de twieties vaak heel dicht bij je oren....
Als ik de weerstanden verwijder/overbrug, zit het niveau flink boven de midbas.

Probleem is eigenlijk : ik heb geen flauw idee meer, wat ik in de posts van een jaar terug gemeten had :oops: .
Ik begin te vermoeden dat ik toen de weerstanden overbrugd had ofzo...of dat ik aanpassingen heb gemaakt, waar ik een jaar na dato niets meer van weet :oops: . Met de speakers en aansluiting is niks aan de hand, dat is zeker.

Het maakt ook geen bal uit, gewoon met een schone lei beginnen, kan er alleen maar beter van worden :).
Want ze zijn natuurlijk nooit bedoeld geweest voor een plafonnetje :).
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Heb de filtertjes nu weer in handen. Ja, ik heb er duidelijk eens aan gesoldeerd, en er is niet meer na te gaan hoe het oorspronkelijk zat. De weerstanden zijn nog vastgelijmd en dus origineel, maar vertonen idd sporen dat ik ze overbrugd heb gehad...
Tweeterniveau is instelbaar. De kleinste verzwakking moet ongeveer -12dB opleveren. De grootste verzwakking zo ongeveer -20db (!!! :rofl: :rofl: :rofl: ). Ik weet niet welke heldere geest dat bedacht heeft :), en in de auto misschien handig, maar hier absoluut niet.

Het blijft een raadsel hoe ik op de eerdere metingen gekomen ben...Het klinkt nu iig weer fijn helder/open, verschil van dag en nacht :). Benieuwd hoe dat meet. Goed genoeg voor een badkamer, maar wel bas-loos. Misschien een keer over een klein subje nadenken...
JBHC

Bericht door JBHC »

Een sub in de badkamer.......

Wat is het volgende? Hifi op de WC? (Ruimte zat boven het plavond :mrgreen: )
Plaats reactie