Lang, lang geleden heb ik eens een mooie deal kunnen maken voor 2 Sonos apparaten, een ZP80 en een ZP100.
Laten we zeggen, samen rond de normale prijs voor een enkele ZP80. Die 80 draait al even lang naar volle tevredenheid in de woonkamer, de ZP100 zou ooit nog wel eens een bestemming krijgen. Hij was toch soort van gratis
Die bestemming hebben we inmiddels in zicht : er staat een badkamerverbouwing op komst.
Em we zouden het heel fijn vinden om een muziekje op te kunnen zetten tijdens het badderen en tandenpoetsen (of activiteiten die je liever niet deelt op een forum
Bijvoorbeeld op zoek gaan naar badkamer-speakertjes. Het viel me nogal vies tegen wat er verkrijgbaar is; óf goedkoop maar in de categorie 'rotzooi', óf stinkend duur maar in de categorie 'ja, best wel aan te wennen...'. Er zit weinig tussen die categorieen in. Reden genoeg dus, om een alternatief te verzinnen.
Nou heb ik van nóg langer geleden, de tijd dat ik geen huis maar wel geld had
Het is alleen een composetje; los midje en los tweetertje. Zo'n los tweetertje leek me geen gezicht in een badkamer, dus ging ik eens kijken of ik ze misschien samen kon voegen : (Sorry, plaatjes kunnen er een beetje vreemd uitzien. Het is erg donker hier, dus moest alles even snel GIMPen op mijn belabberde schermpje...) En ja hoor ! Een mooie grote spreekspoel van iets van 53 mm. Dat moet genoeg ruimte geven voor een 28mm tweeter! Zwart is natuurlijk geen gezicht in een witte badkamer. Dus heel voorzichtig het tweeterroostertje losgepeutert, naast het midrooster en de houder uit het vorige plaatje gelegd, en : Daarna was het eigenlijk verder simpel : Van de week eens in een baffle stoppen, en meten wat het doet. Om eerlijk te zijn verwacht ik, dat ik dit vanuit technisch oogpunt beter niet had kunnen doen. De voordelen (weglengteverschil/puntbronbenadering) zullen denk ik kleiner zijn dan de nadelen (heftige diffractie-effecten van de tweet tegen de naad om de spreekspoelkoker, en tegen het mid-membraan).
Ik ben benieuwd
Ook ben ik erg benieuwd wat het bijgeleverde filter doet. Het ziet er stiekem toch wel netjes, groot en 'alsof erover nagedacht is' uit...To be continued