focal audiom 7k2 (7" mids)
Moderator: Beheerdersteam
focal audiom 7k2 (7" mids)
Beetje aan het inventariseren enzo, kom ik tegen: een paar (stoffige) vette mids.
Was ze al bijna weer vergeten, ooit eens van mrktpl. geplukt voor €125,-- (of toch 150,-- ...?)
Ze kunnen van 250 tot zo'n 3 kHz
Maargoed, wat gaan we er mee doen ?
Mooie ribbon er boven? Die moet ik dan aanschaffen...
Dikke woofers er onder (2 x 12" ofzo?, sowieso gesloten kasten) Heb ik ook niet in huis...
actief, passief? (heb toevallig zo'n beautiful but old pioneer d23 4 weg X-over en een aantal redelijke amps)
Iemand een ideetje?
Was ze al bijna weer vergeten, ooit eens van mrktpl. geplukt voor €125,-- (of toch 150,-- ...?)
Ze kunnen van 250 tot zo'n 3 kHz
Maargoed, wat gaan we er mee doen ?
Mooie ribbon er boven? Die moet ik dan aanschaffen...
Dikke woofers er onder (2 x 12" ofzo?, sowieso gesloten kasten) Heb ik ook niet in huis...
actief, passief? (heb toevallig zo'n beautiful but old pioneer d23 4 weg X-over en een aantal redelijke amps)
Iemand een ideetje?
Laatst gewijzigd door Jerommel op di 02 jun 2009, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hm... zal aan mij liggen, maar is me niet duidelijk geworden wat "neo 3" inhoudt, maar ik vermoed dat het een nogal open systeem is.
En ik hou niet echt van open. het idee dat het tegenfasige geluid vertraagd mengt met het geluid van de voorkant van de conus vind ik geen prettig idee (en ook meestal niet zo'n prettig geluid)
Maargoed, iets met zo'n 7k2 wordt wel weer erg groot...
Ik denk dat ik met redelijk goedkope 8" woofers wel weg kan komen, aangezien die niet hoger hoeven te gaan dan zo'n 250 Hz.
Misschien gewoon Tesla'tjes, die zijn wel lekker soepel en hebben een flinke amplitude (uitslag, eh, hoe noem je dat ook al weer
) Willen graag in een drukkamer.(heet dat nog zo, tegenwoordig?)
En hoe nou met de tweeter? Grote ribbons zijn nogal prijzig, en een 1" dome heeft toch niet die spankeling van een 3/4", maar die rook je er weer zo snel uit...
Heb nog wel een paar Vifa HT 275-2 liggen, maar dat is misschien een beetje te cheapo...
Tja, ik heb die 7k2's ooit eens gekocht in een overmoedige bui... (en niet echt duur)
(mijn speakerhobby golft nogal... eens in de zoveel tijd pik ik het weer een tijdje op, en meestal betreft het tweaken, reparatie, her- en verbouw van de wat kleinere en oudere boxen)
Nou, anders blijven ze gewoon nog een tijdje op de plank liggen...
En ik hou niet echt van open. het idee dat het tegenfasige geluid vertraagd mengt met het geluid van de voorkant van de conus vind ik geen prettig idee (en ook meestal niet zo'n prettig geluid)
Maargoed, iets met zo'n 7k2 wordt wel weer erg groot...
Ik denk dat ik met redelijk goedkope 8" woofers wel weg kan komen, aangezien die niet hoger hoeven te gaan dan zo'n 250 Hz.
Misschien gewoon Tesla'tjes, die zijn wel lekker soepel en hebben een flinke amplitude (uitslag, eh, hoe noem je dat ook al weer
En hoe nou met de tweeter? Grote ribbons zijn nogal prijzig, en een 1" dome heeft toch niet die spankeling van een 3/4", maar die rook je er weer zo snel uit...
Heb nog wel een paar Vifa HT 275-2 liggen, maar dat is misschien een beetje te cheapo...
Tja, ik heb die 7k2's ooit eens gekocht in een overmoedige bui... (en niet echt duur)
(mijn speakerhobby golft nogal... eens in de zoveel tijd pik ik het weer een tijdje op, en meestal betreft het tweaken, reparatie, her- en verbouw van de wat kleinere en oudere boxen)
Nou, anders blijven ze gewoon nog een tijdje op de plank liggen...
- bartsegers
En ribbons van Swans/hivi dan, misschien zit er wat tussen?
http://www.bmm-electronics.com/Producte ... p_A_ID=208
http://www.bmm-electronics.com/Producte ... p_A_ID=208
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Neo3 is voluit B&G neo3 PDR, dat is een magnetostatische tweeter die veel in dipool wordt toegepast, maar die ook prima in monopool kan
een paar voorbeelden op t forum hier:
viewtopic.php?t=7419
viewtopic.php?t=6516
viewtopic.php?t=5776
viewtopic.php?t=5727
kleinere, niet te dure woofer:

een paar voorbeelden op t forum hier:
viewtopic.php?t=7419
viewtopic.php?t=6516
viewtopic.php?t=5776
viewtopic.php?t=5727
kleinere, niet te dure woofer:

- bartsegers
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik zie dat de impedanties daarvan wel heel laag is.
Re van 4,3 ohm. Parallel zetten word dus niks en zelfs passief filteren wordt een flinke klus om te zorgen dat hij niet ver beneden de 4 ohm komt.
Overigens heeft hij een Sd van 333 cm^2, dus is in feite gewoon een 10incher. Eentje daarvan per box lijkt me meer zat. Daar kun je al ziekelijk veel SPL mee krijgen.
Re van 4,3 ohm. Parallel zetten word dus niks en zelfs passief filteren wordt een flinke klus om te zorgen dat hij niet ver beneden de 4 ohm komt.
Overigens heeft hij een Sd van 333 cm^2, dus is in feite gewoon een 10incher. Eentje daarvan per box lijkt me meer zat. Daar kun je al ziekelijk veel SPL mee krijgen.
Nou, de ruimte is hier flink groot, en ik zit nu met 12" in gesloten kast, en ik vind het niet genoeg... Daarom dacht ik aan 2x 12". of 4x 8" (per kant dus)
Bovendien zijn die focals best hard en kunnen veel vermogen aan.
Enne, ik hou wel een beetje van "huiskamer P.A.", kan hier ook wel (geen buren)
Trouwens, in een geloten kast kunnen 2 woofers van zo'n 4 ohm toch prima in serie ?
Weleens eerder gedaan, en geen problemen ondervonden.
Bose deed het ook met z'n 3x 3paralel in serie, vroegah...
Ja, dan moeten ze wel goed identiek zijn, maar zeker onder de 250 Hz verwacht ik daar geen problemen mee. Desnoods krijgen ze hun eigen compartiment (kan ik eventueel 1 boven en 1 onder de mid en hoog kast plaatsen, a la telefoonhoorn, zegmaar. Dan blijft het laag ook wat minder aan de grond plakken)
Tja, da's het nadeel van gesloten he... De woofers moeten grotere uitslagen maken en / dus de systemen zijn gewoon groter voor evenveel geluidsdruk...
Hm... Zo even peinzend zie ik (per kant) 2 baskasten, elk met 2x 8" en een "topje" met focal en nog te bepalen tweeter (die neo3's zijn zeker interessant !).
Naar smaak te stapelen.
Bovendien zijn die focals best hard en kunnen veel vermogen aan.
Enne, ik hou wel een beetje van "huiskamer P.A.", kan hier ook wel (geen buren)
Trouwens, in een geloten kast kunnen 2 woofers van zo'n 4 ohm toch prima in serie ?
Weleens eerder gedaan, en geen problemen ondervonden.
Bose deed het ook met z'n 3x 3paralel in serie, vroegah...
Ja, dan moeten ze wel goed identiek zijn, maar zeker onder de 250 Hz verwacht ik daar geen problemen mee. Desnoods krijgen ze hun eigen compartiment (kan ik eventueel 1 boven en 1 onder de mid en hoog kast plaatsen, a la telefoonhoorn, zegmaar. Dan blijft het laag ook wat minder aan de grond plakken)
Tja, da's het nadeel van gesloten he... De woofers moeten grotere uitslagen maken en / dus de systemen zijn gewoon groter voor evenveel geluidsdruk...
Hm... Zo even peinzend zie ik (per kant) 2 baskasten, elk met 2x 8" en een "topje" met focal en nog te bepalen tweeter (die neo3's zijn zeker interessant !).
Naar smaak te stapelen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je moet me even helpen, want ik volg je even niet.
Aangezien je eerst 2 maal 12inch wilde per kant(!!!) en nu naar twee maal 8inch gaat?
Paar goede 8inchers zijn de Visaton AL200 (is echt heel erg goed), Dayton Rs225, hivi M8a.
Maar uiteraard ook de Seas Excel 8inch en die van Scan speak.
Je moet ook erg letten op de matching met die midwoofer. Dat is namelijk een kleurtje dat niet overal bij kan.
Ik bedoede 2 kasten met dubbel 8 per kant (kanaal), da's 4 per kant.
By the way, ik zie dat die neo3's maar 4 ohm zijn.
Enne, ligt het aan mij, of klinken tweeters met een R er tussen minder fris en strak ?
Ook bij actief aansturen wel een strakke amp nodig, die zich weinig aantrekt van lage impedanties (de spanning zakt meestal toch flink in i.t.t. bij 8 ohm)
En nog een vraag: Hoe zie je aan de getalletjes of een woofer soepel is?
(weet trouwens meestal niet wat de afkortingen betekenen, zoals SPL bijvoorbeeld
)
By the way, ik zie dat die neo3's maar 4 ohm zijn.
Enne, ligt het aan mij, of klinken tweeters met een R er tussen minder fris en strak ?
Ook bij actief aansturen wel een strakke amp nodig, die zich weinig aantrekt van lage impedanties (de spanning zakt meestal toch flink in i.t.t. bij 8 ohm)
En nog een vraag: Hoe zie je aan de getalletjes of een woofer soepel is?
(weet trouwens meestal niet wat de afkortingen betekenen, zoals SPL bijvoorbeeld
Het grote afkortingen/definitie topicJerommel schreef:(weet trouwens meestal niet wat de afkortingen betekenen, zoals SPL bijvoorbeeld)
Bwoef... best moerluk allemaal...
Met zoveel wooferoppervlak vrees ik ook voor teveel in het 150 Hz gebied, dan toch beter 4 weg, wellicht... Wordt het nog groter en duurder
Eventueel 2 van de 4 woofers tot 250 Hz laten lopen en de andere 2 tot (pakweg) 80 Hz ?
Tja, en die neo3-tjes rook ik misschien er uit... zijn maar 10 Watt RMS
Staan hier op het forum-marktplaatsje nog "leuke", maar die zijn € 700,-- ....
Zucht... waar begin ik aan !?
Met zoveel wooferoppervlak vrees ik ook voor teveel in het 150 Hz gebied, dan toch beter 4 weg, wellicht... Wordt het nog groter en duurder
Eventueel 2 van de 4 woofers tot 250 Hz laten lopen en de andere 2 tot (pakweg) 80 Hz ?
Tja, en die neo3-tjes rook ik misschien er uit... zijn maar 10 Watt RMS
Staan hier op het forum-marktplaatsje nog "leuke", maar die zijn € 700,-- ....
Zucht... waar begin ik aan !?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat laatste vragen meer mensen zich af
Maar ik begrijp je keuze niet helemaal. Met 4maal 8inch kun je nmlk ziek veel SPL halen, maar je krijgt daardoor wel echt lompe kasten.
Het lijkt me dan veel en veel zinvoller om een 3 weg te maken met bv een 8inch per kant (maybe 2) en dan het sublaag te laten doen door een paar flinke 15 en 18inch subwoofers. Een RCF lf18g401 is bijvoorbeeld niet eens heel duur.
Vier 12" of 15" subwoofers verdeeld over de ruimte werkt ook heel erg fraai ivm staande golven ed.
Maar ik begrijp je keuze niet helemaal. Met 4maal 8inch kun je nmlk ziek veel SPL halen, maar je krijgt daardoor wel echt lompe kasten.
Het lijkt me dan veel en veel zinvoller om een 3 weg te maken met bv een 8inch per kant (maybe 2) en dan het sublaag te laten doen door een paar flinke 15 en 18inch subwoofers. Een RCF lf18g401 is bijvoorbeeld niet eens heel duur.
Vier 12" of 15" subwoofers verdeeld over de ruimte werkt ook heel erg fraai ivm staande golven ed.
- bartsegers
Mjoa, maar met 4 8jes boven elkaar heb je meteen een mooie hoogte om het "topje" op te zetten.Maar ik begrijp je keuze niet helemaal. Met 4maal 8inch kun je nmlk ziek veel SPL halen, maar je krijgt daardoor wel echt lompe kasten.
Kan lekker smal blijven, maar zal wel aardig diep worden...
Ach, als het maar niet lomp klinkt, ik doel dan op de hogere bassen.
Tja, ik zie die focals toch als LUIDsprekers, dus moet de rest ook lekker mee kunnen LUIDspreken...
Ja, die zijn ook leuk voor die PEAVY kasten die hier ergens worden aangeboden. Court-bins eronder, 10" mid-flares en een CD-horn d'r op, (misschien nog bullitjes o.i.d.), Lekker drum'n'bass-ende RCF-jes van amanda komen dan misschien van pas. tweedehands, prima staat en cost-effectief voor 200€...
Heb nog een rack met P.A. versterkers en 5-weg scheiding staan, dus... (Behringers (dat moet je frans uitspreken: "beranzjee"), 3 weg en dan mid weer in 3en, da's 5)
'Khad ze al zien staan dus, maar dan krijg ik weer P.A.-kriebels.
En ik wil echt gesloten kasten, en daar zijn ze (voor sub) niet echt geschikt voor dacht ik.
Tja, maar als je actief gaat aansturen dan lijkt die grens vaak verder weg dan dat ie ligt ("wow, het blijft strak!" pufff...)en een 10 watt tweeter hoef je helemaal niet snel op te roken hoor, laat ze gewoon niets doen wat ze niet kunnen
Maar, sowieso niet gek om een paartje aan te schaffen.
Enne, die beyma AMT's? Zou dat zinvol zijn? Of is dat meteen weer extreem...? (ja, extreem duur...)
Het liefst had ik een ribbon (of AMT) die vanaf 2 kHz recht tot vleermuis-bereik gaat, voor zo'n € 180,-- pst.
Zat ook nog te denken aan die 9500's (domes)
- bartsegers
Ik zou ze gewoon eens in de simulatie zetten en kijken wat ze teweeg brengen in gesloten kasten (met GHP eventueel)...
De peaveys zijn gistern opgehaald, die stonden bij mij nog (in de weg)
Maar als ik ej verhalen lees vraag ik mij af op welke db levels jij naar muziek luistert. Oke in het laag misschien wat aangedikt, maar de rest ook zo luid?
Misschien moet je dan toch eens kijken naar PA drivers ofzo?
De B&C DE25 bv ?
De peaveys zijn gistern opgehaald, die stonden bij mij nog (in de weg)
Maar als ik ej verhalen lees vraag ik mij af op welke db levels jij naar muziek luistert. Oke in het laag misschien wat aangedikt, maar de rest ook zo luid?
Misschien moet je dan toch eens kijken naar PA drivers ofzo?
De B&C DE25 bv ?
Dat kan ik zelf niet, ook geen ervaring mee.Ik zou ze gewoon eens in de simulatie zetten en kijken wat ze teweeg brengen in gesloten kasten (met GHP eventueel)...
Heb gelezen in de topic over die line array met 25 breedbandertjes + subs (van amanda, gaaf spul trouwens) dat die RCF's vanwege hun stugge ophanging (dacht ik) toch echt BR units zijn.
Bovendien is mijn ervaring (en / of indruk) dat een baskast op de vloer ook voornamelijk bas weergeeft dicht bij de vloer, dat het laag "blijft plakken" aan de vloer (en de wanden)
Vandaar het idee om te 'stapelen'.
Ligt aan de muziek en aan mijn bui.Maar als ik ej verhalen lees vraag ik mij af op welke db levels jij naar muziek luistert. Oke in het laag misschien wat aangedikt, maar de rest ook zo luid?
Ik hou wel van "electro" (breed begrip) met veel korte geluidjes. Dat vraagt bij mij om veel dB's. Voor jazz of rock bijvoorbeeld is dat weer anders.
Nee, het hoeft niet altijd snoeihard, maar wel de bedoeling dat het kan.
- bartsegers
opzich zegt de ophaning (stugheid) niets over de kast waarin een woofer zich goed voelt. Daarbij als je laag crossed, zeg 70-80 hz, is een subkast praktisch niet te lokaliseren.
Als je hoger crossed lijkt het soms idd alsof de bas/basmid aan de grond plakt.
Kwestie van goed ontwerpen dus.
voorbeeld is de rcf in 150 liter gesloten GHP.
Gaat laag, en zal zeer veel impact hebben!
Vraag amanda eens naar haar ervaringen met de woofers?
dit moet wel strak klinkend te krijgen zijn met deze forse units.
Als je hoger crossed lijkt het soms idd alsof de bas/basmid aan de grond plakt.
Kwestie van goed ontwerpen dus.
voorbeeld is de rcf in 150 liter gesloten GHP.
Gaat laag, en zal zeer veel impact hebben!
Vraag amanda eens naar haar ervaringen met de woofers?
dit moet wel strak klinkend te krijgen zijn met deze forse units.
Niet te lokaliseren ben ik met je eens, maar het "plakken" van het sub-laag is toch echt een fenomeen, zeer afhankelijk van de plaatsing.
Enne, wat is 'GHP" precies ?
Anyway, ik heb altijd het idee dat de conus op de luchtdruk van de kast moet hangen, en niet zozeer op zijn eigen suspensie. Voor een mooie stakke, ronde en diepe bas moet je dan dus een zeer soepele woofer hebben in een zo dood mogelijke kast van niet te weinig inhoud. Misschien is dit een wat te simpel gestelde 'regel' ?
En, raad je nou een 600 uF C aan, in serie ? Ja, dat doet wel wat, maar dan valt ie daaronder weer extra snel af, dacht ik...
Hm... Ik merk het alweer, ik weet er weer lekker veel vanaf allemaal...
Enne, wat is 'GHP" precies ?
Anyway, ik heb altijd het idee dat de conus op de luchtdruk van de kast moet hangen, en niet zozeer op zijn eigen suspensie. Voor een mooie stakke, ronde en diepe bas moet je dan dus een zeer soepele woofer hebben in een zo dood mogelijke kast van niet te weinig inhoud. Misschien is dit een wat te simpel gestelde 'regel' ?
En, raad je nou een 600 uF C aan, in serie ? Ja, dat doet wel wat, maar dan valt ie daaronder weer extra snel af, dacht ik...
Hm... Ik merk het alweer, ik weet er weer lekker veel vanaf allemaal...
- bartsegers
Ik denk dat jouw stelling meer berust op eerdere vroegere beleving dan feiten.
Ikzelf ervaar de mooiste laagweergave met geheel andere constructies.
Op zich ziet de plot zoals getoond er totaal niet verkeerd uit.
Zoek even op de site wat een GHP behuizing is, in feiten alleen een condensator in serie idd.
Ikzelf heb nog geen GHP kast gehoord dus kan je daarmee niet verder helepen helaas. Wellocht andere forumleden.
Ikzelf ervaar de mooiste laagweergave met geheel andere constructies.
Op zich ziet de plot zoals getoond er totaal niet verkeerd uit.
Zoek even op de site wat een GHP behuizing is, in feiten alleen een condensator in serie idd.
Ikzelf heb nog geen GHP kast gehoord dus kan je daarmee niet verder helepen helaas. Wellocht andere forumleden.