Tweeter match voor Tang band w5-704

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bartsegers

Tweeter match voor Tang band w5-704

Bericht door bartsegers »

Komende zomer wil ik aan de slag met een nieuwe 2-weg.

Vloerstaander, MLTL (denk ik) en de w5-704 voor het laag.
Dat staat vast.

http://www.n-audio.com/tang-bang-heads/w5-704.jpg

Welke tweeter kan ik daar netjes bij gebruiken?

Met de tangband is een laag crossoverpunt niet noodzakelijk heb ik begrepen.
Kun je dan naar een kleiner diameter dometweeter kijken? (of ringradiatortje)?

Budget ligt onder de 100€ voor het paartje, dat is zeker. (en 2e hands in nette staat heb ik geen problemen mee)

Ik heb nog nooit iets met vifa/seas/peerless gebouwd, en dat is toch wel iets dat elke zelfbouwer gedaan moet hebben of niet :)
markbakk

Re: Tweeter match voor Tang band w5-704

Bericht door markbakk »

Seas 27TFF?
bartsegers

Wat zijn nu sterke en zwakke punten van een tweeter?

Vervorming, inzetbaar freq. gebied, vlak verloop?

Luid draaien doe ik nooit, dus naar vermogen kijk ik niet. (vervorming dan wel belangrijk?)
Afstraling moet breed zijn, en niet bundelen. (zitten zelden in de sweetspot)

Ik heb begrepen dat een ringradiator een smallere afstraling heeft t.o.v een dome. Correct me if im wrong
markbakk

Bericht door markbakk »

Deze ken je? En deze? Ik ben overigens ook niet overtuigd van de meerwaarde van 20mm-tweeters. Als je off-axis een regelmatige response wil, is het belangrijker dat je de units dicht bij elkaar plaatst, zo laag mogelijk wisselt en eventueel in de baffle corrigeert voor looptijdverschillen. Afstraalgedrag boven 15kHz komt pas daarna.
bartsegers

Met de tweeterkes kan ik verder gaan neuzen en veel lezen uiteraard.
Bedankt voor de zaph tweeter mishmash.

De woofers echter, tja, ik heb ze zojuist uitgepakt, en er is er 1 gebroken. (alu chassis doormidden) :cry:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Afstraalgedrag van tweetersv is per definitie een beetje raar.
Dat heeft met de constructie te maken, waardoor een tweeter zeker niet netjes als een halve bol werkt (zie Loudspeaker Handbook, John Eargle of Loudspeaker and Headphone handbook, John Borwick)
Dat is een van de redenen om een hoorn/waveguide te nemen.
Dan kun je de directiviteit pas netjes krijgen (bijna alle ontwerpen met 1inch tweeter hebben dan ook een dip)

Daarnaast is het (zoals gewoonlijk) een compromis.
Voor een breed afstraal gedrag, heb je een kleine tweeter nodig ivm bundeling.
Wil je tot 10-15kHz zo breed mogelijk, dan is 1inch te groot en moet je naar 0,75inch of kleiner (constructie daar gelaten, er zijn kleine tweeters die ook iets meer bundelen, zoals een ring rad idd)
Zulke tweters zijn alleen niet laag inzetbaar over het algemeen, dus zul je ook een kleinere woofer moeten kiezen om het afstraal gedrag netjes te laten aansluiten.

Enzovoort, enzovoort :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Overigens heeft SB Acoustics ook een leuke tweeter, die nog een tikje goedkoper is dan de 27TFF
Seas is altijd wel prima, maar goed die gebruiken dan ook overal dezelfde constructiue en passen een detail aan. (Lekker lage productie kosten I guess)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik ben wel benieuwd wat je hiervan gaat maken.
Hoe laag ga je crossen, ik heb altijd gedacht dat je met een TL ook niet te hoog moet crossen.

Is de Fountek Neo.1 niets? Vond ik mooi klinken in het boekenplankspeakertje van Edo.
Dan

Bericht door Dan »

Er zijn volgens mij niet heel veel dometweeters die je echt laag kunt crossen. Ik heb het wel geprobeerd maar echt lekker klonk het niet.
De scan speak D3806/820000 kan het wel maar dat is niet echt een tweeter meer.
Tweeweg blijft in dat opzicht ook weer een compromis.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat noem je "echt laag" ?
Een 27TFF en SB Acoustics (maar ook enkele Vifa/Peerless DX tweeters) kun je met gemak gebruik vanaf 1800Hz
Dan

Bericht door Dan »

Ik vind de sb acoustics het lekkerst klinken vanaf 2k. Ik heb mijncrossoverpunt op 2.5 k zitten. Hoe het meet weet ik niet maar het klinkt het meest ongestressed. Bij laag crossen denk ik aan <1.5 k. En dagaanie... :-"
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Of iets lekker klinkt hangt van zo ongelooflijk veel factoren af.
(buiten de subjectieve factoren)

De 27TFF is sowieso in te zetten van 1800Hz (heeft Martijn_M met succes een mooi kastje mee gemaakt)
De SB is qua constructie nu niet bijzonder anders, dus ik verwacht dat daar minimale verschillen in zitten.
bartsegers

Ik heb (of ja eigenlijk HAD) geen laag crossoverpunt nodig omdat de tangband w5-704s zo mooi afvalt.

Echter, 1 driver is dus kapot zoals ik schreef.
Zolang ik geen nieuwe kan vinden, blijft de woofer dus bespreekbaar. (vind het wel jammer eigenlijk)

Ben dus weer terug bij af :think:

@RobertD
Die Fountek ziet er mooi uit, maar daar zou ik niet 1 2 3 voor kiezen.
Puur omdat ik eigenlijk pas 1 keer echt serieus iets gebouwd heb met een eenvoudige dome tweeter van Visaton (sc10n)

Deze tweeter bevalt mij overigens prima! (ondanks het redelijk lage crossoverpunt)

Het idee bij een nieuw ontwerp was een hoger crossoverpunt en iets betere tweeter.
Maar zoals gezegd, dit hangt volledig af van de woofers die ik ga gebruiken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

bartsegers schreef:
Ik heb (of ja eigenlijk HAD) geen laag crossoverpunt nodig omdat de tangband w5-704s zo mooi afvalt.
De meeste 5inchers bundelen allemaal een beetje op dezelfde manier
Dat heeft puur met de afmetingen te maken.

Soms valt dat wat te rekken of soms heb je pech als er het ding al begint te hobbelen, maar mega veel verschil ga je meestal niet krijgen.
De truc is om zo te filteren dat je afstraalgedrag mooi constant blijft.
Zoals ik al zei, gaat dat alleen echt heel netjes met een hoorn/waveguide of met een kleinere woofer + tweeter als je je juist heel breed wilt.

De hamvraag is altijd wat het budget is.
Als je toch graag iets wilt doen met een 5" of 6,5" zou ik daar een Visaton WG148 bij nemen.
Dan krijg je het tenminste allemaal netjes :D
Doe daar een Seas H1147 bij (dat is de 27TBC/G geloof ik) en een leuke woofer naar keuze.
Succes is bijna gegarandeerd (nouja je kunt het filter nog verzieken :mrgreen: ).
Maar helaas heb je dan weer geen breed afstraal gedrag dus.

Als je dat perse wilt hebben (meestal niet zo verstandig in de meeste ruimtes), dan ontkom je bijna niet aan een 3-weg
arjank

Bericht door arjank »

Leuk drivertje die w5-704, daar heb ik in het verleden al vaker aan zitten denken om daar een leuke twee-weg mee te maken. Ondanks het bundelen kun je dit woofertje prima tot 3khz laten lopen. Misschien is een mooi band-tweetertje wel iets, dit zou mooi aansluiten bij het polypropyleen membraan. Twee stuks van die Fountek NeoCD1.0 is net over de 100 euro maar lijkt mij een mooi combi http://www.rumoh.eu/nl/true-ribbon-twee ... cd-10.html .
Weer eens wat anders dan weer een 5"+ 0.75" dome-tweeter 8)

Edit: ik zie net dat Robert ook met de Fountek als tip had O:) lijkt mij een pracht combi. Ergens tussen de 3 en 3.5khz het overname punt leggen, zo wordt het grootste deel van het middengebied door één driver weergegeven. Eventuele "foutjes" in het filter vallen dan gehoormatig minder op als dat je het overname punt ergens tussen de 1.5 en 2.5khz zou leggen.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

bartsegers schreef:
De woofers echter, tja, ik heb ze zojuist uitgepakt, en er is er 1 gebroken. (alu chassis doormidden) :cry:
Zonde zeg, hoe is dat gekomen?
Betekent dit ook dat het project van de baan is?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het zal dit paartje waarschijnlijk zijn geweest...

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=704s

Een nieuw setje (de "s" is vast niet meer leverbaar) kost 75,- euro... Balen dit!
Als Ronald ze destijds via onze bekende importeur gekocht heeft is er misschien wat te regelen? Zou mij niet verbazen :wink:
bartsegers

Inderdaad een tweedehands setje. Defect geraakt tijdens transport helaas.

Het project is inderdaad van de baan, of iemand moet een unit toevallig hebben liggen, ik 8 de kans klein echter.

Verder inderdaad heel mooi afgewerkte units!
bartsegers

markbakk schreef:
Deze ken je? En deze? Ik ben overigens ook niet overtuigd van de meerwaarde van 20mm-tweeters. Als je off-axis een regelmatige response wil, is het belangrijker dat je de units dicht bij elkaar plaatst, zo laag mogelijk wisselt en eventueel in de baffle corrigeert voor looptijdverschillen. Afstraalgedrag boven 15kHz komt pas daarna.
Dat heb ik nu ook begrepen van Dhr. Zaph. Vervorming om en rond het crossoverpunt is het belangrijkste.
Iets waar een XT25 volgens Zaph weer niet in uitblinkt overigens...
De SB29RDC van SB acoustics is daarentegen weer beter in het laag w.b.t. vervorming.

Ik zal eens uittekenen hoe de situatie hier is met betrekking tot luisterplaatsen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

bartsegers schreef:
markbakk schreef:
Dat heb ik nu ook begrepen van Dhr. Zaph. Vervorming om en rond het crossoverpunt is het belangrijkste.
Iets waar een XT25 volgens Zaph weer niet in uitblinkt overigens...
De SB29RDC van SB acoustics is daarentegen weer beter in het laag w.b.t. vervorming.

Ik zal eens uittekenen hoe de situatie hier is met betrekking tot luisterplaatsen.
Goed lineair afstraalgedrag is veruit het belangrijkste (zie Floyd Toole)
De rest zijn allemaal details (tenzij dingen buitensporig vervormen oid)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

XT25, never liked it :think:

Maar toen ik dit las, wellicht was het niet de tweeter maar het filter:
The XT25 is a tweeter without ferrofluid and it has a huge, sharp impedance peak. The conjugate notch is required. Without it, the tweeter will ring at the Fs, causing audible distortion. It's a little more obvious with an LR2 system. The XT25 is one of the most misused tweeters around because many choose to use it without a notch, and the shunt resistor in an L-pad often isn't enough to damp the peak
Bron: http://www.zaphaudio.com/ZD5.html
Had ik ook bij de Scan-Speak D2905/9900 Revelator.

Maar voor bij zo'n tangband is dit wel spijkers op laag water.
En het is natuurlijk nog maar de vraag of dit topic nog een nieuw leven krijgt aangezien er nog 1 tb heel is...
Plaats reactie