Plaatsing filterspoelen t.o.v luidsprekermagneet

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
henriarthur

Plaatsing filterspoelen t.o.v luidsprekermagneet

Bericht door henriarthur »

Op deze zelfbouwaudio website heb ik een advies gevonden voor de minimale afstand tussen de magneet van de luidspreker en de spoelen van een scheidingsfilter: zo ver mogelijk, maar ongeveer 10 cm wordt voldoende geacht. Mijn vraag is wat maakt het uit als de afstand in mijn zelfbouwproject minder blijkt te zijn. Immers de magneet van de speaker heeft een permanent magnetisch veld dat natuurlijk veel verder reikt dan 10 cm. En wat is überhaupt de invloed op de spoelen van het filter.
richard

Re: Plaatsing filterspoelen t.o.v luidsprekermagneet

Bericht door richard »

henriarthur schreef:
En wat is überhaupt de invloed op de spoelen van het filter.
Een luchtspoel met een inductie van 0,478 mH. Direct op een dikke magneet van een Vifa 25 cm woofer meet hij 0,498 mH. Dat scheelt 5%, de tolerantie van een gemiddelde spoel is vaak al groter.

Je ziet de waarde pas verlopen bij een afstand van minder dan 2 tot 3 cm. Ik zou me er dus niet al te druk over maken.
richard

Bericht door richard »

Nu ik toch aan het meten ben.

Bij een kernspoel is de invloed groter. Een corobar spoel van 6,93 mH, meet op de magneet 8,55 mH. Dat is aanmerkelijk meer. Het verloop begint hier op een iets grotere afstand; 4 tot 5 cm.

Een trafokern verloopt weer minder, van 3,91 mH naar 3,96 mH. Beweging van de spoel langs de magneet heeft hier een grotere invloed door de spanning die in de spoel wordt geïnduceerd.

Misschien is een voorlopige conclusie dat het bij luchtspoelen en trafokernspoelen wel wat meevalt maar dat je bij kernspoelen moet oppassen.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Misschien is een voorlopige conclusie dat het bij luchtspoelen en trafokernspoelen wel wat meevalt maar dat je bij kernspoelen moet oppassen.
Een kernspoel bij een magneet plaatsen heeft hetzelfde effect als DC bij een trafo, de kern is 'uit balans', de vervorming zal daardoor (sterk) toenemen. Hoe ernstig dit is hangt af van de uitsturing in verhouding met het maximale vermogen van de spoel.
Bij het meten aan mijn zelfgebakken trafo's bleek dat een klein beetje DC op de uitgang van de versterker al genoeg is om de vervorming flink te laten toenemen.

Gerrit
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”