Denk dat dat niet door de hoogte van het statief bepaald wordt maar eerder door de opname afstand.hannesie schreef:Bij orgel opnames worden vaak hele hoge statieven gebruikt, en ik heb dan altijd moeite om dat als reëel te beoordelen, in de kerk heb ik liever dat ik dat ervaar met de ruimte en dus de galm erbij.
Ik heb dus ooit een opname van het grote orgel in Dordrecht teruggebracht en geruild voor een andere waarbij ik geen last had van het aanzetten van de orgelpijpen, de windlade's en het bovenlabium (Lijkt op ruisen van de BR pijp)is niet echt te horen als je op de kerkvloer staat.
Juist bij orgel wil ik de ruimte horen.
ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!
Bij het stuk klassiek heb ik met mijn ogen dicht zitten luisteren. Ik had de illusie dat ik de strijkers in een rechthoekig vak kon "zien" spelen. Eigenlijk vind ik het enige manco van de ultrazoom het formaat van de luisterruimte die het opeist. Die heb ik namelijk niet. Ik heb wel de wens om zoiets ooit in een kleiner formaat te bezitten 
De B&G magnetostaten hebben maar een klein vloeroppervlak nodig, de huidige JBL wooferkasten is een ander verhaal inderdaad.
Ik probeerde reeds te polsen in dit topic of hier compactere alternatieven mogelijk zijn, maar dit idee werd min of meer afgeschoten...
Groetjes Walter
Ik probeerde reeds te polsen in dit topic of hier compactere alternatieven mogelijk zijn, maar dit idee werd min of meer afgeschoten...
Groetjes Walter
Ha Jeroen,jeroen_d schreef:Ik heb dat wel eens ervaren bij Jerry (van een ander forum) die grote panelen in een vrijwel volledig gedempte ruimte heeft staan. Daar gaat het vele malen beter en het resultaat is erg indrukwekkend. Wat ik daar dan weer moeilijk vind is dat het is alsof je een grote hoofdtelefoon op hebt, soms staat dan de stem in je hoofd in plaats van ervoor. Dat is een zeer vreemde ervaring bij het luisteren naar luidsprekers die voor je staan en is ook nooit zo bedoeld door de opnametechnicus.
Ik weet niet wanneer en waar jij de set van Jerry hebt beluisterd, ik heb dat toen gehoord op zijn eerste locatie in Tilburg met zijn opstelling op zolder. Het wordt i.d.d. door velen vergeleken met een grote hoofdtelefoon. Maar stemmen IN mijn hoofd heb ik toen niet ervaren. En hebben we toch erg uiteenlopende muziek gedraaid, zang, pop, Jazz, opera, groot en klein orkestwerk enz. Je hebt i.t.t. een normale hoofdtelefoon meer dan genoeg cross talk tussen je linker en rechter oor om dat niet te doen optreden. Je zit daar erg dicht op de speakers waardoor je vrijwel volledig near-field luistert. Het beeld was meer zoals met goede PC speakers op je bureaublad. Het resultaat daarvan is een ongelofelijk goede en gedefinieerde stereo plaatsing en de ESL's zorgden ook voor een erg hoge definitie. Wat ik wel ervoer was dat stemmen en klein ensemble groter afgebeeld werden dan ik wenselijk vond. Maar goed, dat systeem is eigenlijk met geen enkel ander systeem te vergelijken, ook niet met een hoofdtelefoon
Denk dat als je met de line array's van Gerhard op minder dan 2m meer near-field gaat luisteren dat dat heel goed kan en het ook een ander plaatje gaat opleveren (meer stereo definitie).
Ik ben ook een grote fan van de JBL 15" woofersWalt schreef:Ik probeerde reeds te polsen in dit topic of hier compactere alternatieven mogelijk zijn, maar dit idee werd min of meer afgeschoten...
Groetjes Walter
Maar heb je ruimte genoeg dan gewoon JBL 15" erbij zetten.
- pappaleo
- Contacteer:
Walter, dat kan je zelf toch ook verzinnen. Op de site van B&G staan al de verschillende typen line array naast elkaar met gegevens en minimum luisterafstanden.Walt schreef:De B&G magnetostaten hebben maar een klein vloeroppervlak nodig, de huidige JBL wooferkasten is een ander verhaal inderdaad.
Groetjes Walter
Het is toch niet zo moeilijk te verzinnen dat je zo'n systeem kan maken met een RD40 (2.6m) -of als je een echt kleine ruimte hebt met een RD28 (1,85m)- en dat je dan ook een kleinere woofer in kan zetten. Dat staat je vrij om te doen.
In de discussie op de vorige pagina's leek het er alleen op dat jij Gerhard er op aanviel op het feit dat hij die JBL's gebruikte, alleen omdat het jou niet uitkomt.
Ik zou zeggen, maak ze zelf en probeer een AT woofer.
In de roos heet dat! 
Duh... Ik ga natuurlijk niet iets namaken waarvan het geluid totaal NIET mijn smaak is om perse te willen aantonen dat een AT woofer ook goed kan werken.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Dan maak je hem passief, kan je hem volstoppen met Mundorf
Totaal niet kun je me echt niet wijs maken.Walt schreef:Duh... Ik ga natuurlijk niet iets namaken waarvan het geluid totaal NIET mijn smaak is om perse te willen aantonen dat een AT woofer ook goed kan werken.
Groetjes Walter
Wel kan ik je gedrag waarderen!
Laatst gewijzigd door dre op ma 21 apr 2014, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben bang dat zelfs met de duurste Mundorfs of Duelunds die B&G arrays niet zo mooi gaan klinken als een AT mid + AMT hoog combinatie.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Het is een heel ander concept,dus dat klinkt ook heel anders.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Denk dat Walt in een ontkenningsfase zit, jaren klooien met condensatortje hier, weerstandje daar, dan weer een buisje erover, ASP erin, ASP er weer uit, ander ASP er weer in, dan weer andere woofertjes, mid moet weer anders. Kortom zijn systeem komt nooit af........
Bij een echte audiofiel is het nooit af! ik ben er ook zo een geloof ik....
Tja, als je al 2 dagen lang en meer dan 5 pagina's door emmert over iets wat je smaak niet is en wat je niet wilt, gaat wat je wel wilt nooit afkomen.dre schreef:Bij een echte audiofiel is het nooit af! ik ben er ook zo een geloof ik....
Moet er toch onuitstaanbaars aan die Ultrazoom zijn
Hallo Pjotr,
De nieuwe AT mids staan in bestelling, tot die binnen zijn kan ik niet verder werken. Dus dan maar rondhangen in de andere topics etc.
Groetjes Walter
De nieuwe AT mids staan in bestelling, tot die binnen zijn kan ik niet verder werken. Dus dan maar rondhangen in de andere topics etc.
Groetjes Walter
+1Pjotr schreef:Tja, als je al 2 dagen lang en meer dan 5 pagina's door emmert over iets wat je smaak niet is en wat je niet wilt, gaat wat je wel wilt nooit afkomen.dre schreef:Bij een echte audiofiel is het nooit af! ik ben er ook zo een geloof ik....
Moet er toch onuitstaanbaars aan die Ultrazoom zijn
Zo gaat dit topic de honderd pagina's wel halen
- pappaleo
- Contacteer:
Zelfs het achterkantje van zijn kast zit er nog niet eens inds23man schreef:Denk dat Walt in een ontkenningsfase zit, jaren klooien met condensatortje hier, weerstandje daar, dan weer een buisje erover, ASP erin, ASP er weer uit, ander ASP er weer in, dan weer andere woofertjes, mid moet weer anders. Kortom zijn systeem komt nooit af........
De laatste paar pagina's leveren alsnog meer nuttige info over dit Ultrazoom systeem dan de eerste 20...
@pappaleo, geheimpje: zonder achterkant op de speaker klinkt het mooier, probeer ook maar eens. Zijwanden kan je ook best weglaten, wordt het nog een stuk mooier... Jij probeert luidspreker kasten te bouwen die de kloptest kunnen doorstaan, ik laat de hele kast gewoon weg, probleem opgelost.
Groetjes Walter
@pappaleo, geheimpje: zonder achterkant op de speaker klinkt het mooier, probeer ook maar eens. Zijwanden kan je ook best weglaten, wordt het nog een stuk mooier... Jij probeert luidspreker kasten te bouwen die de kloptest kunnen doorstaan, ik laat de hele kast gewoon weg, probleem opgelost.
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Ik pak direct de cirkelzaag

Oh, wacht. Er zit een Focal 5" in van 80 euro ipv twee 10" AT van 1200 p stuk. Zou dat nog uitmaken?
Oh, wacht. Er zit een Focal 5" in van 80 euro ipv twee 10" AT van 1200 p stuk. Zou dat nog uitmaken?
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 21 apr 2014, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo schreef:Ik pak direct de kettingzaag![]()
Duboracle de tweede? Koop ook gelijk even een stel kokosnoten op de markt morgen dan!
Gaat prima werken met die Focals, je gaat wel het laag missen maar ik heb nog wel een ASP voor je te koop voor een 'zacht prijsje' zoals Zweitse zou zeggen.
Groetjes Walter
Gaat prima werken met die Focals, je gaat wel het laag missen maar ik heb nog wel een ASP voor je te koop voor een 'zacht prijsje' zoals Zweitse zou zeggen.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op ma 21 apr 2014, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Kijk de aap komt uit de mouw, een strijkplankaanhanger die diep in zijn hart een monopole mooier vindt. Ga jij eens even lekker in de kast!Walt schreef:De laatste paar pagina's leveren alsnog meer nuttige info over dit Ultrazoom systeem dan de eerste 20...
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Waarom zou ik een goed werkende luidspreker uit zijn natuurlijke habitat wegrukken om hem vervolgens met een hoop correctiemateriaal weer proberen te laten klinken om dan uiteindelijk te constateren dat mijn laag verdwenen is?
Waarom zit er trouwens een achterkant in die Fane/Beyma van jou? Of is dat bedoeld als passief membraan?
Waarom zit er trouwens een achterkant in die Fane/Beyma van jou? Of is dat bedoeld als passief membraan?
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 21 apr 2014, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is puur en alleen ter bescherming van de vingers van Dre.
Groetjes Walter
Groetjes Walter