Lenco L76; en toen? Hulp!

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Pim!
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:56

Lenco L76; en toen? Hulp!

Bericht door Pim! »

Vandaag een Lenco L76 gekocht. Leuk! Maar voor dat ik weer plaatjes kan draaien heb ik sowieso een voorversterkertje nodig. Nu ben ik hartstikke groen op dat gebied, dus heb een aantal vragen.

- wat ben ik kwijt voor een zelfbouw voorversterker?
- zijn daar behalve het redelijk kunnen hanteren van een soldeerbout veel skills voor nodig?
- wat zijn alternatieven kant en klaar? (klein budget)
- Hoe weet ik of de naald nog ok is?
- hoe weet ik of het een mm of mc element is?
- als de naald niet ok is, is het dan de moeite waard om een nieuwe naald te zoeken of beter een ander element monteren?

ik wil eigenlijk max. 75 tot 100 euro nog uitgeven om de Lenco spelend te krijgen. Alles werkt aan het apparaat, heb hem bij de vorige eigenaar horen spelen.
Is mijn idee reëel?

Alvast bedankt, alle info is welkom!
20140421_115400.jpg
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Lenco L76; en toen? Hulp!

Bericht door Muug »

Er zijn héél veel voorversterkertjes die je in elkaar kan steken, wat de ondergrens van de vereiste budgetten is weet ik niet, maar je kan er gemakkelijk vele honderden euro aan uitgeven. Zelf ga ik deze winter de Phonodude van TriodeDick maken, maar dat hangt al rond de 400 euro.
Momenteel speel ik mijn platen met een QED DS1-voorversterker waarin wat condensatortjes zijn vervangen voor een hogere gain. Het leuke is dat het werkt op een batterij van 9V, dus je heb een hele stabiele en zeer zuivere voeding. Het is een klein prutsding maar men praat er met veel respect over, zie ook http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/QED.htm (onderaan op de pagina). Dat heb ik voor 50 euro op de kop kunnen tikken en het wordt regelmatig op ebay verkocht. Let wel, het is een voorversterkertje voor Moving Magnet-elementen. Misschien dat het door die hogere gain ook zou werken voor MC-elementen, dat kan ik effe niet zeggen, nog niet uitgeprobeerd.

Om te weten wat voor naald je hebt ga je wellicht op het element zelf moeten gaan kijken. Daar moeten toch ergens wat lettertjes en cijfertjes staan? Misschien moet je het wel demonteren.

Als de muziek goed en niet vervormd klinkt, zal de naald niet versleten zijn. Om dat visueel te controleren moet je 1) al veel naalden bekeken hebben en 2) een verdomd sterke microscoop hebben!

edit : ik zie dat ze in een andere topic dit apparaat aanraden : http://www.conrad.nl/ce/nl/product/9436 ... ker-PA-115
Pim!
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:56

Re: Lenco L76; en toen? Hulp!

Bericht door Pim! »

bedankt voor je reactie!
Ik zal eens gaan kijken, maar de enige tekst is 'Lenco', dus misschien demontage toch nodig. Is het zo simpel als gewoon kijken hoe het dingetje gemonteerd zit en zelfde manier weer terugbouwen?

Over dat versterkertje van Conrad, in welk linkje werd die aanbevolen? Leuk om even te lezen!

Edit: en is het een MM versterkertje? Staat niet bij de specs volgens mij. Maar misschien dat dit zo logisch is dat het er niet bij wordt vermeld?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Lenco L76; en toen? Hulp!

Bericht door SARK »

Pim! schreef:
Edit: en is het een MM versterkertje? Staat niet bij de specs volgens mij. Maar misschien dat dit zo logisch is dat het er niet bij wordt vermeld?
Ja dit is een MM.
Pim!
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:56

Re: Lenco L76; en toen? Hulp!

Bericht door Pim! »

SARK schreef:
Pim! schreef:
Edit: en is het een MM versterkertje? Staat niet bij de specs volgens mij. Maar misschien dat dit zo logisch is dat het er niet bij wordt vermeld?
Ja dit is een MM.

dank je!!
Plaats reactie