ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door wouter »

Walt schreef:
@Wouter: mee eens, maar ik neem aan dat jij zelf ook geen 2x 15" in de huiskamer hebt staan, zulke grote units vragen om forse kastvolumes, totaal niet praktisch in een gemiddelde luisterruimte

Peroonlijk vind ik sublaag vast aan je fronts een slecht concept.
Wat voor je stereobeeld ideaal is heeft weinig te maken met kwalitatief laag op de luisterplek. Mijn actieve laag van de fronts (-3dB @ 33hz) heeft een 18dB dip op 52 Hz op de luisterplek. Geen 15" er die dat bij stereo opstelling kan voorkomen.

De lijnbron B&G ken ik uit de Genesis 2, een top systeem met per kant nog 14 magnetostaat tweeters vanaf 7kHz. Bleef schreeuwerig worden bij sommige opnames. Was in perfect gebouwde luisterkamer in een set met de originele bij het ontwerp gebruikte versterkers en kabels. Dcs loopwerk en dac.

Rond 3 kHz toch wat nerveus, maar was geen zelfbouw. Wel groots geluid, bizar. Indrukwekkend ook, maar uiteindelijk toch verkocht. Staat nu Martin Logan statement 2

Maar alle waar naar zn geld. Alleen gingen die B&G's regelmatig stuk
Laatst gewijzigd door wouter op zo 20 apr 2014, 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Zeker, hier valt niks tegenin te brengen. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om zoveel ruimte te hebben om je set neer te zetten en jij kent de uitdaging om in 20m2 een goed geluid te krijgen niet.
Nou, kan jij een Lede controlekamer 40m2 met Dynaudio M4 4 weg actief monitorsysteem bouwen? Heb jij nooit gedaan, ik wel......
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Zou jij het Ultrazoom systeem in een ruimte van 40m2 inzetten?

Verder lijkt het bouwen van een 4-weg systeem me niet zo moeilijk, een optimaal passief filter hiervoor is wel een aardige uitdaging, gelukkig dan nog wel 1e orde :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door FR_Aad »

Walt schreef:
Zeker, hier valt niks tegenin te brengen. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om zoveel ruimte te hebben om je set neer te zetten en jij kent de uitdaging om in 20m2 een goed geluid te krijgen niet.

Beide situaties vragen om compleet andere aanpak. Het heeft dus nauwelijks zin om de positieve ervaringen met ons eigen systeem aan de ander te proberen over te brengen. Neemt niet weg dat je echt een keer de AT laag units zou moeten gebruiken/testen :mrgreen:

Groetjes Walter
Ik zou eerst die balk uit je eigen oog halen. :-)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Ik snap hem niet...?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door hannesie »

Walt schreef:
Ik snap hem niet...?

Groetjes Walter
Dat is die balk die in de weg zit.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door FR_Aad »

Walt schreef:
Ik snap hem niet...?

Groetjes Walter
Daar was ik al bang voor
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Gisteren stond die 15" JBL's echt op hun sloffen te spelen. Twee stuks goede 15" in grote reflex kasten die los gaan laten normaal gesproken de hele zaal uit elkaar rammelen, zeker met slechts 100m2. Vandaar mijn idee dat deze woofers mogelijk zijn over gedimensioneerd in dit systeem en wellicht kleiner kunnen...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door pappaleo »

Mijn auto is ook met 1.4 motor te krijgen, maar toch..... :mrgreen: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Grappig trouwens, we zijn al bijna 4 pagina's aan het vollullen over het "formaat" :lol:

Walter, ik denk dat je vooral redeneert vanuit je werk: zo klein mogelijk dimensioneren waarbij het heel blijft en aan de eisen voldoet. Daar wordt je uiteindelijk ook voor betaald zodat jouw baas een concurrerend product neer kan zetten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Ik heb er gisteren niet echt naar gekeken, maar wat is de konus uitslag van de JBL woofers op het moment dat de B&G's in de buurt van hun max. staan te spelen?

Als we het dan hebben over 10mm piek-piek ben ik uitgeluld. als we het hebben over 4mm piek-piek dan is die 15" wel wat over bemeten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Henkjan »

nee hoor, is juist de bedoeling van een grote conus, lekker weinig uitslag. nothing can replace sqare inches, except more quare inches
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Grappig trouwens, we zijn al bijna 4 pagina's aan het vollullen over het "formaat" :lol:
Voorlopige conclusie : bigger = better :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Zo gaan we (weer) in een rondje! Zeker, grotere konus kan geen kwaad, maar kost wel je wel een grotere kast. Wat ik nou graag wil weten is of je de B&G ook met een moderne 10" of 12" kan combineren, die klinken doorgaans gewoon goed tot iets van 12mm piek-piek.

Stel dat er op het forum nog niemand met deze B&G had gewerkt, en er komt iemand die met deze B&G aan de slag wil gaan en deze persoon zoekt een woofer. Dan is een advies van: neem een 15" dan zit je zeker safe toch ook niet echt handig. Ik zou dan eerder een analyse verwachten op grond van rendement, gewenste diepgang, maximale SPL etc. Nu is die ervaring er en kan er makkelijk worden terug geredeneerd maar wil niemand daarover nadenken...

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 20 apr 2014, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Ik heb er gisteren niet echt naar gekeken, maar wat is de konus uitslag van de JBL woofers op het moment dat de B&G's in de buurt van hun max. staan te spelen?

Als we het dan hebben over 10mm piek-piek ben ik uitgeluld. als we het hebben over 4mm piek-piek dan is die 15" wel wat over bemeten.

Groetjes Walter
Zoals ik al eerder geschreven heb, is het vermogen van de Ncore op het laag de beperkende factor. Heb het al een paar keer voorelkaar gekregen om hem in de clip te sturen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Grappig trouwens, we zijn al bijna 4 pagina's aan het vollullen over het "formaat" :lol:
Voorlopige conclusie : bigger = better :mrgreen: :mrgreen:
Behalve bij constipatie! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Hallo ds23man,

Het feit dat je zoveel vermogen nodig hebt biedt al een stuk meer inzicht, die 33W klopt dus blijkbaar bij lange na niet... nu nog de vraag hoeveel uitslag de JBL woofer moeten maken...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door dre »

De jbl's zijn redelijk soepel opgehangen,dus ik verwacht dat ze wel een aantal mm uitslag zullen maken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Zo gaan we (weer) in een rondje! Zeker, grotere konus kan geen kwaad, maar kost wel je wel een grotere kast. Wat ik nou graag wil weten is of je de B&G ook met een moderne 10" of 12" kan combineren, die klinken doorgaans gewoon goed tot iets van 12mm piek-piek.


Groetjes Walter
http://www.lansingheritage.org/images/j ... /page2.jpg

Xmax =8,5mm, maximale uitslag zonder beschadiging is 22mm.

Maar in bijna alle simulatiesoftware is deze driver opgenomen, dus ga eens lekker simuleren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door dre »

Gesloten vind ie ook best leuk!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

dre schreef:
Gesloten vind ie ook best leuk!
Zal de poorten dicht purren! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door dre »

Plaatjes a.u.b.! :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door b_force »

Ik zit dit zo half te lezen, maar 15" is echt kinderspel. Dubbel 21" is volwassen. 8)
Tenzij je een 15" op een slimme manier in een hoorn gaat gebruiken. Helaas ontkom je er niet aan dat je enorm ingenieus moet gaan vouwen om dat compact te houden
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Als de ruimte/kastvolume toch geen probleem is waarom niet? Alleen JBL heeft volgens mij nooit 21 inch woofers gemaakt? Dan moet ds23man een Beyma, Precision Devices, 18Sound, B&C of zoiets gaan inzetten volgens mij gruwelt hij al bij de gedachte....

Ik heb trouwens de specificatie sheet van die JBL 2235 bekeken, de spoel is slechts 19.1mm hoog gewikkeld, dankzij de zeer dunne poolplaat (wat wel weer nadelen heeft bij zeer grote uitslagen) volgt dan alsnog (19.1-7.1)/2=6mm maximale slag volgens de 'traditionele' berekening, maar dus niet echt een lange slag monster.

Als zou blijken dat de x-max van deze JBL woofer toch ruim voldoende zou zijn samen met de B&G dan verwacht ik dat een stevige 12" zoals bijv. een AT 12D77 2510 KAP ook goed zal werken:

http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|934|||"

Deze 12" heeft een 25mm hoge spoel en 10mm poolplaat dus 7.5mm maximale x-max en wat meer marge door de gunstigere verhouding (spoellengte/poolplaat dikte). De Fs ligt ook zeer laag op 19Hz, QTS is vergelijkbaar en Vas een stuk kleiner, dus kan toch in een compactere kast.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door dre »

Waarom dan niet de 15 inch van AT?
Dan heb je eindelijk je zin! :lol:
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”