Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Moderator: Beheerdersteam
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ah, fiets onderdelen kan ik als oud-fietsenmaker ook wel waarderen! Ook daar nog een doosje van staan (wat eigenlijk ook wel weg kan inmiddels, naven voor schijfremmen etc. ga ik waarschijnlijk niet meer nodig hebben).
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ben altijd geïnteresseerd als er fiets onderdelen weg moeten... Voel je vrij om me te berichtenmeiborg schreef:Ah, fiets onderdelen kan ik als oud-fietsenmaker ook wel waarderen! Ook daar nog een doosje van staan (wat eigenlijk ook wel weg kan inmiddels, naven voor schijfremmen etc. ga ik waarschijnlijk niet meer nodig hebben).
Mvg Reinder
Misscbien heb ik nog iets wat voor jou interessant is!
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
eindelijk klaar! lekker aan het luisteren nu. Heerlijk speakertje, zeker voor het geld! Bedankt voor het ontwerp meiborg!
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Die zijn mooi geworden! Netjes met dat zwarte baffletje. Was trouwens je pb even vergeten, stuur je er een terug
.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Bedankt voor de complimenten! Ik ben zelf ook best tevreden, ook gezien het feit dat het mijn eerste zelfbouw speakers zijn. Een hoop geleerd, en zin in een volgend project.
Wat me op is gevallen tijdens het bouwen;
- hoe ontzettend belangrijk het is dat je hout goed gezaagd wordt. (baffle en bovenkantje onder verstek laten zagen, maar was een hoek van meer dan 90 graden in eerste instantie. En zo nog wat dingetjes)
- hoe lastig ik 'netjes' solderen vind. Gelukkig is de klomp tin niet te zien... Heb ooit wat lessen autogeen en mig/mag lassen gehad, dat vond ik echt gemakkelijker!
Wat me op is gevallen tijdens het bouwen;
- hoe ontzettend belangrijk het is dat je hout goed gezaagd wordt. (baffle en bovenkantje onder verstek laten zagen, maar was een hoek van meer dan 90 graden in eerste instantie. En zo nog wat dingetjes)
- hoe lastig ik 'netjes' solderen vind. Gelukkig is de klomp tin niet te zien... Heb ooit wat lessen autogeen en mig/mag lassen gehad, dat vond ik echt gemakkelijker!
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ha Reinder,
Op basis van jouw speakers ben ik begonnen aan de bouw van een soort boombox. Het idee is een combinatie van jouw ontwerp voor de Visaton FRS8 drivers en het design van deze portable speaker: http://www.instructables.com/id/Small-P ... /?ALLSTEPS
Het wordt een mdf kastje met twee frs8 4-ohm drivers. Er omheen komt een dikke stof (wol o.i.d.) en de boven- en onderkant wordt gelakt. Een draagriem zoals het idee op Instructables lijkt me ook mooi. Ik ben er nog niet uit welke kleuren ik ga gebruiken.
Ik heb de binnenmaten van jouw Reinders kast in Sketchup gezet en daarop verder gebouwd vanuit mijn wensen: een TA2024-versterker, LiPo-accu van 11.1 volt, 5ah. Een ingebouwde schakeling met verschillende relais zorgt ervoor dat de accu bij netvoeding wordt afgekoppeld van de versterker, de versterker op netstroom draait en de accu wordt geladen door een balanslader. Netstroom komt vanuit een laptopvoeding die ik voor een euro bij de kringloopwinkel heb gekocht.
De componenten zijn bijna allemaal binnen en het mdf is besteld. Nu moet ik alleen nog 'even' tijd vinden om het geheel te bouwen.
Hieronder het ontwerp. Dit ontwerp is bedoeld voor het plannen van het plaatmateriaal; 18 mm mdf in dit geval.
Als jullie het leuk vinden kan ik de voortgang posten. In ieder geval bedankt voor het ontwerp.
Op basis van jouw speakers ben ik begonnen aan de bouw van een soort boombox. Het idee is een combinatie van jouw ontwerp voor de Visaton FRS8 drivers en het design van deze portable speaker: http://www.instructables.com/id/Small-P ... /?ALLSTEPS
Het wordt een mdf kastje met twee frs8 4-ohm drivers. Er omheen komt een dikke stof (wol o.i.d.) en de boven- en onderkant wordt gelakt. Een draagriem zoals het idee op Instructables lijkt me ook mooi. Ik ben er nog niet uit welke kleuren ik ga gebruiken.
Ik heb de binnenmaten van jouw Reinders kast in Sketchup gezet en daarop verder gebouwd vanuit mijn wensen: een TA2024-versterker, LiPo-accu van 11.1 volt, 5ah. Een ingebouwde schakeling met verschillende relais zorgt ervoor dat de accu bij netvoeding wordt afgekoppeld van de versterker, de versterker op netstroom draait en de accu wordt geladen door een balanslader. Netstroom komt vanuit een laptopvoeding die ik voor een euro bij de kringloopwinkel heb gekocht.
De componenten zijn bijna allemaal binnen en het mdf is besteld. Nu moet ik alleen nog 'even' tijd vinden om het geheel te bouwen.
Hieronder het ontwerp. Dit ontwerp is bedoeld voor het plannen van het plaatmateriaal; 18 mm mdf in dit geval.
Als jullie het leuk vinden kan ik de voortgang posten. In ieder geval bedankt voor het ontwerp.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ziet er leuk uit! Ik ben wel benieuwd hoe dat uitpakt, Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Wat is het toch fijn als je een goede bouwmarkt in de buurt hebt. Maten zondag gemaild en vandaag hebben ze hebben het mdf echt perfect gezaagd. Alles past naadloos. Als het weer morgen meezit ga ik met de lamellofrees en houtlijm aan de slag.
EDIT; vanavond toch nog even tijd gevonden om te frezen. Even passen, en het zit perfect. Binnenkort lijmen en kijken waar ik vilt en BAF kan krijgen.
EDIT; vanavond toch nog even tijd gevonden om te frezen. Even passen, en het zit perfect. Binnenkort lijmen en kijken waar ik vilt en BAF kan krijgen.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Vandaag mijn setje afgewerkt en dus tijd om ze in dit topic te plaatsen.
Mijn verhaal begint bij de recycle straat....in de speakerbak vond ik een cambridge Soundworks 2.1 setje.
Mag je niet meenemen....maar ik kon het niet laten.
Thuis gecontroleerd en alles werkte.
Geweldige lage bass alleen het kastje is van dun materiaal gemaakt.
Dus als eerste de minisub met amp voorzien van een kubusbox van multiplex beplakt met loodbetume.
De monitor speakers klinken aardig maar ik wist van dit topic en dus het besluit om 2 hoornspeaker te bouwen met de frs8.
Ik had alles liggen dus totaal kosten nul....
De hoornluidsprekers net zo groot als de sub gemaakt 20x20 cm.
Binnenmaat is zoals de bouwtekening.....afwerking mahoniebeits en matzwart plakplastic.
Afwerkringen van triplex gemaakt....vind ik een mooier....geen schroefjes.
Hier het resultaat.
Ze staan in mijn luisterruimte in te spelen....klinkt fraai.
Bedankt voor het idee.....
Groetjes
Ton
Mijn verhaal begint bij de recycle straat....in de speakerbak vond ik een cambridge Soundworks 2.1 setje.
Mag je niet meenemen....maar ik kon het niet laten.
Thuis gecontroleerd en alles werkte.
Geweldige lage bass alleen het kastje is van dun materiaal gemaakt.
Dus als eerste de minisub met amp voorzien van een kubusbox van multiplex beplakt met loodbetume.
De monitor speakers klinken aardig maar ik wist van dit topic en dus het besluit om 2 hoornspeaker te bouwen met de frs8.
Ik had alles liggen dus totaal kosten nul....
De hoornluidsprekers net zo groot als de sub gemaakt 20x20 cm.
Binnenmaat is zoals de bouwtekening.....afwerking mahoniebeits en matzwart plakplastic.
Afwerkringen van triplex gemaakt....vind ik een mooier....geen schroefjes.
Hier het resultaat.
Ze staan in mijn luisterruimte in te spelen....klinkt fraai.
Bedankt voor het idee.....
Groetjes
Ton
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Zo, met de kerst druk geweest met het verlijmen van het kastje.
De dagen erna de elektronica gesoldeerd en getest en dat werkt zoals gehoopt. Zodra ik de voeding inplug wordt de accu geladen, afgekoppeld en draait de versterker op netstroom. En - niet onbelangrijk - de speakers hebben behoorlijk pit en klinken mooi.
Vanavond heb ik voor een tientje een naaimachine op de kop getikt. Dat ding doet het prima en ik heb er een leuke hoes mee gemaakt. Nu de boven- en onderkant nog schilderen, een paneeltje met ingangen en aan-/uitschakelaar maken en een mooie leren schouderband maken en de boombox is af.
Detail van het stiksel...
Voor m'n eerste naaiwerk
sinds de middelbare school (da's al weer 17 jaar geleden) ben ik best tevreden.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Erg goed geslaagd
Wat voor doek heb je overigens gebruikt 
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik heb katoen met padding er onder gebruikt. Gewoon gekocht bij de stoffenwinkel.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
@ Tonvandeacker:
Héél gaaf, weer een heel andere look zo! Mooi ook gecombineerd met zo'n subje, geeft toch weer net iets meer vrijheid qua plaatsing. Ze gaan stand alone ook vrij diep voor een 3" maar dan moeten ze wel dicht bij de wand geplaatst worden (is het ontwerpje ook voor bedoeld, maar zo kan het dus ook!). Heel net setje, chapeau!
@ HJHvdK:
Super creatief idee! Ik wil eigenlijk een soort gelijk iets maken maar dan in een koffer, had al langer zo'n idee en nog twee FRS8 over maar dit stimuleert me om er weer mee verder te gaan. Ik overwoog wel met een 2.1 versterkertje en een subdriver erbij aan de achterkant, wat zijn jouw luisterervaringen free-field, zou het ook zonder gaan? Overigens voor mijn vriendin in een oud munitiekrat van de US army met Flipsen drivers ook een draagbare luidspreker gemaakt, erg gaaf met VU meter er in etc. Ik zal er een fotootje van maken voor de leut, ik vind jouw oplossing met de stof er omheen eigenlijk veel leuker (maar dat ga ik tegen mijn vriendin niet zeggen natuurlijk
).
Echt heel leuk om te zien dat er nog meer mensen met dit eigenlijk heel eenvoudige ontwerpje aan de slag gaan, en ook er hun eigen draai aangeven. Super toch om met zo weinig geld iets te maken wat zo verbazend kan klinken? Heel leuk om te sien in welke vorm het allemaal gegoten wordt.
Ik maak zelf best veel simpele ontwerpjes (ik ben ook maar een simpele houtworm), liefst met tweedehands spul van de kringloop maar post daar bijna nooit iets over. Misschien toch maar ook een ander ontwerpje wat eigenlijk net zo simpel is maar met Fountek breedbander in een bol eens delen, blijkbaar is er animo voor goedkope ontwerpen met bovengemiddelde klank
Mvg Reinder
Héél gaaf, weer een heel andere look zo! Mooi ook gecombineerd met zo'n subje, geeft toch weer net iets meer vrijheid qua plaatsing. Ze gaan stand alone ook vrij diep voor een 3" maar dan moeten ze wel dicht bij de wand geplaatst worden (is het ontwerpje ook voor bedoeld, maar zo kan het dus ook!). Heel net setje, chapeau!
@ HJHvdK:
Super creatief idee! Ik wil eigenlijk een soort gelijk iets maken maar dan in een koffer, had al langer zo'n idee en nog twee FRS8 over maar dit stimuleert me om er weer mee verder te gaan. Ik overwoog wel met een 2.1 versterkertje en een subdriver erbij aan de achterkant, wat zijn jouw luisterervaringen free-field, zou het ook zonder gaan? Overigens voor mijn vriendin in een oud munitiekrat van de US army met Flipsen drivers ook een draagbare luidspreker gemaakt, erg gaaf met VU meter er in etc. Ik zal er een fotootje van maken voor de leut, ik vind jouw oplossing met de stof er omheen eigenlijk veel leuker (maar dat ga ik tegen mijn vriendin niet zeggen natuurlijk
Echt heel leuk om te zien dat er nog meer mensen met dit eigenlijk heel eenvoudige ontwerpje aan de slag gaan, en ook er hun eigen draai aangeven. Super toch om met zo weinig geld iets te maken wat zo verbazend kan klinken? Heel leuk om te sien in welke vorm het allemaal gegoten wordt.
Ik maak zelf best veel simpele ontwerpjes (ik ben ook maar een simpele houtworm), liefst met tweedehands spul van de kringloop maar post daar bijna nooit iets over. Misschien toch maar ook een ander ontwerpje wat eigenlijk net zo simpel is maar met Fountek breedbander in een bol eens delen, blijkbaar is er animo voor goedkope ontwerpen met bovengemiddelde klank
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Zo, heb ze eindelijk ook eens gemaakt. Voor een eerste project ben ik tevreden! Bij gebrek aan een werkende tafelzaag heb ik plankjes op breedte laten zagen en de lengte zelf met de verstekzaag (hand) gedaan. Daarom dus niet in driehoeksvorm zoals ik eerder gepost had, misschien probeer ik dat later nog eens.Wat een bas zeg! Niet subwoofer-diep, maar basgitaar lijkt een stuk meer naar voren te komen en is veel gedetailleerder; ik hoor ineens subtiele basloopjes die voorheen altijd als "modder" klonken.. Uit die kleine dingen, ik snap er niks van!
Ik heb ook nog even geluisterd met de FE85 erin maar dat vond ik toch minder klinken. Stemgeluid klonk "samengeknepen" en de bas was minder, misschien omdat er bijna geen lucht langs die grote magneet kan? Meiborg in ieder geval heel erg bedankt voor dit ontwerp!
Ik heb ook nog even geluisterd met de FE85 erin maar dat vond ik toch minder klinken. Stemgeluid klonk "samengeknepen" en de bas was minder, misschien omdat er bijna geen lucht langs die grote magneet kan? Meiborg in ieder geval heel erg bedankt voor dit ontwerp!
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Staat hem goed, dat witte kleurtje! Heel chique, enjoy
.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
De set die ik gebouwd had zijn inmiddels al weer afgebroken...ze zijn namelijk naast de TV terecht gekomen om het slechte geluid uit de Platte LED TV te verbeteren.
Echter waren ze net iets te groot zodat ze niet op de kast pasten.
Ook wilde ik eens een andere kleur...blank in dit geval.
Zijn dus een soort IKEA speakers geworden
Het geluid tov uit de tv is 300% beter geworden.
De speakers zijn rechtstreeks op de tv aangesloten (tv open gemaakt en de ls kabels naar buiten gebracht...werkt dus alles gewoon met de afstandsbediening)
Omdat ik schroeven graag uit het zicht wilde hebben heb ik de speaker achter de front gemonteerd en mooi uitgefreesd.
Groetjes
Ton
Echter waren ze net iets te groot zodat ze niet op de kast pasten.
Ook wilde ik eens een andere kleur...blank in dit geval.
Zijn dus een soort IKEA speakers geworden
Het geluid tov uit de tv is 300% beter geworden.
De speakers zijn rechtstreeks op de tv aangesloten (tv open gemaakt en de ls kabels naar buiten gebracht...werkt dus alles gewoon met de afstandsbediening)
Omdat ik schroeven graag uit het zicht wilde hebben heb ik de speaker achter de front gemonteerd en mooi uitgefreesd.
Groetjes
Ton
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hoe heb je die ringen om de FRS8 gemaakt? Ik zoek nog zoiets voor mij Stella Lights...tonvandeacker schreef:Vandaag mijn setje afgewerkt en dus tijd om ze in dit topic te plaatsen.
Mijn verhaal begint bij de recycle straat....in de speakerbak vond ik een cambridge Soundworks 2.1 setje.
Mag je niet meenemen....maar ik kon het niet laten.
Thuis gecontroleerd en alles werkte.
Geweldige lage bass alleen het kastje is van dun materiaal gemaakt.
Dus als eerste de minisub met amp voorzien van een kubusbox van multiplex beplakt met loodbetume.
De monitor speakers klinken aardig maar ik wist van dit topic en dus het besluit om 2 hoornspeaker te bouwen met de frs8.
Ik had alles liggen dus totaal kosten nul....
De hoornluidsprekers net zo groot als de sub gemaakt 20x20 cm.
Binnenmaat is zoals de bouwtekening.....afwerking mahoniebeits en matzwart plakplastic.
Afwerkringen van triplex gemaakt....vind ik een mooier....geen schroefjes.
Hier het resultaat.
Ze staan in mijn luisterruimte in te spelen....klinkt fraai.
Bedankt voor het idee.....
Groetjes
Ton
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Errug netjes
Ik geloof dat de FRS8 wel het meest verkochte model van Visaton is zo onderhand
Ik geloof dat de FRS8 wel het meest verkochte model van Visaton is zo onderhand
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Die ringen....dat is 12 mm multiplex....een gat boren van 78 mm en dan met een 45 graden frees een schuin kant frezen.
De frs8 past dan precies in dat gat en dan heb je een mooie afwerking.
De frs8 zit dan wel achter de baffle gemonteerd...en dan zie je dus ook geen schroefjes.
2 vliegen in 1 klap.
De frs8 past dan precies in dat gat en dan heb je een mooie afwerking.
De frs8 zit dan wel achter de baffle gemonteerd...en dan zie je dus ook geen schroefjes.
2 vliegen in 1 klap.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Mmmm, dat gaat bij de Stella's niet meer werken. Of zou je een nieuwe bafle over de bestaande bafle moeten maken. Want je kan er van achteren waarschijnlijk niet meer bij?
Edit
Je had er toch de Omnes BB3.01 in?
Edit
Je had er toch de Omnes BB3.01 in?
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
O..die ringen....
Dat is 3.5mm triplex.
Met de passer 2 cirkels tekenen en dan figuurzagen en met de bandschuurmachine en vijl mooi rond maken.
Is wel een werkje maar dan heb je wat.
Ik heb ze ook van 1.5mm aluminium gemaakt....is nog meer werk...maar een stuk steviger.
Ik heb ze ook van kunstof van de Z680 van logitech...die zaten om de Tangband satelieten.
Bij de frs8 is het voordeel dat er een opstaande rand zit waar de ring mooi omheen past.
De ring zit gewoon met een paar druppels kit vast.
Je kunt het ook zo doen zoals bij deze 2.1 set...alle ringen met de hand/decoupeerzaag gezagen en maar schuren en vijlen
Zo zag mijn stella light eruit met kunstofring.
Dat is 3.5mm triplex.
Met de passer 2 cirkels tekenen en dan figuurzagen en met de bandschuurmachine en vijl mooi rond maken.
Is wel een werkje maar dan heb je wat.
Ik heb ze ook van 1.5mm aluminium gemaakt....is nog meer werk...maar een stuk steviger.
Ik heb ze ook van kunstof van de Z680 van logitech...die zaten om de Tangband satelieten.
Bij de frs8 is het voordeel dat er een opstaande rand zit waar de ring mooi omheen past.
De ring zit gewoon met een paar druppels kit vast.
Je kunt het ook zo doen zoals bij deze 2.1 set...alle ringen met de hand/decoupeerzaag gezagen en maar schuren en vijlen
Zo zag mijn stella light eruit met kunstofring.
