Grote radius aan baffle frezen
Moderator: Beheerdersteam
Grote radius aan baffle frezen
Ik heb de kasten van speakers in elkaar gelijmd en wil de zijkanten van de baffle voorzien van een afronding met een radius van +/- 16 mm.
Mijn vorige speakers heb ik van een forse afschuining voorzien middels een zaagtafel maar nu wil ik toch wat anders.
Het aanbod van frezen met deze radius op internet is niet zo groot. Ik heb er wel een paar gevonden maar de prijzen liggen tussen de 50 en 100 Euro.
Dit vind ik toch wat gortig voor, waarschijnlijk, eenmalig gebruik.
Weet iemand nog een adresje waar voor weinig geld deze frezen (met geleide lager) te koop zijn? Of is er iemand die zo'n frees nog heeft liggen en er vanaf wil.
Groeten,
Erwin
Mijn vorige speakers heb ik van een forse afschuining voorzien middels een zaagtafel maar nu wil ik toch wat anders.
Het aanbod van frezen met deze radius op internet is niet zo groot. Ik heb er wel een paar gevonden maar de prijzen liggen tussen de 50 en 100 Euro.
Dit vind ik toch wat gortig voor, waarschijnlijk, eenmalig gebruik.
Weet iemand nog een adresje waar voor weinig geld deze frezen (met geleide lager) te koop zijn? Of is er iemand die zo'n frees nog heeft liggen en er vanaf wil.
Groeten,
Erwin
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Daar komtie weer (zie ergens een andere topic over freesjes): http://www.ecotools.nl/
Prima spul; ik heb laatst met een dergelijke budgetfrees een radius van 21 gefreesd aan de rand van een amerikaans eikenhouten tafelblad van 2,7m bij 0,9m. Ging zonder problemen. Gebruik wel een laag toerental, anders verbrandt de boel.
Prima spul; ik heb laatst met een dergelijke budgetfrees een radius van 21 gefreesd aan de rand van een amerikaans eikenhouten tafelblad van 2,7m bij 0,9m. Ging zonder problemen. Gebruik wel een laag toerental, anders verbrandt de boel.
Die zijn inderdaad niet duur! Bedankt voor deze tip.
De grootste radius voor afrond frezen is hier 12.7 mm.
Anders zou ik een profiel frees moeten nemen met een radius van 14.3 of 20.6mm. Dan kan ik niet het geleide lager gebruiken maar zal ik een aparte geleider moeten maken.
Mijn Makita bovenfrees heeft geen regelbaar toerental, zal dat problemen geven?
Erwin
De grootste radius voor afrond frezen is hier 12.7 mm.
Anders zou ik een profiel frees moeten nemen met een radius van 14.3 of 20.6mm. Dan kan ik niet het geleide lager gebruiken maar zal ik een aparte geleider moeten maken.
Mijn Makita bovenfrees heeft geen regelbaar toerental, zal dat problemen geven?
Erwin
Waar heb je die frees dan gekocht want zoals Rade al aangaf kan ik op de site van Ecotools alleen een max van 12.7 mm vindenDe Timmerman schreef:Daar komtie weer (zie ergens een andere topic over freesjes): http://www.ecotools.nl/
Prima spul; ik heb laatst met een dergelijke budgetfrees een radius van 21 gefreesd aan de rand van een amerikaans eikenhouten tafelblad van 2,7m bij 0,9m. Ging zonder problemen. Gebruik wel een laag toerental, anders verbrandt de boel.
Niet echt natuurlijk, de radius van het freesje verandert niet meer.Rade schreef:Je kunt natuurlijk profielfrees L0921 (R=20.6mm) gebruiken i.c.m. een langsgeleiding voor de freeszool. Zo zijn alle radi te frezen onder de 20.6mm
Als je hem nu binnen hebt, dan zou je het asje waar het lager op zit eens op kunnen meten. Redelijke kans dat ik nog wel een gratis lagertje voor je heb liggen.
Frezen met de langsgeleiding is ook niet alles, met name bij het aanlopen/uitlopen wil de frees nog wel eens wat te ver erin duiken. Overal is wel weer wat op te vinden, maar met een lagertje is toch wel het fijnste werken.
Je hebt natuurlijk gelijk Arno, ik had hier even een rare gedachtenkronkel
.
Je kunt een frees met een grotere diameter natuurlijk wel minder ver het hout in laten lopen maar de radius loopt dan niet mooi meer over in de kast. Een frees met radius van 20mm gebruiken voor een iets kleinere afronding zal nog wel gaan maar als de radius veel kleiner wordt zal de overgang van de radius niet meer mooi vloeiend zijn.
Net met een papieren "malletje" even gekeken of je met een 20mm frees nog een mooie 15mm radius kunt maken. Zo te zien lukt dat nog wel (eventueel op de overgangen iets nalopen met een schuurpapiertje).
Een iets groter lager gebruiken is misschien wel handig, ik houd je aanbod i.i.g. even in gedachten. De as diameter van het lager weet ik nog niet maar van de tekening kan ik afleiden dat de buitenmaat 9.1mm is. Zal ook 'ns even kijken naar de lagers op mijn andere freesjes.
Erwin
Je kunt een frees met een grotere diameter natuurlijk wel minder ver het hout in laten lopen maar de radius loopt dan niet mooi meer over in de kast. Een frees met radius van 20mm gebruiken voor een iets kleinere afronding zal nog wel gaan maar als de radius veel kleiner wordt zal de overgang van de radius niet meer mooi vloeiend zijn.
Net met een papieren "malletje" even gekeken of je met een 20mm frees nog een mooie 15mm radius kunt maken. Zo te zien lukt dat nog wel (eventueel op de overgangen iets nalopen met een schuurpapiertje).
Een iets groter lager gebruiken is misschien wel handig, ik houd je aanbod i.i.g. even in gedachten. De as diameter van het lager weet ik nog niet maar van de tekening kan ik afleiden dat de buitenmaat 9.1mm is. Zal ook 'ns even kijken naar de lagers op mijn andere freesjes.
Erwin

