Grote radius aan baffle frezen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Grote radius aan baffle frezen

Bericht door Rade »

Ik heb de kasten van speakers in elkaar gelijmd en wil de zijkanten van de baffle voorzien van een afronding met een radius van +/- 16 mm.
Mijn vorige speakers heb ik van een forse afschuining voorzien middels een zaagtafel maar nu wil ik toch wat anders.

Het aanbod van frezen met deze radius op internet is niet zo groot. Ik heb er wel een paar gevonden maar de prijzen liggen tussen de 50 en 100 Euro.
Dit vind ik toch wat gortig voor, waarschijnlijk, eenmalig gebruik.

Weet iemand nog een adresje waar voor weinig geld deze frezen (met geleide lager) te koop zijn? Of is er iemand die zo'n frees nog heeft liggen en er vanaf wil.

Groeten,

Erwin
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

misschien een hele low-budget en minder secure oplossing:

Halve PVC buis aan binnenzijde met schuurpapier beplakken?
Of een minder flexibele buis halveren en beplakken)
(nooit getest maar wie weet)
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Bart, wel een aardig idee maar daar waag ik mijn kasten toch maar niet aan.

Alles zit er in gemonteerd en de uitsparingen zijn gefreesd. Ik moet er niet aan denken als het niet het resultaat geeft wat ik ervan verwacht. Zitten onderhand toch al de nodige uurtjes in.

Erwin
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Daar komtie weer (zie ergens een andere topic over freesjes): http://www.ecotools.nl/


Prima spul; ik heb laatst met een dergelijke budgetfrees een radius van 21 gefreesd aan de rand van een amerikaans eikenhouten tafelblad van 2,7m bij 0,9m. Ging zonder problemen. Gebruik wel een laag toerental, anders verbrandt de boel.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Die zijn inderdaad niet duur! Bedankt voor deze tip.

De grootste radius voor afrond frezen is hier 12.7 mm.
Anders zou ik een profiel frees moeten nemen met een radius van 14.3 of 20.6mm. Dan kan ik niet het geleide lager gebruiken maar zal ik een aparte geleider moeten maken.

Mijn Makita bovenfrees heeft geen regelbaar toerental, zal dat problemen geven?

Erwin
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Rade schreef:
Mijn Makita bovenfrees heeft geen regelbaar toerental, zal dat problemen geven?

Erwin
Dat maakt niet uit. Dan frees je gewoon in een paar stappen. Dus de frees steeds iets dieper instellen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

De Timmerman schreef:
Daar komtie weer (zie ergens een andere topic over freesjes): http://www.ecotools.nl/


Prima spul; ik heb laatst met een dergelijke budgetfrees een radius van 21 gefreesd aan de rand van een amerikaans eikenhouten tafelblad van 2,7m bij 0,9m. Ging zonder problemen. Gebruik wel een laag toerental, anders verbrandt de boel.
Waar heb je die frees dan gekocht want zoals Rade al aangaf kan ik op de site van Ecotools alleen een max van 12.7 mm vinden :?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Verder naar beneden staat er een frees met een grotere radius. Deze is echter bedoeld voor een 'duivenjager' profiel. Daar zou je of een groter lager op kunnen zetten, of je kan met de parallelgeleider van je freesmachine werken.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Je kunt natuurlijk profielfrees L0921 (R=20.6mm) gebruiken i.c.m. een langsgeleiding voor de freeszool. Zo zijn alle radi te frezen onder de 20.6mm
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Zojuist profielfrees L0921 besteld, 15 Euro incl. verzendkosten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Rade schreef:
Je kunt natuurlijk profielfrees L0921 (R=20.6mm) gebruiken i.c.m. een langsgeleiding voor de freeszool. Zo zijn alle radi te frezen onder de 20.6mm
Niet echt natuurlijk, de radius van het freesje verandert niet meer.

Als je hem nu binnen hebt, dan zou je het asje waar het lager op zit eens op kunnen meten. Redelijke kans dat ik nog wel een gratis lagertje voor je heb liggen.

Frezen met de langsgeleiding is ook niet alles, met name bij het aanlopen/uitlopen wil de frees nog wel eens wat te ver erin duiken. Overal is wel weer wat op te vinden, maar met een lagertje is toch wel het fijnste werken.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Je hebt natuurlijk gelijk Arno, ik had hier even een rare gedachtenkronkel :oops: .
Je kunt een frees met een grotere diameter natuurlijk wel minder ver het hout in laten lopen maar de radius loopt dan niet mooi meer over in de kast. Een frees met radius van 20mm gebruiken voor een iets kleinere afronding zal nog wel gaan maar als de radius veel kleiner wordt zal de overgang van de radius niet meer mooi vloeiend zijn.

Net met een papieren "malletje" even gekeken of je met een 20mm frees nog een mooie 15mm radius kunt maken. Zo te zien lukt dat nog wel (eventueel op de overgangen iets nalopen met een schuurpapiertje).

Een iets groter lager gebruiken is misschien wel handig, ik houd je aanbod i.i.g. even in gedachten. De as diameter van het lager weet ik nog niet maar van de tekening kan ik afleiden dat de buitenmaat 9.1mm is. Zal ook 'ns even kijken naar de lagers op mijn andere freesjes.

Erwin
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Let er ook op dat de frees nog wel door de zool van de freesmachine past. Met een 20 mm radius is de frees al gauw 50 mm in diameter.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

radius van 16mm, das niks :lol: :lol:

Ik had 18mm.

met dit lieve vriendje (en twee dagen gratis fitness)

Afbeelding

Ik vraag me af of zo'n grote überhaupt in je bovenfrees past, bij mij niet namelijk.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Ik vraag me af of zo'n grote überhaupt in je bovenfrees past, bij mij niet namelijk.
Had ik nog ff niet aangedacht. Direct maar even gecontroleerd. De uitsparing in de freeszool is gelukkig groot genoeg (60mm).
Plaats reactie