Y splitters en dergelijke...

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
ray5150

Y splitters en dergelijke...

Bericht door ray5150 »

Als je een audio signaal tegelijkertijd naar twee verschillende apparaten wilt sturen, kun je dat heel simpel doen met een paar kabels en stekkers in elkaar te solderen.
Maar naar ik begrijp is het beter om dat met een weerstandnetwerkje te doen, zoals op onderstaand plaatje :
rf-splitter-star.gif
rf-splitter-star.gif (1.85 KiB) 334 keer bekeken
En hoe bepaal je dan de weerstandswaarden ? is daar een vuistregel voor ?
Er zouden gewoon signalen op lijn nivo doorheen gaan. (paar honderd mV.)
MarcoSQ

Re: Y splitters en dergelijke...

Bericht door MarcoSQ »

Voor een normale huis-tuin-en-keuken-split (en maar 1x splitten) lijkt me dat een beetje overbodig eerlijk gezegd.
Volgens bij ben je dan onnodig signaalverlies aan het maken.

Ik geloof dat dit wel eens gedaan wordt om te garanderen, dat de uitgangsimpedantie van de bron zeer veel lager blijft liggen, dan de ingangsimpedantie van 'het spul erachter'. Bij extreem veel splitten dan, of bij heel ongewone combinaties van in- en uitgangs-Z.

Maar als je alleen maar bijvoorbeeld 1 cd-spelertje, wilt aansluiten op 2 versterkers. Dan zul je daar niet gauw tegenaanlopen, ingangsimpedantie is meestal flink hoger dan ingangsimpedantie.

Toch heb ik het gevoel, dat ik je vraag verkeerd begrepen heb :oops: ...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
En hoe bepaal je dan de weerstandswaarden ? is daar een vuistregel voor ?
Jah, voor audio: Allemaal nul ohm.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je kunt aan een uitgang zoveel ingangen hangen als je wil zolang de totale belasting van die uitgang het toelaat.
Enkele addertjes,al die kabels geven meer condensators parallel en dat zou best 's wat veel kunnen worden.
Dan moet er een buffer tussen.
Ook alle ingangen zijn misschien niet even gevoelig,moet je een serieweerstand voorzien bij de gevoeliger ingang(en).
Als 't met die serieweerstand de spuigaten uitloopt (>100k) moet er soms een Ctje over om het hoog niet te verliezen.
Nog een mogelijke hindernis is als een aangesloten ingang een kathode(emitter)volger is.Met dat toestel uitgeschakeld zou de ingang wel 's veel laagohmiger kunnen zijn geworden.Dan moet de uitgang dat ook kunnen trekken als de andere spullen het dan nog moeten doen.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Normaliter zit er al een serieweerstand van een paar honderd ohm in een bron ter bescherming voor capacitieve belasting Anne. En het signaal verzwakken met alleen een serie weerstand is vragen om nodeloze ruis. Dat kan toch beter met een ordentelijke spanningsdeler, zodat de ingang van het te sturen apparaat met een relatief lage bronweerstand aangestuurd wordt.

Wat Ray laat zien in dat plaatje is voor RF toepassingen (staat er ook bij) en dient om de matching met de kabelimpedantie van een coaxkabel correct te houden. Voor audio (AF :D ) in het geheel niet van belang.

Hoe Ray nou kan begrijpen dat weerstanden beter zijn...??? Dat verteld het verhaal verder niet. Naar gedroomd misschien? :mrgreen:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het verhaal van Ray snijdt wel hout, maar alleen voor HF toepassingen. Dit is het schema van een antenne splitter (volgens mij met één weerstand teveel.)
Bij HF is de afsluitweerstand (afsluitimpedantie) van belang. Twee kabels van 50 Ohm op één bron aansluiten levert een impedantie van 25 Ohm op. De kabels staan immers parallel. Door serie weerstandjes toe te voegen van ook weer 50 Ohm, nemen de twee impedanties toe tot 100 Ohm, in parallel dus weer 50 Ohm. Dat is wat de bron graag wil zien.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat plaatje komt inderdaad van een site waar dat soort dingen staan beschreven op HF gebied.
Ik weet dar er in splitters voor kabel-tv ook van dat soort weerstands netwerkjes zitten.

Nee, Peter. ik heb niet raar gedroomd, ik vroeg het me gewoon af.
Ik wil op een eindversterker namelijk een ingang doorlussen naar een andere eindversterker, en ik vroeg me af of ik dat ongestraft kon doen. blijkbaar is dat geen probleem.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Nee, Peter. ik heb niet raar gedroomd...........
Oh gelukkig maar :mrgreen: Maar stond er op die site dan niet uitgelegd hoe dat in elkaar steekt?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat was een vrij uitgebreid verhaal over karakteristieke impedantie's, en was gericht op HF gebied.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het is in de PA wereld heel gebruikelijk om een stapel eindtrappen door te lussen achter een xover. Geen enkel probleem.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dan lijkt het me geen enkel probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”