Beginners sinasappelkistje
Moderator: Beheerdersteam
Beginners sinasappelkistje
Hoi Allemaal,
Omdat ik graag altijd alles zelf bouw wil ik ook eens aan mijn luidsprekers gaan beginnen. Momenteel heb ik thuis de tannoy d300 staan. Prima dingen overigens.
Maar ik wil het gewoon een keer zelf doen!
Nu kan ik natuurlijk van alles gaan bouwen daarom heb ik me de laatste weken een heel klein beetje verdiept om alvast wat kaders te schetsen.
Ik wil namelijk simpele luidsprekers bouwen. Denk aan zu audio of audio note.
Teneerste omdat ik de eenvoud mooi vind, en ik geloof dat ik mijn geld beter in een duurdere speaker kan steken dan 5 goedkopere. (al zullen daar vast mensen anders over denken)
We hebben dan dus nodig ene kist, full range speaker en misschien een tweater met filter voor t laag. Zo, en verdere kennis heb ik niet, haha.
Verder wil ik graag het model dicht tegen de muur kunnen zetten. Het lage oeummmmmmfffff geluid wat meestal uit zo'n sub komt mag van mij ook chterwegen worden gelaten. Nu luister ik een mooi jazz plaatje en dan hoor je altijd van die lage ondefinieerbare geluiden, niet mijn smaak. Doet me denken aan een golf voort stoplicht.
Hebben jullie lees tips, bouwpakketten, voorbeelden enz enz?
Ik hoor t graag!!
http://www.tnt-audio.com/casse/seas_exotic_e.html
Omdat ik graag altijd alles zelf bouw wil ik ook eens aan mijn luidsprekers gaan beginnen. Momenteel heb ik thuis de tannoy d300 staan. Prima dingen overigens.
Maar ik wil het gewoon een keer zelf doen!
Nu kan ik natuurlijk van alles gaan bouwen daarom heb ik me de laatste weken een heel klein beetje verdiept om alvast wat kaders te schetsen.
Ik wil namelijk simpele luidsprekers bouwen. Denk aan zu audio of audio note.
Teneerste omdat ik de eenvoud mooi vind, en ik geloof dat ik mijn geld beter in een duurdere speaker kan steken dan 5 goedkopere. (al zullen daar vast mensen anders over denken)
We hebben dan dus nodig ene kist, full range speaker en misschien een tweater met filter voor t laag. Zo, en verdere kennis heb ik niet, haha.
Verder wil ik graag het model dicht tegen de muur kunnen zetten. Het lage oeummmmmmfffff geluid wat meestal uit zo'n sub komt mag van mij ook chterwegen worden gelaten. Nu luister ik een mooi jazz plaatje en dan hoor je altijd van die lage ondefinieerbare geluiden, niet mijn smaak. Doet me denken aan een golf voort stoplicht.
Hebben jullie lees tips, bouwpakketten, voorbeelden enz enz?
Ik hoor t graag!!
http://www.tnt-audio.com/casse/seas_exotic_e.html
Re: Beginners sinasappelkistje
Dag Midas, je hebt er al een linkje bij gezet voor een idee. Die Seas luidspreker is wel een hele dure, zo om mee te beginnen. Je hebt er van Seas ook eentje van hetzelfde formaat, die een stuk goedkoper is: http://www.rumoh.eu/nl/fullrange/4229-seas-fa22rcz.html. Maar als je nu goede luidsprekers hebt en gewoon eens wil kijken of zelfbouw een leuke hobby is, vindt je dat misschien ook nog veel geld.
Ik vind dat Visaton leuke breedbandspeakertjes heeft, FRS8 en FRS8M bijvoorbeeld. Beetje klein, gaat niet zo hard en laag, maar er is al veel mee gebouwd en mensen zijn er over het algemeen blij mee. Prijs-kwaliteit is goed.
Ik vind dat Visaton leuke breedbandspeakertjes heeft, FRS8 en FRS8M bijvoorbeeld. Beetje klein, gaat niet zo hard en laag, maar er is al veel mee gebouwd en mensen zijn er over het algemeen blij mee. Prijs-kwaliteit is goed.
Bedankt voor je antwoord.
De speakers uit mijn link zijn inderdaad veels te duur hoor.
Het model waar jij naar linkt vind ik prima te doen.
De speakers uit mijn link zijn inderdaad veels te duur hoor.
Het model waar jij naar linkt vind ik prima te doen.
Dan zou ik eerder een compleet bouwpakket adviseren, dat zijn leuke prijsjes om het eens te proberen.
http://www.rumoh.eu/nl/181-fullrange-kits
Ik lees er verder niks over of midas is het bezit is van timmer gereedschap / cirkelzaag en dergelijke.
http://www.rumoh.eu/nl/181-fullrange-kits
Ik lees er verder niks over of midas is het bezit is van timmer gereedschap / cirkelzaag en dergelijke.
Oja... ik ben ontwerper/ meubel ontwerper / maker en heb een eigen werkplaats. CNC frezen is ook geen probleem.
Voor de duidelijkheid, ik ga dit avontuur in om er uiteindelijk wel een beter setje aan over te houden dan ik nu heb. Mag dus echt wel wat kosten.
Verder is nog wel handig om te weten dat ik voornamelijk vinyl draai. Tot op heden met eec accuphase 206 maar die is net de deur uit. Wat er in gaat komen weet ik nog niet maar wel iets met lampen
Voor de duidelijkheid, ik ga dit avontuur in om er uiteindelijk wel een beter setje aan over te houden dan ik nu heb. Mag dus echt wel wat kosten.
Verder is nog wel handig om te weten dat ik voornamelijk vinyl draai. Tot op heden met eec accuphase 206 maar die is net de deur uit. Wat er in gaat komen weet ik nog niet maar wel iets met lampen
Overigens maakt Zu audio gebruik van Eminence, ook niet echt de duurste.
Kijk ook eens op de site van Jordan Jordan Full Range. Staan ook enkele bouwplannen op en met een beetje googelen kom je nog veel meer ontwerpen tegen die deze FR drivers gebruiken. Zelf heb ik nu de VTL's staan en ben na een jaar of acht naar deze speakers geluisterd te hebben met eenn ontwerp bezig waar ik ook deze driver weer gebruik. Overigens aangestuurd met een 2x8 watt SE buizenversterker...
Daar zijn we dus allemaal jaloers op.Midas schreef:... heb een eigen werkplaats. CNC frezen is ook geen probleem.