NOS mod van CD460
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
NOS mod van CD460
Hoi,
er is me dus een CD460 van Philips in de schoot gevallen. Dus wil ik even die NOS-mod uitproberen, en misschien zelfs nog andere mods als het wat vlot gaat.
Nu vind ik twéé keer een verschillende uitleg over de NOS mod :
Hiero : http://www.audiomod.nl/index.php/nos-mod Waarin ze oa pootje 1, 2 en drie van de 7220 verbinden met de 1,2,3 van de 1541
Maar er is ook daaro, een document op dit eigenste forum, getiteld "Non-Oversampling Modificatie voor Philips Cd-spelers met een TDA1541" en daarin worden poorten van de 7210 verbonden met poort 1,2,3 van de TDA1541
Nu lijkt het me toch dat deze twee artikels niet overeenkomen!?
Hoe zit dat nou?
er is me dus een CD460 van Philips in de schoot gevallen. Dus wil ik even die NOS-mod uitproberen, en misschien zelfs nog andere mods als het wat vlot gaat.
Nu vind ik twéé keer een verschillende uitleg over de NOS mod :
Hiero : http://www.audiomod.nl/index.php/nos-mod Waarin ze oa pootje 1, 2 en drie van de 7220 verbinden met de 1,2,3 van de 1541
Maar er is ook daaro, een document op dit eigenste forum, getiteld "Non-Oversampling Modificatie voor Philips Cd-spelers met een TDA1541" en daarin worden poorten van de 7210 verbonden met poort 1,2,3 van de TDA1541
Nu lijkt het me toch dat deze twee artikels niet overeenkomen!?
Hoe zit dat nou?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
ok
omdat er meer artikels waren die overeenkomsten toonden met het eerste artikel, heb ik die mod uitgevoerd. Alles lijkt nog te werken
Het enige dat wel storend is, is dat de cdspeler het begin van de tracks moeilijker lijkt te vinden, en terwijl hij "zoekt" hoor je een ratjetoe van muziekfragmenten van een tiende seconde of zo. Dat gezoek duurt zo ongeveer een seconde.
omdat er meer artikels waren die overeenkomsten toonden met het eerste artikel, heb ik die mod uitgevoerd. Alles lijkt nog te werken
Re: NOS mod van CD460
Beide is toch hetzelfde, of je nu de uitgang van de 7210 of de ingang van de 7220 neemt; het is het signaal voor het digitale filter. De 7220 heeft een soft mute, gestuurd door de processor (als ik het me goed herinner). Die ben je nu kwijt, logisch dat je geluiden hoort. Het moeilijker vinden zal wel de reden zijn dat je het ding hebt gekregen...
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
In die richting was ik gisterenavond ook beginnen denken, merci om dat te bevestigen.guido schreef:Beide is toch hetzelfde, of je nu de uitgang van de 7210 of de ingang van de 7220 neemt
Nu ben ik op zoek naar de condensatoren van de uitgang-RCA's, om die weg te knippen, gelijk Lampizator dat aanbeveelt. Maar op zijn foto's gebruikt hij duidelijk gemakkelijke voorbeelden.
Re: NOS mod van CD460
Is het misschien een idee om eerst eens te kijken of de laser goed staat ingesteld voor het focus-gedeelteMuug schreef:Het enige dat wel storend is, is dat de cdspeler het begin van de tracks moeilijker lijkt te vinden, en terwijl hij "zoekt" hoor je een ratjetoe van muziekfragmenten van een tiende seconde of zo. Dat gezoek duurt zo ongeveer een seconde.
Als ik het goed lees op de volgende site: http://www.dutchaudioclassics.nl/?strBr ... rPage=Info heb jij in de Philips CD460 een PHILIPS CD460 CDM4/25 loopwerk zitten.
Ooit heeft de Elektuur eens een artikel geschreven genaamd "The CD drive", hierin werd beschreven hoe je je eigen CD-speler kon maken en een van de gebruikte onderdelen was de CDM4 als loopwerk. Ik moet even zoeken maar volgens mij is dit een zeer service-vriendelijk loopwerk en kan vrij eenvoudig de focus worden afgeregeld zonder dat je hier een compleet lab voor in huis hoeft te hebben .... ik ga even zoeken voor je.
Re: NOS mod van CD460
Gevonden en ik stuur je een PM want ik weet niet zeker of de downloadlink wel zo legaal is 
Re: NOS mod van CD460
je bedoelt de mute-transistoren (naast een soft mute is er ook nog een hard mute bij in/uitschakelen)?Muug schreef:Nu ben ik op zoek naar de condensatoren van de uitgang-RCA's, om die weg te knippen, gelijk Lampizator dat aanbeveeltguido schreef:Beide is toch hetzelfde, of je nu de uitgang van de 7210 of de ingang van de 7220 neemt
Condensatoren wegknippen die DC blokkeren resulteert in geen geluid. Zal je moeten overbruggen met een draadje. Maar dan kan er DC op de uitgang komen te staan en de vraag is of je versterker dat zo leuk gaat vinden.
Condensatoren die onderdeel uitmaken van één of ander uitgangsfilter kan ik me niet zo snel voorstellen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
Ik bedoel dit : http://lampizator.eu/SNIPIT/lampizator_DIY.htmlguido schreef:je bedoelt de mute-transistoren (naast een soft mute is er ook nog een hard mute bij in/uitschakelen)?
Re: NOS mod van CD460
Je bedoeld dus de koppel condensatoren naar massa?
In ieder geval, als je koppel condensatoren weg knipt zou je zoals guido zegt er rekening mee moeten houden dat er een DC component op de uitgang komt te staan. En zoals je bij mijn RelaiXed draadje kan lezen kan dit vervelende bij effecten hebben. Zorg er dan ook zeker voor dat je voorversterker wel koppel condensatoren heeft die altijd een DC component tegenhouden voor je Anastacia...
In ieder geval, als je koppel condensatoren weg knipt zou je zoals guido zegt er rekening mee moeten houden dat er een DC component op de uitgang komt te staan. En zoals je bij mijn RelaiXed draadje kan lezen kan dit vervelende bij effecten hebben. Zorg er dan ook zeker voor dat je voorversterker wel koppel condensatoren heeft die altijd een DC component tegenhouden voor je Anastacia...
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
Dat zegt die Lukas ook zelf : "Note that the caps are necessary to de-couple the DC voltage component present on these dac legs - usually from the range between 2,4 to 3,5 v DC."
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
Volgens het stickertje erop is het een CDM2/10.Zou dat artikel daarvoor nog bruikbaar zijn denk je ?SARK schreef:Is het misschien een idee om eerst eens te kijken of de laser goed staat ingesteld voor het focus-gedeelte![]()
Als ik het goed lees op de volgende site: http://www.dutchaudioclassics.nl/?strBr ... rPage=Info heb jij in de Philips CD460 een PHILIPS CD460 CDM4/25 loopwerk zitten.
Re: NOS mod van CD460
Zou onze "service manual goeroe" eens kunnen kijken of hij van de CD460 de manual kan vinden
Lijkt me handig om hier een blik in te kunnen werpen 
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
Service Manual van de CD460? Die heb ik hier, gisteren gevonden en afgedrukt. Maar nog niet gebruikt om er info over te vinden over die laser. Effe checke. ====> Er staat in (in het duits) : "voor metingen en instellingen aan het cd-mechanisme en aan de servo en voorversterker pcb, zie de Servie Manual CDM2."SARK schreef:Zou onze "service manual goeroe" eens kunnen kijken of hij van de CD460 de manual kan vindenLijkt me handig om hier een blik in te kunnen werpen
Goed , dat weten we dan ook weer.
Service Manual voor CDM2 gevonden op hifiengine.com. Helaas ken ik er te weinig van om te weten wat en hoe.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
Hier staat een uitleg hoe je de voltage van de laser instelt : http://www.condoraudio.com/wp-content/u ... Repair.pdf, meer bepaald op pagina 6 (en de foto ervan staat op pagina 5).
Op p8 staat ook een leuke mod waarbij een zuiver kloksignaal van de 7220 naar 1541 wordt geteleporteerd : "The TDA1541 datasheet states "A separate system clock input (SCK Pin4) is provided for accurate jitter-free timing of the analogue outputs". I have separated TDA1541 Pin2 from Pin4, and connected TDA1541 Pin4 SCK directly to SAA7220 Pin9 XSYS via a high-quality Teflon coax cable"
Ik heb zonet de voltage uitgemeten. 54mV meet ik. Houden zo? Of afregelen naar 50 ?
edit : ondertussen afgeregeld naar ongeveer 50.5mV, maar het gezoek blijft voorlopig.
Op p8 staat ook een leuke mod waarbij een zuiver kloksignaal van de 7220 naar 1541 wordt geteleporteerd : "The TDA1541 datasheet states "A separate system clock input (SCK Pin4) is provided for accurate jitter-free timing of the analogue outputs". I have separated TDA1541 Pin2 from Pin4, and connected TDA1541 Pin4 SCK directly to SAA7220 Pin9 XSYS via a high-quality Teflon coax cable"
Ik heb zonet de voltage uitgemeten. 54mV meet ik. Houden zo? Of afregelen naar 50 ?
edit : ondertussen afgeregeld naar ongeveer 50.5mV, maar het gezoek blijft voorlopig.
Laatst gewijzigd door Muug op di 18 mar 2014, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NOS mod van CD460
Zou 't maar zo laten.Philips stelt 50mV +-5mV bij het afspelen van hun testplaat.Muug schreef:Hier staat een uitleg hoe je de voltage van de laser instelt : http://www.condoraudio.com/wp-content/u ... Repair.pdf, meer bepaald op pagina 6 (en de foto ervan staat op pagina 5).
Ik heb zonet de voltage uitgemeten. 54mV meet ik. Houden zo? Of afregelen naar 50 ?
Dat is dan ook het vervelende,je meet het resultaat van de weerkaatsing van de lazer op de plaat,niet de lazer zelf.Dus plaatafhangkelijk.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
ahAh!buis schreef:Dat is dan ook het vervelende,je meet het resultaat van de weerkaatsing van de lazer op de plaat,niet de lazer zelf.Dus plaatafhangkelijk.
Anne
Re: NOS mod van CD460
Ik zie daar twee zaken:
Ontkoppel c'tjes naar massa om HF signalen weg te filteren, die worden weggeknipt. Zitten niet in de cd460.
Grotere condensatoren om gelijkspanning te blokkeren zodat die niet op de uitgang komt. Die heb je nodig.
Bij het bypass-en van zo'n beetje de hele uitgang, staat er nog steeds een C getekend.
In de 460 is de 100uF cap in de uitgang deze cap. Haal je die weg, heb je geen geluid. Overbruggen geeft boem.
Wel zou je de mute torren weg kunnen knippen. Heb je wel weer ploppen bij aan/uitzetten. En of je verder iets hoort, tsja.
Voor het afregelen een oude CD pakken, die zijn beter binnen specs.
En een scope om naar het eye pattern te kijken is dan wel handig.
Op het loopwerk printje zit een elco die vaak kaduuk gaat. Is ook wel op het net te vinden.
Ontkoppel c'tjes naar massa om HF signalen weg te filteren, die worden weggeknipt. Zitten niet in de cd460.
Grotere condensatoren om gelijkspanning te blokkeren zodat die niet op de uitgang komt. Die heb je nodig.
Bij het bypass-en van zo'n beetje de hele uitgang, staat er nog steeds een C getekend.
In de 460 is de 100uF cap in de uitgang deze cap. Haal je die weg, heb je geen geluid. Overbruggen geeft boem.
Wel zou je de mute torren weg kunnen knippen. Heb je wel weer ploppen bij aan/uitzetten. En of je verder iets hoort, tsja.
Voor het afregelen een oude CD pakken, die zijn beter binnen specs.
En een scope om naar het eye pattern te kijken is dan wel handig.
Op het loopwerk printje zit een elco die vaak kaduuk gaat. Is ook wel op het net te vinden.
Re: NOS mod van CD460
Tip voor de keuze van de "oude CD":
Ik zie dat je alleen maar de lasersterkte hebt afgeregeld .... ga je ook nog de focus instelling zelf nakijken
Ps.Voor de fokus-afregeling is een CD nodig, liefst eentje die door PDO in Hannover is gemaakt (deze hebben een gestandaardiseerde reftektle).
Ik zie dat je alleen maar de lasersterkte hebt afgeregeld .... ga je ook nog de focus instelling zelf nakijken
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
Voorlopig enkel de lasesterkte afgeregeld. Voor de focusafstelling moet ik nog even bekijken wat daar allemaal voor nodig is. Ik heb nl enkel een multimeter, een soldeerstation en wat schroevendraaiers. Na de gedane afstelling blijft hij wel sukkelen om het begin van een nummer te vinden. Afin, dat duurt een seconde en dan is hij vertrokken. Spelen gebeurt nog steeds foutloos. En als er geen cd in zit, dan doet hij af en toe "plop".SARK schreef:Ps.
Ik zie dat je alleen maar de lasersterkte hebt afgeregeld .... ga je ook nog de focus instelling zelf nakijken
Ivm de opmerking van Anne : tja, de procedure is nu eenmaal zo : regel de voltage af terwijl er een cd speelt. Daarom wellicht dat ze het gebruik van een standaard-cd aanraden. Een ijk-cd zeg maar.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
1) had ik ondertussen ook al geconcludeerd.guido schreef:1) Ontkoppel c'tjes naar massa om HF signalen weg te filteren, die worden weggeknipt. Zitten niet in de cd460.
2) In de 460 is de 100uF cap in de uitgang deze cap. Haal je die weg, heb je geen geluid. Overbruggen geeft boem.
3) Voor het afregelen een oude CD pakken, die zijn beter binnen specs.
2) "boem" waar?
3) echt? Goed, ik heb nog wel een stuk of tien cd's van begin jaren '80, toen ik 12 was, was ik gek van Jean-Michel Jarre.
Re: NOS mod van CD460
boem alleen als er DC op de uitgang staat, vaak is deze enkele mV en dat is nog wel te overzien, in dat geval kun je best wel overbruggen. Meten is weten.Muug schreef:1) had ik ondertussen ook al geconcludeerd.guido schreef:1) Ontkoppel c'tjes naar massa om HF signalen weg te filteren, die worden weggeknipt. Zitten niet in de cd460.
2) In de 460 is de 100uF cap in de uitgang deze cap. Haal je die weg, heb je geen geluid. Overbruggen geeft boem.
3) Voor het afregelen een oude CD pakken, die zijn beter binnen specs.
2) "boem" waar?
3) echt? Goed, ik heb nog wel een stuk of tien cd's van begin jaren '80, toen ik 12 was, was ik gek van Jean-Michel Jarre.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
vraagje :
Die Lampizator heeft zijn filosofie ook proberen toepassen op SP/DIF. Hij zegt er oa dit over :
"The last tip - if you decide to keep the chinch RCA connection - just isolate the pin which produces the signal - in case of saa7220 the pin 14, add a coax cable with a screen to take clean signal all the way to the output RCA, (not via PCB traces) and just divide it at the end near RCA by two 500/500 Ohms resistors. Omit all circuitry and the transformer, series caps and original resistor network."
Wat ik hierin niet snap is de "divide it at the end near RCA by two 500/500 Ohms resistors". Bedoelt hij hiermee dat het signaal over twee parallel geschakelde weerstanden moet gaan ?
Die Lampizator heeft zijn filosofie ook proberen toepassen op SP/DIF. Hij zegt er oa dit over :
"The last tip - if you decide to keep the chinch RCA connection - just isolate the pin which produces the signal - in case of saa7220 the pin 14, add a coax cable with a screen to take clean signal all the way to the output RCA, (not via PCB traces) and just divide it at the end near RCA by two 500/500 Ohms resistors. Omit all circuitry and the transformer, series caps and original resistor network."
Wat ik hierin niet snap is de "divide it at the end near RCA by two 500/500 Ohms resistors". Bedoelt hij hiermee dat het signaal over twee parallel geschakelde weerstanden moet gaan ?
Re: NOS mod van CD460
nope, in serie. En dan aftakken op het knooppunt van de weerstanden. Heb je de helft kwa signaal.
Visueel:
in van 7220
R
uit
R
gnd
Visueel:
in van 7220
R
uit
R
gnd
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: NOS mod van CD460
ah
goed
dan weet ik wat ik ga doen. De NOS-mod is al gedaan. Nog drie modjes te gaan:
- de output-stage gedeeltelijk skippen, dus de uitput van de DAC zo kort mogelijk naar een stel nieuwe RCA's sturen
- idem met de SP/DIF
- en een clocksignal van de 7220 afpitsen en voeden aan de TDA1541
Buizenuitgang ga ik voorlopig niet doen, ik zit te wachten op een HK DAC (Lampucera-Lampizator-combi)
Fotootjes komen wel.
Verder heb ik gisterenavond een paar keer dat herfocussen geprobeerd. Lijkt heel simpel volgens de handleiding: de cdspeler doet dat nl. zelf als je hem in servicemodus 1 zet. Dat is ook heel simpel: drie knoppen (previous, next en time/track) tegelijk induwen en ingeduwd houden terwijl je de player opzet. Dan toont hij een "0" op de display. Dat is Service Modus "0". Op Next klikken doet hem naar "1" springen en dan zou hij dus de laser moeten focussen. Tot zover de handleiding.
Maar wat merk ik in de realiteit? Hij springt in servicemodus zoals het hoort maar gaat van 0 meteen door naar 1. Volgens de handleiding zou hij in 0 moeten blijven tot ik zelf doorklik naar de 1. En in die 1 lijkt er mij dus eigenlijk niks te gebeuren. Klik ik door naar servicemode 2 dan begint de cd te spinnen. Geen idee of er iets anders gebeurt. In 3 spint hij nog wat sneller. Tja, en om de servicemode te stoppen moet je hem gewoon uitzetten. Kortom, ik heb geen idee of er iets gebeurt in die servicemodus.
Het verandert ook niets aan het aflezen. Blijft beetje zoekerig (halve seconde of zo) aan het begin en telkens als je naar een nieuw nummer gaat of fast forward doet.
Ik denk dat ik de lens maar eens ga kuisen.
goed
dan weet ik wat ik ga doen. De NOS-mod is al gedaan. Nog drie modjes te gaan:
- de output-stage gedeeltelijk skippen, dus de uitput van de DAC zo kort mogelijk naar een stel nieuwe RCA's sturen
- idem met de SP/DIF
- en een clocksignal van de 7220 afpitsen en voeden aan de TDA1541
Buizenuitgang ga ik voorlopig niet doen, ik zit te wachten op een HK DAC (Lampucera-Lampizator-combi)
Fotootjes komen wel.
Verder heb ik gisterenavond een paar keer dat herfocussen geprobeerd. Lijkt heel simpel volgens de handleiding: de cdspeler doet dat nl. zelf als je hem in servicemodus 1 zet. Dat is ook heel simpel: drie knoppen (previous, next en time/track) tegelijk induwen en ingeduwd houden terwijl je de player opzet. Dan toont hij een "0" op de display. Dat is Service Modus "0". Op Next klikken doet hem naar "1" springen en dan zou hij dus de laser moeten focussen. Tot zover de handleiding.
Maar wat merk ik in de realiteit? Hij springt in servicemodus zoals het hoort maar gaat van 0 meteen door naar 1. Volgens de handleiding zou hij in 0 moeten blijven tot ik zelf doorklik naar de 1. En in die 1 lijkt er mij dus eigenlijk niks te gebeuren. Klik ik door naar servicemode 2 dan begint de cd te spinnen. Geen idee of er iets anders gebeurt. In 3 spint hij nog wat sneller. Tja, en om de servicemode te stoppen moet je hem gewoon uitzetten. Kortom, ik heb geen idee of er iets gebeurt in die servicemodus.
Ik denk dat ik de lens maar eens ga kuisen.
