AFDAC-LB (Low Budget)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door sjons »

ds23man schreef:
Nog even en we worden een BOSE forum! :rofl: :rofl: :rofl:
Als dat zou betekenen dat we veel geld gaan verdienen met weinig kosten (tijd voor R&D niet meegerekend natuurlijk) vind ik dat eigenlijks niet zo erg... Geen maand overhouden aan het einde van je geld is best fijn... :rofl: :mrgreen: :mrgreen: :rock:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door mischa72 »

hannesie schreef:
Leuk, en dan moet er eigenlijk de A/D nog bij, en dan is iedereen blij. :mrgreen: :kwijl:
Bij interesse wil ik hetgeen wel met je delen wat ik tot zover op papier heb staan. Ik wilde mijn ADC aan de AFDAC2 koppelen, maar misschien is het net zo handig om die aan deze DAC te hangen.

Wat is eigenlijk het grote verschil met de "grote" AFDAC2 ?

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

De AFDAC2 maakt gebruik van een Sabre Dac. In mijn beleving de beste dac. Echter is de implementatie vrij duur. Er zijn meerdere spanningen nodig (1.2V, 2 maal 3.3V, +- 15V), met diverse voedingen en trafo's.

Vandaar het idee om ook een low budget dacje te maken. Deze heeft genoeg aan 1 voeding en trafo, de PCM5201 heeft slechts 3.3V nodig. Hij is dus een stuk goedkoper te maken, al heeft hij niet dezelfde geluidskwaliteit van een ES9016.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

En de layout voor het controller printje. Aan de voorkant ruimte voor vier 8x8 led-matrix displays. Deze worden aangestuurd door twee MAX6960 leddrivers. Deze twee zijn gekoppeld zodat voor de aansturing 1 groot display van 32x8 pixels ontstaat. Elke MAX6960 stuurt 2 led-matrices aan.

Verder nog ruimte om een IR-ontvangertje en een rotary encoder te monteren.

De aansturing van de dac en de displays en de overige randapparatuur gebeurt door een LPC812 van NXP. Dit is een ARM Cortex M0+ microcontroller. De helft van de prijs van een vergelijkbare Atmel maar dan met een 16/32 bits architectuur.
Bijlagen
Controller-up.png
Controller-bottom.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ray5150 »

:shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ronnydepony »

Misschien niet de goedkoopste manier om weer te geven, maar ik vind dit er tof uitzien :goeie:

Al enig idee wat dit gaat kosten en/of in welke versies dit gaat worden aangeboden ?(kit, losse printen enkel SMD-gesoldeerd, enz...)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hannesie »

Strak plaatje en plan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Ik weet nog niet precies hoe ik het ga aanbieden. Eerst maar eens een werkend prototype maken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ray5150 »

Dat gaat er wel heel erg profi uitzien. knap hoor.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
En de layout voor het controller printje. Aan de voorkant ruimte voor vier 8x8 led-matrix displays. Deze worden aangestuurd door twee MAX6960 leddrivers. Deze twee zijn gekoppeld zodat voor de aansturing 1 groot display van 32x8 pixels ontstaat. Elke MAX6960 stuurt 2 led-matrices aan.

Verder nog ruimte om een IR-ontvangertje en een rotary encoder te monteren.

De aansturing van de dac en de displays en de overige randapparatuur gebeurt door een LPC812 van NXP. Dit is een ARM Cortex M0+ microcontroller. De helft van de prijs van een vergelijkbare Atmel maar dan met een 16/32 bits architectuur.
dat wordt een leuke kit! :goeie: chapeau!

Zo naar de print kijkende en als ik hem zelf zou assembleren voor een project.......

Zou het niet handig zijn om de 4 matrixen een stuk naar links te schuiven? Links is nog ruimte en dan krijgt je namelijk meer ruimte tussen de meest rechtse matrix en de rotary encoder zodat men daar ook een grotere knop op kan zetten. Of kun je een molex plaatsen zodat je kunt kiezen encoder op de print of los. Dan heb je als gebruiker van de kit meer vrijheid in het ontwerp van het frontpaneel. Bv een vierkantig front: display met de draaiknop er midden onder.

Heb je al eens gekeken in 3D of door de afmetingen van de matrixen en de rot-encoder dat op 1 print samen wel gaat lukken ivm montage tegen een frontpaneel aan? Ook ivm als je nog een 'venster' van gekleurd plexi wilt toepassen.

Is naast de trigger aansluiting een aparte mute aansluiting niet ook wenselijk (ook al heb je geen mute relais op het dac printje, dacht ik)?.

Als ik het goed zie is de LPC812 dus SMD: ik zal er wel overheen kijken op de print: zit daar nog iets bij om dat ding te flashen met nieuwere firmware? want even een chip omruilen is er niet meer bij. Men moet jou dan de hele print sturen.....? of wordt je firmware zo rocksolid en in 1 keer definitief dat een upgrade niet nodig is.......als ik even aan de AFDAC2 denk zou je nog wel eens wat suggesties uit het veld kunnen krijgen :-)

Omdat je minder verschillende spanningen nodig hebt voor de DAC: op de trafo/psu print een kleine standby voeding al mee opnemen en relais om de hoofdvoeding via de trigger aan te sturen?

Je zult het allemaal wel al in overweging hebben genomen, zie het dan ook vriendelijke suggesties.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Bedankt voor de complimenten en de (opbouwende) kritiek.

De rotary encoder past er nog naast. De matrices kunnenniet verder naar links, ik heb nml. een stukje print nodig voor de koeling van de LD1117. Het is altijd mogelijk de encoder met losse draden op de print aan te sluiten.

De LPC812 wordt geflashed en debugged met een 10 polige miniheader naast het ic. Dat heeft idd. als nadeel dat je hem niet los kunt opsturen. Eerst goed de code laten uitkristaliseren dus. :lol:
Deze arm microcontrollers zijn zoals zoveel moderne componenten alleen in smd verkrijgbaar. In theorie kun je met een usb naar serieel ic-tje ook via usb flashen maar ik wil het simpel en stupid houden.
Laatst gewijzigd door knuisje op ma 17 mar 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

De kat liep over mijn tablet. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ds23man »

Hier acht stuks, oosterse kortharen........ :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Bedankt voor de complimenten en de (opbouwende) kritiek.

De rotary encoder past er nog naast. De matrices kunnenniet verder naar links, ik heb nml. een stukje print nodig voor de koeling van de LD1117. Het is altijd mogelijk de encoder met losse draden op de print aan te sluiten.

De LPC812 wordt geflashed en debugged met een 10 polige miniheader naast het ic. Dat heeft idd. als nadeel dat je hem niet los kunt opsturen. Eerst goed de code laten uitkristaliseren dus. :lol:
Deze arm microcontrollers zijn zoals zoveel moderne componenten alleen in smd verkrijgbaar. In theorie kun je met een usb naar serieel ic-tje ook via usb flashen maar ik wil het simpel en stupid houden.
Encoder: kuch, ja, draadjes in de gaatjes solderen, hoe simpel kan het zijn. Ligt zo voor de hand.....shame on me.

Schiet mij nog iets te binnen dat je zou kunnen overwegen......de AFDAC kan als multichannel door het leven maar daar hangt een prijskaartje aan en wellicht dat menigeen met een goedkopere en alleen single ended uitgangen ook goed kan leven. Als je de geheugenruimte voor firmware het toelaat: je zou het zo kunnen opzetten dat je niet een DAC maar meerdere (tot 4?) DAC prints kunt aansluiten en dan gezamenlijk het volume en mute bedienen met 1 controller.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Zou in theorie wel kunnen maar dit wordt een eenvoudige budget dac.

Edit: eigenlijk wel een goed idee. Ik heb het verwerkt in het ontwerp. :D
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

De printen zijn besteld bij de Chinees. Ik ben nu bezig met de software voor de controller. Het is even omschakelen naar de LPC812 als je een Atmel-AVR gewend bent, maar er gaat een wereld open aan nieuwe mogelijkheden.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Zou in theorie wel kunnen maar dit wordt een eenvoudige budget dac.

Edit: eigenlijk wel een goed idee. Ik heb het verwerkt in het ontwerp. :D
:goedzo:
knuisje schreef:
Het is even omschakelen naar de LPC812 als je een Atmel-AVR gewend bent, maar er gaat een wereld open aan nieuwe mogelijkheden.
Vertel, Vertel, hijg, hijg. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hannesie »

Ik word ook wel nieuwsgierig. :shock: :roll:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door dre »

Ik ben benieuwd naar de volgende dac! :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ds23man »

dre schreef:
Ik ben benieuwd naar de volgende dac! :mrgreen:
Mag hij eerst even deze afmaken? :shock: :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door dre »

Van mij hoeft het niet. :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ds23man »

dre schreef:
Van mij hoeft het niet. :rofl:
Die keuken van jouw ook niet zeker? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door dre »

Ook liever niet eigenlijk....... 8-[

Liever een dac met de ES9018. :sure:
Ik heb nu 2 dacs met deze chip gehoord,da's echt heel fraai! 8)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Een dac tegelijk! 8-[
hsmeets schreef:
Vertel, Vertel, hijg, hijg. :D
De programmeeromgeving is veel meer volwassen.
Plaats reactie