Koppel Condensator suggesties?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:
Condensatoren zijn niet gemaakt om aan meten en om over discussiëren, je moet er naar luisteren!
Niemand heeft het hier toch over meten? Overigens vind ik dat discussiëren erg tegen vallen met die condensatoren die hier in een doos liggen. Ze zeggen geen boe of bah.......... saaie dingen hoor :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door Walt »

Beste Pjotr,

Laten we proberen een beetje on-topic te blijven...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door jeroen_d »

molekuul schreef:
Openbare informatie over surfaceplasmonen is hier te vinden.
Dank!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Kan jij straks de strekking van het verhaal uit die link hier in lekentaal neerzetten?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door AatV »

De oplossing voor die plasmonen is natuurlijk duidelijk.
Creëer een omgeving, waarin het magnetisch veld volledig verzadigd is, zodat er geen additionele magnetische velden kunnen ontstaan.
In de praktijk gebruik je dan twee grote magneten van bijvoorbeeld een oude woofer. Een aan de bovenkant van de condensator en een met omgekeerde polariteit aan de andere kant van de schakeling! :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
De oplossing voor die plasmonen is natuurlijk duidelijk.
Creëer een omgeving, waarin het magnetisch veld volledig verzadigd is, zodat er geen additionele magnetische velden kunnen ontstaan.
In de praktijk gebruik je dan twee grote magneten van bijvoorbeeld een oude woofer. Een aan de bovenkant van de condensator en een met omgekeerde polariteit aan de andere kant van de schakeling! :mrgreen:

groet,
Aat
Zijn de plasmonen een probleem dan?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Zijn de plasmonen een probleem dan?
Dat weet je nooit. Het begint altijd met een paar en voor je het weet staan er een heleboel op de stoep.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
Dat weet je nooit. Het begint altijd met een paar en voor je het weet staan er een heleboel op de stoep.
Net als polen, ook van die irritante dingen, je weet nooit of je met een plus of min pool te maken hebt... :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Condensatoren zijn niet gemaakt om aan te meten
Er valt ook niet veel te aan te meten, schuifmaat voor de diameter, en een duimstok voor de lengte. klaar ben je. :mrgreen: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
AatV schreef:
Dat weet je nooit. Het begint altijd met een paar en voor je het weet staan er een heleboel op de stoep.
Net als polen, ook van die irritante dingen, je weet nooit of je met een plus of min pool te maken hebt... :lol:
En als je pech hebt een busje vol............... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door ray5150 »

En dat zijn dan weer klus-polen... :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Hallo Jeroen,

Kan jij straks de strekking van het verhaal uit die link hier in lekentaal neerzetten?

Groetjes Walter
Op de overgang van poolplaat en diëlektricum vindt er een elektromagnetisch fenomeen plaats waardoor elektronen in resonantie komen. Hoe relevant dit is, is niet duidelijk, zoals ook molekuul zelf aangeeft. Het gebeurt ook bij lucht als diëlektricum. Het is echter niet zo dat de elektronen de poolplaat verlaten en het diëlektricum in gaan, dat gebeurt alleen als het voltage op de condensator hoger wordt gemaakt dan de doorslagspanning van het diëlektricum.

Dus vertaalt vanuit de wikipagina: molukuul verwijst naar coherente electronen oscillaties die zich bevinden op de overgang tussen twee materialen waarbij het reële deel van de diëlektrische functie van teken wisselt langs de overgang.
Er staat een plaatje naast dat dit illustreert.

Het gaat natuurlijk om ordegrootte en het is totaal niet te bepalen of dit fenomeen enige relevantie heeft voor het klankverschil dat mensen horen in verschillende type condensators. Vandaar de laconieke reacties van pjotr en AatV.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door molekuul »

Maar dan nu weer on topic.

Afgelopen luisterdag had triodedick zijn schakelkast mee genomen met daarin verschillende condensatoren. Het was niet bekend gemaakt welke condensator op welke plek zat. Er is gewisseld tussen de verschillende condensatoren, en er waren wel degelijk verschillen te horen.
Tijdens het luisteren heb ik dingen opgeschreven als :
  • scherper dan,
    onderkant van het midden iets dikker,
    randje naar het hoog,
    minder definitie,
    dunner midden dan
tijdens het spelen van een en het zelfde nummer werd geschakeld. Dan duurde het een paar seconden voordat bij mij duidelijk was of er een verschil was, en wat het verschil was tussen de verschillende condensatoren.

Mijn favorite was de Mundorf Silver Oil, maar ik kon ook goed leven met een aantal van de andere condensatoren.
Bij de Wima heb ik de opmerking minder definitie opgeschreven. Ik zou deze niet in mijn signaal willen hebben zitten, maar dat is omdat ik de andere C's ook gehoord heb.

Let wel dit was een blinde test, het was niet bekend welke condensator onder welke stand van de schakelaar zat.

Als je de ruimte hebt, probeer dan iets meer te spenderen aan een condensator. Luisteren blijft hier wel het advies.


groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door Ah!buis »

Walt schreef:
Even een opmerking voor Pjotr:
Condensatoren zijn niet gemaakt om aan meten en om over discussiëren, je moet er naar luisteren!
As je een condensator hoort ,heeft ie last van piêzo-elektische verschijnselen van het diêlektrikum.Geeft ook vervorming :( .
Zoals ik 't zie is het diêlektrikum er om de effektieve afstand tussen de platen te verkleinen.
De molekulen richten zich (min of meer,afhangkelijk van de stof) naar het aangelegde elektrisch veld.Binnen de molekule draaien de elektronen lustig rond en is er dan geen potentiaalverschil.
De ruimte tussen de platen wordt dan gevuld met kleine geleidende,onderling geîsoleerde deeltjes.Net of je een metaalplaat tussen de twee elektroden schuift die (net) niet raakt.
Resultaat, de afstand tussen de platen is elektrisch veel kleiner geworden en de capaciteit daarmee groter.
Als de eigenschappen van het diêlektrikum veranderen in funktie an het aangelegde elektrisch veld ,verandert de capaciteit ook en geeft vervorming.De egenschappen van dat diêlektrikum heeft dan ook wel invloed op de kwaliteit van de condensator.
Anne
Bijlagen
C.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door AatV »

Zag dat er een schakelkastje genoemd werd van Triode Dick. Kan ik me voorstellen want ik heb mede uit dit draadje begrepen dat er nogal wat forumleden naar condensatoren luisteren.

Als je echter luistertesten wil gaan doen kan het wel een stukje beter dan het Dickkastje. Een tweetal bezwaren :
- de keus uit 6 verschillende condensatoren is wat veel, kan je beter tot twee beperken;
- elke stand van de schakelaar is een andere condensator, niet meer echt blind te noemen.

In een nummer van de uitgave Linear Audio is een schakelkastje beschreven, dat ik de forumleden niet wil onthouden.
Het schemaatje van de aansluitingen is als volgt:
Zwarte Doos.jpg
Nog wat gegevens. Het geheel moet door een derde (niet de luisteraar) in elkaar worden gezet en vervolgens in een afgesloten kastje opgebouwd, liefst met een soort verzegeling.
Heb de aansluitingen naar de condensatoren A en B vrij willekeurig getekend, maar deze moeten worden bepaald door
een echte willekeurige volgorde, bijvoorbeeld met behulp van een randomfunctie.
  • De 1M weerstanden zijn nodig om - herkenbare - schakelklikken te voorkomen.
    De 2 polige 12 standen schakelaar(kan ook minder/meer zijn) moet van behoorlijke kwaliteit zijn evenals de (RCA)connectors.
    De capaciteit van de condensatoren moet zoveel mogelijk gelijk zijn.
Degene die de condensatoren wil testen kan er nu zo lang over doen als hij/zij zelf wil in de eigen vertrouwde omgeving, op de eigen installatie. Kan me voorstellen dat de luisteraar de eerste dag stand 1 neemt, de volgende dag stand 2 etc. Het maakt allemaal niet zo veel uit. De enige voorwaarde is de uitkomsten van elke luistersessie netjes genoteerd worden.

groet,
Aat
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door molekuul »

AatV schreef:
Zag dat er een schakelkastje genoemd werd van Triode Dick. Kan ik me voorstellen want ik heb mede uit dit draadje begrepen dat er nogal wat forumleden naar condensatoren luisteren.

Als je echter luistertesten wil gaan doen kan het wel een stukje beter dan het Dickkastje. Een tweetal bezwaren :
- de keus uit 6 verschillende condensatoren is wat veel, kan je beter tot twee beperken;
- elke stand van de schakelaar is een andere condensator, niet meer echt blind te noemen.

In een nummer van de uitgave Linear Audio is een schakelkastje beschreven, dat ik de forumleden niet wil onthouden.
Het schemaatje van de aansluitingen is als volgt:
Zwarte Doos.jpg
Nog wat gegevens. Het geheel moet door een derde (niet de luisteraar) in elkaar worden gezet en vervolgens in een afgesloten kastje opgebouwd, liefst met een soort verzegeling.
Heb de aansluitingen naar de condensatoren A en B vrij willekeurig getekend, maar deze moeten worden bepaald door
een echte willekeurige volgorde, bijvoorbeeld met behulp van een randomfunctie.
  • De 1M weerstanden zijn nodig om - herkenbare - schakelklikken te voorkomen.
    De 2 polige 12 standen schakelaar(kan ook minder/meer zijn) moet van behoorlijke kwaliteit zijn evenals de (RCA)connectors.
    De capaciteit van de condensatoren moet zoveel mogelijk gelijk zijn.
Degene die de condensatoren wil testen kan er nu zo lang over doen als hij/zij zelf wil in de eigen vertrouwde omgeving, op de eigen installatie. Kan me voorstellen dat de luisteraar de eerste dag stand 1 neemt, de volgende dag stand 2 etc. Het maakt allemaal niet zo veel uit. De enige voorwaarde is de uitkomsten van elke luistersessie netjes genoteerd worden.

groet,
Aat
Hoi Aat,

de schakelkast van Dick hanteert de door jou beschreven schakeling. de test is in zoverre blind, dat je niet weet welke condensator in de schakeling opgenomen is. Het is 1 tot en met 6. Het is niet bekend welke dit zijn.

hier staat meer over de test.

Je kunt dan iets zeggen over de klank van de ene ten opzichte van de anderen.
ook met 6 condensatoren gaat dit prima.

groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door AatV »

molekuul schreef:
de schakelkast van Dick hanteert de door jou beschreven schakeling.
Principieel heel anders.
molekuul schreef:
de test is in zoverre blind, dat je niet weet welke condensator in de schakeling opgenomen is. Het is 1 tot en met 6. Het is niet bekend welke dit zijn.
Je weet dat achter elke stand een andere condensator geschakeld is, Je weet ook je vorige beoordeling van die stand. Blind? nee, dat niet.

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door ds23man »

Sorry jongens, in dubbelblinde onderzoeken gaat het om verschil. Niet om wat mooier of slechter is. De enige juiste vraagstelling in dit soort testen is: hoor je verschil tussen a en b.........
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door jeroen_d »

@ AatV: Het is inderdaad principieel anders, maar ik vraag me af waarom je zo zou willen testen, want dit werkt verwarrend. Met de test van TD kun je rustig een voorkeur voor een bepaalde stand ontwikkelen, zolang het maar blind is kan dan niet fout gaan voor een valide test. De methode die jij noemt lijkt er vooral op gericht om de luisteraar maximaal in de war te maken, elke keer opnieuw heeft hij geen flauw benul en moet hij helemaal opnieuw beginnen.

Als je de test van TD met verschillende mensen uitvoert terwijl die mensen onderling de resultaten van hun luistersessie niet kennen, dan kan er een ranking worden gedaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
Sorry jongens, in dubbelblinde onderzoeken gaat het om verschil. Niet om wat mooier of slechter is. De enige juiste vraagstelling in dit soort testen is: hoor je verschil tussen a en b.........
Dubbelblind onderzoek: Studie waarbij noch de patiënt, noch de behandelende arts weten of de patiënt het actieve geneesmiddel of een placebo krijgt toegediend.

De oorsprong van dubbelblind onderzoek heeft niets te maken met luistertesten en ook niet met of er verschil is. Het gaat er dan om of een medicijn iets anders doet dan wat een placebo doet en ook of er bijwerkingen zijn. Dus wel over beter of slechter. De patient wordt als een volledige black box beschouwd, hij wordt zelf niet blind gemaakt en neemt bewust het medicijn/placebo in. Hij ziet elke keer hetzelfde pilletje (of niet). Moet je voorstellen dat je dergelijk onderzoek doet en dat je hem elke keer X medicijn geeft, maar hij weet niet welke. Dat zou belachelijke resultaten opleveren, niemand zou weten wat het medicijn doet, alles loopt door elkaar heen dan. Dat is wat luistertesten doen met ABX, alles door mekaar heen gooien zodat er geen enkel zinnig resultaat uit komt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door Walt »

Ik heb het idee dat er op het forum meer wordt gesproken over het vergelijken van condensators, dan dat mensen ook werkelijk zo'n vergelijk uitvoeren :lol:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door AatV »

jeroen_d schreef:
... elke keer opnieuw heeft hij geen flauw benul en moet hij helemaal opnieuw beginnen.
Juist! Je formuleert eigenlijk heel goed het principe van een blinde test!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door Pjotr »

Afbeelding

Ik mis in dit schema een vrij essentieel onderdeel: De referentie condensator. Oftewel een recht stukje draad :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
ds23man schreef:
Sorry jongens, in dubbelblinde onderzoeken gaat het om verschil. Niet om wat mooier of slechter is. De enige juiste vraagstelling in dit soort testen is: hoor je verschil tussen a en b.........
Dubbelblind onderzoek: Studie waarbij noch de patiënt, noch de behandelende arts weten of de patiënt het actieve geneesmiddel of een placebo krijgt toegediend.

De oorsprong van dubbelblind onderzoek heeft niets te maken met luistertesten en ook niet met of er verschil is. Het gaat er dan om of een medicijn iets anders doet dan wat een placebo doet en ook of er bijwerkingen zijn. Dus wel over beter of slechter. De patient wordt als een volledige black box beschouwd, hij wordt zelf niet blind gemaakt en neemt bewust het medicijn/placebo in. Hij ziet elke keer hetzelfde pilletje (of niet). Moet je voorstellen dat je dergelijk onderzoek doet en dat je hem elke keer X medicijn geeft, maar hij weet niet welke. Dat zou belachelijke resultaten opleveren, niemand zou weten wat het medicijn doet, alles loopt door elkaar heen dan. Dat is wat luistertesten doen met ABX, alles door mekaar heen gooien zodat er geen enkel zinnig resultaat uit komt.

En hier mis je dus de essentie: De mens......

Of het nou gaat om medicijnen, behandelingen, waarnemingen enz. kun je alleen maar met dubbelblinde onderzoeken werken.

Maar blijkbaar geloof je daar niet in en hoop ik niet voor je dat bij jouw eerst volgende bezoek aan de huisarts vanwege hoge bloedruk, de bloedzuigers uit de pot worden gehaald.... :twisted:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Afbeelding

Ik mis in dit schema een vrij essentieel onderdeel: De referentie condensator. Oftewel een recht stukje draad :mrgreen:
Dan heb je weer een derde mogelijkheid. Je kunt alleen maar vergelijken tussen 2 objecten........ :mrgreen:
Plaats reactie