RelaiXed [Troubleshooting]

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

scanspeakman

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door scanspeakman »

Jammer dat het moet. Heb zelf de Relaixed2 en gebruik die via XLR. Geen plopjes oid. Geen condensatoren in de signaalweg was voor mij juist één van de redenen voor dit ontwerp te kiezen. Net als voor de ExtremA en de Buffalo32s DAC.

Scanspeakman
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Wel vreemd, bij mij is er zeker geen plop of iets dergelijks als ik schakel tussen de verschillende ingangen. Ik weet wel dat Jos duidde dat de gebalanceerde ingangen niet de verbinding moesten maken naar het achterpaneel, die er wel vaak aan zitten via een klein brugje, maar daar moet jij geen last van hebben lijkt mij in deze situatie, omdat die nog geen verbinding hebben.
avdboom

Bericht door avdboom »

scanspeakman schreef:
Jammer dat het moet. Heb zelf de Relaixed2 en gebruik die via XLR. Geen plopjes oid. Geen condensatoren in de signaalweg was voor mij juist één van de redenen voor dit ontwerp te kiezen. Net als voor de ExtremA en de Buffalo32s DAC.

Scanspeakman
Het heeft denk ik vooral temaken dat de DAC die ik gebruik een offset spanning heeft, dat verbreken en maken in de relais hoor je in het signaal. Achteraf heel logisch...

Ik heb vandaag nog even geknutseld en de RelaiXed heeft de ERO KP1832's van mijn Alpair 5 TL's (die ook geroemd wordt als koppel condensator, alhoewel vaak als by-pass) gekanibaliseerd :lol:
Het was even prutten, want er was maar weinig ruimte bij de RCA chassisdelen, maar het was wel de beste plek dacht ik, maar het is wel gelukt O:) , ik ben alleen in de haast vergeten een foto van het eindresultaat te maken :oops: ...

Bij gebrek aan een 330kohm weerstand heb ik met 100kohm weerstanden 4 in serie gezet en een krimpkousje er over. Als de RelaiXed in zijn definitieve huisje komt zet ik hier een echte >330kohm weerstand voor in de plaats. 1/4W moet genoeg zijn toch? Gaat nihile stroom lopen lijkt mij...

Resultaat: Met de eerdere problematische DAC volledig plop vrij :D :D , en bij schakelen naar het betreffende kanaal niets van te merken in het signaal.

Ook even snel geluisterd, en de klank e.d. is niets op aan te merken, maar voor zover hoor ik niet iets waarvan ik van mijn stoel val. Ik denk dat ik nog wat langer moet luisteren en eens terug naar de NAD C320BEE voorversterker om echt een vergelijk te kunnen maken... ik denk wel dat ik kan concluderen dat de NAD vv niet slecht is voor een redelijk goedkope geintegreerde versterker!
avdboom

Bericht door avdboom »

Wat een heerlijk geluid zo zonder die plopjes :D , het klinkt gewoon lekker zo :-). Ik dacht even in een stille passage nog een spoor van een plopje van stap 32 naar 33 te horen, waar die voorheen het hardst was, maar later kon ik het niet meer door de muziek meer heen horen. Maar daar kan ik echt geen seconde van wakker liggen, tijdens het veranderen van het volume hoor je zowiezo de relais tikken, en die tikken zijn denk ik nog hoorbaarder... En dat vind ik zelf wel een lekker geluid O:) .

Wat ik nog nodig heb ik een relais die met de 12V stuur spanning (remote) van de RelaiXed de audio trafo kan schakelen als hij uit standby komt. Weet iemand hier een simpele out-of-the-box oplossing voor? Bestaand relais printje? Of een geschikt relais die ik met AMP connectoren kan bedraden bijv.?
scanspeakman

avdboom schreef:
Ook even snel geluisterd, en de klank e.d. is niets op aan te merken, maar voor zover hoor ik niet iets waarvan ik van mijn stoel val. Ik denk dat ik nog wat langer moet luisteren en eens terug naar de NAD C320BEE voorversterker om echt een vergelijk te kunnen maken... ik denk wel dat ik kan concluderen dat de NAD vv niet slecht is voor een redelijk goedkope geintegreerde versterker!
Mijn ervaring op klank-gebied met de Relaixed is als volgt. Eerst heb ik de dac direct op de eindversterker aangesloten. Zo simpel en clean mogelijk en zo min mogelijk meuk tussen je bron en je speakers.. Maar ik had ook een paar analoge inputs nodig dus was een voorversterker nodig. Ik ben vooral uitgegaan van een verslechtering van het geluid met de Relaixed ertussen onder het motto "wat er niet is kan ook niet ruisen". Er tussen zetten van de Relaixed gaf ook na kritisch luisteren geen enkele verandering of verslechtering. Prima dus! De spreekwoordelijke "wire with gain". Dus dat je niet van je stoel bent gevallen is denk ik alleen maar een teken dat de Relaixed een prima voorversterker is.

Scanspeakman
avdboom

Bericht door avdboom »

scanspeakman schreef:
avdboom schreef:
Mijn ervaring op klank-gebied met de Relaixed is als volgt. Eerst heb ik de dac direct op de eindversterker aangesloten. Zo simpel en clean mogelijk en zo min mogelijk meuk tussen je bron en je speakers.. Maar ik had ook een paar analoge inputs nodig dus was een voorversterker nodig. Ik ben vooral uitgegaan van een verslechtering van het geluid met de Relaixed ertussen onder het motto "wat er niet is kan ook niet ruisen". Er tussen zetten van de Relaixed gaf ook na kritisch luisteren geen enkele verandering of verslechtering. Prima dus! De spreekwoordelijke "wire with gain". Dus dat je niet van je stoel bent gevallen is denk ik alleen maar een teken dat de Relaixed een prima voorversterker is.

Scanspeakman
Ik denk dat je gelijk hebt. Nu ik er over nadenk, er is geen spoortje van karakter te vinden, iets waar je naar luisterd en verwacht dat een apparaat toch weer een eigen handtekening achterlaat... Maar inderdaad.. niets daar van te horen :-).

Wel nog tegen iets anders aan gelopen... Toen ik naast de linker speaker zat was ik een beetje bezig met het display en schakelde per ongeluk naar een ander kanaal, en toen viel me direct een ruis en licht knetterend geluid op :shock: . Door klikkend naar de volgende kanalen werd het bij 5 en 6 veel minder (daar zitten de xlr's al gemonteerd...!???), om bij 1 t/m 4 weer aanwezig te zijn. Het is onafhanklijk van het volume, alleen bij 0 wordt het een stuk zachter, maar is nog wel licht aanwezig.
Bij de rechter speaker is dit niet hoorbaar, alleen met je oor direct voor de woofer een zeer zachte brom in de verte en een hele lichte suis uit de tweet. Dit kan nooit storend zijn aangezien ik vanaf de bank de bijgeluiden uit de linker speaker al nouwelijks kan waarnemen, maar het moet links toch net zo als rechts kunnen zijn....

Maar ik heb geen idee wat dit zou kunnen veroorzaken??? Ik heb al met de interlinks zitten spelen maar dat maakt niets uit en sowiezo lopen die verre van net snoeren...

Iemand een suggestie?? Het avontuur houd maar niet op :lol: , hoewel het lachen er om een beetje met kiespijn is... :^o
avdboom

Bericht door avdboom »

Ok, even wat spinsels...

Ik dacht misschien de keten aan de ingang, maar ik hoor het op ch. 1 t/m 4, en alles behalve 2 hangt neits aan... Alleen 5 + 6 hoor ik het niet, enige verschil met ch. 3 is dat op 4 + 5 de xlr connectoren al geslodeerd zitten...

De massa ligt overal aan elkaar geknoopt, ook in het pcb, dus als het door rommel uit de masa kwam dan zou het bij ch. 5 +6 ook hoorbaar moeten zijn?

Ik hoor het ook als het volume 0 is of als de vv in stb. staat (audio trafo is dan nog wel gevoed, net als de stuur electronica trafo).

Zou het in de voeding van het rechter kanaal kunnen zitten? Een elco die inwendig lekt o.i.d.? Dat je dan als knetter/ruis door hoort? Ik roep ook maar wat... :-s
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met het volume op nul komt er niks meer van de ingangen door.Dan moet het de aansturing van de relais zijn die ergens? roet in 't eten gooit.Vooral het sputteren is verdacht,slechte verbinding/soldeerpunt en de verbinding erheen in de buurt van een gevoelig deel van de audio-afdeling :? Of zelfs een diode omgekeerd en iets doorgefikt 8-[ .
Anne
ErikW

Bericht door ErikW »

Hoi Alexander,

Soms helpt het om het probleem "in stukjes te hakken". Je zou kunnen proberen het gedeelte met de ingangsrelais en de volumeregeling even los te koppelen en dan kijken of de storing verdwijnt/veranderd. Dat kan meer inzicht geven over waar je moet gaan zoeken.
Misschien dat er wat rommel op de voedingslijn(nen) staat. Mocht je dat een keer willen controleren dan kunnen we wel keer met de scope aan de slag om wat signalen en voedingsspanningen te bekijken.
avdboom

Bericht door avdboom »

Ah!buis schreef:
Met het volume op nul komt er niks meer van de ingangen door.
Dat dacht ik ook inderdaad.
Dan moet het de aansturing van de relais zijn die ergens? roet in 't eten gooit.Vooral het sputteren is verdacht,slechte verbinding/soldeerpunt en de verbinding erheen in de buurt van een gevoelig deel van de audio-afdeling :?
Dat klinkt plausibel...dat het sputteren ook een slechte verbinding is, dat klinkt inderdaad ook wel een beetje zo... Op zich zou het mooi zijn als het een soldeerverbinding zijn, maar dan moet ik hem wel vinden...
Ik weet wel dat enkele soldeer verbindingen geen "vulkaantjes" waren, en die heb ik nog eens dunnetjes over proberen te doen, maar daar werd het ook niet altijd mooier van...

Nog even het volgende:
- Het ruisen/sputteren niveau steigt niet mee met het verhogen van het volume. Alleen bij volume 0 of stb. daalt het nuveau sterk.
Je zou zeggen dat het dan na de opamp versterking zit, anders zou het mee versterkt worden niet? Of kan een slechte verbining voor de opamp zorgen voor storing na de opamp? Of vermoed je echt iets met de relais?
- Het niveau van de ruis daald zeer sterk als ik schakel naar ch. 5 of 6. Kunnen we daar nog iets uit afleiden? :?
Of zelfs een diode omgekeerd en iets doorgefikt 8-[ .
Anne
Kan het me bijna niet voorstellen, werkt de boel dan uberhaupt nog?? Maar mijn voorganger die het begin had gemaakt heeft na inspectie van mij zorgvuldig gewerkt, en volgens mij had ik alle diodes wel nagelopen. Maar kan het echter niet helemaal uitsluiten nu. Is dat meestal extern zichtbaar als er iets verbrand is? Verkoolde weestand o.i.d.? Nog ergens op te letten?
Ik zal er nog eens naar kijken, maar ik durf een aansluit fout bijna wel uit te sluiten.

Ik hoop dat de oorzaak snel boven water is [-o< ... ik was al helemaal in mijn nopjes dat het ploppen weg was :roll:
avdboom

Bericht door avdboom »

ErikW schreef:
Hoi Alexander,

Soms helpt het om het probleem "in stukjes te hakken". Je zou kunnen proberen het gedeelte met de ingangsrelais en de volumeregeling even los te koppelen en dan kijken of de storing verdwijnt/veranderd. Dat kan meer inzicht geven over waar je moet gaan zoeken.
Misschien dat er wat rommel op de voedingslijn(nen) staat. Mocht je dat een keer willen controleren dan kunnen we wel keer met de scope aan de slag om wat signalen en voedingsspanningen te bekijken.
Hey Erik, jij ook aan boord :D

Ik zat al even aan jou te denken, omdat je al eens hulp had aangeboden indien nodig :goedzo: . Ik dacht ook dat als er iets in de voeding zit dit te meten moet zijn, en vergelijken is goed te doen want het rechter kanaal werkt wel goed...

Jou tip zal ik eens proberen. Ik kan eens kijken wat er gebeurd als al de "audio" trafo los koppel en alleen de stuur electronica laat werken... kan alleen maar nieuwe informatie opleveren :-).
avdboom

Re: RelaiXed [Troubleshooting]

Bericht door avdboom »

Oke, maar weer even verder gegaan ondertussen.

Voor de storing in het linker kanaal ben ik een afspraak met ErikW aan het maken die een scope en een bak met ervaring heeft op het gebied van storing zoeken op component niveau. Ik denk dat het heel leerzaam voor mij zal zijn om dit samen aan te pakken op de manier hoe het hoort i.p.v. trial and error. Het lijkt me dat het isoleren van de storing met een scope goed te doen moet zijn, zeker aangezien het zich maar in 1 kanaal voor doet, dus vergelijken is goed te doen. Dat hopen we dan maar in ieder geval.
Maar ik heb goede hoop dat de oorzaak wel boven water zal komen...

Dan het volgende... ik dacht aan een relais voor het uitschakelen van de audio trafo in stb. aan een relais op een printje, maar nu kwam ik de volgende bij Ome Dick tegen, die lijkt mij ook wel geschikt, toch? Solderen of met stekekrs en dan dubbel isoleren...
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8603

Verder heb ik nog snel een houder voor het display in elkaar gebatst. Er moeten nog zijkantjes op en ik wil hem nog zwart spuiten, maar het ziet er nu al een stuk netter uit :-).
Bijlagen
2014-03-16 19.47.12.jpg
2014-03-16 19.47.37.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Je hebt voor het display een stukje aluminium buisprofiel gebruikt?

Misschien zijn daar wel kunststof afdekkapjes voor te vinden.
avdboom

Bericht door avdboom »

hannesie schreef:

Ja, goed gezien :) . Ook goed idee, echter zou ik neit wetenw aar die te vinden, ik heb het profiel ergens in de bosjes gevonden toen ik mijn hond uitliet, en dacht dit is een mooie voor bassie O:) . Ik denk er nu aan gewoon iets met hout te maken en dan eht geheel zwart te spuiten. De uiteindelijke bedoeling als alles straks goed werkt is gewoon een modushop behuizing er voor aanschaffen.

Ik heb inmiddels ook een mooi relais voor de audiotrafo. Iets duurder als beoogd, maar het was een mooie oplossing, en omdat ik de voet van het elais vast kan monteren veiliger als iets zwevends/getyript. Ik kan de draden hier ook mooi in schroeven en het is een dubbel wissel relais (had alleen maak nodig maar hadden ze niet op voorraad) zodat ik beiden net draden kan onderbreken als de versterker in stb. staat. Ook weer een fractie veiliger lijkt mij.

Nog een vraagje aan de installatie kenners... is er een standaard waar welke draden aan te sluiten? Ik heb COM, NO en NC. Ik wil hem alleen als maak relais toepassen, dus ik zou zeggen 230AC op COM en geschakelde draden op NO. Correct?
Zou het nog een idee zijn om over de spoel een diode te plaatsen om de inductie piek bij afschakelen te blussen? Of moet de RelaiXed daar gewoon tegen kunnen?
Bijlagen
Voet met uitneembaar relais.
Voet met uitneembaar relais.
Het gaat om het rechse schema met dit relais er in.
Het gaat om het rechse schema met dit relais er in.
De schroefklemmen zitten in de voet.
De schroefklemmen zitten in de voet.
avdboom

Bericht door avdboom »

Zo, gisteren even tijd gehad om het relais voor in/uitschakeling van de audio trafo te monteren. Leek mij wel handig te doen voordat ErikW komt om er aan te meten, dat ik niet daarna weer dingen moet veranderen...

Wel lekker dat hij nu in stb. kan blijven staan en ik niet iedere keer de hoofdschakelaar om hoef te zetten :-).

Wel weer een probleem/bij effect er bij gevonden #-o . Als ik de RelaiXed nu in stb. schakel hoor ik een enorme uitschakel plop :x . De oplossing daar voor nu is eerst de eindbak uitschakelen en dan pas de RelaiXed in stb. Maar dat is niet de bedoeling lijkt mij?
Je zou zeggen dat de RelaiXed dit geruisloos moet kunnen doen? Ik dacht nog dat het door mijn gemodde DAC kwam, maar als ik een ander kanaal kies is het ook. Ik had het ook toen ik de hoofdschakelaar als aan-uit gebruikte, maar dat is natuurlijk een uitschakeling met niet echt finesse...
Wat het hem ook is, ik wilde als de FetZilla straks klaar is die ook in- en uitschakelen met de remote trigger van de RelaiXed. Er komt wel een aan-uit knop op, maar uitschakelen d.m.v. de RelaiXed zou toch wel erg handig zijn, enw as ook de bedoeling.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken/hoe ik het voorkom???????

Vor de rest nog wat pic's gemaakt van hoe de koppel cap's er in zitten en geproegeld met de bedrading in de hoop het knetteren weg te werken, zonder succes.
Bijlagen
Relais
Relais
2014-03-20 22.26.47.jpg
2014-03-20 22.28.34.jpg
2014-03-20 22.28.41.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

avdboom schreef:
hannesie schreef:

Ja, goed gezien :) . Ook goed idee, echter zou ik neit wetenw aar die te vinden, ik heb het profiel ergens in de bosjes gevonden toen ik mijn hond uitliet, en dacht dit is een mooie voor bassie O:) . Ik denk er nu aan gewoon iets met hout te maken en dan eht geheel zwart te spuiten. De uiteindelijke bedoeling als alles straks goed werkt is gewoon een modushop behuizing er voor aanschaffen.

Ik heb inmiddels ook een mooi relais voor de audiotrafo. Iets duurder als beoogd, maar het was een mooie oplossing, en omdat ik de voet van het elais vast kan monteren veiliger als iets zwevends/getyript. Ik kan de draden hier ook mooi in schroeven en het is een dubbel wissel relais (had alleen maak nodig maar hadden ze niet op voorraad) zodat ik beiden net draden kan onderbreken als de versterker in stb. staat. Ook weer een fractie veiliger lijkt mij.

Nog een vraagje aan de installatie kenners... is er een standaard waar welke draden aan te sluiten? Ik heb COM, NO en NC. Ik wil hem alleen als maak relais toepassen, dus ik zou zeggen 230AC op COM en geschakelde draden op NO. Correct?
Zou het nog een idee zijn om over de spoel een diode te plaatsen om de inductie piek bij afschakelen te blussen? Of moet de RelaiXed daar gewoon tegen kunnen?
Als je 'm als maak contact wilt gebruiken moet je inderdaad COM en NO (Normally Open) hebben. Over de spoel van het relais moet altijd een diode zetten in sper, de piek zoals je zelf al aangeeft bij uitschakelen kan alle laagspanning elektronica slopen. Ik heb niet het hele topic gevolgd, maar de diode er niet zit (bv in de aansturing, ULN*** of iets dergelijks) is het verstandig dit alsnog te doen.
avdboom

Bericht door avdboom »

Doh, me eigen ingeving in de wind slaan... Ik had het nu zonder gedaan omdat JvE er ook niet over rept in de handleiding... Maar zou de plop misschien de inductie zijn? Als de Relaixed uitschakelde gaan namelijk als ik het goed heb alle relais eerst gewoon open, dit zal ook wel bij muten zijn? En bij muten hoor ik geen plop, is dus de vraag... schakelt de audio trafo af bij muten? Denk het niet, anders zou ook telkens de eindbak in- en uitschakelen...

Eens kijken of ik ergens nog een diode uit KAN Slopen... Volstaat in principe alles? Of worden er nog eisen aan zo'n blus diode gesteld?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dat ploppen komt denk ik niet door een inductie piek uit de spoel hoor, maar de diode is er puur ter bescherming van je elektronica. Ja, kan elke diode voor gebruikt worden. Misschien is het niet nodig, maar als het wel gebeurd kan het je elektronica slopen. Sommige relais zit de diode zelfs ingebouwd, dit heeft dan weer als nadeel dat de spoel een polariteit krijgt. Zoals ik zelf eens achter kwam op een layout, relais gebruikt met de diode ingebouwd en natuurlijk de polariteit verkeerd om aangesloten..
avdboom

Bericht door avdboom »

Ok, ik zal het schema er eens op nakijken... Ik denk eigenlijk dat JvE er wel aan gedacht moet hebben. Hij moedigt zelfs een zwaar relais aan als je er een trafo van een zware eindbak mee wilt schakelen, en zegt niets over een blus diode. Lijkt mij dat hij hier dan wel een maatregel voor op het pcb heeft genomen. Maar even nakijken en evt. Dubbel op kan nooit kwaad!

Er zit bij deze geen diode over de spoel.

Dan nog de vraag waar die uitschakel plop vandaan komt...?
avdboom

Bericht door avdboom »

Oke, lijkt er op dat die blus diode er niet zit.... Wat ik mij af vraag... Het lijkt er op dat de plus en min in het schema verwisseld zijn, want anders zit de plus aan massa, of zit daar at anders achter? ZOu het nog kunnen dat de blusdiode echt in de ULN zit?

Ik denk dat ik er sowiezo iets overheen maak...
Bijlagen
12V trigger.jpg
cool

Bericht door cool »

In de ULN2003 zitten blusdioden. Pin 9 moet dan aan de plus zitten. De uitgang schakelt naar 0 V.
Bijlagen
uln2003a.~png.jpg
uln2003a.~png.jpg (9.4 KiB) 554 keer bekeken
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

avdboom schreef:
Oke, lijkt er op dat die blus diode er niet zit.... Wat ik mij af vraag... Het lijkt er op dat de plus en min in het schema verwisseld zijn, want anders zit de plus aan massa, of zit daar at anders achter? ZOu het nog kunnen dat de blusdiode echt in de ULN zit?

Hoe kom je daar nou bij :o
Een polp bij het uitschakelen van de audio-voeding doet vermoeden dat de plus en minkant niet even vlug wegzakken.
Anne
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Even voor de verduidelijking, jullie hebben het over dit fenomeen, of is dit iets anders?
input.JPG
diode.JPG
diode.JPG (21.46 KiB) 539 keer bekeken
Bij het rode streepje.
avdboom

Bericht door avdboom »

Ah!buis schreef:
avdboom schreef:

Hoe kom je daar nou bij :o
Een polp bij het uitschakelen van de audio-voeding doet vermoeden dat de plus en minkant niet even vlug wegzakken.
Anne
Ik doelde op de aftakking waar V12 bij staat in mijn plaatje. maar dat is iets anders dus.

Mmm, dat zou op te lossen zijn door maar 1 kant te onderbreken denk ik? Of weet jij nog wat beters Anne?

Ohja, zit dus blus diode in... Dat is mooi, geen zorgendaar over dus :)
scanspeakman

avdboom schreef:
Wel weer een probleem/bij effect er bij gevonden #-o . Als ik de RelaiXed nu in stb. schakel hoor ik een enorme uitschakel plop :x . De oplossing daar voor nu is eerst de eindbak uitschakelen en dan pas de RelaiXed in stb. Maar dat is niet de bedoeling lijkt mij?
Je zou zeggen dat de RelaiXed dit geruisloos moet kunnen doen?
Vreemd inderdaad. Mijn Relaixed zowel via XLR als RCA op een eindbak aangesloten (niet tegelijk) en in beide gevallen geen enkel plopje oid bij uitschaken (in tegenstelling tot mijn DAC; die moet ik altijd na de pre-amp en power-amp uitschakelen)

Scanspeakman
Plaats reactie