Filteren: Actief vs passief
Moderator: Beheerdersteam
Re: Filteren: Actief vs passief
Ik vind de vervormingswaarden die Peter meet dan weer erg laag... -60dB zonder serieweerstand en met weerstand wordt dat alleen nog maar 6dB beter. Daar teken ik voor.
Re: Filteren: Actief vs passief
Dat was ook op 92 dB SPL op 20 cm afstand, reken maar uit wat het op 1m is. Niet erg hoog dus...markbakk schreef:Ik vind de vervormingswaarden die Peter meet dan weer erg laag... -60dB zonder serieweerstand en met weerstand wordt dat alleen nog maar 6dB beter. Daar teken ik voor.
Wat mij eigenlijk meer verbaasde is dat het bij dat lage niveau nog uitmaakte. Verwachte ik eigenlijk niet met een zo'n kleine conusuitslag. Die Dayton RS100 speakertjes zijn ook wel fijn klinkende speakertjes
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Filteren: Actief vs passief
En dan heb je nog de discussie of je THD of IMD moet meten bij luidsprekers, zijn ook al pagina's mee vol geschreven.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Filteren: Actief vs passief
Zoals beloofd nieuwe metingen:
Vifa 275d2 op 2,83volt, 20cm.
Zonder weerstand:
10 ohm weerstand:
Seas 22taf/g:
Zonder:
Met:
B&G RD-50 6 volt!
Zonder:
Met:
Voorlopige conclusie:
Bij puur resistieve drivers geen effect, bij dometweeters geen reductie 2e harmonische maar de hogere wel!
Vifa 275d2 op 2,83volt, 20cm.
Zonder weerstand:
10 ohm weerstand:
Seas 22taf/g:
Zonder:
Met:
B&G RD-50 6 volt!
Zonder:
Met:
Voorlopige conclusie:
Bij puur resistieve drivers geen effect, bij dometweeters geen reductie 2e harmonische maar de hogere wel!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Filteren: Actief vs passief
Lekker trouwens, doe uitgebreid moeite om de zaak opnieuw te meten:
Geen reactie...............
Geen reactie...............
Re: Filteren: Actief vs passief
Mij zegt het allemaal niet zoveel, beetje geneuzel achter de komma lijkt me. Luidsprekers zijn bedoelt om naar te luisteren, niet om aan te meten.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Filteren: Actief vs passief
Ja en hijskranen zijn om te hijsen. niet om te bouwenWalt schreef:Mij zegt het allemaal niet zoveel, beetje geneuzel achter de komma lijkt me. Luidsprekers zijn bedoelt om naar te luisteren, niet om aan te meten.
Geen nieuws is goed nieuws toch? Het was mij helemaal ontgaan, veel te mooi weer geweest.ds23man schreef:Lekker trouwens, doe uitgebreid moeite om de zaak opnieuw te meten:
Geen reactie...............
Maar toch leuk dat je i.i.g. hetzelfde vindt als wat anderen vinden.
Re: Filteren: Actief vs passief
Wat ik me vooral afvraag : wát is hier gemeten, en hoe ?
THD's van 4 tot 5 procent bij deze tweeters vind ik nogal ongeloofwaardig, deze tweeters zouden naar stront klinken...en ik weet wel beter dan dat.
Volgens mij meet je de vervorming van iets anders in de keten, niet die van de tweeters...ik zou hier geen conclusies aan durven verbinden. Trekt je microfoon deze SPL wel redelijk vervormingsvrij ?
THD's van 4 tot 5 procent bij deze tweeters vind ik nogal ongeloofwaardig, deze tweeters zouden naar stront klinken...en ik weet wel beter dan dat.
Volgens mij meet je de vervorming van iets anders in de keten, niet die van de tweeters...ik zou hier geen conclusies aan durven verbinden. Trekt je microfoon deze SPL wel redelijk vervormingsvrij ?
Re: Filteren: Actief vs passief
Het gaat er toch ook om te begrijpen waarom het één beter klinkt dan het ander?Walt schreef:Mij zegt het allemaal niet zoveel, beetje geneuzel achter de komma lijkt me. Luidsprekers zijn bedoelt om naar te luisteren, niet om aan te meten.
Er zijn ook een aantal methoden waarbij de hogere harmonischen zwaarder wegen in het geheel, b.v. van Shorter van de BBC waarbij de harmonischen in het kwadraat gedeeld door vier meetellen. Het blijkt dat de gewogen harmonischen beter overeenstemmen met subjectieve beoordelingen van de geluidskwaliteit. In dat licht is een reductie van de hogere harmonischen natuurlijk zeer welkom.En dan heb je nog de discussie of je THD of IMD moet meten bij luidsprekers, zijn ook al pagina's mee vol geschreven.
Linkwitz gebruikt een sinus signaal met 100% amplitude modulatie. Dat wil ik ook nog eens proberen.
Gerrit
Re: Filteren: Actief vs passief
Hallo Peter,
Wat ik probeer aan te geven is dat een 'goede klank' van een luidspreker naar mijn mening met name van andere zaken afhangt dan van de vervormingscijfers (het tijdsdomein is meer bepalend).
Groetjes Walter
Wat ik probeer aan te geven is dat een 'goede klank' van een luidspreker naar mijn mening met name van andere zaken afhangt dan van de vervormingscijfers (het tijdsdomein is meer bepalend).
Groetjes Walter
Re: Filteren: Actief vs passief
En niet alleen je microfoon met aanhang, ook je versterker dient voldoende weinig vervorming te leveren.MarcoSQ schreef:Wat ik me vooral afvraag : wát is hier gemeten, en hoe ?
THD's van 4 tot 5 procent bij deze tweeters vind ik nogal ongeloofwaardig, deze tweeters zouden naar stront klinken...en ik weet wel beter dan dat.
Volgens mij meet je de vervorming van iets anders in de keten, niet die van de tweeters...ik zou hier geen conclusies aan durven verbinden. Trekt je microfoon deze SPL wel redelijk vervormingsvrij ?
Ik heb dat met het Dayton breedbandertje wel eerst afgecheckt: De hele keten blijft onder alle gebruikte meetcondities onder de 0,01%. Het gebruikte microfoontje was daar een Sennheiser kapseltje waarvan opgegeven is dat het 1% vervormt bij een SPL van 130dB. Ik ben daarom niet hoger gegaan dan een SPL van 92 dB (vervorming loopt doorgaans kwadratisch op met het signaal niveau).
P.s. Walt: Dat is een hele andere discussie dan waar we het hier over hebben en voegt hier niks toe. Als je het daarover wilt hebben, begin dan een eigen draadje. Hier probeer ik te doorgronden wat nou het verschil zou kunnen uitmaken tussen actief filteren en passief filteren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Filteren: Actief vs passief
Vervorming bij luidsprekers is behoorlijk afhankelijk van de geluidsdruk. Waar het hier om gaat, en blijkbaar blijkt voor velen hier wederom het verschil tussen absoluut en relatief een onbegrepen begrip te zijn, is het verschil tussen wel of geen serieweerstand ( cq dempingsfactor) onder dezelfde meetcondities.
Re: Filteren: Actief vs passief
Een vervormingsmeting is per definitie relatief....ik begrijp niet wat je probeert te zeggen ?
Edit. Laat ik het eenvoudiger maken :
Je meet vervormingscomponenten, die ongeveer 25 dB onder referentie liggen.
Terwijl ik die riant lager dan 40 dB onder referentie zou verwachten.
Waar komt die minimaal 15dB aan vervorming dan vandaan ?
(Merk op dat ik nergens een absolute waarde heb genoemd).
(Merk tevens op, dat de onverklaarbare 15dB vervorming, met afstand de grootste vervormingscomponent is die je gemeten hebt. En dat de tweeter-data hierin volledig verdrinkt.)
Ik hoop dat je hiermee begrijpt dat je met deze meting niet zoveel kunt. En dat dit absoluut geen aanval op jou is
, maar wel op de data die je presenteert. Er moet een verklaarbare fout in zitten.
Edit. Laat ik het eenvoudiger maken :
Je meet vervormingscomponenten, die ongeveer 25 dB onder referentie liggen.
Terwijl ik die riant lager dan 40 dB onder referentie zou verwachten.
Waar komt die minimaal 15dB aan vervorming dan vandaan ?
(Merk op dat ik nergens een absolute waarde heb genoemd).
(Merk tevens op, dat de onverklaarbare 15dB vervorming, met afstand de grootste vervormingscomponent is die je gemeten hebt. En dat de tweeter-data hierin volledig verdrinkt.)
Ik hoop dat je hiermee begrijpt dat je met deze meting niet zoveel kunt. En dat dit absoluut geen aanval op jou is
Re: Filteren: Actief vs passief
Heb ik ook al aangegeven, als de absolute waardes te zeer afwijken van wat je zou mogen verwachten, dan zeggen de relatieve ook niet zoveel totdat je weet welke meetfout er wordt gemaakt.
@Walt: wat ik meen op te maken uit de reactie van pjotr is dat (in zijn ogen) flauwekul en off-topic reacties door hem niet zomaar worden getolereerd. Dit gebeurt in vrijwel alle andere topics wel. De meest topic starters durven niet in te grijpen en laten hun draadje verworden tot kantine gepraat.
@Walt: wat ik meen op te maken uit de reactie van pjotr is dat (in zijn ogen) flauwekul en off-topic reacties door hem niet zomaar worden getolereerd. Dit gebeurt in vrijwel alle andere topics wel. De meest topic starters durven niet in te grijpen en laten hun draadje verworden tot kantine gepraat.
Re: Filteren: Actief vs passief
Ik vatte je reactie eerst op als 'zuur', en daarna als een compliment richting Pjotr. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen...jeroen_d schreef:@Walt: wat ik meen op te maken uit de reactie van pjotr is dat (in zijn ogen) flauwekul en off-topic reacties door hem niet zomaar worden getolereerd. Dit gebeurt in vrijwel alle andere topics wel. De meest topic starters durven niet in te grijpen en laten hun draadje verworden tot kantine gepraat.
Anyway, het draadje laat óók zien dat er binnen de meet-aanhangers discussie bestaat, en dat ook dáár fouten worden gemaakt
Is toch ook wel leuk voor de pure luisteraars
Re: Filteren: Actief vs passief
De waarheid ligt niet in het midden. Ik ben het helemaal eens met pjotr. Ik vind dat er momenteel veel te veel kantine gepraat in topics zit. Maar ik merk dat ik daar als moderator niks van mag zeggen (dat mag je als 'zuur' interpreteren). Het is natuurlijk ook veel beter als een topic starter zelf ingrijpt, niemand zit op de politie te wachten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Filteren: Actief vs passief
Tjongejonge, begrijpen we nou niet dat 2e harmonische vervorming bij een luidspreker toeneemt met de geluidsdruk??? En wat dan nog, het geluid wordt er rijker van, oneven harmonische vervorming is het probleem. Heeft niks met meetfout te maken, alleen met het meetniveau. Overigens valt blijkbaar niemand op dat de B&G driver minder 2e heeft bij een veel hogere geluidsdruk...... 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Filteren: Actief vs passief
Dubbele petten syndroom?jeroen_d schreef:De waarheid ligt niet in het midden. Ik ben het helemaal eens met pjotr. Ik vind dat er momenteel veel te veel kantine gepraat in topics zit. Maar ik merk dat ik daar als moderator niks van mag zeggen (dat mag je als 'zuur' interpreteren). Het is natuurlijk ook veel beter als een topic starter zelf ingrijpt, niemand zit op de politie te wachten.
1-1
Re: Filteren: Actief vs passief
Is ook een goed punt Gerrit en is denk ik nog wel belangrijker dan sec THD bekijken. Het is alleen wat lastiger te doen met bescheiden middelen en heb ik mij in eerste instantie tot het THD profiel beperkt om te zien wat dat doet. Moet ik eerst eens een wat ruisarmere mic versterker voor klussen.Er zijn ook een aantal methoden waarbij de hogere harmonischen zwaarder wegen in het geheel, b.v. van Shorter van de BBC waarbij de harmonischen in het kwadraat gedeeld door vier meetellen. Het blijkt dat de gewogen harmonischen beter overeenstemmen met subjectieve beoordelingen van de geluidskwaliteit. In dat licht is een reductie van de hogere harmonischen natuurlijk zeer welkom.En dan heb je nog de discussie of je THD of IMD moet meten bij luidsprekers, zijn ook al pagina's mee vol geschreven.
Linkwitz gebruikt een sinus signaal met 100% amplitude modulatie. Dat wil ik ook nog eens proberen.
Gerrit
Re: Filteren: Actief vs passief
Ik vind het structurele grote verschil tussen K2 en de overige harmonischen vervormingscomponenten opvallend. Zou toch nog eens de meetopzet nakijken. Units telkens in een IEC-baffle gezet? 
Laatst gewijzigd door markbakk op di 11 mar 2014, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Filteren: Actief vs passief
Dit is een meting van de Seas 22taf/g geplukt van zaphaudio.com. Hij meet op een geluidsterkte genormaliseerd op 90dB op 1 meter afstand. Hij zet de mic op 10cm waardoor hij gemakkelijk tot niveau's van 110dB aan het meten is zodat hij een zeer goede signaalruisverhouding heeft.
Re: Filteren: Actief vs passief
Ik ben bang dat dat soort grafiekjes DS23 niet gaan overtuigen, totdat hij beseft dat hij vervorming meet relatief aan (=procentueel / ten opzichte van) de totaal gemeten SPL. Oftewel het besef wat een dB schaal werkelijk is.
Tot dat moment kan ik er niet op reageren. Doen alsof je alle kennis bezit gaat je niet verder helpen, en de discussie een andere richting op te sturen om je gelijk te halen al helemaal niet.
Eerlijk gezegd, de hele discussie over passief of actief vind ik hoe dan ook gevoelsmatig geneuzel in de marge, maar vind ik gewoon te leuk om er theoretisch over te neuzelen
)
Tot dat moment kan ik er niet op reageren. Doen alsof je alle kennis bezit gaat je niet verder helpen, en de discussie een andere richting op te sturen om je gelijk te halen al helemaal niet.
Eerlijk gezegd, de hele discussie over passief of actief vind ik hoe dan ook gevoelsmatig geneuzel in de marge, maar vind ik gewoon te leuk om er theoretisch over te neuzelen
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Filteren: Actief vs passief
Ik ga met je mee .MarcoSQ schreef:
Eerlijk gezegd, de hele discussie over passief of actief vind ik hoe dan ook gevoelsmatig geneuzel in de marge, maar vind ik gewoon te leuk om er theoretisch over te neuzelen)
Maar toch wel zeer benieuwd of er toch iets concreets eventueel eruit komt .
