Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertweeter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
janjaimy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 nov 2007, 20:45

Jbl 2402 bullit als supertweeter inzetten, hoe te filteren?

Bericht door janjaimy »

Hoi,

Ik heb een stel fostex fe206 units ingebouwd in Horn kasten , met een wisselfilter van Troels Gravesen, nu ben ik in het bezit gekomen van twee jbl 2402 bullit tweeters, nu zou ik deze graag inzetten als zogenaamde supertweeters , maar hoe kan ik deze nu zo simpel mogelijk filteren ? Om ze dus hiervoor geschikt te maken, met een condensator?of moet het een filter netwerk worden?
Laatst gewijzigd door janjaimy op wo 29 jan 2014, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
janjaimy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 nov 2007, 20:45

Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertweeter

Bericht door janjaimy »

Hallo medeformeren,

Ik wil mijn fostex fe206 speakers graag uitbreiden met een supertweeter, ik heb al de jbl 2402 bullits , nu mijn vraag hoe is dit eenvoudig te filteren? Of zijn er nog suggesties om een andere set tweeters bij de fostexxen te combineren.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door bas focal m180 »

janjaimy schreef:
Hallo medeformeren,

Ik wil mijn fostex fe206 speakers graag uitbreiden met een supertweeter, ik heb al de jbl 2402 bullits , nu mijn vraag hoe is dit eenvoudig te filteren? Of zijn er nog suggesties om een andere set tweeters bij de fostexxen te combineren.
Er zal echt gemeten moeten worden .

Een tweeter met een condensator zou ook kunnen maar ik denk dat je toch problemen krijgt omdat de fostex ook in het hoog mee speeld .
Ook de fostex zal voozien moeten worden van een filter die ergens tussen 8-10khz ingrijpt zodat de jbl het mooi kan over nemen .
janjaimy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 nov 2007, 20:45

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door janjaimy »

De fostex speakers zijn al voorzien van een filter , een ontwerp van Troels Gravesen als ik met niet vergis.
Laatst gewijzigd door janjaimy op wo 29 jan 2014, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door bas focal m180 »

Een filter die de fostex tot maar 8-10khz laat gaan .
Gebeurd dat niet dan geeft en je fostex en je jbl hogen tonen weer en dat is niet de bedoeling .
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Jbl 2402 bullit als supertweeter inzetten, hoe te filter

Bericht door Vuurkat »

Het simpelst is om een MKP condensator van 1µF in serie te zetten. Ik zou dat als eerste uitproberen. Sterkere filtering is niet per se nodig, de JBL kan best wat hebben. De tweeter werkt dan ongeveer van 7-8 kHz tot 17 kHz (-3dB). Mocht het te hard klinken, dan verklein je de condensator.

datasheet:
http://www.sound-image.com/wp-content/u ... 2402H2.pdf

P.S. heb je foto's van je speakers? :D
janjaimy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 nov 2007, 20:45

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door janjaimy »

oke, dan kan ik dit filter wat er nu tussen zit , mocht ik het gaan doen icm met de jbls niet meer benutten , dat verklaart al een hoop
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door Henkjan »

bas focal m180 schreef:
Een filter die de fostex tot maar 8-10khz laat gaan ..
als je m off-axis luistert (graad of 20-30) dan heb je dat al vanzelf :) je moet dan alleen wat spelen met condensator voor de sutertweeter (en een weerstandje om m evt wat zachter te laten klinken) krijg je dat zo niet zoals je hebben wil, dan kan je altijd nog op gaan meten en een "echt" filter maken
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Jbl 2402 bullit als supertweeter inzetten, hoe te filter

Bericht door Hans 4354,5 »

2402 is niet erg geschikt als super tweeter, dat gaat naar alle waarschijnlijkheid erg tegenvallen, 2405 is VEEEEEEEEL betere optie, uiteraard 2403 ook, maar das een financieel ander verhaal :)
2404 is ook een Zeer goede optie, maar heeft wat minder sizzzzzzl dan de 2405 maar wel veel meer spreiding.
Linkje voor de verschillen met meetgegevens tussen de verschillende ring radiators.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... omparisons
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door Henkjan »

ik heb de 2 topics over de zelfde vraag maar even samengevoegd
janjaimy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 nov 2007, 20:45

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door janjaimy »

Dan toch maar op zoek naar een paar slot loaded tweeters dan, deze jbl zal wel een moeilijk verhaal worden , en als ze er al zijn kosten ze natuurlijk een gods vermogen.
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door Hans 4354,5 »

janjaimy schreef:
Dan toch maar op zoek naar een paar slot loaded tweeters dan, deze jbl zal wel een moeilijk verhaal worden , en als ze er al zijn kosten ze natuurlijk een gods vermogen.
Ik heb nog een set zeer nette 2405H 'tjes liggen, mogen voor 250,- weg.
Bijlagen
2405 Membraam close up.jpg
2405 2x.jpg
janjaimy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 nov 2007, 20:45

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door janjaimy »

Dat ziet er toch perfect uit, hoe combineer ik deze zo simpel mogelijk met mijn fostex speakers?

250 euro , vaste prijs?
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door Hans 4354,5 »

Heb plaatje van frequentie response van beestje opgezocht, denk dat je 'm het beste rond de 8K kunt filteren. Om dat goed te doen, zal er iets van een meting plaats moeten vinden van beide units en een filtertje bedacht moeten worden, das niet zo vreselijk moeilijk gezien de beschikbare software tegenwoordig.
Prijs is wel een beetje heel erg vast. :)
janjaimy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 nov 2007, 20:45

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door janjaimy »

welke versie is het beste dan de 4 de 8 of de 16 ohm's ? of maakt dat niet zo veel uit.
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door Hans 4354,5 »

Alle JBL Ring Radiators hebben de zelfde impedantie, alleen afhankelijk van wat de modegrill :) was werden ze 16 of 8 ohm genoemd. Zitten rond de 12 Ohm.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door ds23man »

Hans 4354,5 schreef:
Alle JBL Ring Radiators hebben de zelfde impedantie, alleen afhankelijk van wat de modegrill :) was werden ze 16 of 8 ohm genoemd. Zitten rond de 12 Ohm.
De 2402 was er ook in 8 ohm, de 2405 is alleen in 16
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door Hans 4354,5 »

ds23man schreef:
Hans 4354,5 schreef:
Alle JBL Ring Radiators hebben de zelfde impedantie, alleen afhankelijk van wat de modegrill :) was werden ze 16 of 8 ohm genoemd. Zitten rond de 12 Ohm.
De 2402 was er ook in 8 ohm, de 2405 is alleen in 16
FOUT! :)

075/2402, 076/2403, 2404, 077/2405

All three diaphragm kits D8R075, D8R076, and D16R2405 use the same voice coil part number.
(All three diaphragms have the same DCR specification regardless of any D8R versus D16R assembly number prefix. Actual transducer impedance will vary depending on diaphragm loading.)
Both D16R2405 and D8R075 use the same diaphragm part number. D8R076 uses a different diaphragm (dimensions).
All three kits use the same raw diaphragm material (.002 inch thick Aluminum).
There are also some differences on the diaphragm spacer rings used in each kit,

Information courtesy of JBL

Note that the D8R076 diaphragm assembly has also been labelled D16R076 in past years.
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 4-077-2405


Zoals ik al melde, das puur afhankelijk van wat de mode was
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door ds23man »

Als je in de JBL partslist kijkt van 2012, D8R075 voor de 2402 en de D16R2405 voor de 2405.

http://www.jblproservice.com/pdf/Transd ... 20List.pdf
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door Hans 4354,5 »

ds23man schreef:
Als je in de JBL partslist kijkt van 2012, D8R075 voor de 2402 en de D16R2405 voor de 2405.

http://www.jblproservice.com/pdf/Transd ... 20List.pdf
Dat heeft te maken met de membraam afmetingen, de spreekspoelen zijn het zelfde. Als je ze naast elkaar legt heeft de 2402 versie het grootste bewegende oppervlak, dus meeste GEWICHT , dus vandaar ook mede dat deze zo laag al ingezet kan worden maar een stuk minder tophoog heeft, nogmaals ZELFDE spreekspoel en motor struktuur als al die andere.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door ds23man »

En daarom komt dit om de hoek kijken:

Actual transducer impedance will vary depending on diaphragm loading

Eigenlijk zou je een impedantiecurve moeten bekijken.......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door ds23man »

The JBL 2405 are all the same impedance 8ohms.
In the early years the drivers were tested differently and the data sheet were made with impedance measure at different frequencies. JBL did not change any coil during the all manufacturing years. They only change their measuring setup and obtain different electrical value.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door ds23man »

Had ik ook al gezien, blijkbaar hebben ze in het begin iv.m de hogere impedantie in het werkgebied toendertijd hem ingedeeld als een 16 ohm driver. Spec's hebben ze later aangepast, maar niet doorgevoerd in het typenummer van het diafragma. Maar feit blijft dat het geen 8 ohmer is, maar ook geen 16. Het hangt er tussen in......
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee

Bericht door Hans 4354,5 »

Hans 4354,5 schreef:
Alle JBL Ring Radiators hebben de zelfde impedantie, alleen afhankelijk van wat de modegrill :) was werden ze 16 of 8 ohm genoemd. Zitten rond de 12 Ohm.
Had ik al eens gemeld in dit zelfde toppic :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”