Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertweeter
Moderator: Beheerdersteam
Jbl 2402 bullit als supertweeter inzetten, hoe te filteren?
Hoi,
Ik heb een stel fostex fe206 units ingebouwd in Horn kasten , met een wisselfilter van Troels Gravesen, nu ben ik in het bezit gekomen van twee jbl 2402 bullit tweeters, nu zou ik deze graag inzetten als zogenaamde supertweeters , maar hoe kan ik deze nu zo simpel mogelijk filteren ? Om ze dus hiervoor geschikt te maken, met een condensator?of moet het een filter netwerk worden?
Ik heb een stel fostex fe206 units ingebouwd in Horn kasten , met een wisselfilter van Troels Gravesen, nu ben ik in het bezit gekomen van twee jbl 2402 bullit tweeters, nu zou ik deze graag inzetten als zogenaamde supertweeters , maar hoe kan ik deze nu zo simpel mogelijk filteren ? Om ze dus hiervoor geschikt te maken, met een condensator?of moet het een filter netwerk worden?
Laatst gewijzigd door janjaimy op wo 29 jan 2014, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertweeter
Hallo medeformeren,
Ik wil mijn fostex fe206 speakers graag uitbreiden met een supertweeter, ik heb al de jbl 2402 bullits , nu mijn vraag hoe is dit eenvoudig te filteren? Of zijn er nog suggesties om een andere set tweeters bij de fostexxen te combineren.
Ik wil mijn fostex fe206 speakers graag uitbreiden met een supertweeter, ik heb al de jbl 2402 bullits , nu mijn vraag hoe is dit eenvoudig te filteren? Of zijn er nog suggesties om een andere set tweeters bij de fostexxen te combineren.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Er zal echt gemeten moeten worden .janjaimy schreef:Hallo medeformeren,
Ik wil mijn fostex fe206 speakers graag uitbreiden met een supertweeter, ik heb al de jbl 2402 bullits , nu mijn vraag hoe is dit eenvoudig te filteren? Of zijn er nog suggesties om een andere set tweeters bij de fostexxen te combineren.
Een tweeter met een condensator zou ook kunnen maar ik denk dat je toch problemen krijgt omdat de fostex ook in het hoog mee speeld .
Ook de fostex zal voozien moeten worden van een filter die ergens tussen 8-10khz ingrijpt zodat de jbl het mooi kan over nemen .
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
De fostex speakers zijn al voorzien van een filter , een ontwerp van Troels Gravesen als ik met niet vergis.
Laatst gewijzigd door janjaimy op wo 29 jan 2014, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Een filter die de fostex tot maar 8-10khz laat gaan .
Gebeurd dat niet dan geeft en je fostex en je jbl hogen tonen weer en dat is niet de bedoeling .
Gebeurd dat niet dan geeft en je fostex en je jbl hogen tonen weer en dat is niet de bedoeling .
Re: Jbl 2402 bullit als supertweeter inzetten, hoe te filter
Het simpelst is om een MKP condensator van 1µF in serie te zetten. Ik zou dat als eerste uitproberen. Sterkere filtering is niet per se nodig, de JBL kan best wat hebben. De tweeter werkt dan ongeveer van 7-8 kHz tot 17 kHz (-3dB). Mocht het te hard klinken, dan verklein je de condensator.
datasheet:
http://www.sound-image.com/wp-content/u ... 2402H2.pdf
P.S. heb je foto's van je speakers?
datasheet:
http://www.sound-image.com/wp-content/u ... 2402H2.pdf
P.S. heb je foto's van je speakers?
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
oke, dan kan ik dit filter wat er nu tussen zit , mocht ik het gaan doen icm met de jbls niet meer benutten , dat verklaart al een hoop
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
als je m off-axis luistert (graad of 20-30) dan heb je dat al vanzelfbas focal m180 schreef:Een filter die de fostex tot maar 8-10khz laat gaan ..
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: Jbl 2402 bullit als supertweeter inzetten, hoe te filter
2402 is niet erg geschikt als super tweeter, dat gaat naar alle waarschijnlijkheid erg tegenvallen, 2405 is VEEEEEEEEL betere optie, uiteraard 2403 ook, maar das een financieel ander verhaal 
2404 is ook een Zeer goede optie, maar heeft wat minder sizzzzzzl dan de 2405 maar wel veel meer spreiding.
Linkje voor de verschillen met meetgegevens tussen de verschillende ring radiators.
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... omparisons
2404 is ook een Zeer goede optie, maar heeft wat minder sizzzzzzl dan de 2405 maar wel veel meer spreiding.
Linkje voor de verschillen met meetgegevens tussen de verschillende ring radiators.
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... omparisons
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
ik heb de 2 topics over de zelfde vraag maar even samengevoegd
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Dan toch maar op zoek naar een paar slot loaded tweeters dan, deze jbl zal wel een moeilijk verhaal worden , en als ze er al zijn kosten ze natuurlijk een gods vermogen.
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Ik heb nog een set zeer nette 2405H 'tjes liggen, mogen voor 250,- weg.janjaimy schreef:Dan toch maar op zoek naar een paar slot loaded tweeters dan, deze jbl zal wel een moeilijk verhaal worden , en als ze er al zijn kosten ze natuurlijk een gods vermogen.
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Dat ziet er toch perfect uit, hoe combineer ik deze zo simpel mogelijk met mijn fostex speakers?
250 euro , vaste prijs?
250 euro , vaste prijs?
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Heb plaatje van frequentie response van beestje opgezocht, denk dat je 'm het beste rond de 8K kunt filteren. Om dat goed te doen, zal er iets van een meting plaats moeten vinden van beide units en een filtertje bedacht moeten worden, das niet zo vreselijk moeilijk gezien de beschikbare software tegenwoordig.
Prijs is wel een beetje heel erg vast.
Prijs is wel een beetje heel erg vast.
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
welke versie is het beste dan de 4 de 8 of de 16 ohm's ? of maakt dat niet zo veel uit.
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Alle JBL Ring Radiators hebben de zelfde impedantie, alleen afhankelijk van wat de modegrill
was werden ze 16 of 8 ohm genoemd. Zitten rond de 12 Ohm.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
De 2402 was er ook in 8 ohm, de 2405 is alleen in 16Hans 4354,5 schreef:Alle JBL Ring Radiators hebben de zelfde impedantie, alleen afhankelijk van wat de modegrillwas werden ze 16 of 8 ohm genoemd. Zitten rond de 12 Ohm.
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
FOUT!ds23man schreef:De 2402 was er ook in 8 ohm, de 2405 is alleen in 16Hans 4354,5 schreef:Alle JBL Ring Radiators hebben de zelfde impedantie, alleen afhankelijk van wat de modegrillwas werden ze 16 of 8 ohm genoemd. Zitten rond de 12 Ohm.
075/2402, 076/2403, 2404, 077/2405
All three diaphragm kits D8R075, D8R076, and D16R2405 use the same voice coil part number.
(All three diaphragms have the same DCR specification regardless of any D8R versus D16R assembly number prefix. Actual transducer impedance will vary depending on diaphragm loading.)
Both D16R2405 and D8R075 use the same diaphragm part number. D8R076 uses a different diaphragm (dimensions).
All three kits use the same raw diaphragm material (.002 inch thick Aluminum).
There are also some differences on the diaphragm spacer rings used in each kit,
Information courtesy of JBL
Note that the D8R076 diaphragm assembly has also been labelled D16R076 in past years.
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 4-077-2405
Zoals ik al melde, das puur afhankelijk van wat de mode was
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Als je in de JBL partslist kijkt van 2012, D8R075 voor de 2402 en de D16R2405 voor de 2405.
http://www.jblproservice.com/pdf/Transd ... 20List.pdf
http://www.jblproservice.com/pdf/Transd ... 20List.pdf
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Dat heeft te maken met de membraam afmetingen, de spreekspoelen zijn het zelfde. Als je ze naast elkaar legt heeft de 2402 versie het grootste bewegende oppervlak, dus meeste GEWICHT , dus vandaar ook mede dat deze zo laag al ingezet kan worden maar een stuk minder tophoog heeft, nogmaals ZELFDE spreekspoel en motor struktuur als al die andere.ds23man schreef:Als je in de JBL partslist kijkt van 2012, D8R075 voor de 2402 en de D16R2405 voor de 2405.
http://www.jblproservice.com/pdf/Transd ... 20List.pdf
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
En daarom komt dit om de hoek kijken:
Actual transducer impedance will vary depending on diaphragm loading
Eigenlijk zou je een impedantiecurve moeten bekijken.......
Actual transducer impedance will vary depending on diaphragm loading
Eigenlijk zou je een impedantiecurve moeten bekijken.......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
The JBL 2405 are all the same impedance 8ohms.
In the early years the drivers were tested differently and the data sheet were made with impedance measure at different frequencies. JBL did not change any coil during the all manufacturing years. They only change their measuring setup and obtain different electrical value.
In the early years the drivers were tested differently and the data sheet were made with impedance measure at different frequencies. JBL did not change any coil during the all manufacturing years. They only change their measuring setup and obtain different electrical value.
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Had ik ook al gezien, blijkbaar hebben ze in het begin iv.m de hogere impedantie in het werkgebied toendertijd hem ingedeeld als een 16 ohm driver. Spec's hebben ze later aangepast, maar niet doorgevoerd in het typenummer van het diafragma. Maar feit blijft dat het geen 8 ohmer is, maar ook geen 16. Het hangt er tussen in......
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: Fostex fe206 aanvullen met jbl bullit 2402 als supertwee
Had ik al eens gemeld in dit zelfde toppicHans 4354,5 schreef:Alle JBL Ring Radiators hebben de zelfde impedantie, alleen afhankelijk van wat de modegrillwas werden ze 16 of 8 ohm genoemd. Zitten rond de 12 Ohm.
