Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Moderator: Beheerdersteam
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!
En bij deze een foto-update:
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Thanks. Het ziet er allemaal niet spectaculair uit en heb ook niet opeens iets baanbrekends uitgevonden, maar ben gewoon lekker aan het knutselen aan een prima ontwerp van iemand die er (itt mijzelf) wél verstand van heeft.avdboom schreef:Ziet er goed uit
Zit overigens nog een beetje te worstelen met de afwerking. De baffle ga ik doen met Plastikote Stone Touch in de kleur Manhattan Mist. Kortom, een spuitbus met structuurverf in middengrijze kleur. Moet een leuk effect opleveren. De rest van de kast zit ik nog te twijfelen tussen beplakken met folie en het schilderen met een matte donkergrijze/zwarte verf. Het mag niet te veel reflecteren ivm projectie in de bios hier thuis...
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Bij deze weer een update:
10KG schelpenzand geeft in 1x een hoop body aan de luidspreker. Ik hoop van harte dat de lijmverbindingen het houden
(ook als ik op weg naar de luisterdag in Alphen een drempeltje wat te hard neem)
Vervolgens het zand in laten stralen
1e baffle laag zit er op, de tweede staat er hier nog bij, maar hangt inmiddels in de lijmklemmen
10KG schelpenzand geeft in 1x een hoop body aan de luidspreker. Ik hoop van harte dat de lijmverbindingen het houden
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Een goede houtlijmverbinding in MDF is sterker dan het MDF zelf, als er al iets scheurt zal dit het MDF zelf zijn net naast de lijm. Maar dat zand zal echt geen probleem vormen hoor.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Ik zie dat Jomanda Jr het zand al ingestraald heeft, maar is het een idee dat zand in een (dunne) plastic zak te doen? Heb je toch de massa en wordt het niet zo'n zanderige kwestie, dat spul kruipt overal waar het gaan kan. Mag. 
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Laat ik daar dan idd maar vanuit gaan. Had er voor de zekerheid er ook nog wat hoeklatjes ingelijmd met constructielijm..Walt schreef:Een goede houtlijmverbinding in MDF is sterker dan het MDF zelf, als er al iets scheurt zal dit het MDF zelf zijn net naast de lijm. Maar dat zand zal echt geen probleem vormen hoor.
Groetjes Walter
Ja, dat is zeker overwogen, maar had er een beetje een gevoel bij dat dat ik een plastickraakje zou kunnen gaan horen bij wat harder spelen. Geen idee of dat een logische gedachte is of pure nonsens, maar heb er toch voor gekozen om het zo te doen.Barry2001 schreef:Ik zie dat Jomanda Jr het zand al ingestraald heeft, maar is het een idee dat zand in een (dunne) plastic zak te doen? Heb je toch de massa en wordt het niet zo'n zanderige kwestie, dat spul kruipt overal waar het gaan kan. Mag.
vullen valt best wel mee uit een zak, er was maar een klein deel op de rand gekomen en dat was er zo afgeveegd...
Ik hoop alleen dat de anijsgeur ook binnen de kast blijft
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Heb het bij m'n huidige luidsprekers wel gedaan, in zo'n dunne pedaalemmer zak. Dat knisperen hoor ik niet, gaat wel goed.
Onder het compartiment waar het zand zit, is nog een compartiment aanwezig waar het filter zit. Het plankje daaronder is geschroefd, zodat ik altijd bij het filter kan. Dat dacht ik 15 jaar geleden, maar in die 15 jaar is het plankje er niet af geweest
Heb dat zand ook gebruikt bij luidspreker steunen van pvc pijp, zakje erin en vullen met zand. Die anijslucht verdwijnt wel rap hoor, en er zijn beroerdere luchtjes toch?
Onder het compartiment waar het zand zit, is nog een compartiment aanwezig waar het filter zit. Het plankje daaronder is geschroefd, zodat ik altijd bij het filter kan. Dat dacht ik 15 jaar geleden, maar in die 15 jaar is het plankje er niet af geweest
Heb dat zand ook gebruikt bij luidspreker steunen van pvc pijp, zakje erin en vullen met zand. Die anijslucht verdwijnt wel rap hoor, en er zijn beroerdere luchtjes toch?
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Ik houd zelfs het filtervak open zodat ik er altijd bij kan (haal dus zelfs de drempel van het schroeven weg). Maar heb niet de illusie dat ik ooit iets aan het filter zal veranderen (tenzij ik bij de eerste opzet een fout heb gemaakt). In dit geval gewoon als gimmick.Barry2001 schreef:Onder het compartiment waar het zand zit, is nog een compartiment aanwezig waar het filter zit. Het plankje daaronder is geschroefd, zodat ik altijd bij het filter kan. Dat dacht ik 15 jaar geleden, maar in die 15 jaar is het plankje er niet af geweest
Heb dat zand ook gebruikt bij luidspreker steunen van pvc pijp, zakje erin en vullen met zand. Die anijslucht verdwijnt wel rap hoor, en er zijn beroerdere luchtjes toch?
En die anijs is niet verkeerd en ik verwacht daar zeker geen problemen mee, 't geeft wellicht zelfs een frisse touch aan mijn muffe mancave...
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Zo, vandaag de kasten qua montage afgemaakt door een laag 4mm MDF eromheen te vouwen. Merk dat de andere delen toch niet lekker genoeg op elkaar aansloten. Had vooral moeite met het verlijmen van de baffle, bij het op spanning brengen van de lijmklemmen verschoof deze continu (en is dus uiteindelijk ook ietsje scheef uitgehard).
Hierdoor was ook het 4mm MDF niet lekker er op te krijgen; ik hoop dat dit na het afschuinen wat minder te zien zal zijn: Volgende keer toch wat ruimer laten zagen en met de frees dan pas maken...
Bij deze nog wel 2 foto's van het proefstukje van de afwerking. is moeilijk op de foto te krijgen, heb een poging gedaan:
links met 1 laag van de inhoud vabn de spuitbus plastikote, rechts met 2 lagen. Zit zelf nog een beetje te twijfelen waar ik voor ga kiezen. Dit keer was de ondergrond grijs zijdeglans, de definitieve versie krijgt een hoogglans zwarte onderlaag.
Hierdoor was ook het 4mm MDF niet lekker er op te krijgen; ik hoop dat dit na het afschuinen wat minder te zien zal zijn: Volgende keer toch wat ruimer laten zagen en met de frees dan pas maken...
Bij deze nog wel 2 foto's van het proefstukje van de afwerking. is moeilijk op de foto te krijgen, heb een poging gedaan:
links met 1 laag van de inhoud vabn de spuitbus plastikote, rechts met 2 lagen. Zit zelf nog een beetje te twijfelen waar ik voor ga kiezen. Dit keer was de ondergrond grijs zijdeglans, de definitieve versie krijgt een hoogglans zwarte onderlaag.
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Ik heb die van mij ook bekleed met 4mm mdf. Ging prima. Gewoon iets te ruim uitzagen. Beide zijden insmeren met houtlijm (rollertje), nog een losse plaat mdf van 18mm er boven op om gelijkmatig aan te drukken en daarna een knoert van een gewicht er bovenop (in mijn geval een gedeeltelijk met zand gevulde luidsprekerkast van ruim 50kg).
Dat 4mm plaatje 'drijft' inderdaad een beetje weg op de vloeibare lijm, maar dat richt ik achteraf weer recht en dan een nacht met rust laten.
Randen afgewerkt met davidschaafje en grof schuurpapier. Is superstrak geworden. Maar je moet geduld hebben; niet op een dag alle 6 de kanten willen doen.
Dat 4mm plaatje 'drijft' inderdaad een beetje weg op de vloeibare lijm, maar dat richt ik achteraf weer recht en dan een nacht met rust laten.
Randen afgewerkt met davidschaafje en grof schuurpapier. Is superstrak geworden. Maar je moet geduld hebben; niet op een dag alle 6 de kanten willen doen.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Even voor de duidelijkheid, zo heb ik dat nu ook gedaan met de 4mm MDF. "Alleen" de 18mm baffle was is niet lekker gegaan...
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Ok, je baffle zat dus een ietsiepietsie scheef en dat gaf problemen met het opplakken van het 4mm mdf. Dan begreep ik het verkeerd. Bij het afschuinen zie je daar dan inderdaad (bijna) niets meer van.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Yep, ben wel nieuwsgierig naar het uiteindelijke totaalplaatje als de hele speakert is gedaan, maar vooralsnog vind ik het ook wel fraai. En door de structuur voor mij wel fijn ivm verminderde reflectie in mijn thuisbiosSARK schreef:Ziet er gaaf uit dat plastikote
inderdaad; het is maar een halve millimeter, maar daardoor kon ik die 4mm mdf-laag niet goed helemaal goed sluitend krijgen zoals je op de foto kunt zien.pappaleo schreef:Ok, je baffle zat dus een ietsiepietsie scheef en dat gaf problemen met het opplakken van het 4mm mdf. Dan begreep ik het verkeerd. Bij het afschuinen zie je daar dan inderdaad (bijna) niets meer van.
Morgen de afschuining frezen en dan ziet het er wat beter uit.
Ook moet ik nog een voetje gaan maken (2x18mm MDF) die dezelfde contouren heeft als de luidspreker, maar dan met een oversteek van ca 2cm. Achterzijde steekt dan verder uit, daarin ga ik een soort van "oog" maken waardoor ik de speakerkabel langs de achterzijde omhoog kan leiden. Zit voor het voetje nog te twijfelen tussen een hoogglans-variant of ook plastikote.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Zoals aangekondigd vandaag het freeswerk afgemaakt. Best tevreden met de uitkomst, niets waarvan ik denk dat het later op zal vallen (een kiwihand is gauw gevuld)
En nu op naar het schuren, met houtlijm behandelen van de kopse kanten, schuren, grondverf, schuren, grondverf, schuren+lakkenx3
En nu op naar het schuren, met houtlijm behandelen van de kopse kanten, schuren, grondverf, schuren, grondverf, schuren+lakkenx3
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Nice job! Geeft al een hoop voldoening als het er zo bij staat niet?
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Inderdaad, en nu maar hopen dat ik het in de afwerking niet verklooi...maar daar heb ik wel vertrouwen in...avdboom schreef:Nice job! Geeft al een hoop voldoening als het er zo bij staat niet?
dre schreef:Dat ziet er prima uit!
Dank u zeer!pappaleo schreef:Netjes
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Haal je wel de scherpe randjes er een beetje af!
Op zulke randjes ga je echt geen lak krijgen.
Op zulke randjes ga je echt geen lak krijgen.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): foto-update 01-03
Was ik wel van plan, maar goed om dat nog eens te benadrukken!dre schreef:Haal je wel de scherpe randjes er een beetje af!
Op zulke randjes ga je echt geen lak krijgen.
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken
Dat PlastiKote, is dat net zoiets als Plastidip, dat bij auto's wel gebruikt wordt om ze (tijdelijk) een andere kleur te geven?
Plastidip geeft een rubberlaag die je er later wee af kan trekken, als de ondergromd tenminste schoon en glad was (het lijkt dan een leeggelopen ballon).
Plastidip geeft een rubberlaag die je er later wee af kan trekken, als de ondergromd tenminste schoon en glad was (het lijkt dan een leeggelopen ballon).
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 09 mar 2014, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken
van die effect verf niet te veel gebruiken
de ondergrond is veel belangrijker
dan licht en egaal bespetteren
dit geeft mooiste resultaat
mvg
de ondergrond is veel belangrijker
dan licht en egaal bespetteren
dit geeft mooiste resultaat
mvg
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken
De naam zou dat wel suggereren, maar het is iets compleet anders. De variant die ik gebruik is eigenlijk een soort spetterlak waarbij je een "steen"-achtig effect krijgt met structuurpappaleo schreef:Dat PlastiKote, is dat net zoiets als Plastidip, dat bij auto's wel gebruikt wordt om ze (tijdelijk) een andere kleur te geven?
Inderdaad, ben al met wat proefstrookjes bezig en ga nog wel wat uitproberen als ik wat extra plankjes in de juiste kleur heb opgezet. Spuitafstand luistert nauw en teveel is ook niet goed...fritzie schreef:van die effect verf niet te veel gebruiken de ondergrond is veel belangrijker dan licht en egaal bespetteren dit geeft mooiste resultaat
