RelaiXed [Troubleshooting]

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ray5150 »

Leuk voor je dat hij in 1 keer goed werkt. toppie !
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

ray5150 schreef:
Leuk voor je dat hij in 1 keer goed werkt. toppie !
Dankje Ray, ik ben zelf ook wel in mijn nopjes O:) . Eigenlijk is het wel heel makkelijk met zo'n mooi voorgefabriceerd pcb, en uitgekouwde handleiding. Maar toch een lekker gevoel dat het allemaal werkt en voor elkaar is :-).

Even status update:
- XLR's gemonteerd (sorry Ray... :roll: )
- Behuizing ietswat gemodificeerd en pcb mounts er in geboord.
- Trafo's primaire doorlus wat netter/veiliger gemaakt.
- Bevestigingsgaten Trafo's en (voorlopig even) 4 rca gaten geboord.

Oh, zie dat ik alleen van het eerste stapje een foto heb gemaakt...
Bijlagen
XLR's gemonteerd
XLR's gemonteerd
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door hannesie »

Als je ooit nog een Front panel designer file nodig hebt, ik heb hier het 1 en ander bewaart.
Het origineel van JvE en mijn kast op 33 cm breedte van de achterkant dan wel te verstaan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

hannesie schreef:
en mijn kast op 33 cm breedte van de achterkant dan wel te verstaan. :mrgreen:
Ik had idd ook de file van JvE, maar wat bedoel je precies met dit laatste?

Even wat Work in Progress pic's O:)
Bijlagen
Openingen afgesloten voor nieuwschierige kinder vingertjes...
Openingen afgesloten voor nieuwschierige kinder vingertjes...
PCB en RCA openingen
PCB en RCA openingen
Trafo's en net entree met zekering en schakelaar er in.
Trafo's en net entree met zekering en schakelaar er in.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door hannesie »

Ik heb een smallere kast gebruikt als JvE, een 33 cm breed.
En daar dan het achterpaneel van.
33.JPG
En later bleek dat de aansluiting voor de RCA te dicht bij de zijwand zat. :oops:
Achteraf gezien had ik die beter boven de gebalanceerde kunnen zetten.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door gervenja »

In de aanbieding..
435 * 40 mm
435 * 40 mm
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

gervenja schreef:
In de aanbieding..
De bijlage Knipsel.JPG is niet meer beschikbaar
Je hebt PB, bedankt voor het delen O:) .

@ Hannesie: Jij ook bedankt voor het delen, als ik alleen met een front panneel zou (blijven) werken zou dit een mooie oplossing zijn, ik denk echter dat ik hem wel uiteindelijk in een 1U modushop behuizing wil hebben met front pannel er in (als alles geod bevalt). Maar bedankt voor het meedenken! De optie voor een los front panneel is voor nu een ideale!

Even tekort aan tijd en dus wijnig gedaan, nog wat pic's van wat ik wel al had gedaan.
- 230 volledig opgebouwd, enioge is dat er nog een trigger relais voor de audio trafo bij zou moeten, maar voor nu even niet noodzakelijk.
- RCA connectoren gemonteerd
- PCB op de studs gemonteerd

Ohja, Hannesie, ik heb een foto van jou hoe je de rca op de xlr outputs gemaakt had. Als ik het goed zie gewoon de plus en signaalmassa van de xlr gebruiken naar respectievelijk de plus en massa van de rca? Het is net een beetje wazig op de foto, maar als ik het goed zie zo dus...?

PS. foto van laatste status had ik nog niet gemaakt zie ik nu. Volgt later...
Bijlagen
2014-03-04 15.00.16.jpg
2014-03-04 15.00.37.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ray5150 »

Dat word me nogal een bling bling kast. :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door hannesie »

avdboom schreef:
Ohja, Hannesie, ik heb een foto van jou hoe je de rca op de xlr outputs gemaakt had. Als ik het goed zie gewoon de plus en signaalmassa van de xlr gebruiken naar respectievelijk de plus en massa van de rca? Het is net een beetje wazig op de foto, maar als ik het goed zie zo dus...?
Klopt, maar ik heb bewust die dubbele uitgang voor de (RCA) actieve sub, die ik daar mee aanstuur.
De gebalanceerde zijn voor de Hypex UCD, die ik op die manier heb aangesloten.
acxmcf-verloopplug.jpg
acxmcf-verloopplug.jpg (5.37 KiB) 357 keer bekeken
http://www.peterverspuy.nl/verloop-kopp ... 18283.html
Je kunt ook de XLR> RCA gebruiken, maar dat kost dan weer wat meer. €4.30 :mrgreen:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

ray5150 schreef:
Dat word me nogal een bling bling kast. :lol:
Maar wel 100% gerecycled, dus ik hoop dat je trots op mij bent ;-).

En het is tijdelijk :-)
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Oke, status update.... Hij speelt O:)

Na nog wat noeste arbeid een enkele ingang en uitgang (rca) aangesloten te hebben, en testen op een oude cd speler maar aan de set gehangen en jawel... hij doet het :D .

Over de klank kan ik nog niet veel zeggen, het klinkt op het eerste gehoor prima, maar ik ben nu veel te moe en heb te weinig tijd rustig te luisteren. Maar wat wel opvalt...

Tijdens het verhogen of verlagen van het volume zijn plopjes hoorbaar :-s , en bij enkele stapjes een stuk luider als de andere. Op zich niet heel storend, behalve de luidere. Klinkt niet echt bevordelijk voor de tweeters??

Nu zou ik me heel erg zorgen maken over fouten als ik niet al eens gewaarschuwd was door Jeroen_d voor dit fenomeen bij de RelaiXed 1, echter had ik toen alles al klaar liggen dus maar verder gebouwd. Maar dit klinkt inderdaad wel storend, en doet wel afbreuk aan zo'n mooi concept. Beetje anti-climax :x .

Nu is er niet voor niets een RelaiXed 2 gekomen, maar dit ploppen is niet iets waar veel over geklaagd wordt zover ik gelezen heb. Kan het zijn dat er toch iets op een manier "verkeerd" zit waardor dit probleem zich verergerd? En dat hij bij bepaalde stapjes (nog niet in kaart gebracht) erger is als andere, kan dat nog ergens op duiden? Slecht relais ofzo?
Zie foto's voor de laatste connecties van de in en outputs. Enige wat er niet te zien is dat is de chassismassa. Die zit aan het chassis via een dempingsweerstand van 82 ohm en aan de massa van de linker output. Aangezien alles aan het zelfde massavlak hangt op het pcb intern zou dit voldoende moeten zijn, maar omdat de rca connecties op het pcb enige afstand hiervandaan zitten voor de zekerheid ook nog doorgelust naar de massa van de linker input. Via het interne massavlak zouden de andere kanalen dus ook aan de chassismassa moeten hangen, maar ik vraag mij af of dit nog invloed zou kunnen hebben?

Als het volume niet veranderd klinkt het voor zover ik nu gehoord heb zeer schoon, ruis en plop vrij.

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen met de RelaiXed 1??
Bijlagen
2014-03-10 12.19.25.jpg
relaixed output.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door jeroen_d »

Ik heb dat over dat ploppen alleen van horen zeggen, het schijnt met gebruik van de gebalanceerde versie niet op te treden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ray5150 »

Bedoel je nou dat je dat klikken van de relais door de luidsprekers hoort ?
Het lijkt me dat dat je niet zou moeten horen.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door gervenja »

ik heb de eerste versie van december 2007 en die plopt niet.
Ik gebruik gebalanceerd en gebalanceerd door elkaar.
wel een heel fijn apparaat.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Ja, je hoort het ploppen van het schakelen van de relais. Als ik gervenja zijn ervaring lees zou het zonder moeten kunnen?

Iemand een idee? Ik zal voor de zekerheid de chassis massa nog eens overal naar door trekken, baat het niet...
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

gervenja schreef:
ik heb de eerste versie van december 2007 en die plopt niet.
Ik gebruik gebalanceerd en gebalanceerd door elkaar.
wel een heel fijn apparaat.
Gebruik jij de balanced output? Of heb jij er ook een se output bij gemaakt?

Lees daar net wat over, dat se niet echt werkt bij deze vv en balanced wel goed gaat...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door hannesie »

Ik heb soms als ik wel wat harder speel als anders, dat bij de hogere volumes ik dan de klikken hoor, alsof er een relais voor een tijd lang niets heeft hoeven doen en dan blijkbaar even klikt, daarna niet meer.

Ik heb wel andere klikken, maar dat heeft een andere oorzaak. :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door Ah!buis »

hannesie schreef:
Ik heb wel andere klikken, maar dat heeft een andere oorzaak. :oops:
Hoge hakken :?: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door gervenja »

Ik meen mij overigens te herinneren dat in aan de onderkant van de print wat extra condensatoren gesoldeerd heb, moet ik nog even controleren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ray5150 »

Idee, 1.
Je zou eens aan Jos kunnen vragen of de firmware-revisie en de PCB versie wel bij elkaar horen ? of dat je een hogere firmware versie nodig hebt ?
Ik begrijp hier : http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed/index.html dat er 3 verschillende PCB's en 3 verschillende firmware versies geweest zijn.

Idee 2.

Je zou kunnen proberen om op iedere relais spoel parallel een condensator van 47 of 100 nF te solderen, kost maar een paar euro voor een handje condensatoren. (+/- 15 cent per stuk.)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door Ah!buis »

De relaixed van 2009 is duidelijk anders dan de II.Was me niet zo opgevallen,vooral naar de bezigheid van Ray gekeken.
Bij deze vroegere uitvoering zit het verzwakkernetwerk tussen de ingang en de Opamp,zonder dat de evt. gelijkspanningen
worden tegengehouden.Als een aangesloten toestel ook wat gelijkspanning aanbied of als de Opamp ingang niet mooi nul volt is krijg je schakelklikken.
Een oplossing zou zijn om in serie met de ingangen (en/of in serie met R14 en R33) een condensator van bijv.1µF te zetten.
Anne
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Ah!buis schreef:
De relaixed van 2009 is duidelijk anders dan de II.Was me niet zo opgevallen,vooral naar de bezigheid van Ray gekeken.
Bij deze vroegere uitvoering zit het verzwakkernetwerk tussen de ingang en de Opamp,zonder dat de evt. gelijkspanningen
worden tegengehouden.Als een aangesloten toestel ook wat gelijkspanning aanbied of als de Opamp ingang niet mooi nul volt is krijg je schakelklikken.
Een oplossing zou zijn om in serie met de ingangen (en/of in serie met R14 en R33) een condensator van bijv.1µF te zetten.
Anne
Anne... je bent mijn HELD :goeie: :rock:

Even bij he begin beginnen...

Vandaag tijdens werk even heel hard nagedacht, en even nog wat op het www gezocht in de koffie pauze. Toen kwam ik dit tegen van JvE zelf:
Hallo Mischa,
de passieve volumeregeling heeft inderdaad last van hoorbare klikjes ('ploppen') die in het audio-signaal terecht komen, als gevolg van capacitieve overspraak tussen de relais-spoel en het audio-circuit.
Toen ging er bij mij een lichtje branden... de signaal kabel van het ingaande signaal loopt toch wel een eindje door de kast, en langs het gedeelte van de relais (zie foto), en omdat deze kabel toch in de kast zat dacht ik ach... is toch al afgeschermd, dus de mantel van de kabel niet aangesloten :^o :hide: ....

Dus uit werk snel de mantels aangesloten, en de chassis massa ook naar de andere rca chassis delen geleid. Resultaat:
Merkbaar minder ploppen, het is bijna naar een acceptabel niveau gedaald, op de hardere ploppen na. Maar toch niet zoals ik het het liefst zou hebben...

Toen las ik het commentaar van Anne en wist ik het meteen...
De DAC die ik heb die is door een andere DIY'er die dit al veel had gedaan gemodificeerd, de opamp en koppel condensator zijn verwijderd (onder andere), en de 4 DAC chips leveren direct het signaal af maar hebben wel een offset dc spanning. Klinkt zeer goed moet ik zeggen, en toch niet erg, alle fatsoenlijke voorversterkers hebben toch koppel condensators bij de signaal ingangen 8-[ :rofl: OOooopppsss...

Dus net even de dvd speler direct via de rca's op de achterkant aangekoppeld en..... WEG plopjes :rock: :D . We houden het maar op..... slechte samenloop van omstandigheden.... :roll: :sure:

Ik denk dat ik maar een paar koppel caps moet monteren :roll: , iemand nog een suggestie wat mooi of afdoende zou zijn?
En als ik ze dan voor 1 kanaal monteer, dan moeten ze in serie met de positieve signaaldraad??
Bijlagen
2014-03-11 17.37.31.jpg
2014-03-11 17.37.45.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door Ah!buis »

De condensators zou ik hier zetten.Iets tussen 0,5µf en 1µF moet wel goed zitten (50V).
Je krijgt zo nog wel een plop als je een "verkeerde" bron inschakeld.Om dat te voorkomen zou elke ingang een C moeten hebben met een lekweerstand naar massa :( .(of de relaiskontakten omkeren zodat de niet gebruikte ingangs-C aan massa ligt)
Anne
Bijlagen
Cbij.JPG
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Ik gebruik nu maar 1 ingang, en mijn DAC is het enige component zonder koppel condensator zover ik weet. Dus eerst even alleen die ingang voorzien lijkt mij nu, en evt permanent voldoende. Wordt dat de DAC ingang.

Ik heb nog een 0,68u ERO KP1832 setje bij de hand, zouden die geschikt zijn? En dan tussen de positieve draad van de rca input? En maakt het dan nog uit of dit zo dicht mogelijk bij het pcb is of mag het ook bij het chassisdeel?

Of zit ik er helemaal naast?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door Ah!buis »

0µ68 is best te doen, als ze niet te dik zijn, anders passen ze er niet tussen :lol:
Omdat ik niet weet wat voor aansluiting je gebruikt, de twee getekend.
Die weerstanden zitten erbij om te voorkomen dat er een plop komt als je een ingang inschakelt (iets tussen 330k...1M).
Wat de plaats betreft,doet er niet toe als er maar geen storende dingen in de buurt zijn.
Anne
Bijlagen
Ins.jpg
Plaats reactie