Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
De Hiqs hebben een even grote Vd als de Seas Millennium...deepspace schreef:Excelete 19 mm tweet, echter vraag ik me af of ie Dynamisch gezien wel mee kan, aangezien het toch maar een 19 mm tweet is.
Ik heb de OW III en kan je garanderen dat het onzettend mooie units zijn.
De opvolger van de HDS182? Dat is niet duur! Hoe doen ze 't...? Er zit zelfs een faraday ring in zoals bij de HDS182-PP. Peerless moet het niet gekker makendeepspace schreef:Bij Speakerland kost de 180 Exclusive 72 euro. Ik denk dat ik straks ff langs ga na mijn werk om er twee te halen als ze de units hebben liggen.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zeker mooi, maar conus oppervlak is klein, en daarom wil ik dat ding echt niet vanaf 1.5 tot 2 Khz gebruiken.

Geen opvolger, maar een "luxer" model van de 182 PP. En ze zijn goedkoper dan de 182(PP). Idd gek, maar bij Speaker en Co wisten ze te vertellen dat men verwacht veel van deze te gaan verkopen, waardoor ze goedkoper zouden zijn. Ik heb altijd geleert dat iets met veel vraag duurder gaat worden.. maar goed, je hoor mij niet klagenDe opvolger van de HDS182? Dat is niet duur! Hoe doen ze 't...? Er zit zelfs een faraday ring in zoals bij de HDS182-PP. Peerless moet het niet gekker maken
En een koperen stuk op de poolkap. Ik ken geen luidsprekers met net zo lage impedantie. Die van Audio Technology schijnen ook vrijwel lineair te zijn maar daar zie je nooit metingen vanDIY_Freak schreef:De opvolger van de HDS182? Dat is niet duur! Hoe doen ze 't...? Er zit zelfs een faraday ring in zoals bij de HDS182-PP. Peerless moet het niet gekker makendeepspace schreef:Bij Speakerland kost de 180 Exclusive 72 euro. Ik denk dat ik straks ff langs ga na mijn werk om er twee te halen als ze de units hebben liggen.
Wat die tweeter betreft deepspace, kom eens luisteren naar die 27TDC. Klinkt echt anders dan de millennium dus die kun je niet als referentie gebruiken voor SEAS. Wat je trouwens ook kan overwegen, luisteren bij PLS Audio die heeft de nieuwste Monacor tweeter, de DT-400. Ik was verbaasd dezelfde kwaliteiten te horen als die van de 27TDC, misschien nog wel verfijnder. Wat schetst mijn verbazing toen ik op de Monacor site keek, ook zonder ferrofluïd en aanbevolen vanaf 2000 Hz te gebruiken! Ik weet eigenlijk niet wat ie kost, iets in de 70 euro geloof ik.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
@freak : Volgens mij staan de 182's niet meer op de website, dus zal idd wel replacement zijn (en dan een trapje extra). Het is idd de 830883 die ik wil gaan halen.
@Jeroen: de seas wil ik idd wel eens beluisteren. Je zult vast wel een halve wereldreis van me vandaan zijn, maar dat is misschien een bezoekje toch zeker wel waard
Zeker ook om je bol+hoorn constructie te bekijken/beluisteren.
Wat zou er verder mis zijn met de Fountek?
De Monacor kost slechts 44 euro in dld. Dat lijkt me wel wat erg weinig
fs is wat hoog: 890 Hz
@Jeroen: de seas wil ik idd wel eens beluisteren. Je zult vast wel een halve wereldreis van me vandaan zijn, maar dat is misschien een bezoekje toch zeker wel waard
Wat zou er verder mis zijn met de Fountek?
De Monacor kost slechts 44 euro in dld. Dat lijkt me wel wat erg weinig
Vlakbij Delft. Was het nu Speaker & Co of Speakerland? Als je vlakbij Speakerland woont is het inderdaad nogal een reis.
Ik weet niet wat er mis zou zijn met de Fountek, ziet er goed uit. Heeft natuurlijk ook geen ferrofluïd
. Je moet ervan houden, het afstraalgedrag is heel anders en daarom zou ik persoonlijk een bandtweeter liever niet onder 4000Hz crossen. Lager crossen is supertransparant met een bandtweeter maar geeft dus wel wat kleuring. Tis maar wat je wilt.
Ik weet niet wat er mis zou zijn met de Fountek, ziet er goed uit. Heeft natuurlijk ook geen ferrofluïd
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik woon niet eens dicht bij Speakerlandjeroen_d schreef:Vlakbij Delft. Was het nu Speaker & Co of Speakerland? Als je vlakbij Speakerland woont is het inderdaad nogal een reis.
Tja, ik denk dat ik zo'n fountek dan ook maar eens moet beluisteren. Ik heb helaas geen vertikale off axis grafiekjes van de fountek. Kleuring wil ik in ieder geval niet hebben. En een tweeter komt ook beter uit, want een 18,5 cm ribbon in mijn huidige ontwerp inpassen is toch echt wel lastig.Ik weet niet wat er mis zou zijn met de Fountek, ziet er goed uit. Heeft natuurlijk ook geen ferrofluïd. Je moet ervan houden, het afstraalgedrag is heel anders en daarom zou ik persoonlijk een bandtweeter liever niet onder 4000Hz crossen. Lager crossen is supertransparant met een bandtweeter maar geeft dus wel wat kleuring. Tis maar wat je wilt.
Kom ik op mijn tweede punt bij de seas: belastbaarheid. Ik lees er idd veel goeds over, echter zegt men dat de belastbaarheid minder is dan van de Millenium. Aangezien ik toch flink laag wil crossen vraag ik me af of dat problemen gaat geven. Ik weet dat jeroen en anderen hem ook laag crossen, maar ik heb toch wat bedenkingen wat dat betreft.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Crossen bij 2000 Hz is geen enkel probleem en dezelfde overnamefrequentie wordt ook aanbevolen bij de Fountek.
De Xmax van de 27TDC bereik je op 2000 Hz bij 105 dBSPL en een vermogen van 31 W. Het continue maximale vermogen is gespecificeerd op 55W. De grens zit dus eerder bij de excursie limiet. Als je meer wilt moet je dus gaan kijken naar tweeters met een grotere Xmax dan 0,25 mm en moet er ferrofluïde in de tweeter om zoveel vermogen in de spreekspoel thermisch te kunnen verwerken.
De Xmax van de 27TDC bereik je op 2000 Hz bij 105 dBSPL en een vermogen van 31 W. Het continue maximale vermogen is gespecificeerd op 55W. De grens zit dus eerder bij de excursie limiet. Als je meer wilt moet je dus gaan kijken naar tweeters met een grotere Xmax dan 0,25 mm en moet er ferrofluïde in de tweeter om zoveel vermogen in de spreekspoel thermisch te kunnen verwerken.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
En daar zijn ze dan:




Erg netjes afgewerkt, en de kleur bevalt me veel beter dan op de foto's van Jeroen. Gaat prima passen, aangezien ik de speakers ook een lichte kleur wil geven.
Heb bij Speakerland nog ff heel snel naar wat tweeters zitten luisteren van vifa, SS en seas. Men raade mij de Vifa XT25TG30-04 ringrad aan, maar die vond ik niet al te geweldig eigenlijk (iets te schel, de SS klonk aardig, maar de cheap ass Seas (niet de 27TDC) vond ik eigenlijk toch nog wat meer detail hebben.
Heb ook nog ff naar de 27TDC (Noferro 550, 1149) gevraagd, maar men raade mij aan om liever de Noferro 900 te nemen. Waarschijnlijk omdat ie die had liggen
Ben ik dus mooi niet op ingegaan
Sowiso leek ie wel een voorkeur voor Vifa te hebben (ook als ik keek naar de speakers die er stonden).
Wel leuk om ff te kunnen luisteren naar wat speakers. Helaas was ik er pas kwart voor 6, dus veel tijd had ik niet. Dat ga ik nog wel eens herhalen als ik meer tijd heb.
@jeroen, met belastbaarheid van de TDC bedoel ik idd vooral Xmax. 105 dB is natuurlijk meer dan zat, maar reserve is wel gewenst. Ik denk dat een luistersessie niet verkeerd zal zijn, dan kan ik het zelf beoordelen. Ik zal je wel ff een PM sturen voor een "date".
Andere optie misschien: KT27 800/TV (H1210). Staat in HH 2/2005. zelfs bij 20V zit K3 nog onder 1% @ 1.5 Khz. Heeft echter wel Ferro, en ook off axis heel netjes zonder gekke sprongen. Vanaf 1.2 tot 22 Khz bijna zo recht als een lat. En hoe zit het met de Noferro 650, die is immers 20 euro duurder dan de 550 (staat in Klang & Ton 5/2003 blijkbaar)?
Nog een klein dingetje: Ik heb nog een naam nodig




Erg netjes afgewerkt, en de kleur bevalt me veel beter dan op de foto's van Jeroen. Gaat prima passen, aangezien ik de speakers ook een lichte kleur wil geven.
Heb bij Speakerland nog ff heel snel naar wat tweeters zitten luisteren van vifa, SS en seas. Men raade mij de Vifa XT25TG30-04 ringrad aan, maar die vond ik niet al te geweldig eigenlijk (iets te schel, de SS klonk aardig, maar de cheap ass Seas (niet de 27TDC) vond ik eigenlijk toch nog wat meer detail hebben.
Heb ook nog ff naar de 27TDC (Noferro 550, 1149) gevraagd, maar men raade mij aan om liever de Noferro 900 te nemen. Waarschijnlijk omdat ie die had liggen
Wel leuk om ff te kunnen luisteren naar wat speakers. Helaas was ik er pas kwart voor 6, dus veel tijd had ik niet. Dat ga ik nog wel eens herhalen als ik meer tijd heb.
@jeroen, met belastbaarheid van de TDC bedoel ik idd vooral Xmax. 105 dB is natuurlijk meer dan zat, maar reserve is wel gewenst. Ik denk dat een luistersessie niet verkeerd zal zijn, dan kan ik het zelf beoordelen. Ik zal je wel ff een PM sturen voor een "date".
Andere optie misschien: KT27 800/TV (H1210). Staat in HH 2/2005. zelfs bij 20V zit K3 nog onder 1% @ 1.5 Khz. Heeft echter wel Ferro, en ook off axis heel netjes zonder gekke sprongen. Vanaf 1.2 tot 22 Khz bijna zo recht als een lat. En hoe zit het met de Noferro 650, die is immers 20 euro duurder dan de 550 (staat in Klang & Ton 5/2003 blijkbaar)?
Nog een klein dingetje: Ik heb nog een naam nodig
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 10 aug 2005, 23:45, 4 keer totaal gewijzigd.
De ervaring van deepspace komt overeen met die van mij wat betreft de ringradiator. Mooi, maar heeft toch iets scherps.
Speakerland is idd erg op vifa en scan speak ingesteld, daar hebben ze ook de meeste bouwpakketten van van de hand van Rolph Smulders
.
deepspace, als je komt luisteren zal ik ook nog een boxje klaarzetten zoals ie origineel was, weer met de millennium. Vooral goed om te vergelijken als je echt hard speelt, daar waar de millennium zijn grootste voordeel heeft. Ik heb wel een paar leuke tracks
. Die monitors moet ik toch zo langzamerhand weer eens in de oude staat brengen en verder gaan met experimenten aan mijn testbox.
Speakerland is idd erg op vifa en scan speak ingesteld, daar hebben ze ook de meeste bouwpakketten van van de hand van Rolph Smulders
deepspace, als je komt luisteren zal ik ook nog een boxje klaarzetten zoals ie origineel was, weer met de millennium. Vooral goed om te vergelijken als je echt hard speelt, daar waar de millennium zijn grootste voordeel heeft. Ik heb wel een paar leuke tracks
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik ben idd vooral benieuwd in het verschil als het geleel wat harder dan normaal staat. Niet dat dat al te vaak zal voorkomen, maar ik vind het toch wel een belangrijk punt.jeroen_d schreef:deepspace, als je komt luisteren zal ik ook nog een boxje klaarzetten zoals ie origineel was, weer met de millennium. Vooral goed om te vergelijken als je echt hard speelt, daar waar de millennium zijn grootste voordeel heeft. Ik heb wel een paar leuke tracks. Die monitors moet ik toch zo langzamerhand weer eens in de oude staat brengen en verder gaan met experimenten aan mijn testbox.
De SS tweets die ik heb gehoort klonken btw ook helemaal niet verkeerd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hoe zit het met de D2905/9900. fs 500 Hz, 0.4 mm Xmax 91 dB (168 euro).


Dat piekje bij 15K maakt me echt een beetje bezorgt.
Of nog een trapje hoger (229,- euro), en vooral kwa kleur is passend: D2904/710000


520 Hz fs, maar 0.2 mm Xmax, echter wel 94.5 dB, en ook offaxis erg netjes, echter na 20 Khz is er off axis helemaal niks meer aanwezig.
Of natuurlijk de 9700 (129,- euro):


Die ziet er kwa response nog het beste uit, en heeft ook de Xmax mee.
Over de 9900 lees ik dat sommigen hem ietje schel vinden. Misschien net als de Vifa ringrad...
Natuurlijk is de 9500 ook nog een optie


Dat piekje bij 15K maakt me echt een beetje bezorgt.
Of nog een trapje hoger (229,- euro), en vooral kwa kleur is passend: D2904/710000


520 Hz fs, maar 0.2 mm Xmax, echter wel 94.5 dB, en ook offaxis erg netjes, echter na 20 Khz is er off axis helemaal niks meer aanwezig.
Of natuurlijk de 9700 (129,- euro):


Die ziet er kwa response nog het beste uit, en heeft ook de Xmax mee.
Over de 9900 lees ik dat sommigen hem ietje schel vinden. Misschien net als de Vifa ringrad...
Natuurlijk is de 9500 ook nog een optie
De SS9700 zit in de luidsprekers van mijn zwager. Ik vind de millennium én de 27TDC mooier.
Ik heb iemand op madisound gezien die de 27TDFC van dezelfde kwaliteit vond als de SS9500.
Je kunt je dus afvragen: wat krijg ik voor beters, als het al beter is, voor 4 tot 8 keer zoveel geld?
Als je perse lager wilt crossen dan 2000 Hz (en mind you, zowel ik als anderen hebben het geprobeerd op 1500 Hz maar we komen toch elke keer weer hoger uit voor het mooiste geluid), dan zijn inderdaad de scan speaks een heel aantrekkelijke optie. Mij valt op dat weinig mensen de 9800 proberen, zeker bang voor de aluminium dome. Maar die tweeter klinkt ook fantastisch en voldoet aan al jouw eisen. Linkwitz had deze eerst ook in zijn Phoenix zitten, vond hem mooier dan de 9700. Puur om meettechnische redenen heeft hij het ontwerp later toch gebaseerd op de 9700
.
Ik heb iemand op madisound gezien die de 27TDFC van dezelfde kwaliteit vond als de SS9500.
Je kunt je dus afvragen: wat krijg ik voor beters, als het al beter is, voor 4 tot 8 keer zoveel geld?
Als je perse lager wilt crossen dan 2000 Hz (en mind you, zowel ik als anderen hebben het geprobeerd op 1500 Hz maar we komen toch elke keer weer hoger uit voor het mooiste geluid), dan zijn inderdaad de scan speaks een heel aantrekkelijke optie. Mij valt op dat weinig mensen de 9800 proberen, zeker bang voor de aluminium dome. Maar die tweeter klinkt ook fantastisch en voldoet aan al jouw eisen. Linkwitz had deze eerst ook in zijn Phoenix zitten, vond hem mooier dan de 9700. Puur om meettechnische redenen heeft hij het ontwerp later toch gebaseerd op de 9700
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Precies daar vraag ik naarjeroen_d schreef:Je kunt je dus afvragen: wat krijg ik voor beters, als het al beter is, voor 4 tot 8 keer zoveel geld?
Vergeet niet dat ik een grotere woofer heb. Lager crossen is dus bij mij mischen juist wel van voordeel. Btw, met hoeveel dB filteren jullie?Als je perse lager wilt crossen dan 2000 Hz (en mind you, zowel ik als anderen hebben het geprobeerd op 1500 Hz maar we komen toch elke keer weer hoger uit voor het mooiste geluid), dan zijn inderdaad de scan speaks een heel aantrekkelijke optie.
Klopt. de 9800 ziet er ook top uit. Moet wel ff nagaan of de DCX die resonanties (>20 Khz) kan wegfilteren. Ik zag idd dat de HH het ding echt heel erg top vond, maar dat je toch liever ff voor die resonantie kon zorgen om de "metaalsound" weg te krijgen. Ik zal er in ieder geval nog eens ff de fora over afstruinenMij valt op dat weinig mensen de 9800 proberen, zeker bang voor de aluminium dome. Maar die tweeter klinkt ook fantastisch en voldoet aan al jouw eisen. Linkwitz had deze eerst ook in zijn Phoenix zitten, vond hem mooier dan de 9700. Puur om meettechnische redenen heeft hij het ontwerp later toch gebaseerd op de 9700.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik heb gefilterd met 18 dB of 24 dB akoestisch, maar het lag meer aan het overnamepunt dan aan de helling. Op de een of andere manier klinkt een tweeter op 1500 Hz niet zo lekker, ook niet met een 18 cm woofer. Misschien dat het anders is met een aluminium dome, dat heb ik nooit geprobeerd. Misschien is het net dat stukje extra intermodulatievervorming als je zo laag crosst dat het 'm doet. Vergeet niet dat op 1500 Hz een tweeter 2x zo ver moet uitslaan dan op 2200 Hz én dat vaak op 1500 Hz meer energie in de muziek zit. Het betere afstraalgedrag dat je krijgt door op 1500 Hz te crossen lijkt door deze zaken teniet te worden gedaan.
Ik ben een doperwt in het beschrijven maar hier een poging: De 9800 is een erg mooie tweeter, idem aan de 9900, maar met een minder mooie frontplaat. Hierdoor loopt hij minder ver door in het hoog en heeft hij een minder goede afstraling.deepspace schreef:Kun je misschien de verschillen uitleggen. Is toch weer 60 euro prijsverschil, Daar kun je 1.5 seas voor kopenWijx schreef:ik had de 9800 in mijn eve's zitten en die was echt mooi (niet schel) maar toen ik de 710000 in de eve propte was die toch wel weer een (klein) stapje mooier.
Maar minder snel als de 710000 tevens gaat de 7100 verder door in het hoog, heeft hij een heel zware neodium magneet en een geringe bewegende massa, wat de snelheid ten goede komt.

