Preamp Voyager
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Preamp Voyager
Dank! ben er ook tevreden over, nog de gaten in het houten frame zagen en dan kunnen ze erin.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Gloeistroom voeding, beide printjes opgebouwd:
Uitgang regelt mooi, onbelast, 1.2V tot 9.6V.
Belast, met 6 weerstanden van 15 Ohm parallel, 2.8 Ohm bij 6.3V loopt er 2.25A :
Dit valt tegen. De uitgang zakt in tot maximaal 6.4V, toevallig eigenlijk wat ik nodig heb, en dat is het dus wel. Krap aan dus. Als ik in de datasheet kijk van de LM350 zie ik een dropout voltage van iets van 2V.
Op de ingang van de LM350 meet ik een spanning van 8.9V, ik bied 8V AC aan uit de trafo. Die dropout voltage bij mij 8.9 - 6.3V = 2.6V, misschien ook door niet voldoende koeling.
De diodes die ik gebruik zijn MBR1045, Schottky's met een drop spanning van 0.55V, daar valt niet veel meer te halen. Ik denk overigens dat het koelblokje zowiezo te klein is, bij 2.25A loopt de temperatuur erg rap op.
Ik denk dat de beste optie is een andere regulator te gaan gebruiken, bv de LM1084 die Anne eerder voorstelde. De dropout voltage is lager, 1.1V ongeveer, en dan het koelblokje een slag groter. Qua ruimte moet ik dan even zien hoe ik dit ga doen, misschien kan ik ze tegen de zijkant van het houten frame schroeven. Aansluiting is gelijk, dus ik kan dezelfde print blijven gebruiken.
LM1084, of heeft iemand nog een ander voorstel?
Uitgang regelt mooi, onbelast, 1.2V tot 9.6V.
Belast, met 6 weerstanden van 15 Ohm parallel, 2.8 Ohm bij 6.3V loopt er 2.25A :
Dit valt tegen. De uitgang zakt in tot maximaal 6.4V, toevallig eigenlijk wat ik nodig heb, en dat is het dus wel. Krap aan dus. Als ik in de datasheet kijk van de LM350 zie ik een dropout voltage van iets van 2V.
Op de ingang van de LM350 meet ik een spanning van 8.9V, ik bied 8V AC aan uit de trafo. Die dropout voltage bij mij 8.9 - 6.3V = 2.6V, misschien ook door niet voldoende koeling.
De diodes die ik gebruik zijn MBR1045, Schottky's met een drop spanning van 0.55V, daar valt niet veel meer te halen. Ik denk overigens dat het koelblokje zowiezo te klein is, bij 2.25A loopt de temperatuur erg rap op.
Ik denk dat de beste optie is een andere regulator te gaan gebruiken, bv de LM1084 die Anne eerder voorstelde. De dropout voltage is lager, 1.1V ongeveer, en dan het koelblokje een slag groter. Qua ruimte moet ik dan even zien hoe ik dit ga doen, misschien kan ik ze tegen de zijkant van het houten frame schroeven. Aansluiting is gelijk, dus ik kan dezelfde print blijven gebruiken.
LM1084, of heeft iemand nog een ander voorstel?
- Bijlagen
-
- lm1084.pdf
- (2.04 MiB) 73 keer gedownload
Hoe groot is die buffer C ? Met 10mF (10.000µF) en ruim 2A krijg je al een rimpel van 2V,komt de regelaar in nauwe schoentjes.
Anne
Anne
Meet dan de rimpel maar bij die 2,enA belasting,Zal wel richting 2,5Vtt gaan.Barry2001 schreef:Die C is 8200uF.
Anne
Het lijkt erop dat de spanning van de trafo weg zakt door de te zware belasting.
Want voor de LM350 zou je minimaal 10V moeten hebben.
Maar waarom gloeispanning stabiliseren of ging het alleen om reduceren?
Want voor de LM350 zou je minimaal 10V moeten hebben.
Maar waarom gloeispanning stabiliseren of ging het alleen om reduceren?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nee, gloeispanning wil ik stabiliseren. Zowel voor de voorversterker zelf als voor de phono voorversterker, dat gaat niet goed op AC. Ik denk dat het probleem met een LM1084 is opgelost, die heeft een lagere drop spanning dan de LM350.
Het printje hangt aan een variac die op 8V staat, die kan de stroom zeker leveren.
Het printje hangt aan een variac die op 8V staat, die kan de stroom zeker leveren.
Die 1084 is flink aan de prijs (15€ EOO).Tot goed 3A kan ook de 1085 ,kost de helftBarry2001 schreef:Nee, gloeispanning wil ik stabiliseren. Zowel voor de voorversterker zelf als voor de phono voorversterker, dat gaat niet goed op AC. Ik denk dat het probleem met een LM1084 is opgelost, die heeft een lagere drop spanning dan de LM350.
Anne
- Bijlagen
-
- Drp85.JPG (31.46 KiB) 607 keer bekeken
En met een 2N3055 van een paar duppies er overheen pak je nog wel een paar Ampère extra
.
Als de regelaar de begrenzing is, werkt dat ook met je huidige regelaar trouwens.
Gr. Mischa
Als de regelaar de begrenzing is, werkt dat ook met je huidige regelaar trouwens.
Gr. Mischa
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dan is Dicky daar mooi mee aan de prijs. Heb 'm bij Farnell besteld, EUR 2,61Ah!buis schreef:Die 1084 is flink aan de prijs (15€ EOO).Tot goed 3A kan ook de 1085 ,kost de helftBarry2001 schreef:Nee, gloeispanning wil ik stabiliseren. Zowel voor de voorversterker zelf als voor de phono voorversterker, dat gaat niet goed op AC. Ik denk dat het probleem met een LM1084 is opgelost, die heeft een lagere drop spanning dan de LM350.
Het printje hangt aan een variac die op 8V staat, die kan de stroom zeker leveren..
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Hoe bedoel je Mischa, de regelaar begrenst niet, de voltage drop over de LM350 is te groot. Oftewel de spanning (8V) die ik op de trafo ter beschikking heb is te laag. En die voltage drop is met een LM1084 maar de helft van een LM350, daarom zou dat beter moeten gaan.mischa72 schreef:En met een 2N3055 van een paar duppies er overheen pak je nog wel een paar Ampère extra.
Gr. Mischa
Nou ja, da's ook een reden om niet voor mijn oplossing te kiezen
Als je al te weinig ingangsspanning hebt, helpt alleen een regelaar met een lagere voltage-drop.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Je hebt gelijk, zijn natuurlijk veel oplossingen om dit te doen, maar het eenvoudigste is hier een andere regulator omdat de aansluitingen gelijk zijn. Kan zo op het printje.mischa72 schreef:Nou ja, da's ook een reden om niet voor mijn oplossing te kiezenAls je al te weinig ingangsspanning hebt, helpt alleen een regelaar met een lagere voltage-drop.
Gr. Mischa
Ze bieden vanalles aan,ziet er leuk uit, maar wat het voorstelt komt 'r niet uit.Zweitse schreef:Is dit een vergelijkbaar printje?
DC Heizung
Bijv.bij dit ding,hoeveel moet de ingang boven de uitgang zitten (bij een bep.stroom)
Hetzelfde met hun HS-voeding, spanningsval over hun ding en hoeveel stroom mag ???
Mogelijk is er wat te vragen (email), niet verder uitgezocht.
Anne
Ja, die HS voeding had ik ook al gezien, maar inderdaad, info is heel beperktAh!buis schreef:Ze bieden vanalles aan,ziet er leuk uit, maar wat het voorstelt komt 'r niet uit.Zweitse schreef:Is dit een vergelijkbaar printje?
DC Heizung
Bijv.bij dit ding,hoeveel moet de ingang boven de uitgang zitten (bij een bep.stroom)
Hetzelfde met hun HS-voeding, spanningsval over hun ding en hoeveel stroom mag ???
Mogelijk is er wat te vragen (email), niet verder uitgezocht.
Anne
Dit is wat ik nog kan vinden DC Heizung, HS voeding.
Ik vind het nog wel meevallen met dat "heel beperkt".
Staat toch behoorlijk uitgebreid wat, hoe, wie, en waar.
(dat DC voedingkje stond 20 jaar geleden al in de Elektuur boeken beschreven, wat op zijn beurt weer uit de 317 datasheet is gehaald.
)
Staat toch behoorlijk uitgebreid wat, hoe, wie, en waar.
(dat DC voedingkje stond 20 jaar geleden al in de Elektuur boeken beschreven, wat op zijn beurt weer uit de 317 datasheet is gehaald.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Gewoon zelf bouwen, dan weet je wat er (niet) zit
Heeft iemand toevallig nog Phonodude buisjes liggen? Ik zoek 2 x 5755 en 2 x 5670. Gevonden!
Laatst gewijzigd door Barry2001 op vr 07 mar 2014, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
He ja,daar staat heel wat meerZweitse schreef:Dit is wat ik nog kan vinden DC Heizung, HS voeding.
Wel erg simpel en vraagt voor de gloei ruim 3V boven de gloeispanning.(zie hiervoor wat Barry ondervond)
De HS is wel erg optimistisch met 420V.,worden de zeners wel heel erg warm.350V lijkt me zat.
Anne
Zeners, zeners? Zei er iemand zeners? Inderdaad veel te weinig bij die HS voeding.
Gebruik dit soort voedingen ook graag, maar jammer dat er niet van de mogelijkheid gebruik gemaakt wordt om de spanning langzaam op te laten komen.
groet,
Aat
Gebruik dit soort voedingen ook graag, maar jammer dat er niet van de mogelijkheid gebruik gemaakt wordt om de spanning langzaam op te laten komen.
groet,
Aat
Dit antwoord is een beetje mosterd na de maaltijd, maar de overdracht van hoekverdraaiing naar spanning is exponentieel bij een logaritmische potmeter, dus volgens mij heb je dan een logaritme-berekenschakeling nodig. De simpelste schakeling die ik ken om analoog een logaritme uit te rekenen is een halfgeleiderdiode: voorwaarts geschakeld is de overdracht van stroom naar spanning in principe logaritmisch. Beter gaat het nog met een bipolaire transistor waarvan je de collector aan de basis knoopt.Barry2001 schreef:Zoals ik er nu over denk wil ik een lin potmeter mechanisch laten meeliften met de log volume pot. Een mooiere oplossing zou zijn om een baan van de volume pot te kunnen gebruiken, bv van een 4 voudige potmeter. Logaritmisch, dus het spanningsverloop zal dit ook zijn. Ik heb al wat zitten zoeken maar nog niet echt wat gevonden, iets in de richting van anti-log, maar weet iemand een schakeling of idee waar ik dit mee kan doen? Eenvoudig is het zeker niet, in het begin en eind van de curve liggen de waardes erg dicht bij elkaar. Wat ik vind zit meer in de HF hoek, als iemand een idee heeft hoor ik het graag!
Een probleem met beide is de temperatuurafhankelijkheid. In een ontwerp in Radio Bulletin in de jaren tachtig hadden ze dat opgelost met een IC'tje met een stel bipolaire torren erop (zoals de CA3046, LM3046 en HFA3046). Eentje rekende het logaritme uit, een andere diende als temperatuursensor en een derde werd gebruikt als verwarmingselement.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik heb me er wel in verdiept Marcel, het is moeilijke materie. De oplossing die ik nu toepas, of eigenlijk ga toepassen, met de opengewerkte lineaire potmeter is gegarandeerd evenwijdig met de volume potmeter. Wat ook meegeteld heeft is dat het slechts een aanduiding is, ik geef geen dB's weer of andere gestandaardiseerde eenheid. Wat denk ik het eenvoudigst is, is een Arduino oid microcontrollertje te gebruiken en daar een tabel in maken waarin je de waarde omzet. Je zou dan zelfs verder kunnen gaan en daadwerkelijk het niveau van je audio meten. Heb eigenlijk wel zin hier eens wat mee te gaan doen, maar dat wordt niet dit project. Evengoed bedankt voor je inputMarcelvdG schreef:Dit antwoord is een beetje mosterd na de maaltijd, maar de overdracht van hoekverdraaiing naar spanning is exponentieel bij een logaritmische potmeter, dus volgens mij heb je dan een logaritme-berekenschakeling nodig. De simpelste schakeling die ik ken om analoog een logaritme uit te rekenen is een halfgeleiderdiode: voorwaarts geschakeld is de overdracht van stroom naar spanning in principe logaritmisch. Beter gaat het nog met een bipolaire transistor waarvan je de collector aan de basis knoopt.Barry2001 schreef:Zoals ik er nu over denk wil ik een lin potmeter mechanisch laten meeliften met de log volume pot. Een mooiere oplossing zou zijn om een baan van de volume pot te kunnen gebruiken, bv van een 4 voudige potmeter. Logaritmisch, dus het spanningsverloop zal dit ook zijn. Ik heb al wat zitten zoeken maar nog niet echt wat gevonden, iets in de richting van anti-log, maar weet iemand een schakeling of idee waar ik dit mee kan doen? Eenvoudig is het zeker niet, in het begin en eind van de curve liggen de waardes erg dicht bij elkaar. Wat ik vind zit meer in de HF hoek, als iemand een idee heeft hoor ik het graag!
Een probleem met beide is de temperatuurafhankelijkheid. In een ontwerp in Radio Bulletin in de jaren tachtig hadden ze dat opgelost met een IC'tje met een stel bipolaire torren erop (zoals de CA3046, LM3046 en HFA3046). Eentje rekende het logaritme uit, een andere diende als temperatuursensor en een derde werd gebruikt als verwarmingselement.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb de LM1084's gemonteerd, dit lijkt er meer op. De 1V minder drop voltage zie ik keurig in de uitgangsspanning terug, ik kan nu (bij 2,25A) tot 7.4V regelen. Heb het koelblokje van de gloeistroom regeling die de 6N6P's aanstuurt vervangen voor een grotere. Ik vind het ondanks dat nog wel erg warm worden allemaal, maar dit is het grootste koelblok dat voor een standaard TO220 stand beschikbaar is, anders wordt het overgaan naar ruigere koeling. Het andere printjes, dat de Phonodude buisjes voedt, mag eigenlijk ook wel ene groter koelblokje hebben, dit is iets van 1.8A.
Ik wil eigenlijk wel even proberen hoe het zich houdt, de weerstanden die ik als belasting gebruikte beginnen al te meuren na 1 minuut, dat gaat niet goed. Moet toch gebeuren, dus heb de behuizingen voor resp. de Phonodude en Preamp al even opgebouwd en de buisjes op gloei gezet. Dit zijn van die spuitgiet alu kastjes, met een mooi dekseltje aan de onderkant. De komen met tules geisoleerd in het frame te hangen, onder de bovenplaat zodat je geen schroeven ziet.
Enkele picjes, met achteraan de voorversterker zelf, en ervoor de Phono voorversterker.
Ik wil eigenlijk wel even proberen hoe het zich houdt, de weerstanden die ik als belasting gebruikte beginnen al te meuren na 1 minuut, dat gaat niet goed. Moet toch gebeuren, dus heb de behuizingen voor resp. de Phonodude en Preamp al even opgebouwd en de buisjes op gloei gezet. Dit zijn van die spuitgiet alu kastjes, met een mooi dekseltje aan de onderkant. De komen met tules geisoleerd in het frame te hangen, onder de bovenplaat zodat je geen schroeven ziet.
Enkele picjes, met achteraan de voorversterker zelf, en ervoor de Phono voorversterker.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
En dan natuurlijk nog de nixies. Boel in elkaar gebakken, ziet er goed uit. Links volume 63, rechts kanaalkeuze 2.
De printjes, dit is de Nixie controle print:
De volumeweergave print. Deze print komt tegen het front van de kast, dus componentjes zitten op de achterkant:
De ingangsselectie print, die ook tegen het front komt:
Het was een bevalling, ben blij dat het werkt
De printjes, dit is de Nixie controle print:
De volumeweergave print. Deze print komt tegen het front van de kast, dus componentjes zitten op de achterkant:
De ingangsselectie print, die ook tegen het front komt:
Het was een bevalling, ben blij dat het werkt