HK DAC vragentopic
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: gz: (HK) DAC
welke van die 2 was nou ook al weer de "betere"?ray5150 schreef:Of even een andere LM4562 of 5532 erin prikken...?
Re: gz: (HK) DAC
Check ook even met een multimeter of de voedingsspanningen zelf nog goed zijn: +5V, -12V en +12VHenkjan schreef:bedankt alvast. ben nog herstellende van een (buik)griep, maar hoop komend WE wat te kunnen gaan testen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: gz: (HK) DAC
5.000V, -11.86V, 11.95V resp. lijkt me goed genoeg?Pjotr schreef:Check ook even met een multimeter of de voedingsspanningen zelf nog goed zijn: +5V, -12V en +12V
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: HK-DAC troubleshooting
opampje er uit, pootjes opgeruwd met audiofiel schuurpapier, weer terug, enik schreef:ik zal eens beginnen met de opamp streng toe te spreken dat die op z'n plek moet blijvenMarp schreef:Heb onlangs hetzelfde meegemaakt met dat dacje: krakerige vervorming ..... Opampje uit het voetje gehaald, er stevig terug ingedrukt, voedingsstekkertje een paar maal heen en weer geschoven en warempel... alles werkte weer.
Misschien is hij bij jou echt stuk, maar het zou zomaar anders kunnen zijn...
Re: HK DAC vragentopic
Yep. Ik neem aan dat dat belast is gemeten ?Henkjan schreef:5.000V, -11.86V, 11.95V resp. lijkt me goed genoeg?Pjotr schreef:Check ook even met een multimeter of de voedingsspanningen zelf nog goed zijn: +5V, -12V en +12V
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: HK DAC vragentopic
correct, DAC aan en de LEDjes in beide schakelaars aan (die worden vanaf de +12V gevoed)ray5150 schreef:Yep. Ik neem aan dat dat belast is gemeten ?Henkjan schreef:5.000V, -11.86V, 11.95V resp. lijkt me goed genoeg?Pjotr schreef:Check ook even met een multimeter of de voedingsspanningen zelf nog goed zijn: +5V, -12V en +12V
Re: HK DAC vragentopic
Ultragoedkope modificatie tip :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=4063
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=4063
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: HK DAC vragentopic
die is dus beter dan wat er nu in zit? (die is van farnell)ray5150 schreef:Ultragoedkope modificatie tip :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=4063
Re: HK DAC vragentopic
Als hij er zo uitziet wel, ja.
Ik weet natuurlijk niet hoe je huidige voetje eruit ziet, maar die "profi" dingen hebben gedraaide bussen,
Ze klemmen een stuk beter, en zijn meestal voorzien van vergulde kontakten.
Ik weet natuurlijk niet hoe je huidige voetje eruit ziet, maar die "profi" dingen hebben gedraaide bussen,
Ze klemmen een stuk beter, en zijn meestal voorzien van vergulde kontakten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: HK DAC vragentopic
Henkjan schreef:ik heb de HK DAC nu achter m'n squeezbox hangen, en merkte toen t volgende: als ik een playlist speel waar er voor opvolgende nummers een FLAC met verschillende sample rates (48kHz - 44.1kHz) dan komt er bij de start van het nw nummer er een vrij flinke plop uit de speakers. aangezien ik dit niet heb met de iterne DAC van de SB denk ik dat t aan de HK DAC ligt. Heeft iemand anders dit ook wel eens?
zou hier wat aan te doen zijn? de plop is best wel hard, kan me niet voorstellen dat dat niet vroeg of laat voor problemen zorgt...Pjotr schreef:Ja, heb ik ook maar dan als ik overschakel van 44.1 (CD formaat) naar 96 kHz Flacs. Bij mij trouwens een zacht plopje waar ik mij verder niet druk over maak. Ligt aan de DAC denk ik, met de Musiland USB --> S/PDIF converter doet ie dat ook.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: HK DAC vragentopic
Zou dat niet komen door een te hoge DC offset op de uitgang?
Op lampizator.eu staat een manier beschreven om dat aan te pakken. Een andere manier staat hier in de 1e en 6e post. In het 1e geval gaat het om iemand die de LM4562 rechtstreeks aan de CS4397 koppelde en last had van 0.85V op de uitgang. De 2e situatie betreft de oorspronkelijke situatie die niet geheel naar behoren zou zijn. Ik ben kwijt waar het stond, maar ergens in dat topic schrijft iemand dat hij van de klikken was verlost nadat hij de weerstanden en condensatoren in de output stage op die wijze aanpaste.
Op lampizator.eu staat een manier beschreven om dat aan te pakken. Een andere manier staat hier in de 1e en 6e post. In het 1e geval gaat het om iemand die de LM4562 rechtstreeks aan de CS4397 koppelde en last had van 0.85V op de uitgang. De 2e situatie betreft de oorspronkelijke situatie die niet geheel naar behoren zou zijn. Ik ben kwijt waar het stond, maar ergens in dat topic schrijft iemand dat hij van de klikken was verlost nadat hij de weerstanden en condensatoren in de output stage op die wijze aanpaste.
Re: HK DAC vragentopic
Zou best kunnen Marp. Er zit niet voor niets meestal een extra mute transistor op de uitgang van de dac. Bij de HK DAC zit die er niet in dacht ik.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: HK DAC vragentopic
Toevoeging mute-functie voor anders gecodeerde audiosignalen
Standaard laat de DAC een oorverdovend geknetter horen als het aangeboden signaal geen lineair gecodeerde PCM-stream is. In het verleden schoot ik dan ook wel eens rechtop in de stoel als ik een satellietkanaal passeerde dat een AC-3/DTS/MPEG-gecodeerd signaal bevatte. Op de harddisk vond ik nog wat plaatjes van een extra mute-functie die ik hiervoor eens toevoegde. Een minimale aanpassing maar een groot genot voor wie ook wel eens huivert voor schade aan zijn luidsprekers.
S/P-difreceiver CS8416 beschikt al over automatische audiodetectie. Bij een geldige audiostream wordt AUDIO-pin 15 laag, anders is deze hoog. Op de foto is deze pin 15 losgesoldeerd en met een weerstandje aan de basis van een NPN-transistor gehangen. Deze transistor is simpelweg parallel over Q1 geplaatst, zodat mutepin 15 van DAC CS4397 laag wordt zodra deze een stream krijgt aangeboden waarmee hij niet overweg kan. In een permanente situatie zou ik netjes een SMD-transistor gebruiken en een rood ledje toevoegen dat de mute-status weergeeft. Voor mij is dit echter maar een tijdelijke situatie, want in de toekomst gebruik ik de audiodetectie om automatisch over te schakelen naar een DTS-decoder.
Standaard laat de DAC een oorverdovend geknetter horen als het aangeboden signaal geen lineair gecodeerde PCM-stream is. In het verleden schoot ik dan ook wel eens rechtop in de stoel als ik een satellietkanaal passeerde dat een AC-3/DTS/MPEG-gecodeerd signaal bevatte. Op de harddisk vond ik nog wat plaatjes van een extra mute-functie die ik hiervoor eens toevoegde. Een minimale aanpassing maar een groot genot voor wie ook wel eens huivert voor schade aan zijn luidsprekers.
S/P-difreceiver CS8416 beschikt al over automatische audiodetectie. Bij een geldige audiostream wordt AUDIO-pin 15 laag, anders is deze hoog. Op de foto is deze pin 15 losgesoldeerd en met een weerstandje aan de basis van een NPN-transistor gehangen. Deze transistor is simpelweg parallel over Q1 geplaatst, zodat mutepin 15 van DAC CS4397 laag wordt zodra deze een stream krijgt aangeboden waarmee hij niet overweg kan. In een permanente situatie zou ik netjes een SMD-transistor gebruiken en een rood ledje toevoegen dat de mute-status weergeeft. Voor mij is dit echter maar een tijdelijke situatie, want in de toekomst gebruik ik de audiodetectie om automatisch over te schakelen naar een DTS-decoder.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: HK DAC vragentopic
Het is nu wel een beetje in Lampucera style met zo'n component dat met zijn stelten in een drupje tin staat.
In een permanente situatie zie ik toch liever een transportbestendigere en kortsluitveiligere montage, al is zo'n torretje alweer minder topzwaar dan condensatoren.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC vragentopic
Mannekes,
volgende week beschik ik over een toffe vintage cdspeler met zo'n TDA1541 waar ik mij mee ga amuseren. Maar ondertussen heb ik dankzij Ray begrepen dat die HK DAC ook zeker de moeite waard is. Nu zit ik met veel goesting te kijken naar deze aanbieding :
http://www.ebay.com/itm/24bit-192KHz-TU ... 3cdd55c3c2
Maar is dit wel te betrouwen? Bevat het pakket daadwerkelijk alle componenten om hetgeen op de foto's staat na te bouwen?
Paul
volgende week beschik ik over een toffe vintage cdspeler met zo'n TDA1541 waar ik mij mee ga amuseren. Maar ondertussen heb ik dankzij Ray begrepen dat die HK DAC ook zeker de moeite waard is. Nu zit ik met veel goesting te kijken naar deze aanbieding :
http://www.ebay.com/itm/24bit-192KHz-TU ... 3cdd55c3c2
Maar is dit wel te betrouwen? Bevat het pakket daadwerkelijk alle componenten om hetgeen op de foto's staat na te bouwen?
Paul
Re: HK DAC vragentopic
De verkoper heeft 99,2% positieve feedback, dat is altijd een pre.
Denk er sl aan dat verzending uit de volksrepubliek soms wat tijd in beslag kan nemen
.
Denk er sl aan dat verzending uit de volksrepubliek soms wat tijd in beslag kan nemen
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC vragentopic
De verkoper is behoorlijk snel, maar ja, het is ginder momenteel avond. Alles is gelijk op de foto's. Hij adviseert er deze case bij:avdboom schreef:De verkoper heeft 99,2% positieve feedback, dat is altijd een pre.
Denk er sl aan dat verzending uit de volksrepubliek soms wat tijd in beslag kan nemen![]()
.
http://www.ebay.com/itm/Dac-chassis-for ... 3a8c6a8300
Er is niet echt een manual bij, "It is only plug and play, so no special manual needed." zeg ie. Mja, hopelijk wel
Re: HK DAC vragentopic
Nice! lijkt me inderdaad een complete set van een ge-osconiseerde HK dac (en zie ik daar nu ook BG elco's?) en met een lampenuitgang. Lijkt me op de foto's een complete set, met de directe uitgang van de HK dac en de buizentrap parallel te gebruiken. is bij een U-out dac als de HK eigenlijk ook geen probleem.
Als er niet te veel kosten bijkomen lijkt me dit een hele leuke zaak!
Qua in elkaar zetten een projectje voor een achternamiddag, afhankelijk van hoe ingewikkeld je de kast wenst te maken.
Het is dat ik nog een HK dac + pjotr voeding heb liggen en de buizentrap spullen ook, anders kwam ik wel erg in de verleiding.
Als er niet te veel kosten bijkomen lijkt me dit een hele leuke zaak!
Qua in elkaar zetten een projectje voor een achternamiddag, afhankelijk van hoe ingewikkeld je de kast wenst te maken.
Het is dat ik nog een HK dac + pjotr voeding heb liggen en de buizentrap spullen ook, anders kwam ik wel erg in de verleiding.
Re: HK DAC vragentopic
Voor zover ik uit de foto's kan opmaken zijn die zwarte elco's van Elna.
Ook geen rommel.
Ook geen rommel.
Re: HK DAC vragentopic
Ik vraag mij alleen af of het niet een fake Oscon is. 
Ik heb hier echte liggen namelijk.
Ik heb hier echte liggen namelijk.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC vragentopic
Als ge gelijk ik nog nooit iets van elektronica in elkaar gesoldeerd hebt, dan gaat dat wat langer duren.Jan Geert schreef:Qua in elkaar zetten een projectje voor een achternamiddag, afhankelijk van hoe ingewikkeld je de kast wenst te maken.
Dit is de DAC-case die de verkoper zelf adviseert : http://www.ebay.com/itm/Dac-chassis-for ... 3a8c6a8300
Ziet er geweldig "af" uit eigenlijk.
