Advies goede mid-woofer
Moderator: Beheerdersteam
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Advies goede mid-woofer
Ik zoek een unit die goed presteert als woofer en midden toon speaker tenminste tot 15oo Hz maar liever tot 3000Hz. Ik heb voorheen de FR125 gebruikt en die is werkelijk fantastisch in het midden gebied, het laag is ook goed maar beperkt wat betreft output. Helaas zijn die niet meer leverbaar dus ben ik op zoek naar een speaker die in het laag midden gebied tenminste dezelfde prestaties levert en als het kan in het laag het beter doet. De afmeting maakt me niet echt veel uit dus een 6.5" speaker kan ook hoewel het midden gebied dan al problematischer kan worden wat betreft kwaliteit. Heeft iemand prima ervaringen met bepaalde units of een goede suggestie?
Re: Advies goede mid-woofer
Audio Technology (AT) maakt erg mooie zeer goed klinkende units. Denk aan de 18H52 en de 15H52.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Advies goede mid-woofer
als je mijn setje fr125s wilt overnemen dan wil ik daar wel eens over nadenken
wil je niet liever een 3-weg
dan kun je een echte mid pakken met een lichte conus
en een woofer die geschikter is voor het diepe laag
wil je niet liever een 3-weg
dan kun je een echte mid pakken met een lichte conus
en een woofer die geschikter is voor het diepe laag
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Advies goede mid-woofer
Ik heb even gezocht met mijn beste vriend Google en heb inderdaad AT gevonden, erg mooie units dat is zeker maar de prijzen zijn ook wel bijna sky high daarbij vergeleken lijken de Scanspeak units een koopje. Of heb ik nu verkeerde info gevonden, dat hoop ik maar.Walt schreef:Audio Technology (AT) maakt erg mooie zeer goed klinkende units. Denk aan de 18H52 en de 15H52.
Groetjes Walter
Groeten,
Jan
Re: Advies goede mid-woofer
Als je deze site hebt gevonden zit je goed. Prijzen zijn inderdaad nogal fors.Dalojan schreef:Ik heb even gezocht met mijn beste vriend Google en heb inderdaad AT gevonden, erg mooie units dat is zeker maar de prijzen zijn ook wel bijna sky high daarbij vergeleken lijken de Scanspeak units een koopje. Of heb ik nu verkeerde info gevonden, dat hoop ik maar.Walt schreef:Audio Technology (AT) maakt erg mooie zeer goed klinkende units. Denk aan de 18H52 en de 15H52.
Groetjes Walter
Groeten,
Jan
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
Re: Advies goede mid-woofer
Kan je wat meer vertellen over de de setup waar hij in komt te staan. En dan met name de andere speaker drivers en grootte van de kamer. En of je beschikking over een dsp hebt.
Als je redelijk wat xmax wilt, geen subwoofer hebt en toch 2000+hz wilt, zou ik eens naar sb-acoustics kijken en scan-speak relevators.
Als je redelijk wat xmax wilt, geen subwoofer hebt en toch 2000+hz wilt, zou ik eens naar sb-acoustics kijken en scan-speak relevators.
Re: Advies goede mid-woofer
Ik kan de SEAS units aanbevelen, heb zelf een twee en een halfweg systeem gemaakt met 15cm Nextel uit de Excel serie en dat kon zelfs ongefilterd draaien. De tweeter had wel een filter en kwam er boven de 8KHz pas bij, de tweede mid woofer had alleen een spoel van rond de 3mH. Kasten zijn gesloten dus geen basreflex of zo.
Doe ziets in een zuil met 2x 18l inhoud en je hebt een heel fraai systeem, het laag heeft zijn beperkingen maar wordt toch zeer overtuigend neergezet.
Doe ziets in een zuil met 2x 18l inhoud en je hebt een heel fraai systeem, het laag heeft zijn beperkingen maar wordt toch zeer overtuigend neergezet.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Advies goede mid-woofer
Ik had een site van een Duitse handelaar gevonden met ongeveer gelijke prijzen. Ik blijf het echt prijzig vinden en kan het niet beoordelen of het terecht is of overdreven, er staan immers geen spec's en waterval diagrammen gegeven.Zweitse schreef:Als je deze site hebt gevonden zit je goed. Prijzen zijn inderdaad nogal fors.Dalojan schreef:Ik heb even gezocht met mijn beste vriend Google en heb inderdaad AT gevonden, erg mooie units dat is zeker maar de prijzen zijn ook wel bijna sky high daarbij vergeleken lijken de Scanspeak units een koopje. Of heb ik nu verkeerde info gevonden, dat hoop ik maar.Walt schreef:Audio Technology (AT) maakt erg mooie zeer goed klinkende units. Denk aan de 18H52 en de 15H52.
Groetjes Walter
Groeten,
Jan
Groeten,
Jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Advies goede mid-woofer
Ik heb de beschikking over een DSP die ik nu ook gebruik voor mijn FR125 / Audax combinatie. Ik vind dat het scheiden en compenseren met een DSP de manier om het goed te krijgen. Passief kan eventueel wel later.seraph1nia schreef:Kan je wat meer vertellen over de de setup waar hij in komt te staan. En dan met name de andere speaker drivers en grootte van de kamer. En of je beschikking over een dsp hebt.
Als je redelijk wat xmax wilt, geen subwoofer hebt en toch 2000+hz wilt, zou ik eens naar sb-acoustics kijken en scan-speak relevators.
De sb-acoustics drivers ken ik niet maar ga er even naar kijken, de scanspeak drivers ken ik wel en zeker de revalator serie heeft heel mooie units, ook prijzig maar dat is wel terecht naar mijn gevoel.
Mijn plan is om toch weer gebruik te gaan maken van de 34 mm Audax tweeter, de rest staat nog in dun potlood geschreven en het gum ligt er naast. Kan dus nog alle kanten op.
Groeten,
jan
Laatst gewijzigd door Dalojan op zo 02 mar 2014, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Advies goede mid-woofer
Ik heb zelf geen (bouw) ervaring met SEAS units maar ik heb er wel regelmatig naar geluisterd en dan moet ik zeggen dat zeker in de Excel serie juweeltjes zitten, ook juist voor het laag/mid segement. Ik ga er zeker even naar kijken, het was nog niet bij me op gekomen dus bedankt voor de tip.Mr Tube schreef:Ik kan de SEAS units aanbevelen, heb zelf een twee en een halfweg systeem gemaakt met 15cm Nextel uit de Excel serie en dat kon zelfs ongefilterd draaien. De tweeter had wel een filter en kwam er boven de 8KHz pas bij, de tweede mid woofer had alleen een spoel van rond de 3mH. Kasten zijn gesloten dus geen basreflex of zo.
Doe ziets in een zuil met 2x 18l inhoud en je hebt een heel fraai systeem, het laag heeft zijn beperkingen maar wordt toch zeer overtuigend neergezet.
Groeten,
Jan
Re: Advies goede mid-woofer
Het had misschien ook handiger geweest als je in je startpost gelijk had aangegeven wat je er aan wilde uitgeven ?Dalojan schreef:Ik had een site van een Duitse handelaar gevonden met ongeveer gelijke prijzen. Ik blijf het echt prijzig vinden en kan het niet beoordelen of het terecht is of overdreven, er staan immers geen spec's en waterval diagrammen gegeven.
Nu krijg je dat men een Bentley adviseert terwijl gewoon een boodschappen wagen wilde...
Re: Advies goede mid-woofer
De prijzen zijn vergelijkbaar met die van de scanspeak illuminator. Je moet naar de huidige top van scanspeak gaan om vergelijkbare kwaliteit te hebben. Dan nog blijft het een kwestie van smaak want ze klinken verschillend. Daarbij heeft scanspeak meer kracht in het laag, dus is die beter geschikt voor een tweeweg systeem. Voor een drieweg zou ik absoluut de 18H52 of de 15H52 nemen.Dalojan schreef:Ik heb even gezocht met mijn beste vriend Google en heb inderdaad AT gevonden, erg mooie units dat is zeker maar de prijzen zijn ook wel bijna sky high daarbij vergeleken lijken de Scanspeak units een koopje. Of heb ik nu verkeerde info gevonden, dat hoop ik maar.Walt schreef:Audio Technology (AT) maakt erg mooie zeer goed klinkende units. Denk aan de 18H52 en de 15H52.
Groetjes Walter
Groeten,
Jan
Wat prijs betreft, ja andere units kosten minder maar klinken ook minder, geloof het of niet. Begin je aan Accuton, dan kun je nog meer geld gaan uitgeven.
Wat seas betreft, de magnesium excel serie heeft me nooit echt kunnen bekoren, de nextel wel.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Advies goede mid-woofer
De CSS opvolger wellicht? http://www.rumoh.eu/nl/creative-sound-s ... r126x.html
Met 125,- euro per stuk flink duurder.
Een heel goede midwoofer is de Seas H1224 alias de L18RNX/P. Dit geeft me het vertrouwen dat de kleinere varianten ook een zeer solide laag kunnen neerzetten. Je zult wel maatregelen moeten treffen voor de cone breakup waarschijnlijk, ondanks je vroege filtering.
http://www.rumoh.eu/nl/268-woofer
Uit deze serie kun je dan de L12 nemen, maar als je ook groter kwijt kan kun je de L15 ook kiezen. Ik zou dan direct gaan voor de L16, die is qua korf nauwelijks groter en in membraan oppervlakte tussen een 5,25" en een 6,5" in. De L16RN-SL is de Siechfried Linkwitz variant, met lagere vervorming en nog goedkoper ook! Zit in de pluto. 2 stuks daarvan lijkt me echt afdoende...
http://www.rumoh.eu/nl/woofer/2913-l16rn-sl.html
Met 125,- euro per stuk flink duurder.
Een heel goede midwoofer is de Seas H1224 alias de L18RNX/P. Dit geeft me het vertrouwen dat de kleinere varianten ook een zeer solide laag kunnen neerzetten. Je zult wel maatregelen moeten treffen voor de cone breakup waarschijnlijk, ondanks je vroege filtering.
http://www.rumoh.eu/nl/268-woofer
Uit deze serie kun je dan de L12 nemen, maar als je ook groter kwijt kan kun je de L15 ook kiezen. Ik zou dan direct gaan voor de L16, die is qua korf nauwelijks groter en in membraan oppervlakte tussen een 5,25" en een 6,5" in. De L16RN-SL is de Siechfried Linkwitz variant, met lagere vervorming en nog goedkoper ook! Zit in de pluto. 2 stuks daarvan lijkt me echt afdoende...
http://www.rumoh.eu/nl/woofer/2913-l16rn-sl.html
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Advies goede mid-woofer
Ik heb geen vast budget waarbinnen ik moet blijven, en wat ik er aan wil uitgeven heeft hoofdzakelijk te maken met wat ik er voor denk te krijgen. De SEAS excel serie en de Scanspeak Revalator serie gaan beide niet voor twee knaken over de toonbank. Een Tangband in verhouding wel. De fabrikanten zoals b.v. SEAS en Scanspeak geven alle duidelijke info over wat ze leveren Tangband is wat minder scheutig met info. Gezien het prijs verschil vind ik het beter te verantwoorden om met beperkte info een Tangband te kopen dan een Scanspeak die vele malen meer kost. Als een fabrikant weinig info oven zijn producten levert en er wel heel veel geld voor vraagt heb ik mijn bedenkingen daarover. Er zijn toch een aantal fabrikanten die alleen maar subjectieve oordelen leveren over hun (dure) producten en dan b.v. beweren dat hun driver speciaal gemaakt is om piano muziek weer te geven. Waarom die fabrikanten dan verder geen uitgebreide specificaties van hun producten leveren laat zich raden. Dan zijn merken als SEAS en Scanspeak maar ook meerdere fabrikanten als b.v. Vifa heel wat opener over hun producten en dan is het verantwoorder om een afweging te maken over het wel of niet aanschaffen van een unit. Het is niet alleen een absolute waarde van het budget maar ook een verhouding van kosten en geleverde kwaliteit. Wat kwaliteit is vult ieder voor zich zelf in, maar ik denk dat iedereen op een dergelijke manier beslist over het wel of niet aanschaffen van iets. Voor mij dus niet een kwestie van ik heb bedrag X en daar moet ik iets voor maken, maar meer van ik wil wat realiseren, heb een idee en zoek naar een oplossing en als de kosten het voor mijn gevoel waard zijn kan ik het aanschaffen of anders verder sparen.ray5150 schreef:Het had misschien ook handiger geweest als je in je startpost gelijk had aangegeven wat je er aan wilde uitgeven ?Dalojan schreef:Ik had een site van een Duitse handelaar gevonden met ongeveer gelijke prijzen. Ik blijf het echt prijzig vinden en kan het niet beoordelen of het terecht is of overdreven, er staan immers geen spec's en waterval diagrammen gegeven.
Nu krijg je dat men een Bentley adviseert terwijl gewoon een boodschappen wagen wilde...
Re: Advies goede mid-woofer
Ik zou het nooit zo benaderen, geld ervoor uitgeven al naar gelang je denkt wat je ervoor krijgt. Ik zou het dan liever omzetten in weten wat je ervoor krijgt. Ik heb zelf ook eindeloos gewerkt met de goed is goed genoeg mentaliteit, totdat ook ik moest onderkennen dat je pas door een bepaald plafond heen gaat als je bereid bent een factor 3 meer te betalen. Dat komt neer op 200 tot 300 euro voor een echt goede 6.5" midwoofer en dat is het minimale formaat voor een tweeweg die ook nog wat laag kan weergeven.
Als je op de centjes let, dan kun je denk ik bijna niet beter krijgen dan de SEAS H1571-08 U18RNX/P qua kwaliteit en muzikaliteit.
Als je op de centjes let, dan kun je denk ik bijna niet beter krijgen dan de SEAS H1571-08 U18RNX/P qua kwaliteit en muzikaliteit.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Advies goede mid-woofer
De opvolger van de CSS FR125 de VWR126X had ik al gevonden maar de gegeven specificaties zijn beperkt en er is geen spectrum of waterval van gegeven. Voor mij nog geen reden om voor deze driver te kiezen.wouter schreef:De CSS opvolger wellicht? http://www.rumoh.eu/nl/creative-sound-s ... r126x.html
Met 125,- euro per stuk flink duurder.
Een heel goede midwoofer is de Seas H1224 alias de L18RNX/P. Dit geeft me het vertrouwen dat de kleinere varianten ook een zeer solide laag kunnen neerzetten. Je zult wel maatregelen moeten treffen voor de cone breakup waarschijnlijk, ondanks je vroege filtering.
http://www.rumoh.eu/nl/268-woofer
Uit deze serie kun je dan de L12 nemen, maar als je ook groter kwijt kan kun je de L15 ook kiezen. Ik zou dan direct gaan voor de L16, die is qua korf nauwelijks groter en in membraan oppervlakte tussen een 5,25" en een 6,5" in. De L16RN-SL is de Siechfried Linkwitz variant, met lagere vervorming en nog goedkoper ook! Zit in de pluto. 2 stuks daarvan lijkt me echt afdoende...
http://www.rumoh.eu/nl/woofer/2913-l16rn-sl.html
Ik heb ook een aantal SEAS speakers bekeken maar vele geven bij frequenties boven 5 kHz wel heel hoge pieken tot 15 dB boven wat ze bij 1 kHz doen en dan is het wel een grote uitdaging om de effecten daarvan onhoorbaar te maken, de U18RNX/P heeft daar veel minder last van dan b.v. de L18RNX/P. Voor mij een reden om er goed over na te denken totdat ik het kwartje hoor vallen. De eerste indruk van de CA18RNX is ook niet verkeerd. Het blijft moeilijk om goed te kiezen.
Groet,
Jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Advies goede mid-woofer
Ik denk inderdaad dat een 6.5" midwoofer het optimale is voor een twee weg systeem. Kleiner geeft veel beperking in het laag en bij een grotere wordt het midden gebied weer bedenkelijk. Maar een vloeiend verloop van de drivers buiten hun toebedeelde frequentie gebied maakt het wel een stuk aangenamer en makkelijker filteren. Het is voor de fabrikant ook een hele uitdaging om dat goed voor elkaar te krijgen en dat kost nu eenmaal geld, voor een dubbeltje kom je nooit op de eerste rang te zitten, hoewel soms . . . . bestaan er uitzonderingen. De FR125 was er zo een maar dan moet je de beperkte output in het laag wel willen accepteren, geen live niveau maar wel fijne muziek met een redelijk doorlopend laag.jeroen_d schreef:Ik zou het nooit zo benaderen, geld ervoor uitgeven al naar gelang je denkt wat je ervoor krijgt. Ik zou het dan liever omzetten in weten wat je ervoor krijgt. Ik heb zelf ook eindeloos gewerkt met de goed is goed genoeg mentaliteit, totdat ook ik moest onderkennen dat je pas door een bepaald plafond heen gaat als je bereid bent een factor 3 meer te betalen. Dat komt neer op 200 tot 300 euro voor een echt goede 6.5" midwoofer en dat is het minimale formaat voor een tweeweg die ook nog wat laag kan weergeven.
Als je op de centjes let, dan kun je denk ik bijna niet beter krijgen dan de SEAS H1571-08 U18RNX/P qua kwaliteit en muzikaliteit.
Groet,
Jan
Re: Advies goede mid-woofer
Je zou ook eens naar de Ciare HW135 kunnen kijken. Ik heb zelf geen ervaring met de HW135 maar gebruik zijn grotere broer de HW175 in een monitor speaker. Deze HW175 presteerde zeer goed in een test in Hobby Hifi.
Ciare HW135
Ciare HW135
- Bijlagen
-
- Ciare HW175.pdf
- Ciare HW175
- (707.86 KiB) 63 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Advies goede mid-woofer
Juist vanwege je vraag op kwalitatief laag zou ik de U18 laten liggen. Satefan en ik hebben diverse luistertests gedaan en in het laag laat de L18 duidelijk een kick en een baslijn los van elkaar horen, de U18 klinkt daarin veel wolliger. Dit viel met tuning niet op te lossen, het laag van de L18 is gewoon heel strak.Dalojan schreef:Ik heb ook een aantal SEAS speakers bekeken maar vele geven bij frequenties boven 5 kHz wel heel hoge pieken tot 15 dB boven wat ze bij 1 kHz doen en dan is het wel een grote uitdaging om de effecten daarvan onhoorbaar te maken, de U18RNX/P heeft daar veel minder last van dan b.v. de L18RNX/P.
Vanwege je huidige ontwerp kwam ik met het voorstel van 2x de L16, zul je met 200cm^2 en 6 mm Xmax weinig te klagen hebben.
Als je graag units wilt met een gecontroleerde breakup dan zijn metal cones niet handig. Check dan de Tangband W6-1721 eens
