Ervaringen Luisterdag ZBA V
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
En het was weer een gezellige dag. De sfeer zat er goed in, lekker weer, heel relexed en weer een hoop leuke dingen gezien.
De opzet van dit jaar vond ik erg goed Jan. Geen stress en voldoende mogelijkheden om te luisteren.
Het project van Ed vond ik erg bijzonder. 's middags voor de tweede keer kunnen beluisteren en mijn commentaar aan Ed was :"niets meer aan doen". Klonk erg goed. In diezelfde ruimte de line van Amanda. Erg leuk gemaakt qua design en een verassend geluid. Achter in de zaal was het groots, open en breedt.
De rioolpijp met breedtbander was ook al verassend. De simpelheid van het ontwerp en de klank die het gaf was ook weer verassend. Over het algemeen zijn breedtbanders niet mijn ding, maar dit kwam goed in de buurt. Zeker spelende op de mooie buizenversterkers van Robert.
De creatie van Jeroen was nog zo'n verrassend project. Zeer ruimtelijk.
Later op de avond nog de open baffle (zwart met Visaton G200) beluisterd en dat bracht mij op een idee voor een volgende speaker....nice, very nice.
Het project van Tony was ook leuk om te horen. Niet zozeer om de units maar vanwege het condensatorloze filter wat daarin zat. Ik was erg benieuwd hoe dit zou werken.....en geloof me...dit werkt (klinkt) echt leuk. Voordeel hiervan is dat het best wat geld kan schelen als je weer eens wat low-budget wil bouwen. Nadeel is dat dit niet met alle drivers kan.
Eigelijk heb ik geen slechte systemen kunnen ontdekken. Het nivo vind ik bijzonder hoog liggen. Echt leuk om dit moois zo bij elkaar te zien. Ik verhuig me al op volgend jaar en ben benieuwd wat daar weer voor leuke en mooie creaties te zien zullen zijn.
De opzet van dit jaar vond ik erg goed Jan. Geen stress en voldoende mogelijkheden om te luisteren.
Het project van Ed vond ik erg bijzonder. 's middags voor de tweede keer kunnen beluisteren en mijn commentaar aan Ed was :"niets meer aan doen". Klonk erg goed. In diezelfde ruimte de line van Amanda. Erg leuk gemaakt qua design en een verassend geluid. Achter in de zaal was het groots, open en breedt.
De rioolpijp met breedtbander was ook al verassend. De simpelheid van het ontwerp en de klank die het gaf was ook weer verassend. Over het algemeen zijn breedtbanders niet mijn ding, maar dit kwam goed in de buurt. Zeker spelende op de mooie buizenversterkers van Robert.
De creatie van Jeroen was nog zo'n verrassend project. Zeer ruimtelijk.
Later op de avond nog de open baffle (zwart met Visaton G200) beluisterd en dat bracht mij op een idee voor een volgende speaker....nice, very nice.
Het project van Tony was ook leuk om te horen. Niet zozeer om de units maar vanwege het condensatorloze filter wat daarin zat. Ik was erg benieuwd hoe dit zou werken.....en geloof me...dit werkt (klinkt) echt leuk. Voordeel hiervan is dat het best wat geld kan schelen als je weer eens wat low-budget wil bouwen. Nadeel is dat dit niet met alle drivers kan.
Eigelijk heb ik geen slechte systemen kunnen ontdekken. Het nivo vind ik bijzonder hoog liggen. Echt leuk om dit moois zo bij elkaar te zien. Ik verhuig me al op volgend jaar en ben benieuwd wat daar weer voor leuke en mooie creaties te zien zullen zijn.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik sluit me aan bij Ed, Jeroen en Edo.
Niveau begint hoger te worden. Op de terugweg in de auto vroegen Jeroen en ik ons af of er eigenlijk dit jaar nogwel "KITjes" waren. Volgens mij was alles zelf wel custom en eigen brouwsel. Erg leuk!!
Eerlijk gezegd heb ik dit keer eens lekker veel meer gesocialised dan geluisterd. Praten over dingen waar je normaal niet aan toe komt, zo leer je mensen ook eens goed kennen. Ik vond het op deze manier ook veel beter dan vorig jaar. Dus Jan, geen schema is beter dan een strak schema
.
Maaruhm, waar blijven de vele foto's !!!!

Niveau begint hoger te worden. Op de terugweg in de auto vroegen Jeroen en ik ons af of er eigenlijk dit jaar nogwel "KITjes" waren. Volgens mij was alles zelf wel custom en eigen brouwsel. Erg leuk!!
Eerlijk gezegd heb ik dit keer eens lekker veel meer gesocialised dan geluisterd. Praten over dingen waar je normaal niet aan toe komt, zo leer je mensen ook eens goed kennen. Ik vond het op deze manier ook veel beter dan vorig jaar. Dus Jan, geen schema is beter dan een strak schema
Maaruhm, waar blijven de vele foto's !!!!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Super dagje !!
Vond echt super om een keer naar Hi-end spul te luisten.
Ook een hoop dingen geleerd !
Erg indrukwekkend was de Line aray met DSP uitleg.
Verder vond ik de Hans, speaker met die ufo in het midden ( van wie was die eigenlijk ) , Rioolpijp erg super !
Laatste uurtje met Robert, Rody etc.. erg genoten.
Mooi de Phonodude en Hoofdtelefoon versterker kunnen vergelijken en klonk allemaal super goed met hoofdtelefoon van Rody.
En opt einde mooi analoge opstelling met de Platenspeler ( bedankt voor het fine tunen heren ) , Phonodudes, prachtige 300B versterker van Robert en rioolpijp speaker van Rody.
Wat ik ook het mooie van deze event is ondanks de muziek die ik niet leuk vond, ook erg veel leuke nieuwe dingen gehoord.
B_force had je nog willen spreken maar kon je niet meer vinden op geven momment
Was super heren ! volgend jaar weer zou ik zeggen.
Oh btw.. ben mijn Sony hoofdtelefoon vergeten, heeft iemand die toevallig mee genomen ?
Vond echt super om een keer naar Hi-end spul te luisten.
Ook een hoop dingen geleerd !
Erg indrukwekkend was de Line aray met DSP uitleg.
Verder vond ik de Hans, speaker met die ufo in het midden ( van wie was die eigenlijk ) , Rioolpijp erg super !
Laatste uurtje met Robert, Rody etc.. erg genoten.
Mooi de Phonodude en Hoofdtelefoon versterker kunnen vergelijken en klonk allemaal super goed met hoofdtelefoon van Rody.
En opt einde mooi analoge opstelling met de Platenspeler ( bedankt voor het fine tunen heren ) , Phonodudes, prachtige 300B versterker van Robert en rioolpijp speaker van Rody.
Wat ik ook het mooie van deze event is ondanks de muziek die ik niet leuk vond, ook erg veel leuke nieuwe dingen gehoord.
B_force had je nog willen spreken maar kon je niet meer vinden op geven momment
Was super heren ! volgend jaar weer zou ik zeggen.
Oh btw.. ben mijn Sony hoofdtelefoon vergeten, heeft iemand die toevallig mee genomen ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
het was ook voor mij een zeer geslaagde dag, lekker veel kunnen kletsen, en ook luisteren.
wat persoonlijke luister highlights:
- de 25's.. ik heb ze met DSP beluisterd, en dat was een heerlijke ervaring, mooi dynamisch, grooooot geluidsbeeld.. lijkt me wel wat voor m'n HT zoiets...
- ons dspynamisch duo Ed & Harry
prachtig wat er allemaal kan met DSP... dit staat nu goed hoog op m'n lijstje...
- de rondstralers van Jeroen, echt schitterend zo rondlopend een homogeen geluid..
wat persoonlijke luister highlights:
- de 25's.. ik heb ze met DSP beluisterd, en dat was een heerlijke ervaring, mooi dynamisch, grooooot geluidsbeeld.. lijkt me wel wat voor m'n HT zoiets...
- ons dspynamisch duo Ed & Harry
- de rondstralers van Jeroen, echt schitterend zo rondlopend een homogeen geluid..
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zie viewtopic.php?t=8853, ff PB naar Wowly sturenTubeHead schreef:Oh btw.. ben mijn Sony hoofdtelefoon vergeten, heeft iemand die toevallig mee genomen ?
Ook ik sluit me aan bij Jeroen en Bart, veel eigen brouwsels die verdacht goed waren!
Ik heb helaas niet alles kunnen beluisteren, maar ik vond met name de rondstralers van Jeroen erg relaxed klinken, er was geen stukje muziek dat niet lekker klonk op die dingen!
De line arrays zetten een indrukwekkend en groot stereobeeld neer, het leek alsof er ook een soort "stapeling" in de hoogte aanwezig was.
De beide kleine Dayton/Seas monitors vond ik ook erg goed klinken. De OB3W van Martijn was vooral in het laag fantastisch
.
Ook Hans klonk verrassend goed voor zo'n kleine en aparte combinatie, de aanwezigheid van een dipooltweeter was herkenbaar
.
Verder was het leuk om de sub van Fluppie met de dipooltjes te combineren, wat een machtig apparaat!
Overigens heb ik geen speakers gehoord niet lekker klonken en het was erg gezellig. Een topdag dus, alle aanwezigen bedankt
.
Ik heb helaas niet alles kunnen beluisteren, maar ik vond met name de rondstralers van Jeroen erg relaxed klinken, er was geen stukje muziek dat niet lekker klonk op die dingen!
De line arrays zetten een indrukwekkend en groot stereobeeld neer, het leek alsof er ook een soort "stapeling" in de hoogte aanwezig was.
De beide kleine Dayton/Seas monitors vond ik ook erg goed klinken. De OB3W van Martijn was vooral in het laag fantastisch
Ook Hans klonk verrassend goed voor zo'n kleine en aparte combinatie, de aanwezigheid van een dipooltweeter was herkenbaar
Verder was het leuk om de sub van Fluppie met de dipooltjes te combineren, wat een machtig apparaat!
Overigens heb ik geen speakers gehoord niet lekker klonken en het was erg gezellig. Een topdag dus, alle aanwezigen bedankt
Ik vond het ook een geslaagde dag.
Heel veel mooi geluid, van DSP tot aan buizen/fullrange.
Jammer dat de installatie van Ed pas zo laat helemaal werd ingeregeld. Hier had ik nog wel meer naar willen luisteren, want dit klonk weer erg goed. Dus Ed, graag nog een prive sessie...
En ook van mij een speciale vermelding voor de verrassing van de dag: de twentyfive van Amanda. Ik ben helemaal niet voor fullranges, maar dit heeft mij verrast. En dan ook nog verkocht? Ze zal flink moeten klussen om dit systeem te overklassen. We zijn benieuwd volgend jaar!
En voor mij? Hmmm.... nog bijna 360 graden tot D-day. 2x20 fullranges, 2xcompound woofer? Met/zonder tweeter ondersteuning? Maar wel met DSP! Er spookt weer wat door mijn hoofd.
Aan iedereen dank voor maken tot alweer een geslaagde DIY dag!
Tot volgend jaar (of eerder ergens anders),
Harry
Heel veel mooi geluid, van DSP tot aan buizen/fullrange.
Jammer dat de installatie van Ed pas zo laat helemaal werd ingeregeld. Hier had ik nog wel meer naar willen luisteren, want dit klonk weer erg goed. Dus Ed, graag nog een prive sessie...
En ook van mij een speciale vermelding voor de verrassing van de dag: de twentyfive van Amanda. Ik ben helemaal niet voor fullranges, maar dit heeft mij verrast. En dan ook nog verkocht? Ze zal flink moeten klussen om dit systeem te overklassen. We zijn benieuwd volgend jaar!
En voor mij? Hmmm.... nog bijna 360 graden tot D-day. 2x20 fullranges, 2xcompound woofer? Met/zonder tweeter ondersteuning? Maar wel met DSP! Er spookt weer wat door mijn hoofd.
Aan iedereen dank voor maken tot alweer een geslaagde DIY dag!
Tot volgend jaar (of eerder ergens anders),
Harry
ik zou hiermee iedereen die aanwezig was-en jantje wowly in het bijzonder-willen feliciteren én danken voor de onvergetelijke dag
ik waag mij niet om systemen te vernoemen want elk ontwerp had een hoog niveau volgens mij
en dan nog eens ten laatste de nuttige informatie die men opdoet onderstrepen
(heb toch zitten overwegen om volgend jaar de 2x37kilo se 845 bakken mee te slepen haha)
bedankt allen
audioot
ik waag mij niet om systemen te vernoemen want elk ontwerp had een hoog niveau volgens mij
en dan nog eens ten laatste de nuttige informatie die men opdoet onderstrepen
(heb toch zitten overwegen om volgend jaar de 2x37kilo se 845 bakken mee te slepen haha)
bedankt allen
audioot
Wat een feest weer! Top dag!
Dank aan iedereen! met name Henk (van Greet). Grote kans dat Henk een forum lid wordt! natuurlijk Jan, bedankt. Lekker ongedwongen geregeld.
Indrukken waren vooral;DSP van Ed met z'n mooie monitoren Amanda en haar 'line's' mooi en goed! de rondstralers van Jeroen een echt genot om naar te luisteren en doet echt wat de naam belooft! Voor de rest heb ik lang niet alles gehoord....zat ook meer te socializen en muziek te luisteren en de trappen ben ik slechts 2 keer op geweest. Ook de DAC's heb ik gemist daar ik 'luister-' (en)moe was.
Mis de foto's? Heb zoals zo vaak geen foto's genomen door de 'drukte' maar heb velen foto's zien nemen...?
Op naar de volgende luisterdag!!
Groet, Simon
Dank aan iedereen! met name Henk (van Greet). Grote kans dat Henk een forum lid wordt! natuurlijk Jan, bedankt. Lekker ongedwongen geregeld.
Indrukken waren vooral;DSP van Ed met z'n mooie monitoren Amanda en haar 'line's' mooi en goed! de rondstralers van Jeroen een echt genot om naar te luisteren en doet echt wat de naam belooft! Voor de rest heb ik lang niet alles gehoord....zat ook meer te socializen en muziek te luisteren en de trappen ben ik slechts 2 keer op geweest. Ook de DAC's heb ik gemist daar ik 'luister-' (en)moe was.
Mis de foto's? Heb zoals zo vaak geen foto's genomen door de 'drukte' maar heb velen foto's zien nemen...?
Op naar de volgende luisterdag!!
Groet, Simon
Ik ben nog niet erg actief op dit forum geweest, was gisteren ook voor het eerst bij deze zeer geslaagde dag.
Het is een feit wat Ed zei, de sfeer is vriendelijk, en voor mij zijn er nu ook gezichten bij de namen.
Je komt makkelijk in gesprek en zeker als je dezelfde passie hebt is het leuk om met elkaar hierover in gesprek te gaan.
Ik kreeg gisteren toen ik dit alles zag ook de neiging mijn luidspreker te laten horen, maar door het gewicht (80 kilo) en het feit dat ik al eens 1 van de hardstenen panelen langs de zijkant had gebroken tijdens een demo, laat ik ze nu maar thuis staan.
Ben nog steeds overdonderd door het vele moois wat ik heb gezien, zeker wat betreft afwerking en kwaliteit van een aantal versterkers en luidsprekers.
Mijn muziek server staat alweer te draaien met de Squeezebox.
Het is een feit wat Ed zei, de sfeer is vriendelijk, en voor mij zijn er nu ook gezichten bij de namen.
Je komt makkelijk in gesprek en zeker als je dezelfde passie hebt is het leuk om met elkaar hierover in gesprek te gaan.
Ik kreeg gisteren toen ik dit alles zag ook de neiging mijn luidspreker te laten horen, maar door het gewicht (80 kilo) en het feit dat ik al eens 1 van de hardstenen panelen langs de zijkant had gebroken tijdens een demo, laat ik ze nu maar thuis staan.
Ben nog steeds overdonderd door het vele moois wat ik heb gezien, zeker wat betreft afwerking en kwaliteit van een aantal versterkers en luidsprekers.
Mijn muziek server staat alweer te draaien met de Squeezebox.
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Gisteren goed naar mijn zin gehad, was ook super georganiseerd!
Veel mooie creaties gezien, niet zoveel geluisterd...
DSP-en was interessant en de uitleg van beide heren duidelijk
Ook veel gesjouwd, vanochtend overal spierpijn
Twenty five's zijn verkocht, moet het nu doen met een enkele FRS8M in een BR behuizing. Thuis heb ik ze nooit zo hard gezet, was wel een hele ervaring
Misschien volgend jaar een actieve Twenty Five
Een aantal foto's:
Veel mooie creaties gezien, niet zoveel geluisterd...
DSP-en was interessant en de uitleg van beide heren duidelijk
Ook veel gesjouwd, vanochtend overal spierpijn
Twenty five's zijn verkocht, moet het nu doen met een enkele FRS8M in een BR behuizing. Thuis heb ik ze nooit zo hard gezet, was wel een hele ervaring
Misschien volgend jaar een actieve Twenty Five
Een aantal foto's:
-
ultrasound
- Berichten: 39
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
- Locatie: Utrecht
Het was mij al duidelijk door het forum, hier zijn een hoop creatieve mensen bezig met verstand van zaken over audio en muziek.
Gisteren was het de eerste maal dat ik op een luisterdag ben geweest, en dit is bevestigd, creativiteit ten top.
Helaas heb ik niet alles kunnen beluisteren, maar het niveau wat ik gehoord heb, was zeer hoog.
Zonder anderen te kort willen doen sprongen de DSP sets van Ed en Harry er voor mij uit. Dit heeft zeker de toekomst.
Bedankt iedereen voor de gezellige en leerzame dag.
Groet, Martin
Gisteren was het de eerste maal dat ik op een luisterdag ben geweest, en dit is bevestigd, creativiteit ten top.
Helaas heb ik niet alles kunnen beluisteren, maar het niveau wat ik gehoord heb, was zeer hoog.
Zonder anderen te kort willen doen sprongen de DSP sets van Ed en Harry er voor mij uit. Dit heeft zeker de toekomst.
Bedankt iedereen voor de gezellige en leerzame dag.
Groet, Martin
Ik sluit me aan bij de rest. Het was een erg leuke dag. Het was voor mij de eerste keer, maar ik vond deze opzet zeer geslaagd.
Het is me weer eens opgevallen hoeveel invloed de ruimte op het geluid heeft. Elke ruimte heeft zijn eigen karakteristiek die je steeds terug hoort, onafhankelijk van welke speakers er spelen. De kleine ruimtes deden het wat dat betreft beter vond ik. De grote ruimtes hadden problemen met het laag (vooral boven).
Ruimte 5, waar o.a. mijn dipools stonden, vond ik een beetje 'hard'. Daardoor klonken de dipools in het begin nogal fel. Later op de middag hebben we het filter wat aangepast, waardoor het wat beter werd. De combinatie met de monster sub van Fluppie was ook leuk, maar wel lastig om zoiets even snel op het gehoor goed te integreren.
Het is me weer eens opgevallen hoeveel invloed de ruimte op het geluid heeft. Elke ruimte heeft zijn eigen karakteristiek die je steeds terug hoort, onafhankelijk van welke speakers er spelen. De kleine ruimtes deden het wat dat betreft beter vond ik. De grote ruimtes hadden problemen met het laag (vooral boven).
Ruimte 5, waar o.a. mijn dipools stonden, vond ik een beetje 'hard'. Daardoor klonken de dipools in het begin nogal fel. Later op de middag hebben we het filter wat aangepast, waardoor het wat beter werd. De combinatie met de monster sub van Fluppie was ook leuk, maar wel lastig om zoiets even snel op het gehoor goed te integreren.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
toch nog een kleine uitleg hieromtrent.harryeng schreef:Jammer dat de installatie van Ed pas zo laat helemaal werd ingeregeld.
Oorspronkelijk had ik de afstelling met Bart_M willen doen, maar die was verlet. Door het harde werk om de SATelites klaar te krijgen, is het er niet meer van gekomen om één en ander voor te bereiden voor de afstelling.
Ook mijn voornemen om vroeg aan te treden en voorafgaand reeds de DSP af te stellen is in duigen gevallen door een minimum behoefte aan slaap.
Toen we daar dan met jan en alleman in die zaal zaten heb ik mij niet echt op de afstelling kunnen concentreren en daardoor de DSP eigenlijk niet fatsoenlijk afgeregeld, erger nog, zelfs fout afgeregeld.
Op bijgaande curve zie je de originele meting in het blauw.
Op deze meting hebben wij (Harry op zijn Groundsound en ik op de Lyngdorf) de 2 pieken op 32 en 70 hz sterk verlaagd.
Het resultaat van de SATelite met de cornerwoofers is te zien in de rode curve. Tijdens het aanpassen heb ik vermoedelijk een fout gemaakt en een boost gegeven rond 400 hz. Het is Jeroen die tijdens de eerste luistersessie zei dat er iets niet juist zat in het laag middengebied. Zelf vond ik het pianowerk bij Oscar Peterson niet prettig klinken. De rode meting bevestigde ons vermoeden.
Voor de tweede luistersessie had ik het systeem opnieuw afgesteld op basis van de eerste meting. Daarbij echter de oude aanpassing niet uigeschakeld, met als resultaat dat er te flink was weggefiltert op 70 hz. Te zien in de zwarte curve. Dit was duidelijk hoorbaar en is tijdens de tweede sessie in enkele stappen rechtgetrokken. De meesten knikten bevestigend. Ook de dip rond 1000 hz was op deze manier ontstaan. Dat gaf dat het middengebied achteraan in de ruimte niet echt doorkwam.
Om een goed resultaat te bekomen ben je gelijk een uur of 3 aan het meten, luisteren en afstellen. Dat is tijdens deze luisterdag niet gebeurd. Voor Breda VI stel ik dan ook voor om dit iets gestruktureerder aan te pakken en voorafgaand aan het luisteren, eerst ongestoord het systeem af te stellen.
Dat het desondanks de niet optimale afstelling toch redelijk klonk was een meevaller. Zowel ikzelf als Harry hebben hieruit geleerd en we hopen dat we de leden een goed beeld hebben gegeven van de eenvoud alsook de efficientie en de belangrijkheid van de afstelling.
Ed.
