Brom in hoofdtelefoon-uit

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dBRob

Brom in hoofdtelefoon-uit

Bericht door dBRob »

Vandaag heb ik een tweedehands Marantz PM7000 beluisterd. Deze klonk over de speakers gewoon goed. Ook heb ik via de hoofdtelefoon-uit geluisterd en om zo 'van dichtbij' naar het verstellen van de knoppen te luisteren. Hierbij viel mij naast een gewone lichte ruis, een zachte brom op, welke bij het naar beneden verstellen van de treble wat verergerde.

Deze brom deed denken aan het geluid van een op een goedkope pc-speaker aangesloten hoofdtelefoon. Gelukkig was het wel zachter dan de gemiddelde pc-speaker. Toch verbaasde me dit nogal voor een marantz.... Zeker ook omdat er verergering optrad bij het verstellen van de treble.

Bij het luisteren naar de hoofdtelefoon-uit stond geen muziek op. Wel was op de input een cd-speler die op 'stop' of 'pauze' stond aangesloten (wat het precies was weet ik niet direkt meer).

Wie heeft enige ervaring met versterkers en kan iets zinnigs zeggen over het bestaan van de in het bovenstaande beschreven brom. Wat kan de oorzaak zijn? Is het normaal? Zegt het iets over het functioneren van de versterker over de speakers? En is een koop wel of niet aan te raden?

Alvast bedankt!

Groet,

Rob

Edit: 'Phono-uitgang' is 'hoofdtelefoon-uit geworden' *dom*
Laatst gewijzigd door dBRob op za 23 mei 2009, 22:21, 3 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een phono ingang is heel gevoelig.. voor MM ongeveer 2,5mV en voor MC ongeveer 0,5mV. Een MM ingang is kan afgesloten worden met iets van 47k en een MC ingang met ca 50-100 Ohm..
Die CD speler die je er nu op hebt hangen zou ik ook direct loskoppelen..
Een Phone ingang wordt ook (altijd?) gevolgd door een RIAA filter, dat de bass boost en de hoge tonen verzwakt.. (zo zijn platen gesneden)
Zeker als je de zaak niet goed afgesloten hebt krijg je een openlijn-brom.. die door dat RIAA filter ook nog eens versterkt wordt..
Voor de aansluiting van een pick-up-element volstaat een gewone coax-kabel meestal ook niet.. Beter is het om een kabel te nemen met een interne separate massa kabel en de afscherming enkelzijdig aan de versterkerkant te nemen..Dat scheelt al snel meer dan 10dB rommel op je lijntje..
Correct afsluiten van een PU element is ook crusiaal.. (staat meestal in de specs van je element.

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Volgens mij bedoelt dBRob een koptelefoon uitgang.
Phono is een kreet die gebruikt wordt voor een platenspeler INgang.
De UITgang zal wel een Headphone output zijn, maar waardoor die bromt heb ik geen idee van.

Meestal wordt in fabrieksversterkers de gewone uitgang verzwakt en via weerstanden op de koptelefoonstekker aangeboden. Maar waarom die dan wel bromt en de gewone uitgang niet, ik heb geen idee.

Wat voor koptelefoon, met wat voor impedantie gebruik je?
dBRob

Bericht door dBRob »

Pffff, haha, af en toe kun je best lachen om jezelf...

RobertD heeft helemaal gelijk. Op een of andere manier heb ik 'head phone' verwisseld met 'phono' en is telkens de verkeerde kreet op papier gekomen zonder het zelf te zien. Excuus.

Wel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg audiomanics; duidelijk iemand met kennis van zaken... Heeft u wellicht ook een idee voor de brom op de hoofdtelefoon-uit?

De hoofdtelefoon die ik gebruikt heb is een Creative EP630 van 16 Ohm (zo'n in-ear modelletje)

Wel moet ik nog zeggen dat het geluid over de speaker - op afstand - goed klonk. Ik heb niet met m'n oor voor de mid en de tweeter gehangen....
dBRob

Bericht door dBRob »

Heb nog eens geluisterd. Brom was ook over de speaker te horen. Dit was volume onafhankelijk en alleen aanwezig met de bass/treble ingeschakeld, dus 'source direct' uitgeschakeld, en bovendien uit balans, links harder dan rechts... De oorzaak lijkt dus te liggen in de equalizer. Niet echt zo als het hoort denk ik.... Iemand dit vaker mee gemaakt? Komt het vaker voor bij Marantz PM7000/7200/8000?
Plaats reactie