Philips CD-460 tweaken?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Philips CD-460 tweaken?
Een maat van me heeft de audioset van een overleden nonkel in huis gehaald. Dat is een complete Philips-set van medio jaren '80 met een paar B&W Matrix2. (iemand interesse? Contacteer me voor meer gegegens!) Daar zit bovenvermelde cd-speler bij. Dat blijkt een bekende te zijn op internet, geroemd omwille van zijn TDA1541. Voorlopig nog geen idee wat deze component is of doet, maar deze chip maakt van deze speler een juweeltje. Tja, en dan vind je pagina's van mensen die deze speler beginnen modden. En dan vind je meer en meer info over het modden van cd-spelers... buizen als eindtrap, een andere klok erin, etc etc ....
Nou, kan iemand me even zeggen wat er nu eigenlijk zo magisch is aan deze cd-speler? Waarin blinkt deze kleine zwarte muis uit? Hoe komt het dat deze player niet verdwijnt in de anonimiteit?
Dit toestel heeft ook een digitale uitgang trouwens, dat blijkt ook een groot voordeel te zijn. Op welke manier?
Paul
Nou, kan iemand me even zeggen wat er nu eigenlijk zo magisch is aan deze cd-speler? Waarin blinkt deze kleine zwarte muis uit? Hoe komt het dat deze player niet verdwijnt in de anonimiteit?
Dit toestel heeft ook een digitale uitgang trouwens, dat blijkt ook een groot voordeel te zijn. Op welke manier?
Paul
Re: Philips CD-460 tweaken?
De TDA1541 is inderdaad een zeer goed klinkende DAC, in deze CD spelers komen ze echter nauwelijks tot hun recht. Er moet flink getweakt worden om de TDA1541 echt tot bloei te laten komen.
Aan de analoge uitgang valt nog best wat te verbeteren (discreet uitgangstrapje is het mooist)
de voeding kan verbeterd worden
dit geeft subtiele verbeteringen.
De grootste klap maak je door de speler in NOS mode te laten werken (7220 eruit) en daarbij te voorzien van een goede clock, dan begint het al een hele leuke speler te worden.
wat nog meer kan is een upsampler inbouwen (twisted pear?) als je dat doet samen met een I2S switcher dan is het mogelijk om de speler ook als DAC te gebruiken. De TDA1541 kan 192KHz samplerate aan.
Stuur maar een PB als je meer wilt weten, ik heb ook nog een paar clock modules liggen (Tentlabs).
Aan de analoge uitgang valt nog best wat te verbeteren (discreet uitgangstrapje is het mooist)
de voeding kan verbeterd worden
dit geeft subtiele verbeteringen.
De grootste klap maak je door de speler in NOS mode te laten werken (7220 eruit) en daarbij te voorzien van een goede clock, dan begint het al een hele leuke speler te worden.
wat nog meer kan is een upsampler inbouwen (twisted pear?) als je dat doet samen met een I2S switcher dan is het mogelijk om de speler ook als DAC te gebruiken. De TDA1541 kan 192KHz samplerate aan.
Stuur maar een PB als je meer wilt weten, ik heb ook nog een paar clock modules liggen (Tentlabs).
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Philips CD-460 tweaken?
Ik heb zo'n speler in de huiskamer staan. Op basis van de Transistor Eliminator van TriodeDick heb ik een buizenuitgangstrapje in de speler gebouwd (plaats genoeg).
Dit klinkt prima en ik ben eigenlijk nooit verder gegaan met modificeren.
Wat kun je doen met de voeding? En heb jij clockmodules liggen die passen bij deze speler? Ik heb er wel een die geschikt is voor een Sony (andere frequentie).
Dit klinkt prima en ik ben eigenlijk nooit verder gegaan met modificeren.
Wat kun je doen met de voeding? En heb jij clockmodules liggen die passen bij deze speler? Ik heb er wel een die geschikt is voor een Sony (andere frequentie).
Re: Philips CD-460 tweaken?
Ik heb nog een klein voorraadje en verschillende XO's dus dat moet voor Philips wel lukken.
11.xxxMHz en 16.xxxxMHz
11.xxxMHz en 16.xxxxMHz
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Philips CD-460 tweaken?
Ja hallo, Mr Tube, ik ga wat moeten googlen om te snappen waarover je het hebt als je spreekt over upsamplen en i2s switcher en zo.
Over NOS heb ik al een site gevonden. Deze mensen maken het bijna plug and play als je ze moet geloven : http://www.net-audio.co.uk/tda1541nos.html
en ook : http://www.audiomod.nl/index.php/nos-mod ===> Dat ziet er nog simpel uit eigenlijk ...
Over NOS heb ik al een site gevonden. Deze mensen maken het bijna plug and play als je ze moet geloven : http://www.net-audio.co.uk/tda1541nos.html
en ook : http://www.audiomod.nl/index.php/nos-mod ===> Dat ziet er nog simpel uit eigenlijk ...
Re: Philips CD-460 tweaken?
Daar heb ik ooit ook wel eens mee geëxperimenteerd. Naar mijn mening is NOS geen verbetering, het geluid werd er stressvoller van.Mr Tube schreef:De grootste klap maak je door de speler in NOS mode te laten werken (7220 eruit) en daarbij te voorzien van een goede clock, dan begint het al een hele leuke speler te worden.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Philips CD-460 tweaken?
hm
cdspeler openmaken, demonteren, wat spelen en solderen.
Maar het kan dus eigenlijk ook anders : ik kan ook simpelweg een DAC koppelen aan de digitale uitgang, right?
cdspeler openmaken, demonteren, wat spelen en solderen.
Maar het kan dus eigenlijk ook anders : ik kan ook simpelweg een DAC koppelen aan de digitale uitgang, right?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Philips CD-460 tweaken?
goed om weten
als ik de NOS-mod verknoei kan ik dan nog altijd een DAC aansluiten.
als ik de NOS-mod verknoei kan ik dan nog altijd een DAC aansluiten.
Re: Philips CD-460 tweaken?
Jitter is in deze spelers behoorlijk aanwezig, die loopt in de nS en is met een scoop goed zichtbaar.
Met een tentlabs clock verbeter je dit behoorlijk, de XO3 reclocked en reconditioned ook de digitale uitgang.
Ik kan de 7220 laten zitten en alleen de I2S signalen naar de TDA onderbreken en overbrengen naar de ingang van de 7220, dit kun je ook weer eenvoudig terugzetten.
Het mooiste is om het in stappen te doen, en steeds naar het tussentijdse resultaat te luisteren.
1 tentlabs clock
2 analoge uitgangstrap aanpakken
3 NOS aanpassing
4 Upsampling
Met een tentlabs clock verbeter je dit behoorlijk, de XO3 reclocked en reconditioned ook de digitale uitgang.
Ik kan de 7220 laten zitten en alleen de I2S signalen naar de TDA onderbreken en overbrengen naar de ingang van de 7220, dit kun je ook weer eenvoudig terugzetten.
Het mooiste is om het in stappen te doen, en steeds naar het tussentijdse resultaat te luisteren.
1 tentlabs clock
2 analoge uitgangstrap aanpakken
3 NOS aanpassing
4 Upsampling
