Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door JBHC »

Omdat ik wel een idee heb waar deze drivers de afgelopen 5? jaar hebben doorgebracht, gok ik er op dat er of vuil (misschen zelfs wel iets van oxidatie) in zit of dat je deze drivers gewoon eens een nachtje in moet laten wapperen....

Had je deze drivers in de vorige behuizing eigenlijk ook gemeten en zo ja heb je deze metingen nog dan kun je misschien nog zien of ze dit eerder ook al hadden.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

Ik snap je, maar het lijkt me sterk. Drivers waren idd aan de voorkant iets stoffig, maar niks ergs.
Achterkant keurig schoon. Kon ook niets bij komen, want ze waren al die tijd ingebouwd.
Van roest of aanlopen absoluut geen sprake!

Ik zal er voor de zekerheid morgen toch ff de compressor op zetten. Niet geschoten is hoe dan ook mis.

Heb vanavond nog wat extra metinkjes gedaan, ik begin toch een beetje te twijfelen hoe ernstig het nou eigenlijk is.
Zo te zien is er een in het ontwerp bedoelde resonantie, ongeveer 1kHz omhoog geschoven, en niet lekker meer gedempt.
But why....? Kan ook niet vinden wát er resoneert, al lijkt het richting de rolrand en dustcap erger te worden.
Ik ga liever verder met déze mid, door te vinden wat de eigenlijke oorzaak is...
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door JBHC »

Misschien is inspelen of zelfs een halve slag draaien dan een optie.
Ze stonden natuurlijk al een hele tijd niks te doen.
Of de truc van Wouter eens toepassen (siliconenspray op de rolrand).

Een iets verharde rolrand zou de verschuiving omhoog van de resonantie wel kunnen verklaren.

Een optie om de ophanging eens te controleren is misschien om de fs eens opnieuw te bepalen?
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

Nope, nope en nope helaas, maar bedankt voor de suggesties :D . Verdrogen zou wel idioot vroeg zijn trouwens, maar zelfs dát heb ik gecontroleerd...

Het enige wat ik kan vaststellen is visueel : bij de ene driver zijn er 3 spreekspoel-wikkelingen zichtbaar boven de constructie (dat is niet de poolplaat, die kan ik niet zien). Bij de andere zijn dat er 6 of zeven, ik heb mijn bril niet op ;-).
Dat lijkt me een onvolkomendheid, maar niet de verklaring...SpeakerenCo heeft ze helaas ook niet meer op voorraad, en ik weet niet of ze uberhaupt nog leverbaar zijn...
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

In de korte radiostilte heb ik het drivertje grondig onderzocht, maar niet echt iets kunnen vinden. Enkel dat de spreekspoel te diep in de spider en konus verlijmd te zijn, wat een afwijkende resonantie tussen poolplaat en stofkap zou kunnen geven.
Ik ga dit nu NIET verhelpen; dit project moet goed zijn. In de toekomst ga ik ooit wel eens slopen en proberen te verhelpen, hij krijgt vast nog eens een andere bestemming.

Helaas blijkt de 134Nomex niet meer leverbaar in consumentenaantallen :oops: . Ik heb inmiddels 2 stuks HDS134PPB liggen, waarvan ik op basis van de oude datasheets dacht dat het bijna een drop-in replacement was.
Dat is het helaas absoluut niet, ze lopen nogal behoorlijk op na 5k, vooral voor een polypropje een beetje gek eigenlijk.
Is ook best een stijf membraantje nog. Het oplopen is wel heel netjes beheersbaar.

Beide exemplaren meten nu gelukkig wél netjes gelijk :lol: .

Ik had een poos terug helaas de filters al 'definitief' gemaakt, dwz op een plankje gelijmd, bedraad etc.
Ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee, heb niet zo'n trek om die klus opnieuw te doen als het niet per se hoeft...

In simulatie lijkt het erop, dat ik een heel mooi resultaat kan bereiken met twee LCR'etjes áchter het reeds bestaande midfilter.
Komende woensdag hoop ik dat 'in het echie' te kunnen checken.

Dat betekent dat ik (helaas) de teugels qua budget een klein beetje moet laten vieren. Geeft gelijk de mogelijkheid om in de toekomst een échte budget drieweg te ontwerpen, met échte budget drivers, die ook beter reproduceerbaar is met gewoon verkrijgbare drivers.

ALS mijn huidige filteropzet hem gaat worden, dan zitten er 4 LCR kringen in, en 1 LC kring. Dat is natuurlijk ronduit belachelijk voor een budget opzet :rofl: , vandaar dat ik de naam...
'LudiCRous'
...voor ze overweg (=zot, belachelijk, ridicuul) :mrgreen:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

Eventjes snel gecheckt of theorie en praktijk met elkaar in overeenstemming zijn, en ze zijn het gelukkig met elkaar eens :).
Testfilter in elkaar geknoopt, en een poosje naar een enkele box geluisterd.

Klonk prima, niets opvallends, zoals dat hoort. Eerste indruk is dat het wat minder levendig/spetterend klinkt dan voorheen.
Volgens mij omdat het teveel aan 1kHz nu weggehaald is. Het zou natuurlijker moeten zijn zo, later even luisteren of het ook werkelijk prettiger klinkt.

Daarna in de achtertuin controlemetingen uitvoeren.
Helaas kwam er na drie kwartiertjes een niet aflatende stroom vliegtuigen langs :evil: , dus heb ik de meetset niet kunnen voltooien. Maar voldoende om te zien dat ik op de goede weg zit (cq. er misschien zelfs al ben).

Ik hou het aantal plaatjes even beperkt :). Hier enkel de on axis respons op 1m :
david ppb testfilter1 buiten.gif
Paar opvallende dingetjes :
- De dip rond 400-500Hz die ik binnenshuis meette, is volledig verdwenen. Eerder geuite vermoeden klopte : het was een reflectie, en zit dus niet is het systeem an sich.
- Keurig recht en ruim binnen +/- 1dB over het volle spectrum. Licht oplopend hoog, dat is expres. Deels smaak, deels omdat het stuk >9kHz binnen enkele graden off-axis al 'vlak' wordt.
- Met de nieuwe mids, meten links en rechts gelukkig wél gelijk :lol: .
- Niet zichtbaar in deze meting, maar er zijn géén gekkigheden in fase of optelling meer.

Dit geeft me voldoende bevestiging om ook de tweede box op te bouwen, en binnenkort samen met David te gaan luisteren. Ben benieuwd :).

Filter is overbodig complex; dit is puur gemakszucht en had vwaarschijnlijk eenvoudiger gekund. Ik wilde het reeds bestaande filter zo min mogelijk aanpassen, en e.e.a. oplossen met toevoegingen áchter dat filter :
filteropzet 23mrt2014 PPB conversion - 2.png
Wijzigingen :
- Seriespoel mid verlaagd van 6,8 naar 5,6ohm
- Klein C'tje van 0,47uF over de seriespoel mid
- ParallelC met 1,8uF verhoogd (is nu dus 15 + 1,8uF)
- 2 LCR's toegevoegd op de mid (de 47uF was eerst een ruwe elco. Het kan autosuggestie zijn, maar het zat me niet lekker. Zit nu een MKT).

CSD laat geen naar resonant gedrag zien op de LCR kringetjes gelukkig.

Alles nog nét (niet) binnen de geraamde kosten (het Twaron heeft moeten wijken; uiteindelijk werkte (veel) meer polyestervezel ook naar bevrediging) :
2014-03-23 17_55_02-peerless prijslijst (2).xlsx - OpenOffice.org Calc.gif
EDIT: Even mierenne&ken : ah, daarom mis ik 0,3 t 0,5dB over het hele mid : rekenfoutje gemaakt. 6.8 en 22 ohm maken samen helemaal geen 4,7ohm :oops: . Hoofdrekenen is niet meer wat het was :).
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door markbakk »

Netjes hoor! En die filter-overkill voor de mid: heel herkenbaar :wink: . Het ding moet wel het allerbelangrijkste werk doen, dus och...
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

Couldn't agree more, hoewel het nog steeds vreemd aanvoelt om het zo te te doen...

Jongens, als straks de lijstjes-van-het jaar-2014 weer komen. Bijvoorbeeld voor 'lelijkst opgebouwd filter' :lol: .
Zullen jullie dan aan me denken ?
lelijk.jpg
:oops: :oops: :oops: Je ziet er straks toch niks meer van. En het werkt prima en goedkoop. (Maar : ik vind een printje toch wel een stuk makkelijker en sneller werken...doe dit niet snel weer opnieuw.)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door markbakk »

Nee, helemaal waar. Maar waar heb jij dat smeltlijmsnelvuurkanon vandaan? :rofl:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

markbakk schreef:
smeltlijmsnelvuurkanon
:rofl: :rofl: :rofl:
Had ik die maar, lijkt me fantastisch. In 1 schot dat hele ding volblaffen :lol: .
Helaas...een honderd jaar oud apparaat uit de knakenbak, daar mag ik het mee doen. Beetje doorwerken (of netjes werken) zit er niet in, na een paar centimeter is ie alweer zover afgekoeld, dat je weer ff moet wachten...

Maar goed, de draadjes zullen niet rammelen, that's what it's about :).
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door JBHC »

Wat ik mis in je prijsoverzicht is je uurloon a 50euro/uur.
Zeker met dit soort plastificeerprojectjes loopt dat behoorlijk uit de klauwen..

:mrgreen: :rofl: :mrgreen:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

Als je eerlijk wilt vergelijken met een fabrieksspeaker wel ja :mrgreen:. Ik zou dit nooit tegen een acceptabel bedrag in de markt kunnen zetten, en er een goede boterham mee verdienen...

Maar goed, dit is leuke hobbytijd he, geen 'werk' en dat hoeft niks te kosten...
Oh ja : voor die TSP's, auto-meting en meting/filtering op je fronts wil ik je best wat korting geven hoor :rofl:.
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door JBHC »

MarcoSQ schreef:
Oh ja : voor die TSP's, auto-meting en meting/filtering op je fronts wil ik je best wat korting geven hoor :rofl:.
Het is niet alsof ik mijzelf besmet heb met het ZBA-virus..... Dat heb ik als ik het mij goed herinner aan jou te danken :sure: :sure: :sure:

#Loopt nog even naar zolder om een blik te werpen op zijn allereerste en 2e zelfbouwproject....... Ja er staat ook Marco op :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door wouter »

Ik denk dat je dit kunt vergelijken met een fabrieksset van 3000,- per paar. Mag ook 4000,- zijn, maar zeker boven de 2000,-

Dat bedrag vragen is niet zo moeilijk, dan heb je nog wel marge. Maar als er tussenhandel in zit zal het voor 500,- de deur uit moeten en dat kan natuurlijk niet. Vandaar ook dat er merken blijven bij wie je rechtstreeks koopt, met 30 dagen op proef. Bijvoorbeeld Teufel. Dan blijft het allemaal goed betaalbaar.

Kasten bouwen of laten bouwen heeft een redelijk vaste ondergrens qua kosten. Daarom is verkoop onderin de markt niet zinvol, maar zul je boven de 2-3 mille wel iets kunnen concurreren. Mijn set met Visaton AL170 + KE25SC verkoop ik voor 2000,- euro en dat is eigenlijk te krap. Zet je het af tegen een PMC dan is het een koopje, mits je ze niet na een maand weer wilt verkopen. :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Kunnen we uit de bovenstaande post opmaken dat jij commercieel aktief bent?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

JBHC schreef:
MarcoSQ schreef:
Oh ja : voor die TSP's, auto-meting en meting/filtering op je fronts wil ik je best wat korting geven hoor :rofl:.
Het is niet alsof ik mijzelf besmet heb met het ZBA-virus..... Dat heb ik als ik het mij goed herinner aan jou te danken :sure: :sure: :sure:

#Loopt nog even naar zolder om een blik te werpen op zijn allereerste en 2e zelfbouwproject....... Ja er staat ook Marco op :mrgreen:
:) Jong en niet gehinderd door teveel kennis lekker wat in elkaar prutten, maar het werkt blijkbaar nog steeds lekker :).Blij te horen dat je me niet de schuld geeft van het virus :).
wouter schreef:
k denk dat je dit kunt vergelijken met een fabrieksset van 3000,- per paar. Mag ook 4000,- zijn, maar zeker boven de 2000,
Geen flauw idee, en da's ook helemaal niet de bedoeling. Voor kleine serieproductie had ik een paar dingen, veel handiger en effectiever moeten doen. En dan zou er trouwens hoe dan ook een andere naam dan 'Medium Budget VloerStaander' moeten komen :).
Anyway, dat bedrag gaat natuurlijk ook uit van een fraaie afwerking, die hoort bij dat type prijskaartje. Da's niet goedkoop.
En die bereken ik in dit ontwerp helemáál niet. Gaat puur om het technisch functioneren, en dan is het helemaal geen eerlijk vergelijk met de fabrieken meer.
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door JBHC »

MarcoSQ schreef:
:) Jong en niet gehinderd door teveel kennis lekker wat in elkaar prutten, maar het werkt blijkbaar nog steeds lekker :).Blij te horen dat je me niet de schuld geeft van het virus :).
Project nummer 1 was inderdaad compleet zonder kennis. Het is trowens wel leuk om te zien dat die drivers 25jaar later nog steeds gemaakt worden :shock: Ze beginnen zo langzamerhand trouwens wel behoorlijk brak te klinken......

Project nummer 2 komt natuurlijk deels bij S&C vandaan. Maar die Tesla Woofer in de BR kast doet het nog steeds erg goed :rock:

De uiteindelijke "schuld" ligt natuurlijk bij "MarcoSQ Senior" die mij op 9 jarige leeftijd kennis liet maken met de machtige laagweergave van zijn zelfbouw TL's
MarcoSQ schreef:
Anyway, dat bedrag gaat natuurlijk ook uit van een fraaie afwerking, die hoort bij dat type prijskaartje. Da's niet goedkoop.
En die bereken ik in dit ontwerp helemáál niet. Gaat puur om het technisch functioneren, en dan is het helemaal geen eerlijk vergelijk met de fabrieken meer.
Nu je het prototype af hebt zou een serieproductie wel vele malen sneller kunnen.
Rest inderdaad alleen nog de afwerking. Iets wat altijd moeilijk zal blijven als DIY :lol:

Een echte grote afzetmarkt bestaat volgens mij ook niet voor goede audio spullen.
Daarvoor is de WAF factor over het algemeen te groot en als je hoort wat voor pulp er tegenwoordig geluidstechnisch geproduceerd wordt ben je toch beter af met een setje van 250 euro :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Ik verwacht trouwens dat de eigenaar erg blij gaat zijn met zn speakers. En hij heeft tegenwoordig zelfs werkende wcd's om de stereo op aan te sluiten :sure:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

JBHC schreef:
Ik verwacht trouwens dat de eigenaar erg blij gaat zijn met zn speakers. En hij heeft tegenwoordig zelfs werkende wcd's om de stereo op aan te sluiten :sure:
Ik weet het, hij vraagt er regelmatig naar, maar ik kom niet aan de laatste stappen toe om ze af te maken (iets gedetailleerder spelen met de levels van mid en hoog om te zien of er ietsjes meer te halen is, en toch misschien een klein beetje wegnemen bij 2,5kHZ.
Oh, en David zal zelf ook nog even goed moeten luisteren natuurlijk, maar op dat vlak verwacht ik geen protest eigenlijk. Hij kent mijn luidsprekers en de balans lijkt daar best op. If not better :oops: .

Wel fijn dat ie werkende stroom heeft, dan heeft David er straks nog echt iets aan ook :lol: .
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

Spammerdespam :D !
Net een boxsim plaatje gemaakt, deze stop in voor mijn eigen terugvindbaarheid even in het archief.
2014-04-02 21_01_43-Boxsim V1.20 - VISATON-Edition [C__Users_Marco_Desktop_boxsim_Projekte_david ppb.png
Gaat lekker laag zo :-). Mijn eigen filterpakket heeft geen mogelijkheden voor Power Response, dus dit is de eerste keer dat ik hem zie. Niet perfect, wel aardig O.K. .
Piek zit iig nét boven het klankmatig nare stukkie gelukkig , hoogte valt nog wel mee...
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door MarcoSQ »

Gisteravond het mid nog een klein tandje laten zakken (6.8ohm), en het spul definitief ingebouwd.
Klinkt heel lekker zo.
Alles aangesloten in de woonkamer, en nu een poosje gewoon zo laten staan. Zonder beoordelingsdruk eens kijken of er nog gekkigheden opvallen.

Volgens mij vindt m'n meisje ze wel mooi :). Sinnead O'Connor - Troy was net op 3FM, en ze vroeg hoe hard ze het kon zetten. Ehh...in principe zo hard je wilt lieverd, je oortjes gaan eerder stuk dan de speakers denk ik.

Ze gééft die volumeknop toch een zwiepert.... :shock: ...zo hard heb ik hier nog nooit gespeeld :lol: .
Dat ben ik ook helemaal niet van haar gewend; ze klaagt bijna altijd dat het te hard is...
(Had ze niet moeten doen...voor dit soort extreme volumes is er toch wel erg veel hoog....maar daar ga ik geen rekening mee houden).
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Een volwaardige drieweg voor 250 euro (?)

Bericht door SARK »

MarcoSQ schreef:
Ze gééft die volumeknop toch een zwiepert.... :shock: ...zo hard heb ik hier nog nooit gespeeld :lol: .
Haha wat grappig, mijn vrouw zette gisteren ook het volume op een door mij nog niet gehaald/gedurfd niveau :shock: (maar dan met andere muziek en zij klaagt nooit dat het te hard staat)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”