KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Even moeilijk doen :twisted:
De voedingstrafo ,voor een andere versterker,zitten daar bruikbare spannngen op :?
De gloei is voor ongeveer dezelfde buizen,zal wel goed zijn .
Voor de negaieve roosterspanning een wikkeling van 70V ,mag best 10V afwijken.
De hoogspanning 335V 400mA .Liefst niet hoger,krijg je teveel voor de elco's.Minder kan wel,als 't noga scheelt ,300V bijv.,zouden de serieweerstanden liever moeten aangepast.De 400mA is wel steeds nodig.
En een inschakelvertraging voorzien ? Zoniet dan beter een diode over de rooster-kathode van de buis die aan de anode van z'n voorganger zit (pijltje aan rooster).Spanning loopt daar anders hoog op voordat de buizen opwarmen.
In serie met de LED ook beter een diode,de LED krijgt hier een sperspanning die eigenlijk te hoog is.
Anne
De trafo is "in zijn geheel" bruikbaar :D
Gloei en negatieve roosterspanning OK.

Wat betreft de hoogspanning heb ik de keuze uit 0, 10, 350 en 370 volt. Ik zou kunnen aftakken tussen 10 en 350 volt, dan krijg ik 340 volt. Daar moet ik het mee doen. Moet ik nog wat aanpassen, behalve de werkspanning van de elco's op 500 Volt houden i.p.v. 450?

Ik krijg binnenkort een inschakelvertragings printje binnen. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1669631
Bijlagen
ST70MKIII.gif
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

KT88 schreef:
Zet een koptelefoon op de uitgangen, en luister zonder signaal aan te bieden naar de restbrom.

Door draaien van de UGTs kun je die brom minimaliseren.

Op die manier kun je de instraling door het magnetisch veld van de voedingstrafo minimaliseren.

Eventueel ook de voedingstrafo 90 graden draaien.
Tja, als ik eenmaal de gaten geboord hebt dan wordt draaien moeilijk. Maar de getoonde opstelling op de foto: is deze acceptabel? PSU trafo niet te dicht bij de ingangsbuizen? PSU toch naar achteren?
Alternatief zou zijn om de versterker eerst op een proefplankje te monteren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Wat betreft de hoogspanning heb ik de keuze uit 0, 10, 350 en 370 volt. Ik zou kunnen aftakken tussen 10 en 350 volt, dan krijg ik 340 volt. Daar moet ik het mee doen. Moet ik nog wat aanpassen, behalve de werkspanning van de elco's op 500 Volt houden i.p.v. 450?

Ik krijg binnenkort een inschakelvertragings printje binnen. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1669631
Ziet 'r goed uit,340V zou ruim onder de 500V uitkomen zeker met een vertraging erbij.
60 ipv 70V moet ook wel gaan.Desnoods R22 iets kleiner of de R23-R25-en iets groter,maar denk 't niet.
De trafo's op de foto staan misschien niet helemaal optimaal maar ver genoeg uit elkaar,moet kunnen.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

[quote="Ah!buis]De trafo's op de foto staan misschien niet helemaal optimaal maar ver genoeg uit elkaar,moet kunnen.
Anne[/quote]
Ik moet de gaten nog boren: niet helemaal optimaal... wat is de beste opstelling? Zoals op onderstaande foto?
Bijlagen
RAPHAELITE-Sinovt-6H8C-300B-SE-Tube-Amplifier-Class-A.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

De eerste opstelling staan de twee UGT in dezelfde richting,iets meer kans op overspraak.Een draaien ziet er minder fraai uit,laat maar,zo erg zal't niet zijn.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Van 't weekend twee van deze boortjes via eBay binnengekregen. Boren gaat best goed: wel van twee kanten boren en olie gebruiken. Voor pakweg €3,50 per boor. http://www.ebay.com/itm/HSS-Steel-Hole- ... OU:NL:3160
Bijlagen
boren.jpg
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Even een testje gedaan om de "optimale" positie van de trafo's te bepalen. De primair van de voedingstrafo aangesloten op het net en de secundair van de uitgangstransformatoren aangesloten op een multimeter (200 mV AC).

Ik heb besloten om de trafo's naast elkaar in één lijn te plaatsen i.p.v. zo ver mogelijk uit elkaar. Nadat ik het gat heb gemaakt voor de voedingstrafo nog eens precies de UGT's positioneren.

Test geslaagd! :lol:
Bijlagen
1e opzet. De trafo's zo ver mogelijk uit elkaar
1e opzet. De trafo's zo ver mogelijk uit elkaar
2e opzet. Trafo's bij elkaar. Hoe meer in één lijn hoe beter.
2e opzet. Trafo's bij elkaar. Hoe meer in één lijn hoe beter.
Worst case. 1e multimeter geeft 47,4 mV aan.
Worst case. 1e multimeter geeft 47,4 mV aan.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

De mooiste opstelling is dus ook de beste. Dat gaat leuk worden.
Even doorbouwen voor de luisterdag in Alphen op 19 april Fred... heb je je al opgegeven?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
De mooiste opstelling is dus ook de beste. Dat gaat leuk worden.
Even doorbouwen voor de luisterdag in Alphen op 19 april Fred... heb je je al opgegeven?
Moet ik mij opgeven? Alleen toch als je apparatuur mee neemt?
Afijn, ben in ieder geval begonnen. Gaten zijn geboord, trafogat uitgezaagd. Wellicht is ie af de 19e O:)
Gaten boren met bovenstaande boren ging het beste met een accuboormachine.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Hier wat foto's van de bouw. Het voorbereiden totdat je uiteindelijk kan gaan bedraden kost best veel tijd.
Bijlagen
Onderkant is van traanplaat. Je ziet de structuur nog
Onderkant is van traanplaat. Je ziet de structuur nog
Eventjes de aansluitingen e.d. gemonteerd
Eventjes de aansluitingen e.d. gemonteerd
Bovenplaat ga ik zwart hamerslag spuiten
Bovenplaat ga ik zwart hamerslag spuiten
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Dat ziet er veelbelovend uit Fred!
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Voor de smoorspoel (4H 300 mA) in onderstaand schema wil ik voorlopig een weerstand gebruiken. Ik heb echter geen idee wat voor waarde en wattage. Hoe kom ik hier achter? Voor de elco's neem ik Philips 330 uF 380 volt per twee in serie geschakeld: dan zit ik op pakweg 165 uF per combinatie.
Bijlagen
2014-02-11 19_40_46-Schema%20versterker_Page_1.jpg - Windows Photo Viewer.~png.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Een beetje op de gok,zal welongeveer goed zijn :sure:
Zeg dat de versterker 200mA trekt en de voeding 340x1,4=475V geeft.Als je dan zeg 10V aan die weerstand ipv smoorspoel gaat verliezen wordt dat een voeding van 465V en een weerstand van 10V/200mA=50 ohm ,neem 47.Dan 10Vx200mA=2W ,neem je een 5W geval om niet te heet te worden.
Wil je die 10V terug,neem een 10V tap op de trafo hoger,hou je nog over.
Heeft iemand al gewaarschuwd dat R7 en R8 gelijk moeten zijn ? Staat mis in schema hierboven.Zou 2x39k nemen 1W.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Een beetje op de gok,zal welongeveer goed zijn :sure:
Zeg dat de versterker 200mA trekt en de voeding 340x1,4=475V geeft.Als je dan zeg 10V aan die weerstand ipv smoorspoel gaat verliezen wordt dat een voeding van 465V en een weerstand van 10V/200mA=50 ohm ,neem 47.Dan 10Vx200mA=2W ,neem je een 5W geval om niet te heet te worden.
Wil je die 10V terug,neem een 10V tap op de trafo hoger,hou je nog over.
Heeft iemand al gewaarschuwd dat R7 en R8 gelijk moeten zijn ? Staat mis in schema hierboven.Zou 2x39k nemen 1W.
Anne
Uitgaan van zo'n 10V spanningsval? Dat is makkelijker dan ik dacht :lol:

Die R7/R8 hebben betrekking op het schema van de "originele" Dynaco kloon, neem ik aan? Ik heb nog een scan gemaakt van deze nieuwe versterkerschakeling (sorry, ik krijg ze niet aan elkaar geplakt). Mijn lekenvraag: moeten R10/R11 niet gelijk zijn? :?:
Bijlagen
CCF12022014_00000.jpg
CCF12022014_00001.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Die R7/R8 hebben betrekking op het schema van de "originele" Dynaco kloon, neem ik aan? Ik heb nog een scan gemaakt van deze nieuwe versterkerschakeling (sorry, ik krijg ze niet aan elkaar geplakt). Mijn lekenvraag: moeten R10/R11 niet gelijk zijn? :?:
Het schema hier bovenaan is dus niet wat 't wordt.
Bij dit laatste schema is er een heel andere fasedraaier.De weerstand van 22k bij de twee doorverbonden kathodes zou oneindig groot moeten zijn (stroombron),dan zijn R10/R11 gelijk.Omdat dat hier niet het geval is hebben ze de gevolgen opgevangen (ongeveer) door de R10 en R11 verschillend te nemen.Is dus de bedoeling.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

De bouw vordert gestaag. Hier een aantal foto's.

Nog een vraag: beide midden aftakkingen van de UGT's moeten verbonden worden met B+. De print heeft hiervoor geen aansluitpunten, alleen één om de schakeling te voeden. Zal ik een gemeenschappelijk pluspunt maken vlak bij de voedingstrafo en van daar uit de print en beide UGT's aansluiten?

Anne, tussen aftakking B1+ en B2+ zit R21 met een waarde van 150k. Blijft er genoeg spanning over om de ecc83 te voeden? Hij lijkt mij zo hoog 8-[
Bijlagen
IMG_20140216_173232.jpg
IMG_20140216_173545.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Nog een vraag: beide midden aftakkingen van de UGT's moeten verbonden worden met B+. De print heeft hiervoor geen aansluitpunten, alleen één om de schakeling te voeden. Zal ik een gemeenschappelijk pluspunt maken vlak bij de voedingstrafo en van daar uit de print en beide UGT's aansluiten?

Anne, tussen aftakking B1+ en B2+ zit R21 met een waarde van 150k. Blijft er genoeg spanning over om de ecc83 te voeden? Hij lijkt mij zo hoog 8-[
Je kunt bij de trafo de twee die naar de B+ moeten aan elkaar zetten en 1 draad naa de print.
En die weerstand moet idd zo groot.De anode van de eerste triode mag niet te hoog komen wegens de verbinding aan 't rooster van de volgende buis.Z'n kathode komt mee omhoog en te ver dan blijft er te weinig ruimte voor dat paatje daar.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Waar kan ik het beste het relais van de inschakelvertraging zetten: voor / na de gelijkrichter / na CLC filter.
Moet er nog een weerstand overheen om toch een beetje door te laten. Welke waarde? 150 k?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Ik heb voor mijn ecl ampje een R van 68K 5 watt genomen zodat de elco,s langzaam worden geladen

En een relais zet je meestal voor je diodes erna en de contacten krijgen steeds een oplazer
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Waar kan ik het beste het relais van de inschakelvertraging zetten: voor / na de gelijkrichter / na CLC filter.
Moet er nog een weerstand overheen om toch een beetje door te laten. Welke waarde? 150 k?
Best tussen gelijkrichter en trafo,wisselstroom schakelen is beter voor de kontakten.
Weerstand erover,wordt nog gedaan,weet niet of 't veel nut heeft.Zet er anders maar 100k over zo'n 3W .
Anne

zie net dat prc iets kleiner voorstelt,doe maar wat je leuk vindt.Daar is de hobby toch voor :D
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

En? Is deze goed genoeg voor de ZBA luisterdag in Alphen?
http://youtu.be/IE92YGDDgWg
Bijlagen
IMG_1861.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Hier nog wat foto's.
Ik heb de volumepot verkeerd aangesloten. Volume is vrijwel gelijk hard :oops:
Bijlagen
IMG_1866.JPG
IMG_1867.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Ziet er goed uit Fred, die willen we zeker horen op 19 april. Is het al gelukt met de volumeregelaar?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

De klank? Hij klinkt opvallend veel helderder dan de Dynaco-kloon. Andere voortrap, natuurlijk. De meeste componenten heb ik kunnen hergebruiken, zoals de eindbuizen, de trafo's, condensatoren en weerstanden.

Hij klinkt beter dan mijn oude Technics SA-AX7, die ik ook niet verkeerd vond klinken. Ik begrijp nu wat met ruimtelijk geluidsbeeld bedoeld wordt.

De ruststroom heb ik afgeregeld op 25 mA (250 mV over de 10 ohm weerstanden): lijkt mij wel goed. Is er verschil in geluid als je dit omlaag / omhoog afregel?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Ziet er goed uit Fred, die willen we zeker horen op 19 april. Is het al gelukt met de volumeregelaar?
Even mijn verjaardag vieren vanavond; morgen solderen. :rock:
Plaats reactie