Oldskool 2-weg met Fane en Beyma

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Oldskool 2-weg met Fane en Beyma

Bericht door Walt »

Ik heb weer een voordeel van een openbaffle ontdekt:

Geen noodzaak om de woofer er steeds uit te schroeven om bij het filter te kunnen!

De Fane woofer was er al aardig wat keren in en uitgeweest, met als resultaat dat de (toch speciaal voor speakers bedoelde) schroeven niet veel grip meer hadden. Ik heb het in het verleden (toevallig met een andere 12" Fane) wel eens meegemaakt dat de woofer spontaan uit de kast kieperde omdat de schroeven lam waren. Dat wilde ik nu niet nog een keer meemaken!

Gelukkig verkoopt de Gamma hier inslagmoeren, deze heb ik net netjes gemonteerd met een paar drupjes 2-componenten lijm eronder ter voorkoming van doordraaien. De bijbehorende M5 inbusbouten had ik nog liggen in de rommelbak. Resultaat: de Fane woofers zitten nu weer muurvast.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zouden daarom mensen het filter buiten de kast houden tijdens de experimenteerfase? :lol: :lol: :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Zeker met gebruikelijke 13-18cm (mid)woofers is het geen doen om door de opening van de (mid)woofer te proberen om te solderen. Het montage gat van de 12" Fane is echter dermate groot dat dit eenvoudig mogelijk is.

Naderhand gezien had ik beter gelijk inslagmoeren kunnen plaatsen, maar die zwarte inbus houtschroeven zijn wel lekker snel om even een unit te monteren. Inslagmoeren moet je trouwens altijd vastlijmen in de kast om doordraaien te voorkomen, als dit gebeurd heb je echt wel een fors probleem.

(Inslagmoeren inslaan met een hamer heb ik slechte ervaringen mee, ik trek de inslagmoeten het hout in met een dummy bout en spreidt dan de druk op het hout aan de voorkant uit met onderlegringen)

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Als je dan naar een luisterdag gaat waar Dre ook aanwezig is, dan maar beter een stalen rooster voor de units plaatsen om ze te beschermen tegen nieuwsgierige vingers... :rofl:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1312[1].JPG
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De vingers van Dre beginnen wereldberoemd te worden! :lol: :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Helaas voor de Beyma tweeters bestaan er geen roosters, dus er is nog steeds het gevaar dat Dre deze domes kapot drukt, mits zijn vingers lang genoeg zijn natuurlijk :mrgreen:

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Helaas voor de Beyma tweeters bestaan er geen roosters, dus er is nog steeds het gevaar dat Dre deze domes kapot drukt, mits zijn vingers lang genoeg zijn natuurlijk :mrgreen:

Groetjes Walter
Dre heeft worstvingers! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
dre

Bericht door dre »

Wacht maar tot die vinger op je schouder tikt. :mrgreen:

En inderdaad is een hoorn veilig. :rofl:
Walt

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

Zoals in het begin van dit topic is te lezen heb ik de Fane 12" breedbanders in circa 20 liter gesloten kasten gemonteerd om het geheel zo compact mogelijk te houden. Op grond van de T/S parameters van vergelijkbare Fane units had ik al wel afgeschat dat deze 20 liter kast aan de kleine kant is, circa 40-50 liter is eigenlijk nodig voor een Qtc rond de 0.7.

Vandaag heb ik de Fane woofer close range opgemeten met ATB. De kleine overshoot die WIN ISD voorspelt zo rond de 150Hz is dan inderdaad zichtbaar (Qtc circa 0.87). Om de responsie vlakker te krijgen heb ik wat geexperimenteerd met serie condensators voor de Fane. Ik heb de waarden 340uF, 470uF en 820uF geprobeerd. Met 470uF krijg ik een aardig compromis tussen vlakke respons en wat extra diepgang. De grafiek toont de ATB close range meting zonder condensator (zwarte lijn) en met een 470uF (rode lijn).

De uiteindelijk uitvoering is 500uF geworden bestaande uit 4x100uF MKT samen met een Mundorf M-cap 100uF MKP, zie foto. Het filterschema staat ook afgebeeld.

Groetjes Walter
Bijlagen
fane_serie_condensator.jpg
IMG_1314[1].JPG
fane_serie_condensator_schema.jpg
Walt

Bericht door Walt »

De formule die ze in de Hobbyhifi vaak gebruiken voor het bepalen van de waarde van de serie condensator geeft:

C = 316000x Qts / Re x Fs

Invullen van de geschatte T/S parameters geeft dan:

C = 316000 x 0.45 / 6.4 x 50 = 444 uF

De waarde van 500uF die ik heb gebruikt zit hier aardig bij in de buurt. Het -3dB punt volgt dan uit:

F3 = 0.7 x Fs / Qts = 0.7 x 50 / 0.45 = 78Hz, dit lijkt redelijk goed met de rode lijn uit de meting overeen te komen.

Niet echt een 'basmonster' dus, maar ik heb sowieso liever een slanke maar goede bas dan veel maar dreunend laag.

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zit er nou geen demping in ? :roll:
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Tijdens het solderen van het filter haal ik de demping er tijdelijk uit. De demping bestaat uit een laagje BAF op de achterwand en de 4 zijwanden en daar binnen in een flinke pluk twaron en daarmee zit het kastje alweer vol.

(zie ook de foto bijna onderaan pagina 3 van dit topic)

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Vandaag op de luisterdag heb ik eindelijk deze speakers eens op (fors) volume kunnen beluisteren, het beste beviel mij de combinatie met de 20W EL34 buizenversterker. Met het veel grotere vermogen van de N-Cores van zowel Henkjan als ds23man haal je nog wel fors meer output maar het begint dan toch wel erg te schreeuwen.

Ik was op zich tevreden met de filterafstemming, de speaker is goed in balans. Wel merk je goed dat dit PA units zijn, ver verwijderd van een hifi klank maar daar zijn ze ook niet voor bedoelt. Iemand die uit een 20 liter kastje meer dynamiek en volume weet te persen is mijns inziens een knappe jongen :lol:

Groetjes Walter
harryeng

Bericht door harryeng »

Deze speakertjes klonken inderdaad wel heel leuk.

Erg hard voor van die kleine bakjes! Zelf miste ik het diepe laag helemaal niet zo.

Veel speaker voor weinig geld. En je hebt nog bijna geen versterkers nodig ook!

Gr. Harry
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Harry,

Er staat iets van 600uF voor de Fane woofer, een GHP ontwerp dus. Het -3dB punt zal bij iets van 70Hz liggen dus geen echt diep laag maar wel veel impact in het hogere basbereik maakt veel goed natuurlijk.

Ik vond zelf de combinatie met de 2x20W EL34 buizenversterker erg fraai, ik had niet verwacht dat dit nog moeiteloos zo hard kon spelen in die 100m2 ruimte.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Imperialletje op je auto, auto-eindtrapje er voor en je hebt een omroepwagen! :lol:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Imperialletje op je auto, auto-eindtrapje er voor en je hebt een omroepwagen! :lol:
Kan je zo meedoen aan de Carbagerun
dre

Bericht door dre »

Carnawalter! :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

dre schreef:
Carnawalter! :rofl:
:foto:
Walt

Bericht door Walt »

Denken jullie dat er nog iets meer uit te halen is met een stevigere kast (nu is het 9mm MDF...)? Het moet wel een licht kastje blijven maar ik zou bijv. 13mm berken multiplex kunnen doen met meerdere bracings.

Tevens de Beyma tweeter in het midden in plaats van in een hoek lijkt me naderhand logischer.

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

Geen plaatjes? :mrgreen:

Een paar extra bracings doet al heel veel.
Misschien gewoon een kastje er omheen bouwen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een kastje eromheen bouwen is helemaal geen gek idee.
dre

Bericht door dre »

Zeker niet met de beperkte werkruimte die Walter heeft.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Walt

Bericht door Walt »

Nu ik er op de luisterdag achter ben gekomen dat een 20W buizenbak meer dan voldoende is heb ik mijn oude Fischer X100A maar eens uit de kast gehaald, wonderwel had ik nog genoeg 5 goede ECC83 en 4 goede EL34 buizen liggen.

Het werkt prima en klinkt goed, wel heeft de versterker wat kuren zo valt het linker kanaal weg als het volume laag staat. Misschien is dit wel een leuk revisie/leer project, er zitten in ieder geval genoeg condensatoren in die door Mundorfs kunnen worden vervangen... :mrgreen:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1334[1].JPG
IMG_1335[1].JPG
IMG_1336[1].JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”