CDT subwoofer voor thuis gebruik
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
Re: CDT subwoofer voor thuis gebruik
Give it a shot!
( en de variabele opening zou ik wel mee stoeien)
( en de variabele opening zou ik wel mee stoeien)
-
Spanningsloos
Het heeft even geduurd
, maar heb definitief 3d model gemaakt van de subwooferbehuizing met variabele opening.
Het idee is het frontpaneel met kit vast te zetten, te spelen met de frontopening en dan het paneel te verwijderen
voor een vast frontpaneel. Is dat een goede oplossing?
Tevens zullen de randen afgerond worden en spikes worden geplaatst.
Aan de achterzijde een loze ruimte toegevoegd voor de versterker (keuze staat nog op de hypex ds2.0)
met een opening aan de onderzijde vanwege warmteonwikkeling.
En dan nog een aantal weken wachten met bouwen (nog steeds rust houden vanwege operatie
).
Hoe vinden jullie het idee en hebben nog tips ?
Het idee is het frontpaneel met kit vast te zetten, te spelen met de frontopening en dan het paneel te verwijderen
Aan de achterzijde een loze ruimte toegevoegd voor de versterker (keuze staat nog op de hypex ds2.0)
En dan nog een aantal weken wachten met bouwen (nog steeds rust houden vanwege operatie
- bartsegers
Ziet er prima uit!
Wellicht een netter idee voor de schuifplaat is om te werken met een uitsparing.
Maak deze zo groot je kunt, en frees hem uit een dubbel paneel uit.
Je kunt dan "inzetstukken" gebruiken en in je uitsparing leggen. Tochtbandje erlangs, et voila.
En belangrijkste tip, begin met plaatje goedkoop spaanplaat.
Dit is nu eenmaal meer trial en error dan een basreflex kastje.
Wellicht een netter idee voor de schuifplaat is om te werken met een uitsparing.
Maak deze zo groot je kunt, en frees hem uit een dubbel paneel uit.
Je kunt dan "inzetstukken" gebruiken en in je uitsparing leggen. Tochtbandje erlangs, et voila.
En belangrijkste tip, begin met plaatje goedkoop spaanplaat.
Dit is nu eenmaal meer trial en error dan een basreflex kastje.
-
Spanningsloos
Bedankt voor de tips voor de poort. Had de hoogte van de sparing al 2x zo hoog gemaakt ( 220cm² ), om deze dmv van een schuifpoort
te kunnen verkleinen naar de berekende 110cm².
Maar ik zit nog wel met een paar kleine vragen mbt de spec van de woofer.
De Xmax van de woofer is 10mm. als ik de info op het internet goed interpreteer dan in de maximale uitslag Xmax x2 dus 20mm
(dit zal minder zijn). Nu heb ik met Hornresp een berekening gemaakt met de door de fabrikant opgegeven gesloten behuizing
met een inhoud van 10 liter.
Als ik nu het opgegeven vermogen van 200 watt bij 4 Ohm invoer zie ik een displacement van bij 10mm vanaf 30HZ en lager.
Bij de Tapped Horn is dit bij hetzelfde vermogen 25mm!
Nu heeft de Hypex ds2.0 een vermogen van 175 Watt RMS en het vermogen zal nooit maximaal staan, maar in hoeverre moet ik
hier rekening mee houden??
Tweede punt is de Group delay, welke bijna 30msec is bij 35HZ. Dit blijkt best hoog te zijn? Maar in de berekeningen van cowanaudio
en volvotreter zie ik hetzelfde voorkomen.
te kunnen verkleinen naar de berekende 110cm².
Maar ik zit nog wel met een paar kleine vragen mbt de spec van de woofer.
De Xmax van de woofer is 10mm. als ik de info op het internet goed interpreteer dan in de maximale uitslag Xmax x2 dus 20mm
(dit zal minder zijn). Nu heb ik met Hornresp een berekening gemaakt met de door de fabrikant opgegeven gesloten behuizing
met een inhoud van 10 liter.
Als ik nu het opgegeven vermogen van 200 watt bij 4 Ohm invoer zie ik een displacement van bij 10mm vanaf 30HZ en lager.
Bij de Tapped Horn is dit bij hetzelfde vermogen 25mm!
Nu heeft de Hypex ds2.0 een vermogen van 175 Watt RMS en het vermogen zal nooit maximaal staan, maar in hoeverre moet ik
hier rekening mee houden??
Tweede punt is de Group delay, welke bijna 30msec is bij 35HZ. Dit blijkt best hoog te zijn? Maar in de berekeningen van cowanaudio
en volvotreter zie ik hetzelfde voorkomen.
-
Spanningsloos
Ik had eigenlijk nog niet de tijd genomen om dit forum eens goed door te lezen en kwam bij een hele duidelijke uitleg over WINISD die mij al meer
duidelijk gaf over de principes vermogen en Xmax ( misschien had ik dat eens eerder moeten lezen
)
Ik heb lopen stoeien met een gesloten box in WINISD en daarna de verschillen bekeken bij de Tapped Horn met Hornresp.
Om binnen een Xmax van 10mm te blijven heb ik de EG waarden aangepast en kwam uit op een vermogen van 30Watt bij 4 Ohm.
Als dit klopt, zou ik dus verstandig er aan doen om een lichtere versterker aan te schaffen welke beter regelbaar is in gain.
Als dit hierboven klopt zit ik alleen nog met de vraag group delay die niet echt vloeiend loopt en de vraag is
in hoeverre je dit kan horen in muziek en films?
Heb meerdere sites al bekeken maar het is nog niet echt duidelijk.
duidelijk gaf over de principes vermogen en Xmax ( misschien had ik dat eens eerder moeten lezen
Ik heb lopen stoeien met een gesloten box in WINISD en daarna de verschillen bekeken bij de Tapped Horn met Hornresp.
Om binnen een Xmax van 10mm te blijven heb ik de EG waarden aangepast en kwam uit op een vermogen van 30Watt bij 4 Ohm.
Als dit klopt, zou ik dus verstandig er aan doen om een lichtere versterker aan te schaffen welke beter regelbaar is in gain.
Als dit hierboven klopt zit ik alleen nog met de vraag group delay die niet echt vloeiend loopt en de vraag is
in hoeverre je dit kan horen in muziek en films?
Heb meerdere sites al bekeken maar het is nog niet echt duidelijk.
last van muizen?Spanningsloos schreef:Het heeft even geduurd, maar heb definitief 3d model gemaakt van de subwooferbehuizing met variabele opening.
En dan nog een aantal weken wachten met bouwen (nog steeds rust houden vanwege operatie).
-
Spanningsloos
Je moet toch wat verzinnen om te variëren met de hoogte van die poort.
- bartsegers