single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

nl3prc schreef:
Hiermee haal je die frq zowel laag als hoog iets op zodat het geluid iets beter klinkt
ik vindt over het algemeen ook bij buizen amps dat het iets wat te vlak klinkt en vooral de 1 Khz vind ik irritant dus verzwakken die zooi
14dB n 't laag en meer dan 20dB hoog :shock:
Wel goed bezig ,veel boem boem en lekker krijsen :lol:
Of moet je een gebrek van de LS's wegwerken ? :(
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door nl3prc »

Ik draai over het algemeen vrij zacht.
En ja je oren nemen dan zowel laag als hoog minder waar
Dan is het wel prettig dat je hoog en laag omhoog haalt dat klinkt gewoon beter.

In mijn ecl82 ampje heb ik dit ook gezet en dit werkt perfect

Je kan altijd het correctie netwerk aanpassen
Bijlagen
freq-correctie-002.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Oh,je heb je vergist van draadje ! Hoort bij 't ecl82 versterkertje thuis :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door metabaron »

Ik heb hier ook nog wat leuks vt104 een zendbuis uit een lancaster bommenwerper.
De gloeidraad werkt , de rest weet ik niet .
Ben toch beniewd wat ik ermee kan doen. Maar ik heb momenteel teveel projecten.
Dus misschien voor de verre toekomst.
Indrukwekkende grote buis voor se?
image.jpg
Wie heeft hier wel eens wat mee gedaan?

Dennis
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

De afmetingen zijn inderdaad indrukwekkend en als zendbuis wel geschikt.
Voor audio? denk het niet. Deze buis wil graag een hoge spanning zien, zo'n 1000 Volt, de anode dissipatie is echter maar 30 Watt, wat meer dan een EL34 en een ietsje minder dan een KT77.
Zou deze buis lekker als display houden staan (WW2 memorabilia!)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Pjotr »

Kan het nog simpeler:
sunschematic.gif
Weliswaar geen SE maar PP. Dat kan ook met een 2A3, alleen de gloei is anders (2,5V).
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

Blijft Chinees/Japans voor mij.. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Van Vlaamse kant kan 't nog met minder ,op z'n mtb's :shock: .
Zal ook wel klinken,proost :D
Anne
Bijlagen
Splt.JPG
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Gerrit »

Ik had deze opzet een tijd draaien:
Situit_Proto.png
Simpel genoeg?
De LL7905 kan secundair 5V RMS leveren, vandaar dat dit kan. Je moet wel een voorversterker hebben die een hoop signaal kan leveren en een lage uitgangsimpedantie heeft. Ik heb hier toen een Benchmark DAC1 voor gebruikt, werkt prima. De versterker had geen hoorbare brom of ruis (met oor tegen de Fostex208∑).
Hier nog THD versus uitgangsvermogen:
THDvsP.png
Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Gerrit »

Oeps 5V moet 54V zijn
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door nl3prc »

Vogens de data sheet is dit zelfs 61 tot 74 volt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Pjotr »

Vandaar dat een interstage trafo met 1 buis versterking wel wenselijk is.

P.s. Anne geen levensgevaarlijke dingen voorstellen door alles direct aan het lichtnet te hangen hè, blijft een hobbyforum en geen vonkentrekkersforum [-X
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Gerrit schreef:
Ik had deze opzet een tijd draaien:
Simpel genoeg?
Gerrit
Hier mis ik wel de voeding :? ,ineens niet meer zooo simpel :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
P.s. Anne geen levensgevaarlijke dingen voorstellen door alles direct aan het lichtnet te hangen hè, blijft een hobbyforum en geen vonkentrekkersforum [-X
Groot gelijk,laten we het voortaan bij transistorversterkertjes op batterijen houden, veeel veiliger :rofl: :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Groot gelijk,laten we het voortaan bij transistorversterkertjes op batterijen houden, veeel veiliger :rofl: :rofl:
Anne
Ja maak het maar belachelijk. We zullen jouw racekar eens op de 230V aansluiten, die bandjes isoleren wel :twisted: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Gerrit »

Ah!buis schreef:
Gerrit schreef:
Ik had deze opzet een tijd draaien:
Simpel genoeg?
Gerrit
Hier mis ik wel de voeding :? ,ineens niet meer zooo simpel :lol: .
Anne
Ik wil er best wel een paar accu symbooltjes bij tekenen (om in stijl te blijven), dat is in mijn ogen echter geen voeding maar een poging tot doodslag.

Gerrit
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door nl3prc »

Ik zie alerlei schema's voorbij komen die gebruik maken van een scheidings trafo om G1 aan te sturen maar kan het dan niet rechtstreeks met een triode of pentode
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Pjotr »

Ja, natuurlijk kan dat wel. Maar het gaat om de simpelheid er van. Dat tikt bij PP wel harder door dan bij SE. Met 1 versterkerbuis stuur je dan zonder veel moeite twee 2A3's of 300B's in PP aan.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door nl3prc »

Ik zie met zo,n trafo alleen belemmeringen van de hoge tonen.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Gerrit »

nl3prc schreef:
Ik zie met zo,n trafo alleen belemmeringen van de hoge tonen.
Dat is een kwestie van fatsoenlijke trafo's gebruiken. Hier is een plaatje met frequentiecurve (rood) en 2e en 3e harmonische, de verticale schaal is wat ongelukkig maar er is toch goed te zien dat de curve eerder een beetje oploopt dan afloopt.
MLS150pF.png
De harmonischen zijn 30dB hoger weergegeven. De 3e harmonische bij 10Hz komt neer op 0.56% vervorming, tussen 200Hz en 4KHz bedraagt de vervorming slechts 0.006%. Een kanttekening is wel dat dit niet bij volle uitsturing is gemeten maar met 17dBV secundair.
Het feit dat de vervorming in het laag oploopt zorgt naar mijn mening voor de volle klank die vaak met trafo's wordt geassocieerd.

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
harmonische, de verticale schaal is wat ongelukkig maar er is toch goed te zien dat de curve eerder een beetje oploopt dan afloopt.
Dat is een kwestie van de trafo met de juiste RC combinatie belasten. Dat trafo's bij hele lage frequenties wat meer gaan vervormen is onvermijdelijk, de magnetiseringsstroom loopt op met aflopende frequentie. Is ook een kwestie van dimensioneren.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Gerrit »

Dat is een kwestie van de trafo met de juiste RC combinatie belasten. Dat trafo's bij hele lage frequenties wat meer gaan vervormen is onvermijdelijk, de magnetiseringsstroom loopt op met aflopende frequentie. Is ook een kwestie van dimensioneren.
Inderdaad, de metingen waren ook bedoeld om dit uit te zoeken. Verder is het vooral ook een kwestie van geld, deze trafo's waren met €129 ook al aardig aan de prijs. Trafo's zijn weliswaar kostbaar in aanschaf, maar daar staat tegenover dat ze praktisch het eeuwige leven hebben en ook geen voeding nodig hebben.

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Gerrit, audiotrafo's zijn vaak een miskend component. Goede kosten wel wat maar dan heb je ook wat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Gerrit schreef:
Het feit dat de vervorming in het laag oploopt zorgt naar mijn mening voor de volle klank die vaak met trafo's wordt geassocieerd.
Heerlijk toch ,al die vervorming :o ,klinkt 't eindelijk nog een beetje lekker :twisted:
Hebben we naast "buizen klank" ook nog een "trafo klank".Of zelfs een "buizen-trafo klank" ,het kan niet op :lol:
Anne
Plaats reactie