Translator (o.a. Impact 30) restaureren

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Albert
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 feb 2013, 19:28

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door Albert »

Ik heb inmiddels e-mail contact met Audiofriends en ga daar de foamringen bestellen. Hierbij alvast wat foto's. Bij het verwijderen van de lijm op de papieren conus is een soort smeerlaag van lijm ontstaan. Met welk oplosmiddel kan ik dit het beste verwijderen. Tot nu toe heb ik alcohol 80% gebruikt.

edit: ik heb het idee dat de alcohol de toplaag van de conus wat verweekt/plakkerig maakt.

gr. Albert
vifa 1.JPG
Lijmresten op conus
Lijmresten op conus
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

ziet er goed uit, en ja de conus schoonhouden is wel een must. Dit krijg je heel misschien met aceton op een doekje nog weg. Maar ik zou daar terughoudend mee zijn. Een eerste keertje maak je gewoon foutjes.

Lijm straks eerst de rand van de conus in - vlot werken. Daarna de foamrand (droogt sneller)

ik pak een batterij en verbind + met de - van de woofer en vice versa, zodat de conus omlaag gaat. Dan de foamrand goedleggen en + en - omdraaien, krijg je een mooie goed geplaatste eerste centreeractie van de conus zelf ;-)
Dan voorzichtig de foamrand lichtjes vastdrukken, zoals je ook wielen en spaken vast zet - overstaande delen

Na drogen kun je de buitenlip doen, met plus op plus blijft de conus + rand mooi omhoog staan tijden het inlijmen (ik begin met de korf)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

Zo, vandaag voor het eerst de 8" SE van Audiofriends gebruikt.
Dit is echt een heel mooie rand, qua pasvorm maar ook qua materiaalopbouw. De buitenlip is wat dikker dan de rolrand bijvoorbeeld. Dit heb ik nog niet eerder gezien bij een dempring.

De binnenlip is waarschijnlijk exact even groot als het origineel, maar in mijn beleving aan de krappe kant. Na het goed schoonmaken van de conus rand (eerst met water nat gemaakte dempring, daarna nog met aceton in de week en afgeschraapt) blijkt dat de binnenlip er niet overheen valt. Bij de eerdere dempringen die ik gebruikte, de 8"A-10, is dit wel het geval. De 8" SE is daarmee wat mij betreft niet een beginnersrand, maar wel een leuke uitdaging ;-) Eventueel zou ik de 'witte' naad (schoon gemaakt conus deel) nog kunnen vullen met bijv. Vinylflex maar ik stoor me er niet aan. Op de foto kun je het zien maar het valt verder niet op.

Oud & nieuw:
Impact 35 refoamen 026 paint.JPG
Impact 35 refoamen 029 paint.JPG
De bijlage RSCN7540 paint.jpg is niet meer beschikbaar
RSCN7540 paint.jpg
RSCN7555 paint.jpg
DSCN7553 paint.jpg
Bijlagen
DSCN7557 paint.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

Hier foto's van de Impact 35 met de Vifa M21WN gerefoamd met de Audiofriens 8"SE randen. Op de conus kan het oorspronkelijke randje van de coating blijven staan, deze had ik bij de eerste keer week gemaakt met aceton en weg gehaald (eerdere foto's - zie boven). Als je hem laat staan kun je de rand er tegenaan schuiven (lijm iets minder laten opdrogen) - zie foto's hieronder.

Ziet er goed uit vind ik :rock:
Impact 35 refoamen 037 paint.JPG
Impact 35 refoamen 039 paint.JPG
Impact 35 refoamen 040 paint.JPG
Albert
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 feb 2013, 19:28

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door Albert »

Hallo Wouter,

Gisteren de foamringen van Audiofriends ontvangen. Het betrof model 8"VF. De diameter van deze ring is iets kleiner dan die van de speaker. Cosmetisch niet ideaal maar het maakt het centreren wat makkelijker. Ik heb je methode van centreren met behulp van een batterij gevolgd en dit werkte prima (penlight 1.5 v). Ben wat enthousiast geweest met de lijm; had wel wat minder gekund maar aldoende leert men. Zal vanavond de speakers testen.

Gr. Albert

edit: foto bijgevoegd. speakers aangesloten : geen aanlopen van de woofers :D
Bijlagen
vifa2.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

Top!

Dat is een dempring die bij de M21WG aangeraden wordt meen ik. Zelf ben ik afgestapt van het centreren via de buitenlip. Elke keer als je zuiver werkt met de binnenrand blijkt centreren aan de buitenrand niet meer nodig. Die van mij zitten daarom 'perfect' rond en gecentreerd in de korf. Dat is nog lastig bij de VF, dat kun je ook zien bij jouw foto - niet helemaal rond overal. Maar goed genoeg, een het geeft vast veel voldoening :rock:

Dit topic leeft O:)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

Klein zijstapje, een B&O Beovox C30 refoamen werd meteen ook een gescheurde spider repareren. Gelukt, het speelt weer :rock:

Spider losgeweekt met aceton, zeer dunne spider dus extra voorzichtig.
Beovox C30 001 paint.JPG
Beovox C30 006 paint.JPG
Beovox C30 005 paint.JPG
Beovox C30 008 paint.JPG
Beovox C30 012 paint.JPG
Beovox C30 013 paint.JPG
Direct een mooie foamrand erop en hij is gezonder dan de andere die niet gescheurd was.
Beovox C30 014 paint.JPG
Inmiddels zijn ze beide klaar
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

Setje Translator Impact 25 ook klaar.

De Vifa C17 is lastig gebleken, vanwege het niet kunnen vinden van een passende rand.
De conus is ca 3 mm groter dan de rand toelaat, dus dat geeft wat spanning die helaas op bepaalde plekken zichtbaar is.
Omdat ik 4 woofers moest doen kreeg ik er handigheid in, maar het is niet moeilijk te zien welke de 4e was :-$
Heb een filmpje gemaakt van het schoonmaken, daar kreeg ik uiteindelijk ook wel snelheid in. Is met 25 minuten wel 200MB...
DSCN9777.JPG
DSCN9774.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

Yes, nieuw project: Restauratie Translator Stylus One :rock:

Scanspeak
D2010 - worden zeer waarschijnlijk vervangen door nieuwe, ferrofluid issues
13M/8621 - papieren middentoner, lijkt op voorloper van de 13M/8640. Kan totaal geen overgang zien van conus naar rolrand :?
21W/8551 - papieren basluidspreker, originele foamranden bij scanspeak in aanvraag...
DSCN6585 p.jpg
DSCN6597 p.jpg
DSCN6598 p.jpg
DSCN6600 p.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Yes, nieuw project: Restauratie Translator Stylus One :rock:
De kast is mooier dan de units de units die kunnen echt wel wat goude handjes gebruiken .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

waarom denk je dat ik ze in deze staat op de foto heb gezet :wink:

Mids krijgen vinylflex coating, zijn door UV namelijk helemaal kartonkleurig geworden. Zijn straks weer mooi donker en met nieuwe rand.
Tweeters worden nieuw waarschijnlijk, anders sowieso een nieuwe foampad.
Woofers zijn echt mooi, komt ook een mooie rand omheen.

Frontjes krijgen nieuw grijs doek... dus straks zijn de kasten het minst mooie waarschijnlijk :lol:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door bartsegers »

En de filtertjes nog gezond?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door SARK »

Denken jullie dat het mogelijk is om dit soort deukjes uit zo'n dome te krijgen :?:
Bijlagen
deukjes.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door ray5150 »

Stofzuiger ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door SARK »

ray5150 schreef:
Stofzuiger ?
Hmmmm, volgens mij is dit meer een stofzuiger klus:
deuk.jpg
Ik denk dat je die mini-deukjes niet met een stofzuiger krijgt uitgedeukt :-s
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door bartsegers »

Probeer voorzichtig wat warmte toe te voeren aan dat plastic. (fohn verfstripper etc op afstandje he....)

Wellicht wordt het zachter en springt terug naar de originele vorm.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door SARK »

bartsegers schreef:
Probeer voorzichtig wat warmte toe te voeren aan dat plastic. (fohn verfstripper etc op afstandje he....)

Wellicht wordt het zachter en springt terug naar de originele vorm.
Thermische vervorming ... dat vermoeden had ik al.
(sorry voor de semi topic-kaping Wouter)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

Hoort hier juist thuis!

Dat kan inderdaad niet met de stofzuiger. Met een stukje plakband is veiliger, echter dat kan alleen kort nadat het ingedeukt is. Dit zit al zo lang zo dat het de vorm met de minste weerstand/spanning is. Dus als ik een kreukje weg wrijf springt het direct weer terug als ik het los laat.

Dit kan waarschijnlijk het beste door volledige demontage en dan een foamen plug/bol aan de binnenkant van de dome plaatsen en de boel verwarmen. Onder gelijkmatige druk van de foam laten afkoelen en wellicht het proces nog maals herhalen...

Ik heb een soortgelijke unit (13M/8640) hier ook uit elkaar liggen:
DSCN6601 p.jpg
RSCN6615 p.jpg
13M8640 litze (2) p.jpg
DSCN6609 p.jpg
Het fillter bevat prima componenten, minimaal MKT condensatoren. De metingen... das een heel ander verhaal. Eerst alle units in orde maken, dan nog maar eens meten.
De woofer is briljant snel terug in rustpositie, goede spider!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door bas focal m180 »

Hoe meten die mid units , de kleur is dermate verandert dat ik me best kan voorstellen dat de vezels van het papier hun kracht hebben verloren en daardoor de konus een eigen leven lijd , niet dat je alle moeite doet terwijl het papiere konusje gaar .

Ik heb een keer een papiere doompje gehad toen ik de induwde deukte die niet in maar braken de ''vezels'' los en scheurde gelijk , nu zal de papieren konus van de SS wel iets dikker zijn en niet uitelkaar vallen maar kan met meten enorme resonanties laten zien .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

Ik heb hem niet los gemeten maar de zwarte kleurstof is er gewoon uit, zwart papier bestaat geloof ik niet :wink:

Ik maak het gewoon weer donker, maar weet niet of ik de boel ga demonteren voor die kleine kreukjes... ze zijn niet te vervangen als er iets stuk gaat. Een paartje SS 13M/8640 is toch weer anders, dus dat klopt het filter niet meer. Kortom, de oldtimer 'rijdend houden' en optisch en mechanisch bijwerken. Volledig demonteren kan ook nog als ik de kasten besluit ook in perfecte staat te brengen, maar uiteraard besluit ik dit voordat er nieuwe dempringen op komen.

Trouwens, de stofkap is een textiel dome met coating

Hier trouwens info gevonden over hoe de tweeter te demonteren
: http://www.freewebs.com/komkris4000/modding.htm
http://www.htg2.net/index.php?topic=73177.0
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door JBHC »

Wouter,

Hoe krijg je dat papier weer zwart? Ik heb namelijk zelf een woofertje die ook te lang zonder frontje is geweest en vind dat bruine papier geen pan :mrgreen:


Overigens lijkt er ook wel een scheur in de rolrand van je mid te zitten?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door bas focal m180 »

JBHC schreef:
Wouter,

Hoe krijg je dat papier weer zwart? Ik heb namelijk zelf een woofertje die ook te lang zonder frontje is geweest en vind dat bruine papier geen pan :mrgreen:


Overigens lijkt er ook wel een scheur in de rolrand van je mid te zitten?
Dat is een scheur .

Maar ik blijf sterk vermoeden dat het UV niet alleen de kleur maar ook de structuur van de papier vezels heeft aangetast .
Water doet dat ook met papier , en UV ook maar in welke mate .
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door bas focal m180 »

Lukt het met deze speaker wouter ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door wouter »

Half februari komen de originele foamranden van scanspeak (mallen) binnen bij Audiofriends, dus daar is het wachten op.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Translator Impact 30 restaureren

Bericht door mikekiwi »

Mag ik nog even terugkomen op je foliefineerkunsten? Vind het wel een interessante optie qua afwerking, maar hoe ga je hiermee te werk en hoe ervaar jij de flexibiliteit van het materiaal en ondergrondvereisten?

M.a.w.: als je folie gebruikt, krijg je daarmee nog last van de ietwat oneffen/ruwe structuur van MDF (kopse kanten) of wordt dat gemaskeerd? Ga jij verder rondom plakken (in 1 richting uiteraard) en daarna afsnijden (en omvouwen zag ik) of doe jij paneel voor paneel? En hoe zie je dan de overgang tussen de stroken die elkaar raken (bij de hoek)? Is dit spul nog een beetje rekbaar als je het verhit (zoals bij skai en carwrappingfolie) ?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord...

Heb zelf eerst zitten kijken naar carwrapping-folie, maar ben bang dat dat te dun is en daardoor alsnog oneffenheden toont (mijn zelfbouwkunsten qua houtverwerking zijn niet de beste/netste van het het stel hier)
Plaats reactie