Condensator klank verschillende types

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Condensator klank verschillende types

Bericht door ds23man »

En dan vergeten we nog de verschillen tussen man en vrouw qua sensorische verschillen! :rofl: :rofl: :rofl:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
jeroen_d schreef:
Een ander vergelijk is ook wel aardig wat het probleem met luisteren naar subtiele verschillen illustreert: als je visueel bezig bent kun je twee kleuren naast elkaar zetten. Je hoeft niet na elkaar te kijken, je kunt instantaan verschillen vergelijken. Zo kun je zeer kleine verschillen zien. En op basis van de subtiele verschillen die je ziet kun je een voorkeur voor een van de twee kleurnuances vaststellen. Als je die kleuren vervolgens gaat ABX-en zoals bij een luistertest, na elkaar, dan zal het ook misgaan en zal je geen betrouwbare statistiek uit die test kunnen halen. Terwijl als je opnieuw die twee subtiel verschillende kleuren naast elkaar zet, je meteen het verschil zult zien.
Beetje raar om 2 totaal verschillende zintuigen: het auditieve zintuig en het visuele zintuig met bijbehorende verdere processing met elkaar te gaan vergelijken. Kun je de huid als warmte zintuig of als registrator van een hard contact met stoeptegels ook wel gelijk noemen. En de buik, oh ja als bas registrator.

Enige antwoord wat je kunt geven op de vraag van de TS is een persoonlijke mening vanuit een persoonlijk beleven. En dat is dan weer vrijwel altijd gebiassed door "sociale clubvorming" en hear-say. Eenduidige antwoorden zijn er niet en dus zullen deze discussies nooit eindigen.
Het gaat om het principe. Je kunt visueel wel testen zoals je auditief gedwongen bent te doen. Dan zul je met een visuele kleurentest dezelfde problemen tegenkomen die je bij een ABX geluidstest hebt. Het punt is juist dat die verschillen in waarneming er wel degelijk kunnen zijn. Visueel kun je dat bewijzen, auditief niet.
AatV

Bericht door AatV »

Audiolicious schreef:
Kom maar op, zoals je ziet blijft van bovenstaande argumenten geen spaander heel, je prikt er zo doorheen :mrgreen:
Ik geloof dat je gemist heb dat de opsomming humoristisch bedoeld was, ik zie nu in dat de hint "de tijd tussen muziekstukken was te lang en te kort" te subtiel was.

Nog een leuke uitspraak om te falsifiëren :
"Een luistertest kan alleen valide uitkomsten opleveren als het gehoor als enig waarnemende zintuig fungeert".
Mag op een tegeltje...

groet,
Aat
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nu dat de objectivisten lekker los zijn gegaan en ik me ook weer flink heb uitgeleefd, stel ik voor dat we bas zijn topic weer terug geven.
Koen K

Bericht door Koen K »

jeroen_d schreef:
Kijk, als ik iemand twee condensators mee geef, die vrijwel even duur zijn, het gaat om een Superior Z-cap en een Silver Z-cap en die persoon luister liever naar de een dan de ander, terwijl hij nog ooit een test heeft gedaan of van Tony Gee heeft gelezen, dan zou dat toch een indicatie moeten zijn dat er wat aan de hand is. Bij mij heeft dit ertoe geleid dat ik van mijn objectieve overtuiging ben afgestapt en opnieuw onbevooroordeeld ben gaan luisteren.
Ik weet niet of dat een indicatie is dat er wat aan de hand is... Als ik iemand dezelfde wijn in een pak en een stoffige fles met een vergeeld etiket geef kan ik je van tevoren zeggen welke lekkerder bevonden zal worden. Voor mij betekent dat vooral dat ik goed naar het ontwerp van de fles moet kijken.
Als de 'objectieve' testen geen uitsluitsel geven, kun je je leven lang zoeken naar bewijs. Je kunt er ook voor kiezen om onbevooroordeeld hier ook eens mee aan de gang te gaan zonder het bij voorbaat af te wijzen zoals je nu doet. Alleen maar omdat het jouw overtuiging is dat een niet-blinde test niet serieus genomen kan worden. Soms leer je weer eens iets door ontwikkelde overtuigingen te laten voor wat ze werkelijk zijn: iets dat zich in je hersens heeft vastgezet. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik gelijk heb. Mijn overtuiging kan ook weer veranderen. Ik zie hierin wel verschillen bij mensen, sommige vinden het erg belangrijk om aan de zekerheid van een eenmaal ontwikkelde overtuiging vast te houden.
Verschillen die ik alleen kan horen als ik erop gewezen word vind ik persoonlijk niet zo interessant, dus ik voel me niet geroepen om mijn leven lang naar bewijs te zoeken. Ik wijs in principe niets bij voorbaat af, maar als het niet aannemelijk gemaakt kan worden zal ik het in elk geval ook niet aan gaan hangen.

Wellicht dat het verschil 'm erin zit dat ik niet bereid ben mijn waarneming als indicator van de werkelijkheid te zien. Ik vind dat eerder voorzichtigheid dan onzekerheid, maar dat is semantiek.
Koen K

Bericht door Koen K »

jeroen_d schreef:
Nu dat de objectivisten lekker los zijn gegaan en ik me ook weer flink heb uitgeleefd, stel ik voor dat we bas zijn topic weer terug geven.
Excuses, deze had ik over het hoofd gezien. Akkoord wat mij betreft—indien nodig mag mijn voorgaande post verwijderd worden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geen punt en ik heb geen behoefte aan het laatste woord. En als bas focal m180 het allemaal prima vindt gaan we lekker door. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Sorry Jeroen, maar als Bas begint met:

"Dat condensatoren helaas ook een eigenklank hebben / klank beiinvloeden hoe je het ook noemd is een feit "

Kan ik jou opmerking niet plaatsen.......
Audiolicious

Bericht door Audiolicious »

ds23man schreef:
jeroen_d schreef:

"Dat condensatoren helaas ook een eigenklank hebben / klank beiinvloeden hoe je het ook noemd is een feit "

Daar sloeg ik ook op aan, iets met een rode lap en een stier :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Nog even terugkomende op het verschil man en vrouw:

Ik heb jaren als geluidstechneut gewerkt en heb gemerkt dat mannen nooit klagen over een lekkere,beukende druk in de maag. Maar dan de vrouwen: 50% ervaart het als zeer prettig, de andere helft klaagt er over.....

Zal wel een baarmoeder gerelateerd ding zijn! :lol: :lol: :lol: :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Ik geloof dat je gemist heb dat de opsomming humoristisch bedoeld was, ik zie nu in dat de hint "de tijd tussen muziekstukken was te lang en te kort" te subtiel was.
Ach, ik vond Audiolicious zijn reactie ook wel humor hebben. Krijgen we nu een competitie tussen lolligheid? Het is al lastig genoeg :mrgreen:
Audiolicious

ds23man schreef:
Nog even terugkomende op het verschil man en vrouw:

Ik heb jaren als geluidstechneut gewerkt en heb gemerkt dat mannen nooit klagen over een lekkere,beukende druk in de maag. Maar dan de vrouwen: 50% ervaart het als zeer prettig, de andere helft klaagt er over.....

Zal wel een baarmoeder gerelateerd ding zijn! :lol: :lol: :lol: :lol:
Klapperende eierstokken? Dames boven de 30 die vooral klaagden? Daar ligt iets anders aan ten grondslag mits kinderloos, maar da's wel héél erg offtopic :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
jeroen_d schreef:

Als iemand iets poneert als een feit en daarvandaan een vraag stelt dan is het natuurlijk begrijpelijk dat een aantal mensen op dat geponeerde feit losgaan. Vooral als ze het geen feit vinden. Dat laat onverlet dat het de topic starter gaat om het delen van ervaringen met mensen die hetzelfde vertrekpunt hebben. Maar ga gerust door hoor als je het niet kan laten.
Walt

Bericht door Walt »

Ik denk dat de kwaliteit van de gebruikte units een grote rol speelt, hoe beter de units, des te makkelijker hoor je de verschillen tussen de condensators.

Ikzelf ben momenteel erg tevreden over de Mundorf S/G/O's, maar wellicht ga ik nog een keer de befaamde Duelunds proberen.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
ds23man schreef:
jeroen_d schreef:

Als iemand iets poneert als een feit en daarvandaan een vraag stelt dan is het natuurlijk begrijpelijk dat een aantal mensen op dat geponeerde feit losgaan. Vooral als ze het geen feit vinden. Dat laat onverlet dat het de topic starter gaat om het delen van ervaringen met mensen die hetzelfde vertrekpunt hebben. Maar ga gerust door hoor als je het niet kan laten.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal waar je niet moet zijn. G. Stoker 1968-.......
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Dit was de explicite vraag:
bas focal m180 schreef:
..................
Maar hoe zit het nu als je 10 UF moet hebben , en je neemd van beide 5 uf komen we ook op 10uf .
...................
Maar wat doet dat nu klankmatig .
Alleen de eerste 2 posts daarop proberen een antwoord daarop te geven maar roepen tegelijk weer 100 ander vragen op. De overige condensator experts doen ook niet veel anders dan reageren op reageren :roll: What's the problem?
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 21 feb 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
jeroen_d schreef:
Dit was de explicite vraag:
bas focal m180 schreef:
..................
Maar hoe zit het nu als je 10 UF moet hebben , en je neemd van beide 5 uf komen we ook op 10uf .
...................
Alleen de eerste 2 posts daarop proberen een antwoord daarop te geven maar roepen tegelijk weer 100 ander vragen op. De overige condensator experts doen ook niet veel anders dan reageren op reageren :roll:
En daarom loopt zo'n condensatordraadje zo lekker uit de hand! :mrgreen:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

De oorspronkelijke vraag is : 'hoe mengen klankmatige eigenschappen van C's zich'.
Het antwoord zou een subjectieve inslag moeten hebben. Daar is helemaal niks mis mee, en ik ben ook best bereid om te geloven dat er hoorbare, maar niet goed verklaarbare dingen bestaan.

Wat ik wél lastig vind, is begrijpen waaróm zo'n vraag gesteld wordt.
Het lijkt me aannemelijk, dat verschillende mensen, verschillende meningen geven. Dat is immers smaak.
Maar wat is dan de uitkomst van het onderzoek na honderd meningen, wat is het antwoord op de vraag ?

Had je dan niet om te beginnen, beter je eigen mening kunnen formuleren ? Daar gaat het toch uiteindelijk om ?
De mening van een ander zou er niet toe moeten doen.

Nogmaals, dit is een oprechte vraag, niet bedoeld om wie dan ook belachelijk te maken. Want belachelijk is het niet.

EDIT. Wilde toch nog even toevoegen dat ik het 'ontopic please!' stukje gezien had. En dat dit was bedoeld als antwoord op de vraag, namelijk : sorry, ik denk niet dat er een antwoord is. :oops:. Net zoals je niet kunt antwoorden, welke combinatie van chocola het lekkerst is. Hooguit wat jij vindt.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Audiolicious schreef:
Ik was jarenlang overtuigd van het feit dat boutique filteronderdelen inderdaad een groot verschil maken, totdat ik eens samen men een collega hobbyist een blinde ABX test heb opgezet. De eerder waargenomen verschillen verdwenen als sneeuw voor de zon, sterker nog, we konden deze 'verschillen' tevoorschijn toveren door vantevoren te weten welke condensator er speelde.

Daarmee werd voor mij (en de collega hobbyist) één ding heel duidelijk: dit verschijnsel van klankverschillen tussen condensatoren speelt zich vooral af tussen de oren.
jeroen_d schreef:
Kijk, als ik iemand twee condensators mee geef, die vrijwel even duur zijn, het gaat om een Superior Z-cap en een Silver Z-cap en die persoon luistert liever naar de een dan de ander, terwijl hij nog ooit een test heeft gedaan of van Tony Gee heeft gelezen, dan zou dat toch een indicatie moeten zijn dat er wat aan de hand is. Dan is het ook nog zo dat zijn luisterervaring precies overeenkomt met wat Tony Gee heeft opgeschreven. Ik weet van deze persoon honderd procent zeker dat hij die tekst van Tony nog nooit had gelezen. Bij mij heeft dit ertoe geleid dat ik van mijn objectieve overtuiging ben afgestapt en opnieuw onbevooroordeeld ben gaan luisteren.
Toen ik de Daudio W1 ging luisteren zei mijn audiogeheugen tijdens luisteren deze speaker klinkt nu toch anders dan toen ik hem voorde eerste keer hoorde ook al staat ie in een andere ruimte , ik melde dat bij Hans en werdt daarin gelijk gegeven dat er weldegerlijk een verandering van component had plaatsgevonden .
Na omruilen condensator idd een echt duidelijk verschil en ik herkende wat ik de eerste keer gehoord had .
Ik wist niet dat tussen eerste en tweede keer luisteren er was verandert van condensator .
Ook lees ik pas veel later wat ik zelf heb geconstateerd tussen die twee condensatoren op de website van Tony Gee , dat kwam overeen met mijn ervaring .

Ik heb gehoord in onwetendheid dat er een andere condensator in de Daudio W1 zat , enige vorm van gaan testen en verschillen willen/menen te horen valt hiermee volledig weg .
Ik lees dat dezelfde verschillen die ik waarneem tussen condensator A en B ook op een site staan , en niet anders om proberen te horen of je ook daadwerkelijk hoort wat een ander heeft beschreven .

Dus een onwetende en toendertijd vrij ongelovige is geheel op natuurlijke wijze zonder enige mogenlijke vorm van beiinvloeding bewust geworden van het feit dat er weldegerlijk verschil aanwezig is .

@avdboom@
Het gaat er hier om hoe je kan blenden en een gewenst resultaat bereiken of voorspellen. Een goede vraag denk ik!
Om het niet te moeilijk te maken het geluid van de GEKOZEN condensator behouden maar wel aan 47uf komen zonder enorme bedragen kwijt te zijn .

Hoe pakken we dat aan .

@marco@
Mijn bedoeling was om zonder een voorkeur te geven aan een condensator te weten te komen wat de ervaringen zijn van 2 soorten condensatoren .

Daaruit voort komend of je dat een kant op kan laten gaan door meer van een soort te gebruiken .
Net als verf mengen .

Krijg je dezelfde andwoorden van mensen die in praktijk menen dat linksom dan de juiste weg is neem ik dan voor waar aan .
Immers zei delen de mening van verschil in condensator te horen en hebben mischien ervaring om op grote waarde te komen met de klank van favoritie condensator .

Ik heb het andwoord niet , hooguit een vermoeden , maar theorie en werkelijkheid verschillen .
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Dit is precies het antwoord wat ik NIET hoopte :
Krijg je dezelfde andwoorden van mensen die in praktijk menen dat linksom dan de juiste weg is neem ik dan voor waar aan .
Immers zei delen de mening van verschil in condensator te horen en hebben mischien ervaring om op grote waarde te komen met de klank van favoritie condensator .
Zo ben je dus met zijn allen, een gezamenlijke 'waarheid' aan het maken. Wat nu als die informatie NIET openbaar was, of als die NIET gedeeld werd onderling. Zou er dezelfde gezamenlijke mening ontstaan, denk je ? Ik denk dat jouw eigen mening, veel waardevoller is. Kan mij het schelen dat de buurman het niet mooi vindt, IK moet het toch mooi vinden ?

Kans is overigens groot dat ik hierna weg ben uit dit topic, ik kan er niet inhoudelijk aan bijdragen voor je en dat is niet nuttig.
Niets persoonlijks hoor, :proost: !
markbakk

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef:
Enige antwoord wat je kunt geven op de vraag van de TS is een persoonlijke mening vanuit een persoonlijk beleven. En dat is dan weer vrijwel altijd gebiassed door "sociale clubvorming" en hear-say. Eenduidige antwoorden zijn er niet en dus zullen deze discussies nooit eindigen.
Kijk, dit is nu een zinnige vaststelling. Hij hoort eigenlijk niet in dit draadje thuis. Kunnen we niet met z'n allen afspreken dat de skeptici hier draadjes met deze strekking gewoon laten voor wat ze zijn?
bas focal m180
Contacteer:

markbakk schreef:
Pjotr schreef:
Kijk, dit is nu een zinnige vaststelling. Hij hoort eigenlijk niet in dit draadje thuis. Kunnen we niet met z'n allen afspreken dat de skeptici hier draadjes met deze strekking gewoon laten voor wat ze zijn?
bas focal m180 schreef:
Dat condensatoren helaas ook een eigenklank hebben / klank beiinvloeden hoe je het ook noemd is een feit .
Immers wisselen van verschillinde condensatoren voor een unit geven een andere hoorbare klank .
Mooi voorbeeld was voor mij Daudio W1 met een mundorf en een audyn zeer duidelijk verschil , beide klinken goed maar echt verschillend .
Beide blinken ergens in uit wat de ander dan weer te kort komt (mijn smaak).

Ik denk zelf dat je niet het beste van beide krijgt en dat weer 100% terug hoort , maar beide in meer of mindere maten evenaren wat ze alleen kunnen als je maar een van beide zal gebruiken , iemand ervaring met dit ?
Leek mij wel duidelijk .
Pjotr

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Pjotr schreef:
Het zou ook een goed idee zijn om het bij het subjectieve te houden en daar dan geen objectieve verklaring bij gaan zoeken in de trant van "minieme tijdvertraging" en dat als feit poneren. Op zich niet eens relevant maar doet wel wenkbrauwen fronsen.
Audiolicious

Ik vind de discussie interessant, omdat ik in een niet blinde AB ook altijd verschillen hoor, ook als ik mijzelf voorneem dat er geen verschillen zijn, dat geeft te denken niet? Doe ik hetzelfde vergelijk blind dan verdwijnen deze verschillen, kortom, ik zou iedereen aanraden dat vergelijk eens te maken.
bas focal m180
Contacteer:

avdboom schreef:
dus vraag ik meestal Tony zijn mening omdat ik daar al goede ervaringen mee heb. Mij ten volle realiserend dat ik dan vertrouw op een gok die hij maakt, en op basis van zijn ervaring en smaak. Maar gezien mijn eerdere goede ervaringen neem ik die, en neem ik ook het risico dat het misschien toch niet de combinatie is die ik zoek. Ook dan moet ik weer verder zoeken.

Kortom, het is een lastige kestie om te blenden en resultaten voorspellen maar kan zeer lonend zijn in mijn oren O:)
Heb een PB naar Tony gestuurd .
Zijn omschrijfing van mundorf en audyn kan ik me geheel in herkennen , ik hoop dat hij een mogenlijk goed compromie heeft om aan 47UF te komen maar klank van mundorf of audyn het meest weet te realiseren .

jeroen_d schreef:
Nee, die ruwe condensators blijf je flink horen.
Wat is dan een beter alternatief .

jeroen_d schreef:
Vergeet trouwens de Obbligato Premium Gold niet, die wordt om de een of andere reden telkens over het hoofd gezien. Heeft wel een behoorlijk lange inspeeltijd, maar is echt goed voor het geld. Groot voordeel van deze condensator is dat de hoge waardes heel betaalbaar zijn. Ik heb goede ervaringen met deze leverancier: http://www.acoustic-dimension.com/index.htm
Die 47UF is zeker betaalbaar .
Ik vind trouwens dat de Mundorf S/G/O helemaal geen attack mist. De Audyn Cap Plus lijkt transparantie in midden en hoog toe te voegen maar dat gaat helaas gepaard met onrust. Dat kan lijken op attack maar zo zou ik het niet willen noemen. Het is een goede condensator, maar speelt absoluut niet op het niveau van Mundorf S/G/O, dat gaat verder dan alleen smaakverschil naar mijn mening.
Maar is dat dan niet uiteindelijk een kwestie van smaak ook al wijkt die van de waarheid af , maar daar hebben we het wel een andere keer over anders zijn we weer 3 pagina's verder .
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”