Welke tweeter voor in een plexiglazen buis?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jemmel

Welke tweeter voor in een plexiglazen buis?

Bericht door Jemmel »

Hallo allen,

Eindelijk wil ik weer gaan beginnen met het bouwen van een 2 weg systeem.
Het idee is om een mid/sub te plaatsen in een gesloten kast, dit zal een smalle kast worden (hierover later meer).
Mijn idee voor de tweeter is om deze te plaatsen in een plexiglazen buis welke zwevend boven de mid/sub kast zal komen (hoe ik dit bevestig moet ik nog over nadenken, rvs pootjes o.i.d.).
Nu is mijn vraag: welke tweeter is het meest geschikt om te plaatsen in zo`n buis? een buis met een diameter van niet meer dan 50 mm.

Graag jullie suggesties a.u.b.

Groet Jelmen
pappaleo
Contacteer:

Re: Welke tweeter voor in een plexiglazen buis?

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat je dan naar een tweeter voor in de auto moet kijken. Er was iemand hier die een paar dynaudio's md100 te koop had, maar die hebben al een gat diameter van ca 53mm.

Ik heb nog verder even rondgeneusd (ik ben niet zo thuis in de car audio), maar ze lijken allemaal een inbouwafmeting te hebben van 2".
Jemmel

Bericht door Jemmel »

Hmm, heb nog wel een paar JBL GTO tweeters liggen.
Maar wil toch eigenlijk wel echt home hifi bouwen en ook belangerijk, iets wat er mooi uitziet en het liefst richting High-end.

Ik zag wel dat Dayton Audio een aantal kleine tweeters heeft. bv Dayton ND20FA-6 (€18,-).
Zijn erg goedkoop en vraag me dan ook af wat de kwaliteit is.

Vandaar dat ik benieuwd was naar andere opties.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ik zag wel dat Dayton Audio een aantal kleine tweeters heeft. bv Dayton ND20FA-6 (€18,-).
Zijn erg goedkoop en vraag me dan ook af wat de kwaliteit is.
Redelijk goed, doe je geen echte miskoop aan.Als je de prijs in het achterhoofd houdt, zou ik m zelfs wel 'goed' noemen.

Beste keuze met lage prijs is denk ik Seas H1396 ('Ik heb hem zelf ook, mevrouwtje' :mrgreen: ) of Seas H1397.
Die eerste kan ik rechtstreeks vergelijken met de Dynaudio MD100, heb ik ook een hele poos gehad. Absoluut geen eerlijk vergelijk, de Seas is stukken beter.

Een andere optie kan de Vifa OC25SC-65-04 zijn, die is misschien optisch wat makkelijker/mooier te integreren in je ontwerp.
Ik ken hem zelf niet, wel zijn broertjes met kleine faceplate waar hij op gebaseerd lijkt te zien. Weet daarvan geen typenr meer, kan ze ook niet direct vinden, maar ook dat zijn prima en goedkope kleine tweetertjes.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

edit. ik zie dat de seas-en net 3mm te groot zijn :oops:. Valt daar echt niet in af te wijken ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De Seas Seas H1396 is i.d.d. een heel erg net tweeterje voor zijn prijs! Je kunt deze eventueel wel uit zijn jasje halen maar dat zou ik beslist niet doen. Dan maar een maatje grotere buis.

Afbeelding
Jemmel

Bericht door Jemmel »

Dank voor de tips.
Ik kan zeker wel iets afwijken.

Zal de datasheet van de seas eens gaan bekijken.
Welke mid/sub units zouden bij deze seas passen?
Ik wil de kast hiervoor het liefst zo smal mogelijk houden, ca 16-20 cm.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Er is niet zoiets als een 'passende' basmid. Je máákt hem passend met het filter.
Ik schat dat je geen ervaring hebt met filterontwerp, klopt ?
In dat geval is het het verstandigst om te zoeken naar een tweeweg ontwerp met deze tweeter, en dat zo goed mogelijk te volgen. Dus ook de gebruikte basmid. Krijg je een veel beter resultaat, dan wanneer je zelf aan de slag gaat met zelfs de duurste midwoef. Je zal op een 13 tot 17cm basmid uit willen komen, liefst die grootste als dat kan.

Tipje : pak niet degene uit mijn onderschrift. Die voldoet niet voor huiskamergebruik, en al helemaal niet zonder sub.
Jemmel

Bericht door Jemmel »

Klopt, ik heb helaas geen ervaring met filter ontwerp.
De Vifa Impuls die ik heb is natuurlijk n bouwpakket en de enorme zuilen(Visaton/Warfedale) die ik heb gemaakt toen ik 15 jaar was (20 jaar geleden) pakten goed uit en klonken beter dan menig Mission en Dali zuiltje uit die tijd (kon ik mooi testen omdat ik stage liep in een high-end audio winkel).
Kennelijk mazzel.

Filter ontwerp is overigens iets wat ik in een later stadium wel onder de knie wil krijgen.
Jemmel

Bericht door Jemmel »

Wat ik eigenlijk bedoelde met aansluiten is dat bij mijn weten n tweeter anders klinkt qua straling (heeft natuurlijk geen volume nodig) wanneer je deze plaatst in n buis ten opzichte van in een kast. En ik kan me dan voorstellen dat een bas/mid met een groot frequentie bereik richting hoog dan beter aansluit.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik krijg op basis van je tekst de indruk dat je geen idee hebt wat er werkelijk gebeurd en wat er bij het ontwerpen van luidsprekers komt kijken.

Tip: zoek een combi waar een filter bij ontwikkeld is door experts, en bouw daar je eigen variatie op. Enige afwijkingen van het origineel zijn nog steeds minder kwalijk dan zonder kennis proberen dit tot een goed einde te brengen. Beschouw het als koken terwijl je geen ervaring hebt en het eten niet mag proeven, en zonder recept. Dat laatste doet hem de das om, dus ga dan volgens een recept te werk dan is het straks toch een heerlijk eindresultaat :rock:

http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... hhi_en.htm

De "Hora" zou kunnen voldoen aan je eisen, de Dschin Sat lijkt me mooier.
Of de CT231: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... 231_en.htm

Als het niet zo hard hoeft, de CT227 XT is een absurd mooi ontwikkeld compact boxje met de tweeter on top:
http://quint-audio.com/qaudio/files/bau ... 227_xt.pdf
Jemmel

Bericht door Jemmel »

Dank voor je adviesen.
Waar ik wel ervaring mee heb is losse tweeterkastjes bouwen(+condensator) en deze bij bestaande systemen plaatsen voor n mooier hoog en spreiding.
Ik zal straks je linkjes even bekijken.
Plaats reactie