cd speler met cdrom
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
cd speler met cdrom
Als je zelfbouw luidsprekers hebt, daar een zelfbouw buizenversterker bij bouwt, je knutselt een phonodude, bent bezig met een zelfbouw dac, dan kan het niet zo zijn dat de cd speler geen zelfbouw is.
ondertussen de nodige cdrom topics doorgespit, en het plan gemaakt
ik heb hier nog een plextor dvd brander liggen, ik heb wel begrepen dat een cd brander beter zou zijn dus hier moet ook nog naar op zoek.
de controller is er een van ebay, ik heb deze op het oog.http://www.ebay.com/itm/CDROM-Controlle ... 4d0c3a66ce
de voeding heb ik ook al mijn best op gedaan, deze is onder het mom beter goed gejat dan slecht ontworpen. toch weet ik niet of hij geschikt is voor dit project. de afvlakking is 3*1000uf dan 3* een lm317. 1 keer 12V voor de cdrom, 1 keer 5V voor de cdrom en 1 keer 5 volt voor de controller en het ttl naar spdif board.
trafo heb ik nog niet.
bij het ttl naar spdif board heb ik in de voedingslijn een elco van 47uf en een C van 100nf geplaatst, dit om op het pcb een kleine buffer te hebben
is het de moeite waard om te experimenteren met de 10nf die in de signaal lijn zit, beter een goede wima mkt of een mooie Russische paper in oil erin?, ga je dit verschil horen
graag een reactie wat ik nog kan verbeteren
ondertussen de nodige cdrom topics doorgespit, en het plan gemaakt
ik heb hier nog een plextor dvd brander liggen, ik heb wel begrepen dat een cd brander beter zou zijn dus hier moet ook nog naar op zoek.
de controller is er een van ebay, ik heb deze op het oog.http://www.ebay.com/itm/CDROM-Controlle ... 4d0c3a66ce
de voeding heb ik ook al mijn best op gedaan, deze is onder het mom beter goed gejat dan slecht ontworpen. toch weet ik niet of hij geschikt is voor dit project. de afvlakking is 3*1000uf dan 3* een lm317. 1 keer 12V voor de cdrom, 1 keer 5V voor de cdrom en 1 keer 5 volt voor de controller en het ttl naar spdif board.
trafo heb ik nog niet.
bij het ttl naar spdif board heb ik in de voedingslijn een elco van 47uf en een C van 100nf geplaatst, dit om op het pcb een kleine buffer te hebben
is het de moeite waard om te experimenteren met de 10nf die in de signaal lijn zit, beter een goede wima mkt of een mooie Russische paper in oil erin?, ga je dit verschil horen
graag een reactie wat ik nog kan verbeteren
Re: cd speler met cdrom
Ik heb nog een dergelijke CD Rom controller uit een groepsaankoop van Mischa liggen waar ik niets mee doe.
Re: cd speler met cdrom
Foei !cool schreef:Ik heb nog een dergelijke CD Rom controller uit een groepsaankoop van Mischa liggen waar ik niets mee doe.
Lijkt me erg stug, knappe condensator die in 0 in een 1 kan veranderen...sander1238 schreef:is het de moeite waard om te experimenteren met de 10nf die in de signaal lijn zit, beter een goede wima mkt of een mooie Russische paper in oil erin?, ga je dit verschil horen
Gewoon een MKT erin stoppen.
Ik zou zelf nog wat diodes rondom de spanningsregelaars erin zetten, kost vrijwel niks extra, en geeft wat meer zekerheid.
Zie pagina 4 van deze datasheet : Het lijkt me ook niet onverstandig om de lijnen van de voedingsprint wat breder te maken. het geheel kan ook een stuk compacter.
Ben trouwens zelf een tijdje geleden begonnen om een nieuwe voeding te tekenen voor mijn eigen speler.
Niks wereld schokkends, maar een getekende en zelf ge-etste PCB staat gewoon een stuk strakker dan een stuk gaatjes print.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cd speler met cdrom
die wil ik wel van je overnemencool schreef:Ik heb nog een dergelijke CD Rom controller uit een groepsaankoop van Mischa liggen waar ik niets mee doe.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cd speler met cdrom
de voedings-lijnen zijn dikker gemaakt en heb 3 ledjes toegevoegd voor de spannings-controle, altijd leuk
diodes zijn toegevoegd over de lm 317's heen
de ruimte tussen de elco's en de lm 317 is zo groot (2cm) om een koelprofiel ertussen te zetten zit mij wel af te vragen of 3*1000uf genoeg is voor de afvlakking? heb genoeg ruimte voor een 4e of 5e
diodes zijn toegevoegd over de lm 317's heen
de ruimte tussen de elco's en de lm 317 is zo groot (2cm) om een koelprofiel ertussen te zetten zit mij wel af te vragen of 3*1000uf genoeg is voor de afvlakking? heb genoeg ruimte voor een 4e of 5e
Re: cd speler met cdrom
Het gaat al de goeie kant op.
- Probeer wat meer hoeken onder 45 graden te zetten. nu staan er veel sporen onder verschillende hoeken. tis nu nogal schots en scheef.
dat kan veel en veel strakker.
- Vierkante via's zijn geen gezicht. ronde of achthoekige solderen ook prettiger. ze kunnen ook een stuk groter nu zijn kleiner dan je sporen, zo hou je na het boren niks over. pak ze op minimaal 0.056"
- Ga je nog iets met een massavlak doen ? ik mis een heleboel massasporen.
- R1 en R2 zijn letterlijk en figuurlijk veel te klein, als je bij een spanning van 15 VDC uitgaat van een totaal stroomverbruik van 500 mA zit je al op 7.5 Watt, dat gaat dus allemaal door die zielige weerstandjes heen... echt nodig zijn ze niet hier, is meer voor audio schakelingen bedoelt. dan kun je beter condensatoren over de dioden van de gelijkrichter heen zetten.
- Let op met die driepotige condensatoren (2.5+5.0 mm) ik ben er ook nog niet uit hoe je met die moet tekenen, op de een of andere manier werken ze niet goed en kun je het derde pootje niet aansluiten.
- Ik weet niet met wat voor koelblok je aan de slag wilt, maar let erop dat de uitgaande spanning op de tab staat, ga je er meerdere combineren op één koelblok dan MOET je die isoleren ten opzichte van elkaar.
- Probeer wat meer hoeken onder 45 graden te zetten. nu staan er veel sporen onder verschillende hoeken. tis nu nogal schots en scheef.
- Vierkante via's zijn geen gezicht. ronde of achthoekige solderen ook prettiger. ze kunnen ook een stuk groter nu zijn kleiner dan je sporen, zo hou je na het boren niks over. pak ze op minimaal 0.056"
- Ga je nog iets met een massavlak doen ? ik mis een heleboel massasporen.
- R1 en R2 zijn letterlijk en figuurlijk veel te klein, als je bij een spanning van 15 VDC uitgaat van een totaal stroomverbruik van 500 mA zit je al op 7.5 Watt, dat gaat dus allemaal door die zielige weerstandjes heen... echt nodig zijn ze niet hier, is meer voor audio schakelingen bedoelt. dan kun je beter condensatoren over de dioden van de gelijkrichter heen zetten.
- Let op met die driepotige condensatoren (2.5+5.0 mm) ik ben er ook nog niet uit hoe je met die moet tekenen, op de een of andere manier werken ze niet goed en kun je het derde pootje niet aansluiten.
- Ik weet niet met wat voor koelblok je aan de slag wilt, maar let erop dat de uitgaande spanning op de tab staat, ga je er meerdere combineren op één koelblok dan MOET je die isoleren ten opzichte van elkaar.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cd speler met cdrom
is het dan beter om een gelijkrichter te maken met 4 diodes i.p.v. de brugcel die ik nu gebruik?ray5150 schreef:dan kun je beter condensatoren over de dioden van de gelijkrichter heen zetten.
inderdaad vreemd, was een mooie optie geweest maar werkt inderdaad nietray5150 schreef:- Let op met die driepotige condensatoren (2.5+5.0 mm) ik ben er ook nog niet uit hoe je met die moet tekenen, op de een of andere manier werken ze niet goed en kun je het derde pootje niet aansluiten.
eea aangepast, voedingslijnen recht gezet en wat mooier uitgelijnd
Re: cd speler met cdrom
Kan, maar is niet absoluut noodzakelijk, bij een brugcel kun je ook snubbers plaatsen.sander1238 schreef:is het dan beter om een gelijkrichter te maken met 4 diodes i.p.v. de brugcel die ik nu gebruik?ray5150 schreef:dan kun je beter condensatoren over de dioden van de gelijkrichter heen zetten.
Het ziet er inderdaad al een stuk beter uit.
misschien is het verstandig om de spacing met de groundplane wat groter aan te houden, ivm etsen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cd speler met cdrom
ja ja, snubbers bij een brugcel
ik heb er nu 4 keer 100nf 2,5 mm ingetekend maar krijg het niet netjes, hoe ik het ook neerzet het blijft er rommelig uitzien.
ik heb er nu 4 keer 100nf 2,5 mm ingetekend maar krijg het niet netjes, hoe ik het ook neerzet het blijft er rommelig uitzien.
Re: cd speler met cdrom
Zoek eerst eens een brugcel in de library die goed bij het raster past.
En een stuk grotere condensatoren zijn ook wel makkelijk.
En een stuk grotere condensatoren zijn ook wel makkelijk.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cd speler met cdrom
de rastermaat van de brugcel die ik nu heb is 3,81mm de eerstvolgende maat die ik dan tegenkom is 5mm, dat ziet er niet uit ...ray5150 schreef:Zoek eerst eens een brugcel in de library die goed bij het raster past.
.
is het niet makkelijker om de rastermaat zo aan te passen dat de koperbaan recht op het soldeervlak uitkomt?
ik zie dat de spacing op 0,05 staat en ik deze in de properties niet kan veranderen, kun je ook uitleggen wat de spacing inhoud, dacht in de eerste instantie dat je de isolate waarde bedoelderay5150 schreef:sander1238 schreef:ray5150 schreef:
misschien is het verstandig om de spacing met de groundplane wat groter aan te houden, ivm etsen.
ook een fototje van hoe het er nu voorstaat
Re: cd speler met cdrom
Dat kan wel, maar dan kloppen de maten van alle andere onderdelen niet om dat die allemaal een rastermaat van 1/10e Inch hebben. en dan ga je behoorlijk in de nesten komen als je iets aanpast.sander1238 schreef:de rastermaat van de brugcel die ik nu heb is 3,81mm de eerstvolgende maat die ik dan tegenkom is 5mm, dat ziet er niet uit ...ray5150 schreef:Zoek eerst eens een brugcel in de library die goed bij het raster past.
.
is het niet makkelijker om de rastermaat zo aan te passen dat de koperbaan recht op het soldeervlak uitkomt?
Ja, dat is per versie een beetje anders, ik vermoed dat je met 6.X werkt.ray5150 schreef:sander1238 schreef:[/quoteray5150 schreef:misschien is het verstandig om de spacing met de groundplane wat groter aan te houden, ivm etsen.
ik zie dat de spacing op 0,05 staat en ik deze in de properties niet kan veranderen, kun je ook uitleggen wat de spacing inhoud, dacht in de eerste instantie dat je de isolate waarde bedoelde.
Daar moet je rechtsklikken op de rand van de polygon>properties>isolate> aanpassen> ratsnest. klaar.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cd speler met cdrom
ik heb de isolate waarde nu op 0.4 gezet, denk dat ie dit zo wel is
van cool heb ik de cdrom controler overgenomen en hij heeft er ook nog een voeding bijgedaan, heb hier nog geen foto van omdat ik het spul nog niet heb opgehaald. tzt maar eens kijken wat de mooiste voeding is
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: cd speler met cdrom
Sander ,bij de cd-rom die je hebt overgenomen zit een voeding , ik weet alleen niet of het wat is .
of wil je gewoon je eigen voeding maken ?
of wil je gewoon je eigen voeding maken ?
Re: cd speler met cdrom
Hee Sander.
Eigenlijk moet er ook een buizentrapje in.
Blijf dit volgen. Ik heb ook nog een plextor cd-brander liggen.
En ik meende dat Robert er een buizentrapje in heeft.
Eigenlijk moet er ook een buizentrapje in.
Blijf dit volgen. Ik heb ook nog een plextor cd-brander liggen.
En ik meende dat Robert er een buizentrapje in heeft.
Re: cd speler met cdrom
Jaja Ray. Het is en blijft mooi.ray5150 schreef:Sommige mensen willen ook echt overal een buis in douwen...![]()
![]()
Re: cd speler met cdrom
Het is een geschakelde voeding en kun je o.a. voor de controller en de drive gebruiken. Staat dus los van het audio deel.bas focal m180 schreef:Sander ,bij de cd-rom die je hebt overgenomen zit een voeding , ik weet alleen niet of het wat is .
of wil je gewoon je eigen voeding maken ?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cd speler met cdrom
Zou je verschil horen tussen een geschakelde voeding en een "gewone" voeding. Heb altijd begrepen, correct me if i'm wrong., dat een geschakelde voeding goed belast moest worden wil die goed tot z'n recht komen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cd speler met cdrom
gister de conroller opgehaald bij taxi bas focal, bas nog bedankt voor het meeslepen
van een kennis een sony crx160e cdrom speler/brander gekregen en deze is conpattible met de controler, alle functies werken vlot, de sony maakt relatief weinig geluid, niet dat je hem niet hoort maar in een behuizing zeker niet hinderlijk.
hij heeft wel enige jaren in een kast gelegen dus een schoonmaakbeurt lijkt mij niet geheel overbodig.
van cool heb ik er ook een ttl-spdif prinje bijgekregen, weet niet of die destijd bij de groepinkoop bijzat maar zijn hier nog (aansluit)schema's van?
foto's blijven even achterwege omdat gister mijn computer gecrasht is, en ik het nu even moet doen met een oud machientje uit mijn werkhok
van een kennis een sony crx160e cdrom speler/brander gekregen en deze is conpattible met de controler, alle functies werken vlot, de sony maakt relatief weinig geluid, niet dat je hem niet hoort maar in een behuizing zeker niet hinderlijk.
hij heeft wel enige jaren in een kast gelegen dus een schoonmaakbeurt lijkt mij niet geheel overbodig.
van cool heb ik er ook een ttl-spdif prinje bijgekregen, weet niet of die destijd bij de groepinkoop bijzat maar zijn hier nog (aansluit)schema's van?
foto's blijven even achterwege omdat gister mijn computer gecrasht is, en ik het nu even moet doen met een oud machientje uit mijn werkhok
Re: cd speler met cdrom
Die zat bij mijn weten niet in de groepsaankoop, grote kans dat het deze is :
http://sound.westhost.com/project85.htm
(onderaan de pagina.)
http://sound.westhost.com/project85.htm
(onderaan de pagina.)
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cd speler met cdrom
Er zit wel dezelfde ic op, verder twee condensators en iets smd achtigs. Gok dat het weerstanden zijn. Het is haast te klein om goed te bekijken.
Re: cd speler met cdrom
Dan zal Loek daar iets meer duidelijkheid over moeten geven. komt mij in ieder geval niet bekend voor.
Re: cd speler met cdrom
Het is volgens mij het laatste schema in de link van Ray. Alweer even geleden dat ik het gemaakt heb.
Voeding kun je ergens van de 5V betrekken.
Voeding kun je ergens van de 5V betrekken.
