Lak isolatie trafo hetsteld -> nu testen....

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Re: Lak isolatie trafo hetsteld -> nu testen....

Bericht door Pjotr »

Er valt eigenlijk niet zoveel aan te testen verder. Je kunt ze een half dagje onbelast aansluiten en zien of ze warm worden. Dat mag niet veel zijn dan. En i.d.d. de onbelaste spanning meten van iedere secundaire wikkeling apart of ze gelijk zijn. Maar dat is eigenlijk alleen handig om de werkspanning van de afvlakelco's te bepalen: Die moet minimaal 1,8 x V_rms zijn in onbelaste toestand.
avdboom

Re: Lak isolatie trafo hetsteld -> nu testen....

Bericht door avdboom »

Pjotr schreef:
Er valt eigenlijk niet zoveel aan te testen verder. Je kunt ze een half dagje onbelast aansluiten en zien of ze warm worden. Dat mag niet veel zijn dan. En i.d.d. de onbelaste spanning meten van iedere secundaire wikkeling apart of ze gelijk zijn. Maar dat is eigenlijk alleen handig om de werkspanning van de afvlakelco's te bepalen: Die moet minimaal 1,8 x V_rms zijn in onbelaste toestand.
Oke, beiden getest. Eerst had 1 van de twee 25V windingen van 1 trafo geen spanning, als ik aan de er aan gesoldeerde draad trok wel :-k , die dus nog maar een keer solderen. Nou, dat ging dus niet echt lekker... Geen idee waarvan de draad was, maar maakte niet uit hoe goed ik hem opschuurde, het tin droop er zo vanaf, wat ik ook probeerde :? . Uiteindelijk de draad er omheen gewikkeld en de winding een lus van gemaakt en het geheel omhult met een pakketje tin, lijkt me dat dit wel een goed contact moet blijven geven.

Maar ze meten beiden dezelfde spanning op beide windingen, en dit is bij 221V AC zo'n 23,7V per winding, eerst met een 60W lamp er tussen, later direct op 230. Wel opmerkend dat de batterij van mijn multimeter (die ook niet echt hoogwaardig is) bijna leeg is, en dat kan naar ik weet meetresultaten wel eens beinvloeden. Bij DC gaat de spanning dan omhoog meen ik, bij AC geen idee. Ik heb ook bij een eerdere test 230AC gemeten, kan dit wel eens varieren?

Maar ik ga er vanuit dat effectief bij 230AC er dus zo'n 24V a 25V per winding uit moet komen. Moet goed genoeg zijn om de FetZilla mee aan te slingeren, zeker aangezien Patrick zijn eerste met 24V trafo's gebouwd heeft en goed werkt.

Na al het gewommel wel besloten dat als alles up 'n runninjg is en de FetZilla mij kan bekoren ik de trafo's sowiezo later wel ga vervangen voor mooie ingegoten exemplaren bijv. :-). Dat gewommel zal altijd in mijn achterhoofd blijven zingen anders...
Maar voor nu om mee verder te gaan prima.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”