Instapproject: buizenversterker RH84
Moderator: Beheerdersteam
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Ik heb gemeten, aan de ene kant heeft de trafo 1 wikkeling en meet ik 0.346Kohm de andere kant heeft 2 wikkelingen met 3 aansluitingen tussen 1 en 2 meet ik 0.3ohm tussen 2 en 3 0.7ohm en dus tussen 1 en 3 0.9ohm.
Kan dit bij een ugt?
Gr Blokker
Kan dit bij een ugt?
Gr Blokker
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
De kant waar je 346 ohm meet is de kant voor je anode en voedings spanning van 300 volt
Aan de ander kant tusssen 3 en 2 zal 4 ohm zijn en dan tussen 3 en 1 zal je een 8 ohms speaker kunnen plaatsen.
Aan de ander kant tusssen 3 en 2 zal 4 ohm zijn en dan tussen 3 en 1 zal je een 8 ohms speaker kunnen plaatsen.
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Gelukkig kan dus heel goed wel een ugt zijn.
Kan even duren maar als er weer vorderingen zijn dan maak foto's en plaats ze hier.
Gr Blokker
Kan even duren maar als er weer vorderingen zijn dan maak foto's en plaats ze hier.
Gr Blokker
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Ik had voor de single end el84 een sim gemaakt met LTspice
- Bijlagen
-
- Tube_power_amp_6w_EL84-c.zip
- (160.41 KiB) 230 keer gedownload
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Ik had LTspice laatst wel gedownload maar dat gaat me nog iets boven me pet.
Ben onderdelen bij elkaar aan het zoeken maar heb geen ecc81 in huis.
Wel
ecc85
ecc82
ecc83
Kan een van deze er voor in de plaatst of moeten er dan aanpassingen worden gedaan, dat zou je dus met LTspice
moeten kunnen zien zeker?
Ga er toch even naar kijken met hulp van jou schema misschien word het me dan duidelijker.
Gr Blokker
Ben onderdelen bij elkaar aan het zoeken maar heb geen ecc81 in huis.
Wel
ecc85
ecc82
ecc83
Kan een van deze er voor in de plaatst of moeten er dan aanpassingen worden gedaan, dat zou je dus met LTspice
moeten kunnen zien zeker?
Ga er toch even naar kijken met hulp van jou schema misschien word het me dan duidelijker.
Gr Blokker
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
De 12AX7 in mijn voorbleeld is gelijk aan ECC83
als je met LTspice die *.asc file opent en je klikt op je boven balk onder Simulate op run gaat hij simuleren
File openen doe op de boven balk onder file
je moet natuurlijk wel eerst die files die ik als zip hier heb geplaatst wel eerst even uitpakken in een directorie
beste is dat je deze zet onder XP altans in C:\Program Files\Ltc\LTspiceIV\examples\Educational
Dan vindt je de files makelijker
als je met LTspice die *.asc file opent en je klikt op je boven balk onder Simulate op run gaat hij simuleren
File openen doe op de boven balk onder file
je moet natuurlijk wel eerst die files die ik als zip hier heb geplaatst wel eerst even uitpakken in een directorie
beste is dat je deze zet onder XP altans in C:\Program Files\Ltc\LTspiceIV\examples\Educational
Dan vindt je de files makelijker
Laatst gewijzigd door nl3prc op di 11 feb 2014, 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Oke komt dat even mooi uit, kan ik gelijk het verschil zien dus.
Gr Blokker
Gr Blokker
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Kijk nog even naar mijn vorige bericht want ik had wat veranderd
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Oke had ik nog niet gezien, maar had hem al geladen, nu aan het kijken wat je er precies mee kan.
Gr Blokker
Gr Blokker
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Word niet veel gedaan, maar ik denk dat ik het eens met een print ga proberen.
Even wat gemaakt, maar is ook maar de tweede keer en voor het eerst voor een buis.
Dus kommentaar is welkom.
Gr Blokker
Even wat gemaakt, maar is ook maar de tweede keer en voor het eerst voor een buis.
Dus kommentaar is welkom.
Gr Blokker
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Goed bezig geweest zie ik
controleer ook van te voren wel goed of de spanningen van je voedings trafo een beetje goed is
Ik weet natuurlijk niet of je een buizen diode gaat gebruiken of iets in de geest van een 1N4007
buizen diode geeft ongeveer ac 275 in = 275 dc uit
met gewone diodes zoals 1N4007 wordt meestal maal 1,4 aangehouden
dus dan wordt een AC voltage van 275 een dc voltage van 388
controleer ook van te voren wel goed of de spanningen van je voedings trafo een beetje goed is
Ik weet natuurlijk niet of je een buizen diode gaat gebruiken of iets in de geest van een 1N4007
buizen diode geeft ongeveer ac 275 in = 275 dc uit
met gewone diodes zoals 1N4007 wordt meestal maal 1,4 aangehouden
dus dan wordt een AC voltage van 275 een dc voltage van 388
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Hij geeft 2 maal 267 volt 1 maal 4 volt en een maal 6.3volt.
de dikte van de 4 volt draad en van de 6.3 heb ik opgemeten en de 6.3V is ongeveer 2A de 4V is 0.84A
bleef er over voor de hoogspanning ongeveer 90 milliampere.
Is deze trafo zwaar genoeg voor stereo, ik heb er meerdere dus zou ook voor mono blokken kunnen gaan.
Er zit ook nog een grotere trafo in de doos, ga die ook nog wel even doormeten.
Moet ik niet een eigen draadje openen ben deze sticky nu wel aan het vervuilen?
Gr Blokker
de dikte van de 4 volt draad en van de 6.3 heb ik opgemeten en de 6.3V is ongeveer 2A de 4V is 0.84A
bleef er over voor de hoogspanning ongeveer 90 milliampere.
Is deze trafo zwaar genoeg voor stereo, ik heb er meerdere dus zou ook voor mono blokken kunnen gaan.
Er zit ook nog een grotere trafo in de doos, ga die ook nog wel even doormeten.
Moet ik niet een eigen draadje openen ben deze sticky nu wel aan het vervuilen?
Gr Blokker
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Volgens de simulatie trekt één kant iets van 44 ma
dan zou je op 88 ma uitkomen voor stereo ik vindt die 90 ma van de trafo wel iets te krap.
130 ma zou beter zijn.
dan zou je op 88 ma uitkomen voor stereo ik vindt die 90 ma van de trafo wel iets te krap.
130 ma zou beter zijn.
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Ik ben nu circa 2 jaar wat aan het prutsen met mijn eigen buizenversterkertje.
Heb er veel van geleerd en voldoende fouten gemaakt.
Nu wil ik dus de RH84 opbouwen in de chassis die ik al gebruik met behoorde trafo en uitgangtrafo's
De donor is een Kontakt KT-7
Ik neem meteen de nieuwste variant van de RH84 de Rev.2 http://rh-amps.blogspot.nl/2013/02/rh84 ... -2_26.html
Echter waar ik nog niet zo zeker over ben, de voeding. ik wil dan de EZ81 gebruiken als rectificeer omdat ik daarvoor ruimte heb op mijn chassis en heb er toch nog twee van heb liggen.
Zover ik begrepen heb uit de comments en wat snel google werk zou dat geen probleem moeten zijn. Maar wou de vraag toch nog eens hier neerleggen.
Hoef ik echt niks te veranderen in de voedingsschema daarvoor?
Ook viel me dat op de schema's geen potmeter voor de volume aanwezig is. Dat ga ik er wel tussen hangen zal 100k pot voldoende zijn?
In deze thread zag ik dat de topicstarter sockets gebruikt met vier oogjes eraan. Deze sockets wil ik graag gebruiken waar kan ik ze halen?
Leek mij ideaal om dat te gebruiken als ground.
Heb er veel van geleerd en voldoende fouten gemaakt.
Nu wil ik dus de RH84 opbouwen in de chassis die ik al gebruik met behoorde trafo en uitgangtrafo's
De donor is een Kontakt KT-7
Ik neem meteen de nieuwste variant van de RH84 de Rev.2 http://rh-amps.blogspot.nl/2013/02/rh84 ... -2_26.html
Echter waar ik nog niet zo zeker over ben, de voeding. ik wil dan de EZ81 gebruiken als rectificeer omdat ik daarvoor ruimte heb op mijn chassis en heb er toch nog twee van heb liggen.
Zover ik begrepen heb uit de comments en wat snel google werk zou dat geen probleem moeten zijn. Maar wou de vraag toch nog eens hier neerleggen.
Hoef ik echt niks te veranderen in de voedingsschema daarvoor?
Ook viel me dat op de schema's geen potmeter voor de volume aanwezig is. Dat ga ik er wel tussen hangen zal 100k pot voldoende zijn?
In deze thread zag ik dat de topicstarter sockets gebruikt met vier oogjes eraan. Deze sockets wil ik graag gebruiken waar kan ik ze halen?
Leek mij ideaal om dat te gebruiken als ground.
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Het Lijkt me beter als je even zegt over welke voeding het gaat
dus plaats hier eens een schema
En wat meer info over die Kontakt KT-7 lijkt me ook niet verkeerd.
dus plaats hier eens een schema
En wat meer info over die Kontakt KT-7 lijkt me ook niet verkeerd.
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Ja dat is wel handig, was ik even vergeten.
Trafo spanning staat niet in het schema, maar bedraagt 270-0-270. 120mA
Over de Kontakt KT-7 zelf. Simpele SE met als eindbuis de EL84 wat goed is voor zo +/- 6 Watt
In mijn geval zit er dan nog een RIAA correctie stage in. Maar dat ben ik toch niet van plan om te gebruiken.
In mijn geval wil ik graag De RH84 rev2 opbouwen omdat er teveel geprutst is in mijn schakeling en na verloop van tijd overal klodders tin, her en der wat soldeerbout puntjes in kabels en heel wat tape
Lijkt dus kortom nergens na. Ook al produceert het een aardig fijn geluid!
Trafo spanning staat niet in het schema, maar bedraagt 270-0-270. 120mA
Over de Kontakt KT-7 zelf. Simpele SE met als eindbuis de EL84 wat goed is voor zo +/- 6 Watt
In mijn geval zit er dan nog een RIAA correctie stage in. Maar dat ben ik toch niet van plan om te gebruiken.
In mijn geval wil ik graag De RH84 rev2 opbouwen omdat er teveel geprutst is in mijn schakeling en na verloop van tijd overal klodders tin, her en der wat soldeerbout puntjes in kabels en heel wat tape
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Ik dacht te zien dat de voedings trafo voor 220 Vac is
dan zou ik R37 150 ohm nemen om die 10 Vac op te vangen.
dan zou ik R37 150 ohm nemen om die 10 Vac op te vangen.
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Bedankt! en kan ik dan gewoon de voeding schema aanhouden die ik oorspronkelijk gebruik?
Alleen dan met 47uf en 200uf en een choke erbij? zoals omschreven in de voeding schema van de RH84
Ik had deze choke op het oog https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... -159P.html Leek mij voldoende?
Alleen dan met 47uf en 200uf en een choke erbij? zoals omschreven in de voeding schema van de RH84
Ik had deze choke op het oog https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... -159P.html Leek mij voldoende?
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
De 6CA4 staat gelijk aan EZ81 en die mag niet zwaarder worden belast dan 50 uF
Wat er na die smoorspoel komt maakt niet zo veel uit
Wat er na die smoorspoel komt maakt niet zo veel uit
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Hartstikke bedankt!
Dan weet ik voldoende voor nu, hoop begin volgende week onderdelen te ontvangen.
Als ik nog verdere vragen heb terwijl ik bezig ben met het bouwen. Kan ik dan altijd hier nog wat vragen? Of kan ik dan beter een PM'tje sturen.
Dan weet ik voldoende voor nu, hoop begin volgende week onderdelen te ontvangen.
Als ik nog verdere vragen heb terwijl ik bezig ben met het bouwen. Kan ik dan altijd hier nog wat vragen? Of kan ik dan beter een PM'tje sturen.
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Dan kan je het beter hier vragen dan bereik je meer forum leden
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Forumlid KT88 heeft eens een heel leuke variant van een single ended EL84 op basis van de Kontakt KT7 getekend. Met kathodetegenkoppeling op de eindbuis.
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
Moet je natuurlijk wel het plaatje erbij doen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20822
Leuk setje om het ook eens te proberen... Zag ik net voorbij komen.
Leuk setje om het ook eens te proberen... Zag ik net voorbij komen.
Re: Instapproject: buizenversterker RH84
In een poging wat meer affectie te krijgen voor buizenversterkers ga ik er één bouwen. De RH84 lijkt een uitstekende kandidaat, aangezien deze simpel, goed gedocumenteerd en al vaak met succes is gebouwd. Bovendien niet al te prijzig.
Ik ben van plan de mkII te bouwen, zoals die hier is te vinden. Voor de gelijkrichting en afvlakking hou ik min of meer het schema aan zoals hier door disco was gepost. Wellicht ga ik een CRC gebruiken ipv een CLC. Een kennis, die reparateur is bij bij een gerenommeerde audiozaak, raadde mij aan een CRC te gebruiken. We zullen zien.
Ik heb wat vragen over de condensatoren. Voor de voeding wil in elektrolytische C's gebruiken, maar voor het versterkerdeel twijfel ik nog een beetje. Dit is waar ik aan zit de denken:
C1 (220nf) - MKP of PIO (goede kwaliteit)
C2 (100uF) - MKP (=duur), dus als alternatief een Elco + 0.1uF folie C in parallel
C3 (10uF) - MKP
Het schema is hier te vinden. Deze heb ik niet hier gepost vanwege mogelijke copyright schending.
Lijkt dit een beetje een logische keuze?
Ik ben van plan de mkII te bouwen, zoals die hier is te vinden. Voor de gelijkrichting en afvlakking hou ik min of meer het schema aan zoals hier door disco was gepost. Wellicht ga ik een CRC gebruiken ipv een CLC. Een kennis, die reparateur is bij bij een gerenommeerde audiozaak, raadde mij aan een CRC te gebruiken. We zullen zien.
Ik heb wat vragen over de condensatoren. Voor de voeding wil in elektrolytische C's gebruiken, maar voor het versterkerdeel twijfel ik nog een beetje. Dit is waar ik aan zit de denken:
C1 (220nf) - MKP of PIO (goede kwaliteit)
C2 (100uF) - MKP (=duur), dus als alternatief een Elco + 0.1uF folie C in parallel
C3 (10uF) - MKP
Het schema is hier te vinden. Deze heb ik niet hier gepost vanwege mogelijke copyright schending.
Lijkt dit een beetje een logische keuze?
