Een onafgewerkte, maar verder compleet afgebouwde volwaardige drieweg voor 250 euro per stuk; is dat mogelijk ?
Het is hoe dan ook een zeldzame verschijning...ik ken zo gauw
geen heel weinig voorbeelden iig.
Ik ga er met dit project achter komen; ik vind het heerlijk om kosten laag te houden en toch zo weinig mogelijk in te boeten in kwaliteit.
Als ik alvast een voorschotje mag nemen op het antwoord, want ik ben al bijna klaar denk ik

: ja, ik denk dat dat kan. Ik moet er eerlijk bij vermelden, dat enkele drivers al in 2009 waren aangeschaft, en toen iets goedkoper waren dan nu.
Wel handig om dan te vertellen wat ik met 'volwaardig' bedoel :
- Een zo neutraal mogelijke klankbalans, en waar niet mogelijk in ieder geval 'prettig' om naar te luisteren
- Gelijkmatige of iig niet piekende power response
- Ook op hoge volumes in ieder geval een luisterbaar vervormingsspectrum
- Diep doorlopend laag, liefst van het type 'subwoofer overbodig'
- Een aanvullende eis van de nieuwe eigenaar : Maten blijven binnen 90x25x30cm (HxBxD). Een extra uitdaging voor het laag

.
We gaan verder waar
dit gesloten topic is geeindigd (en maken het nu wél af); het is nooit voltooid omdat de eigenaar het veel te groot vond.
M.a.w. : Peerless HDS205Nomex, Peerless134Nomex, Seas H0831.
Te beginnen met een uiterst professionele bouw'tekening'

, twee weken geleden gemaakt :

- AutoCAD 0.1 BETA drawing...
Vervolgens pakken we de zaag:

- Plank in stukken zagen
...en als je die zaag een beetje lief aankijkt, krijg je iets als dit :

- Allemaal stukjes hout!
Die stukjes hout aan elkaar geplakt met schilderstape...

- Schilderstape
....kun je vervolgens dichtvouwen met houtlijm er tussen :

- Lijmen en klemmen
Op dat moment denk je : oh ja...ik wilde nog een baspoortje vanaf de achterzijde monteren. Goeie voorbereiding = halve werk

. Gelukkig pastte de frees er nog tussen, helaas zonder geleider dus uit de losse pols :

- ...een cirkel frezen waar de reflexpoort strak in past.
Dan moeten de zijkanten er nog op :

- Zijwanden verlijmen
...en het kastje voor de midspeaker er in :

- Midkast
Oh ja, poortje niet vergeten voordat de boel er echt in gaat. Is trouwens een PVC afvoerbuis...

- Poort lijmen met lijmkit
Nou ja, dichtplakken en de volgende kast precies hetzelfde...dat houden we maar even kort :

- Alle voorgaande handelingen nog een keer voor de tweede kast...
Dan komt het rotwerk : het infrezen van de drivers. Ronde drivers zijn prima te doen, maar die Peerless HDS drivers zijn niet rond...Na wat denkwerk een freesmal gemaakt voor beide drivers, echt een rotklus, ben ik zeker een uur of drie mee zoet geweest :

- Freesmal voor HDS 205 en HDS 134
Gelukkig is al die moeite niet voor niets geweest, want het werkt prima :

- Eerst een testje en die nauwkeurig nameten...
...en vervolgens 'op hoop van zegen' dan maar de frees écht op de kasten zelf zetten :

- ...prima!

- Voorkant met drivers
En dan is het tijd voor het leuke stukje

:

- ...de boel gaan meten en een filterontwerp maken !
Ik heb later de metingen toch maar buiten herhaald...Binnen kreeg ik het meetvenster toch niet lang genoeg voor de beoogde crossover in het laag(ongeveer 300-400Hz, en 2500-3500Hz voor mid naar hoog).
In een volgende post gaan we verder, ik maak deze post liever niet te groot. Mogelijk pas later, het wordt al wat laat

.
Er is al gemeten, we zijn diverse filter-iteraties verder, en ik denk al een definitief filterontwerp te hebben.
Hoewel ik die alleen nog ik mono gehoord heb, en de eigenaar hem ook nog moet horen.
Zoals ze in goed Nederlands zeggen : 'it blew me away', heel heel groots. Voorzichtig stel ik dat het mogelijk stiekem al beter klinkt dan mijn eigen systeem....In ieder geval heftiger !
Morgen hoop ik het tweede filter te maken voor een stereo-luisterbeurt, en de nieuwe eigenaar David uit te nodigen voor een luistersessie (als hij kan).