Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
joddi
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 18:55

Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door joddi »

Beste zelfbouwers,

Lang geleden heb ik ooit eens zelf een sub gebouwd, vond het toen erg leuk maar had nog geen ervaring en geen geduld, intussen wat meer handigheid gekregen en vooral geduld.

Nu wil ik een sub gaan bouwen die bij eigenlijk onder mijn TV meubel kan (12cm hoog 180cm breed) nu weet ik dat dit laag is en mocht hier ook niets in te maken / krijgen zijn dan overweeg ik een andere optie, maar belangrijk is is dat sub niet te veel in het zicht staat, misschien een belangrijk punt is dat de versterker niet in de sub zelf hoeft te zitten maar deze ook in de meubel zelf geplaatst kan worden.

Ook wil ik dat de sub niet al te veel dreunt en zal dus ook vooral voor muziek bedoelt zijn dus lager dan 50hz hoeft ook niet.

Mijn front speakertjes zijn Scandyna Micropods en luister nu met een MS 308 subwoofer en een Yamaha RX-V457 versterker.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door Shadow »

Paasproject 2006!

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=2060

Of paasproject 2011, staat hieronder in het rijtje topics!

Edit; linkje: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13477
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door Henkjan »

mmmm ik krijg ineens inspiratie voor een paasproject 2014 (had me voogenomen pas weer wat nieuws te mogen doen als de verbouwingen thuis af zijn, maar deze gezochte sub en die 4x6 tangband minisubjes die ik heb liggen schreeuwen er gewoon om :lol: )
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
mmmm ik krijg ineens inspiratie voor een paasproject 2014 (had me voogenomen pas weer wat nieuws te mogen doen als de verbouwingen thuis af zijn, maar deze gezochte sub en die 4x6 tangband minisubjes die ik heb liggen schreeuwen er gewoon om :lol: )
Ik zat ook al in de hoek van die drivers te denken...
joddi
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 18:55

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door joddi »

Henkjan schreef:
mmmm ik krijg ineens inspiratie voor een paasproject 2014 (had me voogenomen pas weer wat nieuws te mogen doen als de verbouwingen thuis af zijn, maar deze gezochte sub en die 4x6 tangband minisubjes die ik heb liggen schreeuwen er gewoon om :lol: )
Worden die 4"x6" tangband speakers nog gemaakt? zoja wat is het type nummer? het zouden prima speakers zijn qua formaat voor onder mijn meubel.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door Shadow »

W46-1316e & w46-1317e (net aangekondigd opde tb site)
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door grimoire »

Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door MarcoSQ »

Je zou ook aan deze van Edo kunnen denken (of iets gebaseerd op dat idee), heb je iig wat membraanoppervlak : http://xenophonics.no-ip.biz/flatline.htm

EDIT. Allemachtig, spuit 11 is dus weer bezig, sorry... :oops: :rofl:
joddi
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 18:55

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door joddi »

Bedankt voor de reacties.

Ook die sub kan een optie zijn maar verwacht dat die toch net te hoog gaat worden.

volgende week eens kijken of ik nog een beetje overweg kan met WinISD, waar zijn die W46-1316e te bestellen? Nog tips of specifieke eigenschappen van deze drivers om rekening mee te houden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door Henkjan »

ik moet even zien welke ik heb liggen, en ik zal eens zien of daar een leuke TL mee te maken valt, kleine broertje van de paasprojecten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
ik zal eens zien of daar een leuke TL mee te maken valt
:rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door Shadow »

Rumoh heeft de shielded versie liggen btw, de w46-1316sm
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef:
Rumoh heeft de shielded versie liggen btw, de w46-1316sm
dat is toch tegenwoordig met LCD's en plasma's niet meer nodig?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door JvS »

Nee, maar denk dat het niet het punt was dat ze afgeschermd zijn, maar dat ze uberhaupt ergens te koop zijn :P
http://www.rumoh.eu/nl/tangband/4243-ta ... 316sm.html

Niet gratis overigens. Je hebt er wel twee nodig, misschien wel 3 of 4 nodig.
Wordt niet goedkoop allemaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door Henkjan »

die W46-1316's lijken zich prima thuis te voelen in een rechte TL (dus niet taps), zeg maar K+T recept: drivers op 1/3 en 1/5 van de lijn en dan de doorsnede gelijk aan de gezamenlijke Sd (10% of 20% kleiner kan prima), redelijk wat demping in t gesloten deel, wat experimenteren met demping tussen driver en poort om t laag te tunen. afstemming op fs of wat er onder (ik zou m op 40Hz ofzo afstemmen)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer met 4" of 5" woofers?

Bericht door Henkjan »

leeft dit project nog? het is bijna pasen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”