Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Audiolicious

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Audiolicious »

ds23man schreef:
A-fabrikant? Mag je mij eerst eens gaan vertellen in welk serieus PA systeem dat spul in zit! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

En dan bedoel ik niet het spul waar Mien en Gerrit met accordeon en drumstel de bruiloften mee afstruinen! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Jij bent echt veels té gemakkelijk op de kast te krijgen :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door wouter »

Hans 4354,5 schreef:
Mischien leuk om hier eens door heen te bladeren,

http://www.audiovoice-acoustics.com/for ... 8&page=106
Wat een amusante projecten daar zeg :rofl: Ik zeg compensatiegedrag, als je zulke lange hoorns gaat plaatsen... Zal lekker integreren qua fase.

Nou ja, ik heb op de High End Messe in Munchen diverse malen van die giga hoornsystemen gehoord, een enkel systeem daargelaten klonk acceptabel. Het betere werk kwam met gewone drivers en in de richting van PA zit TAD dan met een fantastische speaker, maar daar vind je geen compressie hoorns in. Wel PA achtige woofers. Verder is het vooral gewoon 'high end' spul alleen dan veel een groots qua opzet. Al is een Magico in een 3-weg bezetting al absoluut topniveau vind ik, op basis van wat ik gehoord heb.

Die wandkastformaat hoornsystemen =; Leuk voor jazz met geritsel en lounche met wat blazers maar verder eigenlijk compleet overbodig.

Wel informatief dit topic, ik schaarde JBL toch altijd onder de groep mensen die ook menen dat Bose een heel goed merk is. Ik zie dat het iets genuanceerder is al is de PA van JBL waar ik ze gehoord toch vaak gekozen omdat het hard moest klinken, niet perse mooi.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

En dan vergeet je nog het feit dat een HEEL groot gedeelte van alle opnames in de wereld gemaakt zijn met JBL monitors........ En dan heb ik het nog niet eens over de filmwereld..........
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door wouter »

tja, maar 3/4 van de opnames is troep :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
tja, maar 3/4 van de opnames is troep :rofl:
Welk syndroom zal ik hier nu weer eens aan vastplakken? :mrgreen: :mrgreen: :rofl: :rofl: :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door wouter »

eh, meukschuwheid :mrgreen:

okee, laatste offtopic reactie van mijn kant
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Wowly »

hmm in de jaren 90 was uitgaan in een tent waarin ze met JBL speelden wel een genot vergeleken met de meesten lawaaibakken...... Of het voor thuis ook zo mooi is vraag ik me af :)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
En dan vergeet je nog het feit dat een HEEL groot gedeelte van alle opnames in de wereld gemaakt zijn met JBL monitors........ En dan heb ik het nog niet eens over de filmwereld..........
Op ned 3 worden weleens reportages uitgezonden over bekende artisten en bands , ik heb daar nog nooit iets van jbl voorbij zien komen .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Wowly schreef:
hmm in de jaren 90 was uitgaan in een tent waarin ze met JBL speelden wel een genot vergeleken met de meesten lawaaibakken...... Of het voor thuis ook zo mooi is vraag ik me af :)
Iets wat hard een genot is, kan zacht nooit teleurstellen...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Iets wat hard een genot is, kan zacht nooit teleurstellen...... :mrgreen:
Ik kan daar wel wat op bedenken hoor! :rofl:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Dan »

Volgens mij is de man achter de knoppen degene die de geluidskwaliteit bepaalt. Of je nu Electro Voice, Martin Audio of JBL hebt, het kan allemaal zowel ruk als fantastisch klinken.
Ik ben vorig jaar naar een buitenconcert van Jan Akkerman geweest. Installatie bestond uit line array's en hele grote subwoofers. Helemaal uitgeruist en klonk fenomenaal. Je kon tegen het geluid aanleunen zonder dat het pijn deed aan de oren.
Geen idee welk merk het was overigens.
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Hans 4354,5 »

wouter schreef:
Hans 4354,5 schreef:
Mischien leuk om hier eens door heen te bladeren,

http://www.audiovoice-acoustics.com/for ... 8&page=106
Wat een amusante projecten daar zeg :rofl: Ik zeg compensatiegedrag, als je zulke lange hoorns gaat plaatsen... Zal lekker integreren qua fase.

Nou ja, ik heb op de High End Messe in Munchen diverse malen van die giga hoornsystemen gehoord, een enkel systeem daargelaten klonk acceptabel. Het betere werk kwam met gewone drivers en in de richting van PA zit TAD dan met een fantastische speaker, maar daar vind je geen compressie hoorns in. Wel PA achtige woofers. Verder is het vooral gewoon 'high end' spul alleen dan veel een groots qua opzet. Al is een Magico in een 3-weg bezetting al absoluut topniveau vind ik, op basis van wat ik gehoord heb.

Die wandkastformaat hoornsystemen =; Leuk voor jazz met geritsel en lounche met wat blazers maar verder eigenlijk compleet overbodig.

Wel informatief dit topic, ik schaarde JBL toch altijd onder de groep mensen die ook menen dat Bose een heel goed merk is. Ik zie dat het iets genuanceerder is al is de PA van JBL waar ik ze gehoord toch vaak gekozen omdat het hard moest klinken, niet perse mooi.
Uhhh TAD zonder compressie drivers? Er moet iets gebeurt zijn bij Pioneer waardoor ze in 1 keer de weg kwijt waren :)
Het probleem wat ik hier op dit forum proef is, dat er VEEL te weinig ervaring is met huiskamer systemen op Pro componenten basis, het is idd HEEL makkelijk om het slecht en hard te laten klinken, maar het is ook ZEER wel mogelijk om er fantastische resultaten mee te behalen.
Al is het wel zo, er een ietsje naast zitten met een 2"driver is meteen bloed uit de oren, met een speakertje voor het mid is dat allemaal wat vergefelijker, wat meteen aangeeft dat het of perfect moet zijn, of anders niets.

Ik denk dat iedereen een Magico wel mooi zal vinden, al spreekt het je hoorn verhaal een beetje tegen :) http://news.cnet.com/8301-13645_3-57596 ... 1-percent/

Kleine noot hier, speakertjes waar ik over praat, 4344/55 clone achtigen studio monitors bouw je voor 3-4K Euro's mischien is het oooook wel redelijk om te verwachten dat een speakertje van 80K (TAD) of zelfs van 600K Dollars (Magico) IETJSE beter zou moeten klinken, ik pretendeer ook niet dat ik het beste van de hele wereld heb , een DD6600 zou ik ook wel willen :)
Bijlagen
Magico.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

Audiolicious schreef:

Inmiddels heb ik de fabrikant zelf, FaitalPro, benaderd, de situatie voorgelegd en er is nu een driver onderweg direct vanuit hun magazijn. Uiteraard krijgt dit hele verhaal voor de leverancier nog wel een staartje want die staat nu natuurlijk met z'n broek op z'n enkels.

Prima service van een A-fabrikant als FaitalPro uiteraard, dat verdient zeker een pluim!
Zo kijk eens aan , dat lijkt me goede service , de zoekmachines van fabrikant lezen schijnbaar mee op het forum .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Dan schreef:
Volgens mij is de man achter de knoppen degene die de geluidskwaliteit bepaalt. Of je nu Electro Voice, Martin Audio of JBL hebt, het kan allemaal zowel ruk als fantastisch klinken.
Ik ben vorig jaar naar een buitenconcert van Jan Akkerman geweest. Installatie bestond uit line array's en hele grote subwoofers. Helemaal uitgeruist en klonk fenomenaal. Je kon tegen het geluid aanleunen zonder dat het pijn deed aan de oren.
Geen idee welk merk het was overigens.
Wat dacht je van:
akker.~png.jpg
akker.~png.jpg (10.35 KiB) 215 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Dan »

ds23man schreef:
Dan schreef:
Volgens mij is de man achter de knoppen degene die de geluidskwaliteit bepaalt. Of je nu Electro Voice, Martin Audio of JBL hebt, het kan allemaal zowel ruk als fantastisch klinken.
Ik ben vorig jaar naar een buitenconcert van Jan Akkerman geweest. Installatie bestond uit line array's en hele grote subwoofers. Helemaal uitgeruist en klonk fenomenaal. Je kon tegen het geluid aanleunen zonder dat het pijn deed aan de oren.
Geen idee welk merk het was overigens.
Wat dacht je van:
akker.~png.jpg
Scherp! Maar je bent het toch wel met me eens dat de hele keten bepaalt hoe het uiteindelijk klinkt. Als EV niet oke zou zijn dan is het zo gedaan met de fabrikant.

Ik heb trouwens jaren geweekt met SA, dat was ook allemaal JBL
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Hans 4354,5 »

Dan schreef:

Ik heb trouwens jaren geweekt met SA, dat was ook allemaal JBL
Langzaam maar zeker kruipen er steeds meer pro jongens overal onder en achter vandaan. Ga ik me mischien nog eens echt thuis voelen :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door wouter »

@hans; nou tegenspreken... Dat ontwerp had een Aurasound NS18 woofer, welke ik in het begin al als topicbijdrage getipt had :D
Geen PA woofer dus in zo'n systeem...jammerrr.

Maar inderdaad, ik zie hoorns

Edit: ook als losse subwoofer nu: http://www.ultrahighendreview.com/magic ... ubwoofers/
1% vervorming bij 136 dB bij 20Hz? Dat lijkt me dan weer niet realistisch, of meten we tegenwoordig op 2 cm afstand...
Laatst gewijzigd door wouter op wo 12 feb 2014, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Dan schreef:
ds23man schreef:
Dan schreef:

Ik heb trouwens jaren gewerkt met SA, dat was ook allemaal JBL
In de begin tijd van SA maakten zij kasten die kopieen waren van JBL ontwerpen met JBL drivers erin. Zo rond de periode van de bluebox begonnen ze de 15" en 12" JBL drivers schaamteloos te kopieren. Dit doen ze nog steeds.
Audiolicious

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Audiolicious »

ds23man schreef:
Dan schreef:
ds23man schreef:
In de begin tijd van SA maakten zij kasten die kopieen waren van JBL ontwerpen met JBL drivers erin. Zo rond de periode van de bluebox begonnen ze de 15" en 12" JBL drivers schaamteloos te kopieren. Dit doen ze nog steeds.
Iets zegt mij dat jij een JBL t-shirt in de kast hebt liggen en daar heel trots mee rondloopt als je 'm aanhebt? 8-[
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Audiolicious schreef:
ds23man schreef:
Dan schreef:
In de begin tijd van SA maakten zij kasten die kopieen waren van JBL ontwerpen met JBL drivers erin. Zo rond de periode van de bluebox begonnen ze de 15" en 12" JBL drivers schaamteloos te kopieren. Dit doen ze nog steeds.
Iets zegt mij dat jij een JBL t-shirt in de kast hebt liggen en daar heel trots mee rondloopt als je 'm aanhebt? 8-[
Laat ik je het sterker vertellen, ik heb nog nooit een stuk kleding gehad met een merknaam uit de audiowereld! :rofl: :rofl: :rofl: Wel van bandjes, festivals en dat soort dingen. Maar ja dat was gratis :mrgreen: :mrgreen:
Audiolicious

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Audiolicious »

ds23man schreef:
... Wel van bandjes, festivals en dat soort dingen. Maar ja dat was gratis :mrgreen: :mrgreen:
Jullie krijgen echt helemaal niks terug voor dat gas he?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Zit net te bedenken dat er wel een JBL sticker sinds 1987 op mijn gereedschapskoffer/flightcase zit. :lol:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Dan »

Het ergste vond ik altijd die geluidsmannetjes van verhuurbedrijven met JBL petjes of nog erger jasjes aan met logo's van events aan :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Dan schreef:
Het ergste vond ik altijd die geluidsmannetjes van verhuurbedrijven met JBL petjes of nog erger jasjes aan met logo's van events aan :rofl:
Dat is dan behoorlijk na mijn tijd, wij kregen als dealer hoogstens een sticker!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Dan »

Ik heb een aantal jaren (vanaf 1984) in een redelijk grote (1500 personen) discotheek gedraaid. Tevens ontvingen we daar allerlei artiesten. Billy Preston, The Trammps, Andre Hazes en weet ik allemaal niet wat voor acts. Ook al die drive inn shows van veronica enz, enz. Daarna zelf nog het hele land door geweest als platendraaiert/ presentator. Een jaar of tien geleden definitief gestopt met die ongein.
Tegenwoordig doe ik oordoppen in als het me te hard staat hahaha.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”